finish balanceren ervaringen

 
 
 
 
 
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 12.08.2023 - 10:27  ·  #31
ok dus ff niks doen aan de druk en alleen rijden zonder piepende banden ?
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 12.08.2023 - 14:02  ·  #32
Quote
Toen de voorbanden uit eigen beredenering is wat laten slippen op het wegdek en... verrek !!! Weer een aanmerkelijke verbetering !! binnekort de banden van achter weer is ff voorzetten en dan laat ik mijn bevindingen weer weten


Af en toe moet je dus gewoon is ff goed strak over rotondes en door bochten gaan haha!
Ik heb ook al sinds de aankoop van mijn Volvo last van een lichte trilling in het stuur. Alleen bij hoge snelheden boven de 120km/u in bochten naar links op de autobahn. Bochten naar rechts is er niets aan de hand. Het is niet zo dat het stuur je van ellende uit de handen trilt maar toch. Ondertussen al schokbrekers, veren, draagarmen, spoorstangen laten vervangen en de banden meermaals laten uitbalanceren. Hielp allemaal niets.
Misschien een keer de remschijven los halen en de naven goed schoonmaken. Tussen remschijf en naaf wil nog weleens roest ontstaan. Als er maar een kleine oneffenheid in zit ga je dit al merken. Volgende keer bij bandenwissel, dat is al binnenkort, ook eens de velgen bekijken of deze nog goed rond zijn. Maar ben bang dat je zo'n oude auto van 20 jaar nooit meer helemaal strak krijgt qua trillingsvrijheid en wegligging. Leeftijd gaat toch z'n tol eisen.
Wat ik zo op het forum lees heeft iedere oudere Volvo wel een beetje last van trillen. Helemaal oplossen ga je het nooit, al beweert Joep Schuurman van Carrec dat het wel mogelijk is. Misschien daar maar eens een keertje naartoe dan. Maar vrees dat dat kapitalen gaat kosten.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 12.08.2023 - 14:50  ·  #33
Mijn auto is 23 en ik heb toch echt een andere ervaring met het p2 onderstel dan wat je omschrijft S80 Kinetic.
Het is dan wel een V70 en geen S80, maar zodra ik boven de 200km/u kom lijkt mijn V zich juist vast te zuigen aan de weg. En dit was in de tijd waar er nog de oude schokdempers en de orginele 17" wielen onder zaten. Het is alleen maar beter geworden met het nieuwe spul eronder. Heb je je veerpoot lagers ook mee vervangen S80 Kinetic? Of misschien zijn je subframe bussen of motorsteunen niet meer helemaal fris? En zo is er nog wel meer wat allemaal invloed op het weggedrag heeft.
Overigens reed ik op die 17" met Michelin Pilot Sport 4 en nu op 18" met de Pilot Sport 5. In mijn ervaring echt fijne banden, bakken grip ook bij nat wegdek en geen overmatige slijtage.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 12.08.2023 - 15:57  ·  #34
Quote door S80 Kinetic

Quote
Toen de voorbanden uit eigen beredenering is wat laten slippen op het wegdek en... verrek !!! Weer een aanmerkelijke verbetering !! binnekort de banden van achter weer is ff voorzetten en dan laat ik mijn bevindingen weer weten


Af en toe moet je dus gewoon is ff goed strak over rotondes en door bochten gaan haha!
Ik heb ook al sinds de aankoop van mijn Volvo last van een lichte trilling in het stuur. Alleen bij hoge snelheden boven de 120km/u in bochten naar links op de autobahn. Bochten naar rechts is er niets aan de hand. Het is niet zo dat het stuur je van ellende uit de handen trilt maar toch. Ondertussen al schokbrekers, veren, draagarmen, spoorstangen laten vervangen en de banden meermaals laten uitbalanceren. Hielp allemaal niets.
Misschien een keer de remschijven los halen en de naven goed schoonmaken. Tussen remschijf en naaf wil nog weleens roest ontstaan. Als er maar een kleine oneffenheid in zit ga je dit al merken. Volgende keer bij bandenwissel, dat is al binnenkort, ook eens de velgen bekijken of deze nog goed rond zijn. Maar ben bang dat je zo'n oude auto van 20 jaar nooit meer helemaal strak krijgt qua trillingsvrijheid en wegligging. Leeftijd gaat toch z'n tol eisen.
Wat ik zo op het forum lees heeft iedere oudere Volvo wel een beetje last van trillen. Helemaal oplossen ga je het nooit, al beweert Joep Schuurman van Carrec dat het wel mogelijk is. Misschien daar maar eens een keertje naartoe dan. Maar vrees dat dat kapitalen gaat kosten.


dstc uitschakelen stil gaan staan 6000 toeren in zijn vrij dan koppling op laten komen terwijl je gas blijft geven en banden laten piepen (kan desnoods met de handrem erbij beetje experimenteren)

Verder heeft de trilling gewoon een technische oorsprong en wanneer die weg is is de trilling ook weg.

Wat ook het proberen waard is is in zijn vrij bij 100 km per uur of welke snelheid ook waar ie trilt de motor ff uit te zetten en laten rollen dan kan je weer wat uitsluiten als oorzaak,(wel ff weg opzoeken dat je mede automobilisten niet hindert.)

Bij mij zitten er ook nieuwe wielagers van snr voorop en textar remschijven en blokken.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 12.08.2023 - 19:54  ·  #35
Quote

Wat ook het proberen waard is is in zijn vrij bij 100 km per uur of welke snelheid ook waar ie trilt de motor ff uit te zetten en laten rollen dan kan je weer wat uitsluiten als oorzaak,(wel ff weg opzoeken dat je mede automobilisten niet hindert.)


Maar dat ga ik dus niet doen bij 130km/u op de Autobahn..haha!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5835
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 12.08.2023 - 23:23  ·  #36
Bij trillen bij een bocht naar rechts kun je ook nog denken aan de rechter motorsteun die onder de distributie. Zoek maar eens op motorsteun
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 13.08.2023 - 11:58  ·  #37
Heb ook het idee dat de volgorde van vast draaien van de 4 steunen onder het blok van invloed zijn op hoe recht het blok en dus ook de aandrijfassen in de motorruimte komen te liggen.

Heb het zelf 2x gedaan de laatste x allemaal los vast gezet(bouten en moeren paar slagen erop/erin), motor gestart, beetje schudden en alle kanten op wiebelen met de hand aan het blok, motor uit en alles aandraaien.

Vooral die vlakbij de distributie kan je goed zien als die niet helemaal lekker in lijn met het blok zit zeg maar.

De meningen zijn trouwens ook verdeeld over welk merk motorsteunen goed zijn,daarom ben ik voor lemforder gegaan na een wat goedkoper merk te hebben gemonteerd maar of het verschil maakt weet ik eerlijk gezegd niet opjectief want de banden verstoorde de rijbeleving te veel om dat te merken.

Maar gezien al het werk dat het is zou ik nu echt geen risico nemen en gewoon iets pakken wat goed is.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1480
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 13.08.2023 - 19:25  ·  #38
De torsiesteun bij de bak moet je niet niet meer van Lemforder pakken. Dat rubber is te hard en geeft trillingen ongenadig hard door.
Pak voor die steun 1 van Febi.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 13.08.2023 - 20:29  ·  #39
Daar heb ik powerflex wel de zachte variant niet de zwarte. die 2 ronde bussen bedoel je toch ?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 13.08.2023 - 21:32  ·  #40
Quote door s60R

Daar heb ik powerflex wel de zachte variant niet de zwarte. die 2 ronde bussen bedoel je toch ?


Die Powerflex-steun heeft bij mij na 1 jaar irritatie vanwege trillingen plaats gemaakt voor een originele van Volvo. Was trouwens in het metaal gebarsten ook!
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 14.08.2023 - 12:44  ·  #41
Kostie dan zon originele ? en waar haal ik die (is makkelijk te wisselen dus goed snel verschil te merken met rijden)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 14.08.2023 - 14:35  ·  #42
Wat dacht je van de dealer? ;)
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 14.08.2023 - 16:07  ·  #43
He getver da doe meestal pijn amme portomoonee :'(
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 14.08.2023 - 16:34  ·  #44
Even tandjes op elkaar tijdens het afrekenen en je hebt jaren plezier. Aftermarket motorsteunen zijn 9/10x verdriet.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1530
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 14.08.2023 - 19:09  ·  #45
Bovenste en onderste motorsteun heb ik ook bij de dealer gehaald. Viel qua prijs best mee.

De steun bij de distributie vond ik wel best prijzig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0