Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 
 
 
 
 
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 13.03.2023 - 20:54  ·  #1
Hallo, graag wilde ik op 2 punten advies inwinnen. (Check ook mijn introductie als u wilt: even-voorstellen-stefan-t27820.html :) )

Een week geleden ongeveer moest ik de radiateur van mijn v70 laten vervangen door de monteur. De oude lekte koelvloeistof boven de 3500 toeren. Alles leek prima, tot ik onderweg naar huis merkte dat de koelvloeistoftemperatuur onderin bleef hangen, zelfs na 20 minuten rijden.
Eenmaal uitgestapt met de motor uit, hoor ik de fan blazen. Deze stond zelfs 5 minuten na afslaan van de motor nog te blazen. Volgende dag de auto opnieuw gestart, en de fan springt gelijk aan bij ijskoude motor. (Airco etc is uit).
Ik had besloten naar de garage terug te rijden en geloof het of niet, 1 minuut van de monteur vandaan gaat de fan uit. Monteur heeft alles nog even nagekeken maar zegt dat alles op zijn plek is. Heel misschien een thermostaat die slecht open / dicht gaat. Dit vind ik echter vreemd aangezien de auto altijd prima warm werd voor het vervangen van de radiateur. Ik heb hem gevraagd of de koelvloeistoftemperatuursensor niet beschadigd is geraakt, maar deze zou hij niet hebben aangeraakt dus die vermoed ik ook niet uit het niets.
Een paar dagen probleemloos gereden tot uit het niets weer de fan aanstond, met regen, 6 graden buiten en de koelvloeistoftemperatuur bijna helemaal onderin. Ik heb toen gegoogled en kwam iemand tegen met het zelfde probleem, en bij hem werd het opgelost door de accu 10 minuten los te koppelen. Ik heb dit gedaan, en gek genoeg slaat de fan niet meer aan en word de auto perfect warm. Ik vermoed echter dat dit door iets had moeten komen. Zou het kunnen dat de sensor het toevallig bij de radiateurwissel begeven heeft? En kan deze vervangen worden zonder thermostaathuis te openen?
Thermostaat twijfel ik niet echt aan omdat de fan na het loskoppelen van de accu uit bleef.

Tweede vraag (en misschien een tip voor sommigen) gaat over een vacuumslang.
Toen ik de garage uit wilde rijden na de eerder genoemde radiateurwissel, stotterde de motor enorm en viel de auto uiteindelijk stil. Motorkap open, monteur erbij. Blijkbaar was bij het ruimte maken voor de radiateurwissel een vacuumslang die al echt opgevreten was gebarsten bij het uiteinde. Deze slang zit aan 1 kant in het inlaatspruitstuk voorin en de andere kant in een sensor. Ik vraag me echter af of dit de map of evap sensor is waar ik weinig van weet. We hebben het slechte einde afgesneden en de slang teruggeplaatst met een klem. Motor loopt weer prima, maar hij raadde me natuurlijk aan bij de dichtstbijzijnde onderdelenzaak een half meter luchtslang van dezelfde diameter te kopen en deze even zelf te vervangen.
Heb een stukje van de oude slang naar de zaak gebracht en kreeg daar een nieuwe slang. Thuis de oude slang eraf, heel lelijk, onbruikbaar. Wil ik de nieuwe slang plaatsen.. en blijkbaar had de meneer van de onderdelenzaak geen bril op want de nieuwe slang is een stukje kleiner in diameter! Ongeveer 1mm. Ik wilde koppig zijn en het alsnog proberen, aangezien de oude slang onbruikbaar was. Met een beetje WD40 en een beetje kracht kon de ene zijde het inlaatspruitstuk in “gedraaid” worden. Andere zijde, (de sensor) ging echt niet, zit namelijk een soort drempeltje op de ingang naar de sensor. Heb in de slang 2 kleine incisies gesneden, en met een klein beetje wd40 kreeg ik de slang ook op de sensor, en voor de zekerheid een klemmetje op het einde door de incisies.
Wat ik merkte bij het starten is dat de auto 4 tellen even stotterde en rond 1200toeren ging hangen. Zakte hierna direct naar 900. Bijna alsof er iets werd ingeleerd (of was het een beetje wd40 die in de slang was gebleven? :P ) na deze 4 tellen het gevolg: de motor klinkt zuiverder, reactie van het gaspedaal is vlotter, pakt makkelijker op onderin de toeren (geen gestoei / getril bij wegrijden in lage toeren) en ik heb al gemerkt dat het benzineverbruik een stuk omlaag is gegaan na een lange rit.
Ik kan iedereen (behalve de experts die dit al weten natuurlijk) dus aanraden even hun vacuumslangen te checken. Ik twijfel dus of deze van de evap sensor of map sensor is. Als je onder de motorkap kijkt zit deze rechtsboven, tegen de radiateur, onder de grote luchtslang. Andere uiteinde word over een “pijpje” geschoven dat uit het inlaatspruitstuk rechtsvoor steekt. Dan kom ik ook met de vraag; als dit van de evap sensor is, moet dit dat een speciale slang zijn? Of is zo een vacuum luchtslangetje prima? Heb die van mij op bijna zelfde lengte als origineel gesneden, 3cm langer. En nu de auto zo prettig aanvoelt zou ik de vacuumslang kunnen laten zitten of kan het op lange termijn kwaad dat de diameter iets te klein is / iets te strak is?

Alvast bedankt! 🙏
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 13.03.2023 - 21:11  ·  #2
Hier heb ik trouwens een foto van de oude vacuumslang naar de sensor. (Bijlage)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 13.03.2023 - 22:12  ·  #3
Wat ik je kan aanraden is om de ECU uit te lezen met VIDA. Je hebt een classic van MY 2000 met 20V motor, die zijn al OBD-II compatible. Dan zie je of er foutcodes zijn opgeslagen, waarmee het eenvoudiger wordt om de storing (als die er nog is) te lokaliseren.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 13.03.2023 - 22:40  ·  #4
De auto is uitgelezen en toen was er niks zichtbaar mbt de fan of kvst sensor. Dit was wel echter toen ik terug was naar de garage en de fan net weer uit ging.
Misschien dat ik hem nog een keer laat uitlezen.
Edit: ik besef me dat oude storingen opgeslagen zouden moeten worden. Vreemd. Moet zeggen dat het uitlezen op zijn apparatuur 2 keer mislukte voordat ie het deed. Misschien toch even elders uitlezen.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 02.04.2023 - 18:16  ·  #5
Hallo!
Ik heb de auto bij een kennis met uitleesapparatuur uitgelezen. Hier komen dus meldingen naar boven waarvan ik niet begrijp waarom :(
Ik concludeer dat alle bobines storing veroorzaken, echter rijdt de auto gewoon als een speer. Er wordt ook het circuit genoemd. Misschien iets met voltage waar iemand iets nuttigs over kan zeggen? Zoals eerder in dit topic aangegeven springt de fan (nu ongeveer 1 keer per week) automatisch aan waardoor de auto niet warm wordt, tot ik de accu losskoppel en terugkoppel, en alles het weer een week goed doet. Misschien zijn deze 2 elektronische storingen verbonden? En hoe kom ik hier achter?

Foutmeldingen log:
Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo

============1==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Pending
Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============2==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Pending
Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============3==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Pending
Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============4==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Pending
Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============5==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Pending
Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============6==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Pending
Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============7==============
P1112
Raw code: 1112
ECU: 7A
Status: Pending
Intake Air Temperature (IAT) Sensor Circuit Intermittent Low Voltage
O2 Control (Bank 1) System too rich

============8==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Confirmed
Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============9==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Confirmed
Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============10==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Confirmed
Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============11==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Confirmed
Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============12==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Confirmed
Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============13==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Confirmed
Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction


..
Na verwijderen komen altijd deze codes terug. Dus ook iets met een temperatuursensor. Weet iemand welke dit is? En waarom de bobines storing opleveren terwijl ik niks geks merk?
Alvast bedankt!!

Edit: heb gelezen dat bijvoorbeeld p0355 direct aan de bobine of bougie ligt. Bougies zijn niet eens 10.000km oud (Denso k20tt) en als alle bobines slecht waren zou de auto toch niet probleemloos rijden?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 03.04.2023 - 15:35  ·  #6
de foutcodes die je hebt uitgelezen duiden op 5 kapotte bobines (wat niet kan, want dan loopt je auto uberhaupt niet meer). Wat opvalt is P1112; de intake air temperature sensor (volgens mij zit die ingebouwd in de MAF-sensor?), die een te lage waarde aangeeft. Ik zou die stekker eens checken, die is waarschijnlijk los geweest met de radiatorwissel. Volgende stap zou toch even uitlezen met VIDA zijn, daar kun je veel nauwkeuriger mee troubleshooten.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 04.04.2023 - 00:10  ·  #7
Quote door hetschaap

de foutcodes die je hebt uitgelezen duiden op 5 kapotte bobines (wat niet kan, want dan loopt je auto uberhaupt niet meer). Wat opvalt is P1112; de intake air temperature sensor (volgens mij zit die ingebouwd in de MAF-sensor?), die een te lage waarde aangeeft. Ik zou die stekker eens checken, die is waarschijnlijk los geweest met de radiatorwissel. Volgende stap zou toch even uitlezen met VIDA zijn, daar kun je veel nauwkeuriger mee troubleshooten.

Is dat het “blokje” op de luchtmassameter? Deze is volgens mij niet los geweest bij de radiateurwissel maar ik zal morgen eens kijken.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 04.04.2023 - 08:50  ·  #8
Je zult echt moeten uitlezen met een tool of app met obd adapter om de live waarden van je maf, map, temp en lambda sensoren.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 04.04.2023 - 20:04  ·  #9
De obd2 applicatie die m’n kennis gebruikt kan ook de waardes live checken heb daar vandaag alleen geen tijd meer voor gehad helaas. Ik zal morgen langsgaan. Opmerkelijk is dat de auto vandaag uit het niets wat begon in te houden en een beetje te schommelen in de toeren wat voorheen niet het geval was. Heb de auto voor de deur zelf met zo een primitieve obd2 dongel uitgelezen toen de motor niet lekker liep, en daarbij kwamen dezelfde storingen als die ik bij m’n kennis had uitgelezen maar nu ook foutieve nokkenaspositiesensor. Gek, ik herinner me dat de nokkenassensor door de vorige eigenaar vervangen was.
Ik zal morgen eens proberen de air intake temperatuursensor en nokkenaspositiesensor te scoren. Kijken of hier wat problematiek mee verdwijnt anders wordt het toch bij iemand met vida uitlezen. Wordt geüpdatet.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 04.04.2023 - 20:16  ·  #10
Ik gebruik ook gewoon een Bluetooth obd dongle met Torque (app) daarmee kun je ook alle live data uitlezen. Ideaal, want vida werkt alleen met 'n laptop.
Je kan ook iemand van hier vragen of ze je willen helpen met uitlezen, genoeg mensen door het hele land met vida.
Waar zit je ergens in het land?
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 06.04.2023 - 22:20  ·  #11
Quote door koennie

Ik gebruik ook gewoon een Bluetooth obd dongle met Torque (app) daarmee kun je ook alle live data uitlezen. Ideaal, want vida werkt alleen met 'n laptop.
Je kan ook iemand van hier vragen of ze je willen helpen met uitlezen, genoeg mensen door het hele land met vida.
Waar zit je ergens in het land?

Bedankt voor de tip. Ik zit in Rotterdam. Ik hoop dat Vida niet nodig zal zijn aangezien ik misschien dicht bij het probleem ben. (Hoop ik).
Heb een MAF gescored en deze gelijk vervangen. Resultaat; de motor loopt daadwerkelijk veel beter. Erg rustig stationair, geen hikken bij gas loslaten en glijdt makkelijk naar de redline.
Echter; opnieuw uitgelezen. Dit keer wel de nokkenaspositiesensor storing weg, maar niet de Intake Air Temperature sensor low voltage storing. Deze bleef. Ik dus verder heel goed zoeken op Engelstalige fora, kom ik een persoon tegen die iets wist te vertellen wat blijkbaar niet veel mensen weten. De IAT bestaat niet op de 20V non turbo 2.4 alleen MAF. De omgevingstemperatuur sensoren onder de bumper worden blijkbaar gebruikt als IAT. En het gekke is dat er (als je achter het stuur zit links) bij mij onder de mistlamp een los stekkertje hangt. Hangt dus al zeker sinds mijn aankoop óf de radiateurwissel los te zweven. Echter kon ik zo snel nergens zien waar dit stekkertje in moet. Ik kan ook geen schema o.i.d. vinden.
Ik kan morgen hopelijk even de auto opkrikken en beter kijken maar mocht iemand een foto of schema hebben, altijd welkom.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 07.04.2023 - 15:18  ·  #12
Dat is 7/105 op het schema. Zit rechtsvoor onder in de motor beschermplaat geklikt. part.no. 9125603
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 07.04.2023 - 20:17  ·  #13
Super bedankt Lerren!
Vandaag onwijs druk geweest maar zal morgen gelijk kijken. Update volgt.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 08.04.2023 - 16:34  ·  #14
Bij deze de update!
Met dank aan Lerren de sensor kunnen vinden. Deze deed het niet, eentje losgemaakt van een demontage auto en gevolg bij uitlezen: storing P1112 verdwenen! Dat is in ieder geval super nieuws. De wagen rijdt ook intens fijn. Enige wat nog een beetje kriebelt zijn de volgende storingen:
Alle bobines (circuit malfunction zei uitleesapparaat vgm) en de P1671 is terug! Camshaft position sensor.
Ik heb geprobeerd van de demontage auto de sensor te pakken. Bovenkant erg simpel, moer los en hoppa. Volg ik de kabel, gaat die enorm diep ergens onderin, naar binnen bij het motorblok. Onmogelijk om te bereiken zonder alles in de buurt te demonteren. Wel gek want mijn sensor zit dichtbij, onder het inlaatspruitstuk in een hangende stekker.
Zal er dus eentje moeten kopen denk ik.
Heb me ook laten vertellen dat P1671 OOK de VVT solenoid links van bobine nummer 1 kan zijn… dit wordt dus even onderzoeken. Wat betreft de bobine storingen daar snap ik al helemaal niks van. Als ik er niet uitkom zal ik iemand met Vida opzoeken, maar als iemand tot die tijd iets nuttigs weet te zeggen op de P1671 of bobine storingen wees welkom.

Ik heb ook nog een p1670 faulty immobilizer, maar deze komt altijd nadat ik storingen verwijder en de auto daarna start. Bij de eerste keer starten na codes wissen valt die na 1 seconde stil. Niks ergs vermoed ik.

IAT sensor storing is in ieder geval weg.
Het vervangen van deze en met name de MAF (die geen storing gaf) heeft mij een nieuwe auto gegeven met een enorm stuk minder benzineverbruik. Goed om de MAF dus af en toe te checken of vervangen bij klachten.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fan en vacuumslang v70 classic 2.4

 · 
Posted: 09.04.2023 - 11:56  ·  #15
Mijn advies: check de accuklemmen op corrosie van de kabels in de klemmen zelf, dit zorgt voor overgangsweerstand: te laag voltage. Ik had last van de storing dat na starten de motor meteen afsloeg en de volgende keer startte hij. Dat werd steeds vaker en duurde meerdere keren dat hij dan aansloeg. Na het vervangen van de klemmen en nieuwe kabels was het probleem weg.
Een andere methode is om een gaatje door klem-met-kabel te boren en soldeer erin te laten lopen (heb ik zelf geen ervaring mee, maar zal wel werken om het electrisch contact te herstellen). Check ook zoveel mogelijk massapunten op de carrosserie en motor, even schoonmaken.

Wellicht zijn hiermee de vage storingen weg. Ik kan niet beoordelen hoe goed je uitleesapparatuur is maar je zou kunnen proberen om met Vida te laten uitlezen of met een andere prof.apparaat.

In het schema is te zien dat de + aansluiting van alle 5 bobines vanaf zekering 11B4 via connector 24/71 pin 5 loopt. Wellicht is dat contact niet helemaal goed. Komt er dus voldoende spanning/stroom bij de bobines aan. Is bij de radiatorwissel die connector los geweest? Zie beschrijving: connector zit ergens linksvoor, grijs 6 pins, maar met 5 aders aangesloten, check draadkleuren.

Check ook de bedrading van bobines en VVT-solenoid onder de afdekkap op de kop. De kabelbeschermslangen vallen uit elkaar van hitte/ouderdom-> is er niets doorgeschuurd daar?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0