Four-c

 
 
 
 
 
Rexer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Four-c

 · 
Posted: 18.08.2015 - 21:11  ·  #1
Ik ben recent in het bezit van een S60 2.5t van 2007 met four-c ophanging. De wagen heeft momenteel 133.000 km. Ikzelf heb hiervan nog maar 1000 km gereden ^_^

Nu komt de vraag. Als je de vering op comfort zet deint jullie wagen dan? In de bocht vind ik dat hij er door zwalpt en dan hij gevoelsmatig niet stabiel is.
Als ik hem op sport zet is dit zo goed als weg.

De wagen is in België voor verkoop naar de keuring geweest maar ik heb hier niet veel vertrouwen in. Een voorbeeldje van deze keuring: de wagen werd verkocht met winterbanden met een snelheidsindex van max 190 km/u waar de auto toch 235 zou moeten lopen. Hiervan staat er geen opmerking op het verslag.

Wat is jullie ervaring met de ophanging?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Four-c

 · 
Posted: 18.08.2015 - 21:28  ·  #2
C staat voor comfort. en dus meer minder strak.
Heerlijk om de Peage af te zweven.

En ben je Belg dat je hem in Belgie laat keuren?
Was dit bij een onafhankelijke garage / Volvo Dealer of keurings station van de wegdienst (RDW)
Kijken ze bij de keuring expliciet naar de snelheids index daar?
Hier in nederland namelijk niet ten zij je er om vraagt.
Belangrijker is dat het profiel en het karkas van de band in juiste staat is en over voldoende profiel beschikt.

Mijn auto kan ook dik 200+
Wel te verstaan zal ik dat nooit gaan rijden.
Dus waarom zou ik banden kopen voor een index van 200+?
Vind dan belangrijker dat de juiste gewichtscategorie er onder zit zodat de band met belading geen vervorming krijgt.

Plaats anders een een kopie van je keurings raport?
Automatic-freak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Homepage: autoschadelammerti…
Berichten: 151
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Four-c

 · 
Posted: 18.08.2015 - 21:56  ·  #3
Het gevoel van deinen klopt wel; zeker aanwezig in comfort-stand.

Ik dacht dit op te lossen met vier nieuwe Four-C-schokbrekers (auto had inmiddels 245.000km gelopen), maar kan niet zeggen dat de 'deining' nu weg is ... natuurlijk werkt die zware vijfcilinder op de vooras ook niet mee qua gewicht ^_^
Rexer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Four-c

 · 
Posted: 18.08.2015 - 22:41  ·  #4
Ik heb de auto idd bij een onafhankelijke dealer gekocht. Daarom stel ik ook de vraag aangezien ze in deze garage (doet enkel verkoop en geen onderhoud) hier waarschijnlijk niet mee vertrouwd zijn. Aangezien jij nieuwe dempers hebt gestoken en je dit deinen ook opmerkt zal het gevoel dat ik heb bij deze vering wel normaal zijn.

Ivm de banden kan ik je natuurlijk volgen ivm de snelheidsindex. Hier in België mag je natuurlijk maar max. 120 km/u. Langs de andere kant schrijft het technische reglement (in België) voor welke verplichtingen er zijn naar snelheidindex toe. Je moet banden met snelheidsindex hebben rekening houdend met de topsnelheid vermeld in het proces-verbaal van goedkeuring (COC) van je wagen.
In mijn geval heb ik de wagen in juli gekocht met winterbanden (m+s). Hieronder een stukje van ons technische reglement:
§3.

... banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.

De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.
Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.

Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.

Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.

Ik heb gewoon niet teveel vertrouwen in onze verplichte technische controle(dienst). Die garagisten kennen iedereen die daar werkt. Ik wil hier wel niet mee zeggen dat ze daarom niet correct zijn.
Rexer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Hoeveel km's kunnen four-c schokdempers hebben voor ze vervangen dienen te worden?

 · 
Posted: 24.09.2015 - 19:58  ·  #5
Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lang doen jullie met schokdempers?
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Four-c

 · 
Posted: 24.09.2015 - 20:05  ·  #6
voorste zijn vervangen op 75.000km(5 jaar), achterste op 90.000km(6 jaar)
deinen blijft echter op comfort stand, enkel op sport of advanced is dat weg(is een R)
grootte van de wielen speelt ook een rol, hoe groter de velg (en minder hoogte van de band) hoe meer je dit merkt
hoe kleiner de velg, hoe minder last, volgens mij duideijk een schokdemperprobleem...

volgende auto zal ik bewust zoeken naar een exemplaar ZONDER 4C
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Four-c

 · 
Posted: 24.09.2015 - 20:40  ·  #7
Mijn T5 kocht ik met 132000 km. Bij het uitrijden van de showroom een foutmelding in de display mbt het Four-C systeem. Demper linksvoor defect. Bleek de electronica te zijn.
Op dit moment staat de teller op 212K. De dempers achter zijn nu aan vervanging toe.
Mogelijk ook versneld omdat ik een LPG tank heb.

Het systeem zat er bij mij in bij aankoop. Terugkijkend had ik echter liever een conventioneel systeem gehad, want dan heb je veel meer keuze in de aftermarket dempers. Nu ben je getrouwd met de Monroes.
Rexer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Four-c

 · 
Posted: 25.09.2015 - 20:29  ·  #8
Bedankt voor de reacties. Momenteel heb ik geen meldingen en lekken de dempers niet. Ik hoop dat het nog zo een tijdje blijft.
Ik rij ook regelmatig met een s60 met gewone dempers. Deze rijdt zeker zo goed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0