Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 
 
 
 
 
edwinj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 56
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 13:42  ·  #1
Hoi allen,

Heb een aantal weken geleden, op aanraden van mijn garage, de GT-bak van mijn V70d3 MY12 laten voorzien van nieuwe olie. Automaat deed wat hij moest doen, zonder problemen, maar gezien de leeftijd en km-stand ( 6jaar en 165 dkm) werd dit, puur preventief, aangeraden.
Daar garagehouder geen voorstander is van een powerflush, is gewoon de olie ververst met 12 liter originele Volvo olie. Ik kon mij in zijn standpunt vinden t.a.v. de powerflush. Ik was ook bang dat er eventueel wat los zou komen in het systeem wat niet goed zou zijn en dan de "kracht" en het reinigingsmiddel, weet niet of het goed is. Er zijn genoeg Volvo-rijders die een andere mening hebben, maar toch...

De originele olie is trouwens gekozen, omdat de site van MPM olie en Kroon, elkaar tegenspreken over welk type olie nodig is, gekozen voor de originele.
Na het laten weglopen van een deel van de olie, via de plug aan de onderzijde, werd aan de bovenkant 3 liter verse olie toegevoegd. Daarna werd motor gestart, alle versnellingen doorlopen en de motor afgezet.
Hierna werd wederom via de onderzijde olie afgetapt. En daarna via de bovenzijde weer nieuwe toegevoegd.
Dit gebeurde zo 3 keer, waarna als laatste de olie op peil werd gebracht.
Bijgevoegd een aantal foto's en de resultaten waarbij je ziet dat de olie steeds lichter wordt.
Ik moet zeggen, het idee na de wisseling is dat hij (of is het een zij?) soepeler schakelt, maar dat kan ook puur tussen deoren zitten. En nogmaals het was puur preventief.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 13:54  ·  #2
Waarom niet de retour los genomen en zo ververst. Dan duw je de oude olie eruit met de verse en heb je 100% verse olie. Nu meng je steeds oude met nieuwe waardoor je uiteindelijk maar iets van 75% ververst hebt. Zonde van de dure olie, je hebt zeker voor 200 euro aan olie gebruikt en nog steeds 25% van de oude olie erin zitten.
edwinj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 56
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 14:01  ·  #3
Hoi Ed,
Geen idee waarom het niet op de manier zoals jij het noemt gedaan is... En idd een beetje blijft er zo achter, en de olie is duurder dan goud ongeveer...
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 15:20  ·  #4
Wellicht ben ik te kritisch, maar je garage had vast geen powerflush apparaat? Dan is het logisch dat hij dat niet specifiek aanraadt, want dan had je naar een ander moeten gaan.
luuksch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 22
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 16:01  ·  #5
Misschien heeft de garage wel bewust geen. Waarom zouden ze er een aanschaffen als ze 'm toch niet willen gaan gebruiken ;)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 16:24  ·  #6
Prettig is dat t weer verser is. TS weet over een jaar of het zo ook kan. Zonder problemen zou ik het ook best durven!
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 17:11  ·  #7
En een powerflush is ook niet alles. Het kan goed gaan, maar ook net niet en dan ben je bedankt... Met de ouwe drain and fill methode speel je altijd op veilig, in mijn ogen dan....
rwijnhov
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 95
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 17:13  ·  #8
Door de powerflush werd het bij mijn bak duidelijk dat de koppelomvormer was versleten. Dus als je bak heel slecht is zal een powerflush het niet fixen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 22:20  ·  #9
Quote door Dirk342

En een powerflush is ook niet alles. Het kan goed gaan, maar ook net niet en dan ben je bedankt... Met de ouwe drain and fill methode speel je altijd op veilig, in mijn ogen dan....


Vind je ?
Mijn eerste V70 was ook een automaat.
Schakelde goed, geen problemen dus.
Die heb ik ook op de Volvo methode gespoeld, preventief.
Ging een tijd goed (zo’n 2500km) en toen begonnen de problemen.
Toen nog eens op de Volvomethode laten spoelen, maar kennelijk was het kwaad al geschied.
Sindsdien vind ik de uitspraak drain and kill meer van toepassing.
Achteraf bleek dat de regionale dealer dezelfde problemen tegenkwam met een drain and fill.
Zij zijn er destijds mee gestopt, te veel problemen.
Hetzelfde vind ik overigens ook van de meeste “powerflushers”.
Ik ben er wel achter dat dit heel erg secuur komt, wil het goed werken.
Van onze sponsors weet ik dat ze op de veilige manier spoelen.
En ook probleembakken weten ze vaak voor een revisie te redden.(tenzij deze te ver heen is)
Heb ze bakken zien redden, waarvan alle deskundigen hadden gemeld dat revisie de enige uitkomst was, om het weer goed te krijgen.
Derhalve hebben wij ze ook als forumsponsors aangetrokken.
Ik wil een ieder behoeden voor de ellende, die ik destijds heb meegemaakt (, toen er nog geen spoelers waren. )
Let wel, het is een hulpmiddel, geen reparatiemiddel.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 14.07.2018 - 05:44  ·  #10
Ben het wel met je eens hoor, voor beide methodes valt wat te zeggen. Ik ben zelf nooit een voorstander geweest om de bak, via de Volvo methode, leeg te pompen en dan weer te vullen. Wel om gewoon via aflaten en vullen (en ja, dan heb je gewoon veel olie nodig) de bak te verversen. Idd heb ik ook gezien hoe ze 'overleden' bakken nog konden redden, zeker bij Gery, dmv de powerflush methode. Maar ook hier geld dat ik juist bakken heb zien overlijden door deze methode. Daarom ze ik al, voor beide methodes valt wat te zeggen, zowel positief als negatief.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 14.07.2018 - 07:46  ·  #11
Quote

Idd heb ik ook gezien hoe ze 'overleden' bakken nog konden redden, zeker bij Gery, dmv de powerflush methode. Maar ook hier geld dat ik juist bakken heb zien overlijden door deze methode.


Wat was het dan waardoor de bak overleed door de POWERFLUSH methode?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 14.07.2018 - 09:58  ·  #12
Zoals reeds gezegd, spoelen is een, goed spoelen is een heel ander verhaal.
Ook hier op het forum ben ik al meerderen tegengekomen, welke verkeerd geflushd waren.
Temperatuurfouten, te weinig olie, etc. zorgt ervoor dat dit ook geheel verkeerd uit kan pakken.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 14.07.2018 - 11:56  ·  #13
Ja, en je kan met beide methoden gewoon pech hebben.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 23.07.2018 - 23:42  ·  #14
Ik blijf bij de gedachte dat je na het spoelen, drain and fill, of welke andere manier ook, je met de nieuwe olie altijd nog vuil resten losweekt na de behandeling. Daarvoor heb ik er een Magnafine filter tussen gezet, in de retour slang. Deze magneet filter haalt een hoop troep uit je olie die anders los blijft rondzweven. Ik probeer daar de bak mee heel te houden. Lukt aardig tot nu toe. 535k.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Geartronic nieuwe olie (geen powerflush)

 · 
Posted: 24.07.2018 - 06:16  ·  #15
Heb je die filter al eens vervangen?
Ben benieuwd wat er dan in de oude zit aan zooi.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0