Fuseekogel afgebroken

musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Fuseekogel afgebroken

· 
Posted: 30.03.2016 - 12:42  ·  #46
Kolere zeg, daar ben je nog goed van af gekomen dan. En weer lekker typisch verhaal, die ANWB :lol:

Als ik dit soort dingen lees, ga ik meteen twijfelen aan mijn setje imitatie draagarmen/fuseekogels die er een maandje geleden onder zijn gezet. Is er iemand op de klus/poetsmeeting aanwezig (23 april) die de staat van de voortrein kan nakijken/voelen? Mijn aandrijfas moet sowieso vervangen dus dan maar meteen even een check-up doen, voor ik ergens op een snelweg iets mee ga maken als Martin gisteren... :sick:

(aan de andere kant.. het is denk ik ook pure pech. Er wordt zo veel imitatie spul verkocht en je leest maar heel af en toe dergelijke verhalen. Maar het blijft zo lekker tussen je oren zingen =) )
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 13:11  ·  #47
Tja. Wat hierboven staat. Ook merkonderdelen gaan weleens stuk. Weet niet of dit nou onmiddellijk te wijten is aan 'aftermarket'.
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 13:20  ·  #48
Nee precies, kan ook montage gerelateerd zijn, of gewoon pech. Ben benieuwd wat de diagnose wordt.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 13:42  ·  #49
Quote door grrroovedude

Tja. Wat hierboven staat. Ook merkonderdelen gaan weleens stuk. Weet niet of dit nou onmiddellijk te wijten is aan 'aftermarket'.

Oh, geen idee hoe goed of slecht Febi is.
Vond het alleen een opmerkelijke actie. Na zo'n voorval zou ik zelf het volgende setje van de dealer halen, al zou het alleen al zijn voor het idee, mocht je weer eens met 200+ over de autobaan rijden.

Maar het kan inderdaad ook aan de montage liggen (al lijkt me de kans heel klein dat je zo'n bout met de hand te vast kunt draaien). De kans dat je dit nogmaals meemaakt lijkt me ook klein.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 14:10  ·  #50
Quote door GRUNNS60

Het rare lijkt, dat er maar een deel van het oppervlakte een breuk vertoont en een deel onbeschadigd lijkt.
je zou eerder beschdeging over het hele oppervlak van de breuk verwachten. zal eens wat boutjes gaan breken, kunnen we het vergelijken.

Het onbeschadigd lijkende gedeelte van de breuk is de vermoeiingsbreuk ontstaan door de kerfwerking op het schroefdraadgedeelte. De draad is het zwakste gedeelte van de bout. Vermoedelijk is de moer te hard aangedraaid, zoals Grooovedude al zei, vaak bij uitlijnen pakken ze gewoon een luchtsleutel die op een of ander moment is ingesteld. Hierdoor komt al een hoge rekspanning op de bout, die nog net niet genoeg is om de bout te doen knappen. Nu door het continue bewegen en belasten door de ophanging komt er extra belasting op de bout. De extra belasting zorgt voor een extra spanning. Spanning gaat zich concentreren op "scherpe" overgangen in het onderdeel en dat is hier de draad. Bij de zwakste winding is de spanning te hoog en er ontstaat een micro-scheurtje in het 'dal'van de winding en dit groeit langzaam naar binnen verder. Dit is een relatief "glad" oppervlak. De resterende doorsnede die de belasting moet overbrengen wordt steeds kleiner en de scheur gaat steeds harder groeien. Totdat de doorsnede te klein wordt en de bout ineens afbreekt (geweldsbreuk) en dit is het ruwe deel van de breuk. Vergelijk het maar grofweg met het met de hand doorzagen van een balk: als je niet ondersteund dan breekt het laatste stuk ineens met veel splinter af, de rest van de zaagsnede is mooi glad.

Onzuiverheden in het materiaal versterken dit effect nog eens.

Hier kan dus een kwaliteitsverschil tussen de diverse merken liggen. Gewalste ofwel gesmede schroefdraad is sterker dan gesneden draad. Als matige kwaliteit materiaal met relatief veel onzuiverheden wordt gebruikt i.c.m. gesneden draad dan is de gevoeligheid voor vermoeiing/kerfwerking dus groter en is de veiligheidsgrens eerder bereikt als aandraaimomenten niet in acht worden genomen.

Luchtsleutels zijn mooi om dingen los te halen, niet om aan te draaien bij kritische onderdelen.
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 14:23  ·  #51
Zoals Lerren al zegt, het lijkt mij ook een montagefout die het falen heeft veroorzaakt. Onder normale omstandigheden zou dit ook bij zo'n vrij standaard 'aftermarket' part niet voor moeten kunnen komen.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 14:27  ·  #52
Quote door lerren

Quote door GRUNNS60

Het rare lijkt, dat er maar een deel van het oppervlakte een breuk vertoont en een deel onbeschadigd lijkt.
je zou eerder beschdeging over het hele oppervlak van de breuk verwachten. zal eens wat boutjes gaan breken, kunnen we het vergelijken.

Het onbeschadigd lijkende gedeelte van de breuk is de vermoeiingsbreuk ontstaan door de kerfwerking op het schroefdraadgedeelte. De draad is het zwakste gedeelte van de bout. Vermoedelijk is de moer te hard aangedraaid, zoals Grooovedude al zei, vaak bij uitlijnen pakken ze gewoon een luchtsleutel die op een of ander moment is ingesteld. Hierdoor komt al een hoge rekspanning op de bout, die nog net niet genoeg is om de bout te doen knappen. Nu door het continue bewegen en belasten door de ophanging komt er extra belasting op de bout. De extra belasting zorgt voor een extra spanning. Spanning gaat zich concentreren op "scherpe" overgangen in het onderdeel en dat is hier de draad. Bij de zwakste winding is de spanning te hoog en er ontstaat een micro-scheurtje in het 'dal'van de winding en dit groeit langzaam naar binnen verder. Dit is een relatief "glad" oppervlak. De resterende doorsnede die de belasting moet overbrengen wordt steeds kleiner en de scheur gaat steeds harder groeien. Totdat de doorsnede te klein wordt en de bout ineens afbreekt (geweldsbreuk) en dit is het ruwe deel van de breuk. Vergelijk het maar grofweg met het met de hand doorzagen van een balk: als je niet ondersteund dan breekt het laatste stuk ineens met veel splinter af, de rest van de zaagsnede is mooi glad.

Onzuiverheden in het materiaal versterken dit effect nog eens.

Hier kan dus een kwaliteitsverschil tussen de diverse merken liggen. Gewalste ofwel gesmede schroefdraad is sterker dan gesneden draad. Als matige kwaliteit materiaal met relatief veel onzuiverheden wordt gebruikt i.c.m. gesneden draad dan is de gevoeligheid voor vermoeiing/kerfwerking dus groter en is de veiligheidsgrens eerder bereikt als aandraaimomenten niet in acht worden genomen.

Luchtsleutels zijn mooi om dingen los te halen, niet om aan te draaien bij kritische onderdelen.

Heel goed uitgelegd :thumb: , denk namelijk dat dit het probleem verklaard van spontaan breken.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 14:51  ·  #53
Thanks!
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 15:02  ·  #54
Quote door lerren

... vaak bij uitlijnen pakken ze gewoon een luchtsleutel die op een of ander moment is ingesteld.

Allemaal goed en wel, maar de moer van de fuseekogel moet toch niet los bij uitlijnen????

Spoorstangen, ja,
Bouten op de veerpoot, ja,
Maar de fuseekogel????
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 15:10  ·  #55
Nee, ik sla ook maar een slag ernaar. Heb wel raardere dingen gezien. Ik lees namelijk nergens negatieve ervaringen met Optimal. Ga ervan uit dat als dit een ding zou zijn, het internet er vol mee zou staan.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 15:22  ·  #56
Ik denk eerder een geval van brute pech. Voor de rest moet je er niet meer achter zoeken volgens mij.
Je geeft zelf aan dat je de bouten op moment hebt aangetrokken. Ik moet de eerste garagist nog tegen komen die dat doet.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 15:41  ·  #57
ik heb veel febi spul naast sachs er onder en geen problemen mee gehad tot nu toe oa fuseekogels zitten er nu 50k+ onder . dus tja ..... <_<
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 15:43  ·  #58
Grappig... Ik was een paar weken terug bij een goede kennis van me die ook een garage runt. Hij was bezig met een wielenwissel en gebruikte geen momentsleutel.
Ik vroeg hem waarom niet en kreeg als antwoord dat hij een "ingebouwde momentsleutel" had. Dat wilde ik uiteraard even checken, dus met de momentsleutel de door hem aangetrokken bouten nogmaals nagetrokken. Hij zat er verbazingwekkend dicht bij....

Over routine gesproken....
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 16:02  ·  #59
Quote door GRUNNS60

ik heb veel febi spul naast sachs er onder en geen problemen mee gehad tot nu toe oa fuseekogels zitten er nu 50k+ onder . dus tja ..... <_<

Ik heb ook febi spul gekocht. (Draagarmen, stabi en fusee)
Ik moet zeggen dat ik kwa recenties weinig slechte ervaringen tegen kom.

Op het forum is het eigenlijk alleen Ronin die zegt dat het slecht is.. :kerstman:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 16:39  ·  #60
Die Ivo... maar goed das altijd het lastige van ervaringen, net als deze fuseekogel. en slechte ervaringen zingen rond en goede hoor je niet. googlen op een onderdeel levert alleen de slechte ervaringen op, die meld men nl. dan moet de teller aangeven hoe erg het is.

Selected quotes for multi-quoting:   0