finish balanceren ervaringen

 
 
 
 
 
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 13:26  ·  #16
Alle 4 de banden gebalanceerd op de Hunter,er is een hele verbetering er zat rondom in totaal 60 gram onbalans.

Maar helemaal weg is het niet maar tis me wel ff goed nu,wanneer er weer nieuwe banden op moeten ben ik van plan Mischelin primacy te nemen(iemand betere tips ?) en dan te kijken wat dat doet.

Nu zitten ook ook goede banden op van Kuhmo maar die hebben wel een tijdje niet goed gebalanceerd en niet goed uitgelijnd gezeten.


Ook ga ik het stuurwiel nog een keer op moment vastzetten voor de zekerheid want die is een keer gewissel maar k verwacht niet dat dat er iets mee te maken heeft.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4111
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 16:14  ·  #17
Kumho banden wil ik in ieder geval nooit weer hebben, die zaten op mijn V70 toen ik 'm kocht, en 1 had een slechte wang (driepuntige scheur in het rubber zonder stoeprandschade) en met de andere had ik sowieso veel slechtere grip (vooral bij nat weer) dan Michelin Primacy.
Als die dan ook nog eens slecht zijn afgesleten door onbalans en slechte uitlijning, dat is ook wel om problemen vragen... niet zo gek dat het trilt dan, dan is het rubber gewoon niet meer rond.
Het stuurwiel moet dacht ik oerend hard aangedraaid worden, hoog moment en dan ook nog met graden? Dus die bout kan je wellicht niet veilig hergebruiken.
LarsS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 16:18  ·  #18
Leuk om te horen. Echter heb ik wel een idee waarom je auto trilt. Ik heb echt nog nooit een trillingsvrije auto gehad met KUHMO banden.

Michelin doe je inderdaad niks verkeerd mee, maar slijt in verhouding sneller dan andere banden, daarnaast moet dat auto dan ook echt gebruikt worden. Na verloop van tijd worden deze 'vierkant'

Maar met een Vredestein Qautrac of Qautrac Pro doe je echt niks verkeerd en je bent gelijk van de jaarlijkse bandenwissel af. Wij rijden bijna jaarlijks met deze banden door zomer en de diepste winters in Polen.

Kan niet anders zeggen dan gewoon Top!
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 16:29  ·  #19
Grappig dat je over Vredestein begint. Laatst een gesprek met de lokale garagist gehad over banden en die monteert bijna alleen maar dit merk.

Volgens hem een prima kwaliteit voor een goede prijs. Ik heb ze er nu ook onder (dan wel "ultra satin") en bevalt tot nu toe prima.
LarsS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 16:38  ·  #20
Ja het hoeft idd niet altijd de hoofdprijs te kosten. En voor de garagist idd belangrijk kwaliteit te monteren anders komt ook iedereen zeurend terug. Met Viking heb ik ook goede ervaringen.

Maar de rijbeleving is op de Vredestein beter.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 19:32  ·  #21
Quote door Blondegod

Grappig dat je over Vredestein begint. Laatst een gesprek met de lokale garagist gehad over banden en die monteert bijna alleen maar dit merk.

Volgens hem een prima kwaliteit voor een goede prijs. Ik heb ze er nu ook onder (dan wel "ultra satin") en bevalt tot nu toe prima.


Nou, volgens Joep van Carrec Technocenter in Soesterberg dus niet.
Hij heeft al in menige Klokje Rond video van Autoweek zitten te beweren dat er nog nooit een ronde band uit de Vredestein fabriek is gekomen en dat het monteren van Vredestein banden vragen om problemen is.

Ook ik zit al bijna 2 jaar te tobben met trillingen in mijn S80. En ik heb Michelin Primacy banden rondom.
Wat heb ik zoal vervangen? Binnenste en buitenste stuurkogels, nieuwe draagarmen, nieuwe schokbrekers voor en achter van Sachs, nieuwe veren, banden meermaals opnieuw laten balanceren en het probleem blijft maar.
Het is dan wel geen giga trilling in het stuur maar toch wel een kleine vibratie die optreedt op de snelweg/autobahn boven de 120km/u en bij flauwe bochten naar links. Flauwe bochten naar rechts met 130km/u niets aan de hand alleen naar links dan begint mijn stuur te vibreren/trillen.
Laatste mogelijke oplossing die ik ga proberen is het demonteren van de remschijf, reinigen van de naaf en het monteren van nieuwe remschijven voor. Vlak voordat ik de auto gekocht zijn namelijk de remschijven vervangen door nieuwe en het probleem treedt ook al op sinds ik de auto heb. Alle investeringen die ik tot nu toe deed en alle nieuwe onderdelen hebben niets geholpen om het probleem op te lossen. Die vervelende rottrilling blijft maar gewoon. Als het daarna niet is opgelost moet ik er maar mee leren leven.
Onderstellen van deze generatie P2 Volvo's vind ik sowieso bagger. Het is van alles niks. Niet comfortabel en ook niet sportief. Eerder behoorlijk stoterig en stug zonder iets van een fatsoenlijke wegligging. En de wegligging op hogere autobahn snelheden is meer dan bagger. Zeer waggelig weggedrag ondanks dat zo'n beetje het hele onderstel vernieuwd is met kwaliteits Sachs onderdelen. Zeker niet te vergelijken met dat van een Mercedes of BMW uit dezelfde klasse en bouwjaren waarmee ik recentelijk ook heb gereden. Een Mercedes C/E klasse uit die tijd is echt andere koek. Dat ligt als een huis, geeft vertrouwen en zeer rustig op hoge snelheden. Wat ik merk in de P2's is dat het stuur ook ontzettend gevoelig is voor oneffenheden in het wegdek. Op slechte Duitse autobahnen met veel dwarsribbels en oneffenheden begint de hele stuurkolom te trillen. Wordt het wegdek weer glad, dan is er niets meer aan de hand. Ik heb dit al in meerdere P2's ervaren dus het is zeker niet iets unieks voor mijn S80.
Ook ik overweeg een keer mijn banden te laten uitbalanceren met een Hunter Roadforce machine. Bij ons in Enschede zit een zaak die er één heeft. https://www.gebrvandermeij.nl/balanceren
Ben trouwens bijna toe aan nieuwe voorbanden en ga dan een keer kiezen voor Hankook. Mijn pa heeft er zeer goede ervaringen mee opgedaan en mijn ervaring met Michelins was ook niet altijd positief. Op mijn vorige auto's hadden Michelins onder meer nogal de neiging om te gaan cuppen op de achteras. Deze S80 heeft daar dan weer geen last van.
Ik hoop dat het vibratie/trillingprobleem ooit een keer wordt opgelost want het doet echt afbreuk aan een verder fijne auto. Want, het 2.4 motortje, dat wil wel graag naar hoge snelheden. Alleen het onderstel wil niet mee en gooit met onzeker weggedrag en vibraties roet in het eten. Jammer!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 01.08.2023 - 20:37  ·  #22
9 op de 10 of wellicht 10 op de 10 trillingen bij constante snelheden komt uit de wielen. Velgen of banden dus. Een hoogteslag in een band bijv, cupping van een band. De velg kan krom zijn, op meerdere manieren. De p2 velgen zijn inmiddels aardig op leeftijd, ik kom regelmatig kromme velgen tegen met vernieuwen van banden. Je kan dat goed zien op een balanceer apparaat.

Hoe goed je machine dus ook is, er blijft ook een menselijk aspect aanwezig en dat is simpelweg kijken hoe rond een band/velg combinatie is als deze rond draait op een balanceer machine. Iets wat krom is of een hoogteslag heeft ga je er niet uit balanceren. Ik heb de meest simpele banden apparatuur van John Bean (snap-on) en dat gaat al jaren heel goed. Nooit klachten over trillingen. En als ik opmerk dat er een velg krom is, dan meld ik dit netjes.

Wat me wel opvalt bij nieuwe balanceer apparatuur, er zit een hele grote beschermkap op die je dicht moet doen voordat het wiel gaat draaien. Ik zou dat echt niet willen aangezien je dan niet goed zelf kan zien hoe een wiel eruit ziet bij rond draaien.

Trillen met optrekken, komt 9 vd 10 uit de aandrijving, assen meestal.

Een kromme naaf of schijf geeft ook geen trillingen bij constante snelheid, wel bij remmen. Vernieuw je de schijf en is de naaf krom, dan is de nieuwe schijf ook weer snel krom (trillen) ook een wiel die niet rond is kan voor trillingen zorgen bij remmen.

Overigens remmen die vast staan zorgen ook voor trillingen bij rijden, maar vaak merkt men dat wel snel op door geur en evt rook.

Ik ben zelf vrij gek op good year zomer banden. Cuppen doen ze vrijwel niet door het profiel dat die banden hebben, de buitenste randen snijden ze niet helemaal tot noppen.
LarsS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.08.2023 - 00:13  ·  #23
@S80 Kinetic, die uitspraken van Joep zijn mij idd ook bekend, maar hij refereert specifiek naar de zomerbanden van Vredestein en niet naar de All Season en de Winterbanden.

Ik heb iig zeer positieve ervaringen en kan het daarom ook aanraden.
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.08.2023 - 10:15  ·  #24
Ik heb ook eea vervangen en opgeknapt zoals ik hier vaker lees o.a. ivm trillingen en meerdere keren en bij verschillende partijen laten balanceren en uitlijnen. Trilling ging nooit helemaal weg. Dacht dat het in de gerestaureerde velgen zou zitten en leefde er maar mee - volgens de balanceerders waren de velgen goed, e de banden trouwens ook.
Ivm ouderdom van de banden die ik er ook nieuw op had laten zetten jaren geleden (Pirelli CINTURATO P7) sinds kort Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 FP 225/45 R17 er rondom onder. En de trillingen zijn weg :-), 'ondanks' dat men niet op nul gram kon uitlijnen (daar vroeg ik om, obv ervaringen) want ze hadden geen kleiner lood dan 5 gram... De Pirelli's zouden goede banden zijn, wou dat ik ze eerder had vervangen - rijd nu zoveel lekkerder.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5835
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.08.2023 - 11:53  ·  #25
Ik balanceer zelf meestal op de fine stand en kom dan tussen de 0-5 gr uit. Heb vredestein Michelin en continentals gehad. mn velgen zijn niet exact recht, maar heb geen last van trillingen na balanceren. Zie wel dat bij elk merk band de ene band "beter"is dan de andere. meer/minder lood, iets of wat hoogte slag etc. maar misschien is de S60 minder gevoelig.... bandenmaten 225/45 R17 195/65 r15 en 205/55 R16. Zie ook vaker dat ik wielen een paar keer op en af zet op mn balanceermachine omdat er soms dan toch verschil optreed. maar dat kan ook aan de kwaliteitsklasse van mn apparaat liggen :-) Ik heb een Trainsway ZH800 Banden Balanceer apparaat.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.08.2023 - 17:50  ·  #26
vandaag nog 1 adres geweest om eventueel te trimmen maar in 1 achterwiel zag hij hoogte slag door met alle wielen in de lucht de wielen een slinger te geven en naar een vast punt over de band te kijken.

Ook nog even gevraagd waar ie uitgelijnd en gebalanceerd is of het met de 5 punts flens is gedaan,en dat was het geval maar we hadden het nog ff over hoe die nu rijd enzo en toen zij zijn collega dat er rechts achter een slag in het wiel zit en dat het het best is de velg te laten richten (doen zij niet dus zeker geen belangen kwestie)

Na ff gezocht te hebben op internet wat dat nou precies is dat "velgen richten" heb ik zelf ook is gekeken of ik hoogteslag in de banden zag en dat zag ik sowiso links en rechts achter een beetje (1 kant meer dan de andere) (roer houtje met klemmetje aan de ijzeren veerinslag begrenzer id wielkuip gezet) en een flinke slinger aan het wiel en dan kijken hoe oftie hobbelt.

Ga straks is ff kijken wat ie voorop doet,geloof dat een beetje hobbel normaal was maar wat "een beetje" is ?

Denk dat ik bij het velgen richt bedrijf ook ff vraag aan alle 4 de velgen een slinger te geven.
LarsS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.08.2023 - 19:53  ·  #27
Ik wilde net zeggen, zet dat wiel met de hoogste slag rechts achter, dat is namelijk het verst van je weg.

Ik heb goede ervaringen velgen.nl, jonge kerel, zit in Oostvorne, maar je kan blijven balanceren. Dat kromme wiel in combinatie met de band die erop zit...

Dus als je dat doet, neem dan ook vier nieuwe banden anders wordt dat niks. Blijft symptoom bestrijding anders, Wanneer je straks gaat kijken, kijk dan ook aan de binnenzijde van het wiel. De kromming hoeft niet perse aan de voorzijde te zitten.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 03.08.2023 - 23:13  ·  #28
Bedankt voor de tips ik zal er zeker op letten !
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 11.08.2023 - 17:32  ·  #29
Ben bij een velgen specialist geweest die wist zeker dat de velgen ok zijn,door ze op de balanceer machine zonder kap te laten draaien zag hij dat het de de band was die wobbelde en niet de velg.

Hij heeft ze gebalanceerd alsook het contact oppervlak waar de velg de wielnaaf raakt glad geschuurd (weet niet zeker of dat nodig was want heb die plek zelf eerder al is met de staalborstel schoon geborsteld maar wie weet)

Ook de band van de velg gehad en anders op de velg gezet en hard opgepomt en toen weer terug op nominale druk gezet.

Rechtsachter was het ergst die band en die is rechtsvoor gekomen.

Merkte op de terugweg best een verschil maar toch nog hinderlijke trilling.

Toen de voorbanden uit eigen beredenering is wat laten slippen op het wegdek en... verrek !!! Weer een aanmerkelijke verbetering !! binnekort de banden van achter weer is ff voorzetten en dan laat ik mijn bevindingen weer weten :Thumbsup:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 11.08.2023 - 18:53  ·  #30
Geef ze even de kans zich te “zetten”, anders blijf je bezig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0