extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 
 
 
 
 
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 27.12.2016 - 16:14  ·  #46
Er staat jws3309 bij, en dat is wat belangrijk is in deze.
Het merk als zodanig ken ik niet, al je de beschrijving en.specs leest zie je dat het een zeer hoogwaardig product is.
Maar als we het niet kennen hoeft dat niet te betekenen dat het niet goed zal zijn, het zijn meestal de kleinere fabrikanten die topkwaliteit neerzetten op de markt.
Iets waar de grotere merken geen belangstelling voor hebben.
Er is dus meer in deze wereld dan Kroon, shell,castrol en zo voort.
Het gaat om specs en niet zo zeer om de naam
Tanis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goedereede
Leeftijd: 38
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 28.12.2016 - 09:00  ·  #47
Ja bedankt, zo denk ik er ook over. Ik heb zelf bij Mobil gewerkt en toch gebruikte ik deze olie zelf niet. De grote merken maken producten die net aan de specificaties voldoen en meer niet. Prijs is het belangrijkste. Maar als consument profiteer je daar weer niet van door de tussenhandel. Die kleine merken zoals Ardeca, Swepco, Royal Purple is ook een hele goede, maken veel betere producten, en door het ontbreken van tussenhandel (bij Swepco iig) kost deze olie mij 10Euro ex btw. Kroon synthetische ATF kost 2 keer zo veel bijvoorbeeld.
Ik zal proberen wat ervaringen te posten.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 28.12.2016 - 12:49  ·  #48
Quote door Tanis

Ja bedankt, zo denk ik er ook over. Ik heb zelf bij Mobil gewerkt en toch gebruikte ik deze olie zelf niet. De grote merken maken producten die net aan de specificaties voldoen en meer niet. Prijs is het belangrijkste. Maar als consument profiteer je daar weer niet van door de tussenhandel. Die kleine merken zoals Ardeca, Swepco, Royal Purple is ook een hele goede, maken veel betere producten, en door het ontbreken van tussenhandel (bij Swepco iig) kost deze olie mij 10Euro ex btw. Kroon synthetische ATF kost 2 keer zo veel bijvoorbeeld.

Ik zal proberen wat ervaringen te posten.


Nou, juist die mensen die verstand hebben van olie zullen juist de kleinere niche spelers kiezen..
Die investeren juist in kwaliteit en niet in reclame.. en laten hun producten maar met aan de specs voldoen, en niets meer... Dat kost te veel, en men koopt hun spul toch wel. Dat is de gedachte die daar heerst...
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 29.12.2016 - 21:11  ·  #49
Op internet circuleren filmpjes over de dhz methode om de automaat zelf te spoelen. Ga ik binnenkort ook eens doen, heb de olie al staan.

Nu valt me op dat met de retourleiding boven op het oliekoelblok in de radiator loskoppelt, en in de aldus ontstane opening een slang schuift om de olie uit de automaat op te vangen. Vervolgens schuift men met veel gedoe een slang over het pijpje waar de oliepeilstok van de automaat in zit om daar vervolgens de nieuwe olie met een trechtertje in te gieten.

Ik vraag mij af waarom men daarvoor niet de losgekoppelde retourleiding gebruikt. Daar kun je toch veel gemakkelijker een trechtertje op plaatsen om de nieuwe olie in de automaat te gieten? Of denk ik nu te simpel en zie ik iets over het hoofd?
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 29.12.2016 - 22:22  ·  #50
Quote door Rik Tuin

Op internet circuleren filmpjes over de dhz methode om de automaat zelf te spoelen. Ga ik binnenkort ook eens doen, heb de olie al staan.

Nu valt me op dat met de retourleiding boven op het oliekoelblok in de radiator loskoppelt, en in de aldus ontstane opening een slang schuift om de olie uit de automaat op te vangen. Vervolgens schuift men met veel gedoe een slang over het pijpje waar de oliepeilstok van de automaat in zit om daar vervolgens de nieuwe olie met een trechtertje in te gieten.

Ik vraag mij af waarom men daarvoor niet de losgekoppelde retourleiding gebruikt. Daar kun je toch veel gemakkelijker een trechtertje op plaatsen om de nieuwe olie in de automaat te gieten? Of denk ik nu te simpel en zie ik iets over het hoofd?


Om langdurig gedoe met het vullen via een klein trechtertje te voorkomen heb ik een onkruid spuit "omgebouwd"
Deze kun je op druk pompen en de dunne slang past in de peilbuis. En door de slang van het ingebouwde filter los te koppelen voorkom je dat je de slang moet loskoppelen van de koeling en O ringen en de groene klem moet vernieuwen.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 30.12.2016 - 10:56  ·  #51
Dank voor de tips. Ben echter nog wel benieuwd naar een antwoord op mijn vraag.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 12.01.2017 - 17:48  ·  #52
Afgelopen week mijn bak gespoeld met 20 liter Mannol. Leuke klus, echter knoeien is vrijwel onvermijdelijk. Er staat weliswaar geen druk op de retourleiding vanaf de radiator, laat onverlet dat je de leiding die je gebruikt echt wel heel stevig in het gast van de retourleiding moet aanbrengen. Teflon tape om de leiding wikkelen zoals je zaak ziet, volstond bij mij niet.

Niet te geloven hoe de oude olie eruit komt, hele penetrante lucht en het ziet eruit als chocolademelk. Overigens heb ik dit puur preventief gedaan. Ik had en heb geen enkel probleem met de automaat. Ik ga er wel vanuit dat de oude olie er vanaf nieuwe, dus 227.400 km in heeft gezeten.

Ik vind het overigens wel lastig om met brandschone olie en dat lastige Volvo peilstokje het olieniveau te peilen.

Ik had al een oliefilter en filterhuis gekocht om in de leiding te plaatsen, maar daar zie ik vanaf. Betreft filterhuis en filter zoals waar dit topic mee begint. Dus voor de liefhebber over te nemen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0