Fuseekogel afgebroken

Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Fuseekogel afgebroken

· 
Posted: 30.03.2016 - 16:48  ·  #61
Quote door PvL

Grappig... Ik was een paar weken terug bij een goede kennis van me die ook een garage runt. Hij was bezig met een wielenwissel en gebruikte geen momentsleutel.
Ik vroeg hem waarom niet en kreeg als antwoord dat hij een "ingebouwde momentsleutel" had. Dat wilde ik uiteraard even checken, dus met de momentsleutel de door hem aangetrokken bouten nogmaals nagetrokken. Hij zat er verbazingwekkend dicht bij....

Over routine gesproken....

Eén keer van kruissleutel/ratel wisselen met een kortere of langere arm en weg is de "ingebouwde momentsleutel".
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 20:58  ·  #62
Nou. Qua geloven. Lijkt me niet de issue hier. Meer dat niet iedereen je ervaring kent. Ik heb in ieder geval een set lemforder fuseekogels besteld.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 21:04  ·  #63
ik zal wel te lomp zijn geweest door mijn goede ervaringen met voorgaande auto's (die daar wel gewoon tegen konden) of gewoon domme pech gehad hebben..
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 21:51  ·  #64
Waar ik niemand over hoor maar wat wel in de eerste post gemeld is, is dat de kogel afbrak bij het nemen van een drempel.
Dat geeft vanzelfsprekend een verhoogde spanning omdat de auto in veert maar dan nog, ik kan me niet voorstellen dat de kracht op de fusee zo groot kan zijn dat het staal volledig afknapt. Ik heb eerder het gevoel dat de kogel niet de bewegingsvrijheid had die hij zou moeten hebben waardoor de krachten vele malen groter zijn.
Ik heb ze bij een Volvo nog nooit hoeven te vervangen dus weet ik niet precies hoe deze vastzitten maar bij vroegere auto's wel en de conische verbinding moest toch vaak met behoorlijk veel kracht los gehaald worden.

De uitleg van Ierren kan ik me prima in vinden, vraag me gewoon af of er niet veel meer aan de hand is dan de gedachte "te strak aangedraaid".
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 22:21  ·  #65
Quote door grrroovedude

Nou. Qua geloven. Lijkt me niet de issue hier. Meer dat niet iedereen je ervaring kent. Ik heb in ieder geval een set lemforder fuseekogels besteld.

Ja nou zit ook te twijfelen.
Zet ik de Febi eronder of bestel ik Lemforder voor 70 euro meer.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 23:03  ·  #66
mijn febi draagarm had "alleen maar" speling hè, dat is niet half zo ernstig als afbreken! (laat mijn ervaring jullie niet op kosten jagen..)
ik heb de oude originele Volvo draagarmen, met 1 mm speling op de fuseekogels, waarom ik ze demonteerde, voor een paar euro doorverkocht aan iemand die met een S70 crosste: die jongen wist me te vertellen dat die armen dan krom gaan (en/of breken) als ie de muur in geramd wordt: "de kogels breken niet of schieten niet los van hobbels of een tikje" schreef hij nog. dus ik vind dit heel vreemd en naar..
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2016 - 20:25  ·  #67
Hoop dat je niet teveel schade hebt Martin!
Men heeft het over te vast draaien van de moer, maar is het niet zo dat als je hem te vast zet (als je dat lukt) dat de kogel in het huis gaat draaien?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.04.2016 - 10:30  ·  #68
Ik heb gisteren de fuseekogel en aandrijfas links vervangen. Fuseekogel van Febi. De Febi's worden geleverd inc. naafbout, dat is netjes. Wel viel me op dat (ik had er 2) de ene een grotere diameter heeft dan de andere (tijdens monteren gewisseld voor de andere, die klemde beter, gat ietsje schoongemaakt met staalborstel). Ook zit er bedroevend weinig vet in het hoesje, zo te voelen. Maar even extra controleren en tzt nogmaals vervangen door lemforder (is onderweg). Montage van de aandrijfas ( van de vrienden van www.jandrcvjoints.co.uk ) probleemloos. Had de as in 3 dagen hier net als rechts een paar maanden geleden. Kosten: fuseekogel 3 tientjes, as 80 euro. Oude as is nog bruikbaar maar de homokineten moeten even opnieuw in elkaar gefrutseld worden. Wist niet hoe de as eraan toe zou zijn en 3 dagen auto extra huren was ook 80 euro, dus vervangen leek me de beste optie.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.04.2016 - 15:41  ·  #69
voor dat geld en als je de boel toch los hebt lijkt met dit een verstandige keuze.. leg je die andere op reserve of verkoop je die weer? ik had die febi kogel gewoon preventief volgepompt met (extra) vet.. maar als je lemförder onderweg is/zijn kan dat altijd nog..
maar was de breuk nou de kogelbout zelf?
Pedor
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.09.2016 - 14:29  ·  #70
Tja, heb net 2 optimals weggegooid wegens slecht passen en niet tegen te houden bij vast draaien. Weet dat elke garage luchtsleutel daarom gebruikt. Omhoog duwen met assteun en ratelen maar. Dit kan funest aflopen maar is vaak oplossing voor meedraaiende kogels . Dus naaf en draagarm demonteren en alles met de hand maar is erg tijdrovend. Heb meerdere keren meegemaakt dat fusee's afbreken. Dus A-merk voor de onderdelen en goed garagist in het oog houden!
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2016 - 20:59  ·  #71
@grrroovedude,

Kon je de as makkelijk loshalen van de bak? Hoe heb je dat gedaan? Met een kleine koevoet?
Aangezien je nu beide voorassen van dat (engelse?) merk hebt, hoe is je ervaring met het rijden?
staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.12.2016 - 06:39  ·  #72
Welke kant bedoel je?
- de rechtse kant gaat heel simple, gewoon de schelp van het lagerhuis loshalen en je schuift de as er zo uit.
- de linkse kant is wat moeilijker, doch met 2 platte beitels gaat dit heel makkelijk. Een koevoet lukt niet wegens geen ruimte.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2016 - 10:04  ·  #73
Ik bedoel inderdaad de linkerkant.
En je ervaringen met deze assen tot nu toe?
Prijs verschilt nogal met origineel of SKF.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 29.12.2016 - 11:10  ·  #74
Ik heb links nu ong 70.000 km Engelse as dr in geen centje pijn tot nu toe. :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2016 - 12:27  ·  #75
Rechts 80.000 km eronder en links 22.000. Werken prima.

Selected quotes for multi-quoting:   0