finish balanceren ervaringen

 
 
 
 
 
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 28.07.2023 - 10:44  ·  #1
emand ervaring mee ?

Heb rechtsvoor nog steeds heel lichte trilling na vervangen; fusee kogels aandrijf assen draagarmen veren met veerpoot lager en veer rubbers schokbrekers wiellagers remschijven plus blokken de 4 motorsteunen rotatie van de banden en vierkant uitlijnen.

Betreft 2005 s60 140 pk 2.4 benzine
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 28.07.2023 - 10:57  ·  #2
Ik zou eerst beginnen met rond uitlijnen, vierkante wielen geven doorgaans trillingen :D

Ik zou van buiten naar binnen werken: Banden - velgen - aandrijfassen etc.
Banden: zeker weten allen goed? Niet gecupt / hoogteslag?
Rotatie van de banden wel goed gedaan - draairichting geobserveerd? De meeste banden hebben een draairichting indicatie tegenwoordig. Daarnaast, als je achterbanden naar voren zet kan dat ook trillingen geven - achterbanden willen nog wel eens cuppen en slijten anders doordat er een ander gewicht op ligt dan op de vooras. Zwaarder gewicht op voorwielen geeft wellicht een evt bestaande afwijking anders door dan op de achteras.
Velgen: zeker weten allen recht? Goed gebalanceerd?
Aandrijfassen - nieuw of 2ehands? Indien 2ehands kan een van de homokineten wat slijtage hebben en trillen.
Ook is het wel mogelijk dat het nieuwe rubber een bestaande trilling wat merkbaarder doorgeeft dan het oude, omdat het nu eenmaal stijver is en er geen spelingen meer in het systeem zitten die wellicht eerder een trilling opvingen/verhulden.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 28.07.2023 - 18:48  ·  #3
Banden spanning gecontroleerd?
Bouten van de aandrijfas misschien niet op het juiste moment + graden aangedraaid?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 28.07.2023 - 18:49  ·  #4
Ik vind het toch wel knap dat je kan voelen dat het van rechts voor komt. Hoe kom je daar bij?

Rotatie wissel van banden zou ik nooit doen. Wel van voor naar achter wisselen mits niet gecupt zoals Bolbo al zei.

Als het banden met draairichting zijn kan het sowieso niet, dus dat zullen ze niet hebben.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 29.07.2023 - 20:14  ·  #5
Ok bedankt voor de reacties !

Bandenspanning: alles geprobeerd

Draairichting; hebben de banden niet

Banden voelen allemaal recht en normaal al lijkt er 1 aan de buitenkant ietsje pietje hoger dan ad binnekant,maar die zit achterop.

Aandrijf as bout; alle 2 op moment vast gezet niet met graden.

Velgen; zijn recht en net nadat ze gebalanceerd waren was het probleem hetzelfde dus lijkt me onwaarschijnlijk dat het daarin zit.

Andrijfassen; nieuwe skf wielagers; nieuwe snr

Zal de voorwielen eens links en rechts wisselen zodat ze zoals blade zij alleen van voor naar achter zijn gegaan (voorwielen heb ik wel ad zelfde kant achterop gezet)

Moet er wel bij zeggen dat de gerenomeerde uitlijner geen trilling voelde bij het proefrijden voor en na het uitlijnen dus ben wel een beetje een zeikerd hierin mischien (ook qua rijgeluiden erger ik me enorm waar anderen nergens last van hebben) maarja wil het gewoon goed hebben dus en alles heeft een reden natuurlijk qua geluid en trilling

Ja Blade nu heb je me aan het twijfelen gemaakt ook bij het rijden van welke kant het nu exact komt
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 29.07.2023 - 21:54  ·  #6
De regel van Vogel: het zijn de banden!
Balanceren blijkt toch een vaardigheid die veel bandenboeren niet bezitten (faalhazerij is alom vertegenwoordigd)
En als ze wel heel capabel zijn dan heb je nog te maken met de banden.
Balanceren gebeurt bij iets van 15km/u , maar bij 100km/u is zo'n band anders van vorm door de middelpunt vliedende kracht.
Door de band genomen (pun intended) valt dat wel mee en heeft het weinig invloed, maar helaas is niet iedere band gelijk. De eerste band van de batch wordt toch op een andere temperatuur in elkaar gezet en de ene staalgordel is toch net iets netter aangehecht dan de andere.

Ga er bij het balanceren eens naast staan en kijk eens naar de hoogteslag van de band en je zult zien dat een band nooit perfect rond is. Het gaat al gauw om een halve tot 3 mm.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 29.07.2023 - 22:17  ·  #7
Wanneer merk je die onbalans/ trilling oid dan ?
Balanceren op de auto vind ik persoonlijk symptoom bestrijding , maar als je ermee geholpen bent… echter 1 keer je wiel lossen en je kunt er weer mee aan de slag.


Had het zelf een tijdje terug ook.
Alles laten controleren, velgen ect.
Opnieuw laten uitlijnen ( waar ws het probleem zat) .

Uiteindelijk zijn de alle banden bij Jäger banden opnieuw op de velg gezet en gebalanceerd met zo’n hunter ding.

Ben er ook echt bij gebleven om het effect te zien.

Goede/dure apparatuur hebben wil niet zeggen dat iemand er ook goed mee uit de voeten kan .

Had bij Jäger Culemborg echter ervaring uit het verleden en dat hebben ze weer waargemaakt .
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 29.07.2023 - 23:33  ·  #8
MTE;

Was dat voordat Jäger Culemborg werd overgenomen door Profile Nout of daarna ?

Want wat je zegt; "Goede/dure apparatuur hebben wil niet zeggen dat iemand er ook goed mee uit de voeten kan"

Vandaar mijn vraag.



En je schrijft; " Balanceren op de auto vind ik persoonlijk symptoom bestrijding , maar als je ermee geholpen bent… echter 1 keer je wiel lossen en je kunt er weer mee aan de slag."

Spreek je hier uit ervaring ? (ik heb er geen ervaring mee maar heb het als tips gekregen) en na wat gegoogled te hebben lijkt het me wel een soort sense te maken dat finish balanceren)

En wat zou maken dat; "1 keer je wiel lossen" het finish balanceren weer voor niets zou zijn geweest ? en dus het balanceren van het wiel weer opnieuw zou moeten gebeuren ?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 29.07.2023 - 23:39  ·  #9
Mijn ervaring is dat een band bij lage temperaturen (zeker in de winter) de eerste kilometers een kans op onbalans heeft die verdwijnt zodra je enkele kilometers gereden hebt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 29.07.2023 - 23:46  ·  #10
Ben er geweest toen het nog gewoon Jäger was . Destijds daar een Zx laten verlagen , uitlijnen en balanceren. Helemaal goed. En de laatste keer was een maand of 2 terug.

Wat het balanceren op de auto betreft …
Je doet dit mi als je ergens een onbalans hebt maar het niet kunt vinden. De enige manier om de boel dan ok te krijgen is balanceren op de wagen .

Trek je dan dat wiel los om bijv iets met remmen oid te doen, moet dat wiel er iig weer precies zo op. Ergens iets anders en de som is anders geworden. Het gaat bij die manier van balanceren namelijk om alles samen opgeteld. Een as, een wiel, een schijf misschien zelfs. Dingen die op zichzelf neutraal moeten zijn maar je bij finish balanceren dus samen trekt …

Maar idd, als je er niet uit komt en dit werkt, waarom dan niet.
Zo kijk ik er iig naar maar ben ervan overtuigd dat er hier vanzelf iemand voorbij komt die het daar helemaal niet mee eens is 😄
LarsS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 30.07.2023 - 00:54  ·  #11
Hallo allemaal,

Leuk dat ik jullie gevonden heb. Misschien kan ik een voorstel doen om dit alsnog op te lossen.

Zoals al eerder aangegeven van buiten naar binnen werken!

Vele bandenspeciaalzaken maken sinds een tijd gebruik van roadforce balanceren. Zijn dan inderdaad apparaten van Hunter. Dit apparaat kan precies meten waar de band en de velg het beste matchen. Maar krom is krom en krijg je dan dus niet meer goed. Echter kun je op zo'n apparaat ook zien wat aan een bepaalde band/ wielcombinatie doet en waar de defecte liggen.

Houd wel in je achterhoofd, dat het onderstel van Volvo wel behoorlijk strak is, ik rij sinds kort in een S60 van 2008 en ook ik ben enorm gevoelig voor trillingen in een auto, hoe meer gewrichten en verstevigingen een as heeft om zo meer voel je ook aan het stuur.

Dus Road Force balanceren zou mijn eerste set zijn...
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 30.07.2023 - 07:56  ·  #12
Zit het lood nog op de velg(en)?
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 31.07.2023 - 19:44  ·  #13
Heb morgen afspraak staan alle 4 de banden road force balanceren,ben beniewd.

Was trouwens in de openingspost vergeten te zeggen dat ook de binnenste en buitenste stuurkogels zijn vervangen en de stuurbekrachtigingsvloeistof vernieuwd.

MTE;
Wat betreft het finish balanceren,kan ik begrijpen dat een kromme schijf of wielnaaf(wielager) de som der delen beinvloed als je die vervangt (of een kapotte steekas natuurlijk)

De draaiende delen wel dus,de andere zou ik niet weten waarom maar moet eerlijk zeggen dat dat me allemaal ook een beetje boven de pet gaat verder.

Ja over Jager in Culemborg heb ik op het forum ook al veel lovende berichten gelezen maar of dezelfde mensen er nog werken etc nadat het is overgenomen kan ik nergens terug vinden dus ga ik eerst maar is kijken wat balanceren met de Hunter GSP 9700 Roadforce bij het banden bedrijf die hem het laatst uitgellijnd hebben doet.

Ook omdat Lars toevallig ook de Hunter machine aanraad die zij hebben staan.

In theorie kan er met de hogedrukspuit natuurlijk een keer een loodje afgespoten zijn of iets dergelijks al vermoed ik niet zoiets omdat dan de klacht heel plotseling zou zijn gekomen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 31.07.2023 - 19:58  ·  #14
Succes, hoop dat het word opgelost. Niks kan je zo knetter maken als een trilling.

Ik weet dat bij bmw liefhebbers van bijv de E39 er helemaal op leeg kunnen lopen.


Wat Jäger betreft; het is nu onderdeel van de profile keten. De eigenaar van toen en zijn zoon, nu eigenaar zwaaien er echter nog steeds de scepter.

Ook lopen er nog wat oude grijze en kale koppen rond. Die hebben niet alleen de juiste ervaring met ook , net als de eigenaren , de wil om de boel ook ECHT goed af te leveren. Ook belangrijk, ze LUISTEREN (en analyseren ) ook daadwerkelijk naar de klant.

Das een zeldzaam verschijnsel aan het worden helaas
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 31.07.2023 - 20:06  ·  #15
O ja das echt heeeel wat waard idd wat je zegt over Jager,ga het goed onthouden voor de toekomst.

O wist ik niet van e39 dacht altijd dat het (1 vd weinige) vrij probleemloze modellen was van BMW . en fantastisch gevormde koets natuurlijk.

Ja we gaan het zien morgen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0