extra dieseltank?

s80 d5 2003

 
 
 
 
 
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

extra dieseltank?

 · 
Posted: 19.01.2014 - 14:10  ·  #1
hallo,

misschien een raar idee maarja, je kent het rare mensen rare ideeën.
momenteel rij ik veel met mijn Volvo s80 d5 uit 2003 (meer dan 1600km per week) en sta dus gemiddeld elke 2 week 3 keer bij de pomp.
nu is mijn vraag is het mogelijk om mijn dieseltank te vergroten en wie heeft hier ideeën voor?

zelf had ik bedacht om bijvoorbeeld iets te maken op plek van reserve wiel(net als gastank bij gasautos's) maar hoe zou je dan zoiets moeten aansluiten binnen het geheel?

zijn er betere ideeën of mensen die mij het zeer sterk afraden?
en zijn er praktische tips hoe ik zoiets goed kan realiseren?
is het al een keer gebeurt waar kan ik dat dan vinden?

alvast bedankt iedereen!!

groeten,

qawsedrf
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 19.01.2014 - 14:27  ·  #2
Interessant project !
Ik ben nieuwsgierig of dit mogelijk is.
Zeker gezien de eisen van het RDW.
HC_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 46
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 19.01.2014 - 15:22  ·  #3
http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2013/10/new-record-driving-across-the-us-in-less-than-29-hours/

Motivatie was wat anders en de uitvoering minder praktisch maar technisch zeker mogelijk.
Gebruik van gastank is praktisch en veilig, de uitdaging zit `m in het leidingwerk en transfer van tank 2 naar tank 1.
Voor Amerikaanse pick-ups zijn standaard auxiliary fueltank kits te koop, dat er een markt voor is lijkt mij logisch ^_^ .
Maar zoals Bigdog al aanstipt lijkt mij de RDW in NL de grootste hobbel (er van uitgaande dat je het de investering waard vindt)
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 19.01.2014 - 16:58  ·  #4
[


misschien een raar idee maarja, je kent het rare mensen rare ideeën.
momenteel rij ik veel met mijn Volvo s80 d5 uit 2003 (meer dan 1600km per week) en sta dus gemiddeld elke 2 week 3 keer bij de pomp.




[/quote]

Hoeveel tank jij in ltrs? k sta om de dag bij een tankstation , rij 900km op een tank.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 20.01.2014 - 10:36  ·  #5
het idee is zeker niet gek, vroeger kon je op de 760turbo een extra tank af fabriek laten inbouwen, deze kwam dan bovenop de wagenbodem tussen de achterwielen te liggen.
Maar bij moderne auto's is alles veel geintegreerder ontworpen en gemaakt. Ik denk niet dat het heel eenvoudig is om veilig een extra tank in te bouwen. De reservewielbak maakt bv. deel uit van de kreukelzone aan de achterzijde...
Dat gezegd hebbende is het dan wel weer opmerkelijk dat er vaak een LPG-tank in wordt gelegd. Maar die zijn wel weer vele factoren sterker en veiliger dan een Diesel of Benzine tank.

De grootste uitdaging lijkt mij om de extra tank lekvrij te koppelen aan de gewone tank.

persoonlijk zou ik er trouwens voor kiezen om de auto zuiniger te maken (eco-tuning, energy-banden, aerodynamiek, rijstijl)
Daarmee bereik je hetzelfde: meer actieradius
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 20.01.2014 - 13:50  ·  #6
allereerst iedereen zover bedankt voor het meedenken en de reacties.

Bigdog: ik zal eens gaan uitzoeken wat mag op dit gebied goed idee want wil er geen problemen mee krijgen.

HC_V70: leuke website maar het is niet de bedoeling dat ik mijn kofferbakinhoud opoffer aangezien die geregeld vol zooi licht daarom had ik zelf de plek van het reservewiel in gedachten.

John uit Drente: mijn persoonlijk record is 1608km op 1 tank het nadeel er van was dat ik stil stond op de vluchtstrook. maar normaal gesproken is de tank rond de 1400 leeg. meestal ga tanken tussen de 1000 en 1300 km aangezien ik veel km's maak per dag en ik graag bij het tankstation thuis in de buurt tank omdat ik daar wat extra korting krijg.
als ik de tank goed leeg heb en even rustig de tijd neem om hem mooi vol te druppelen past er net geen 80 liter in.(70lietertank staat opgegeven voor de auto die ik heb)

TeeFive: interessant dat het vroeger fabrieksaf geleverd kon worden jammer dat dat nu niet kan.
dat een moderne auto veel compacter ontworpen is zonder verspilde ruimtes is mij bekend ook moet het inderdaad veilig blijven daarom ga ik eerst op onderzoek uit en vraag ik ideeën bij jullie.
inderdaad zal het aan elkaar koppelen een probleem zijn maar, problemen zijn er om opgelost te worden!
auto zuiniger maken heb ik over nagedacht en is inderdaad ook iets waar ik graag meer mee zou doen maar momenteel weet ik daar zo geen oplossingen voor.
de auto is al getuned.
aerodynamica vind ik zonde van de auto vind dit model mooi niet aan knoeien!
en rijstijl word al aan gewerkt het feit dat ik 1 op 20 rij met deze auto geeft wel wat aan denk ik.
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 20.01.2014 - 14:23  ·  #7
Hallo,

Je zou eens op ppo.nu kunnen kijken, daar rijden genoeg mensen met 2 tanks in hun auto. Ik begreep altijd dat het, zolang het lekvrij is, allemaal zonder al te veel problemen geinstalleerd kan worden.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 27.01.2014 - 17:33  ·  #8
ik heb nu verscheidene keren op ppo.nu gekeken en gezocht maar kon nog niet echt vinden hoe die mensen een 2e tank hadden jammer genoeg.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 17.08.2014 - 22:55  ·  #9
De 760 had af fabriek al een 82L tank.
Dat was een extra tank die in de koffer zat achter de bank.
Bij de 740 modellen was het een optie, behalve op de turbo modellen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 18.08.2014 - 12:58  ·  #10
tips om zo zuinig mogelijk te rijden:
- smallere (205mm) ECO-banden monteren op kleine maat velgen. (16"?) Minder inertia van de wielen omdat ze lichter zijn en minder rolweerstand van de eco-banden en minder frontaal oppervlak dus betere aerodynamiek.
- bodemplaat onder de moter. Een vlakke bodem van de auto levert veel aerodynamisch voordeel op.
- Bij Diesels: vanaf laat herfst tot vroeg voorjaar kan je de grille volledig dicht(!) maken. Dat levert aerodynamisch voordeel op maar de moter warmt ook sneller op, en je verwarming is ook sneller op temp. Je hoeft je geen zorgen te maken om gebrek aan koeling want er zit onder de bumper nog een luchtinlaat en die is voldoende voor winterkoeling.
Mijn broer doet dit op zijn D5 al jaren, met succes.
- gebruik lichtlopende longlife olie bv 5W30 of 0W30.
- verder is het zaak om zodanig te rijden dat je de turbo minimaal aanspreekt dus laagtoerig gelijkmatig rijden met weinig rem/acceleratie acties.

leuke amerikaanse website waar je veel tips kan lezen:
http://ecomodder.com/
jajutho
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Panne (Plopsaland)
Leeftijd: 55
Berichten: 107
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 18.08.2014 - 15:52  ·  #11
Er komt veel kijken bij de installatie van een extra benzine tank (op de plaats van het reservewiel kun je wel een 40l gastank kwijt).
Het is niet alleen een leiding naar de andere tank, maar hoe ga je die vullen? 2x tanken? De originele tank ligt waarschijnlijk lager dan het reservewiel. Denk aan een soort pompsysteem. Ook een ontluchting niet vergeten.
Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt.
Succes, J
Gringo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Borne
Leeftijd: 38
Berichten: 228
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 20.08.2014 - 21:57  ·  #12
Met 2 tanks moet je volgens mij zonder problemen kunnen rijden.
Ze moeten onderling wel verbonden worden, lijkt mij.
Voor het vullen hoeft dit niet.
Kijk maar naar vrachtwagens, deze zijn vaak ook uitgerust met 2 tanks en 2 vulopeningen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 22.08.2014 - 21:20  ·  #13
Nooit aan gedacht om tijdens het tanken extra jerrycans mee te nemen en thuis neer te zetten? Waarschijnlijk nog het meest legaal, hoewel sommige pompen hier ook al regels voor hebben. Je moet wat...

Trouwens nog een aanvulling op het zuinig rijden, de bandenspanning is zeer belangrijk. Ik ga altijd ruim boven de norm zitten, 3,0 Bar, stuurt super strak en rolt als een bezetene. Wel wat minder voor je onderstel als je veel stad rijd, klinkers bv voel je aanzienlijk meer. Ik check regelmatig of het loopvlak niet eenzijdig afslijt door de hoge spanning maar merk daar niets van. Vaak als ik het voorschrift aanhoud (2,6 bar) slijt het loopvlak aan de wangen juist meer door rijden op klaverbladen en snelle bochten.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 22.08.2014 - 22:21  ·  #14
ja, klopt, ik zet ze bij mijn wagen ook altijd op 2.8 a 2.9.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: extra dieseltank?

 · 
Posted: 23.08.2014 - 11:05  ·  #15
Quote door martijn-a

Nooit aan gedacht om tijdens het tanken extra jerrycans mee te nemen en thuis neer te zetten? Waarschijnlijk nog het meest legaal,


volgens mij is dat helemaal niet zo legaal; bewijs maar eens dat je de diesel niet stiekem in het buitenland hebt gekocht, en zo de accijnzen en BTW hier omzeild hebt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0