Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 
 
 
 
 
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 12.06.2015 - 17:24  ·  #31
Quote door Bert West2

Het wel of niet toepassen van een reiniger heeft z'n eigen voor en tegenstanders met ieder een eigen visie. Dat mag ieder voor zich weten en het zijne ervan vinden.


Zeker met je eens. Iedereen moet de eigen auto op een manier onderhouden waarmee hij/zij zelf tevreden is. Het aller, allerlaatste wat ik je als advies mee wil geven.. Mits je het wil.. laat een volgende keer een powerflush met reiniger uitvoeren en ervaar dan zelf het verschil, net als wij.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 12.06.2015 - 17:27  ·  #32
Quote door Bert West2

Quote door Bigdog


Ben ook bij Varioclean geweest en met mij meerderen.
Het eerste wat opvalt is dat ze een drain en fill uitvoeren, dus geen powerflush en geen reiniging.
Gevolg is dat er smeer in het kleppenhuis en de bak blijft hangen.
Dan ga je rijden met verse ATF, met zijn reinigende werking en komen de klachten binnen afzienbare tijd terug.
Het vuil begint rond te zwerven.
Om hier vanaf te komen, zonder gebruik van reiniger, want die willen ze niet gebruiken, is een nieuw kleppenhuis nodig.



Vorig jaar augustus heb ik mijn GT 5 bij Varioclean laten flushen. Sinds de laatste meeting heb ik nu zowel Varioclean als de 3 sponsors aan het werk gezien. Varioclean hanteert weldegelijk dezelfde powerflush methode als de 3 forumsponsors maar passen geen reiniger toe. Varioclean heeft daar een eigen visie op. Dus het is geen drain en fill maar wel degelijk het onder druk in pompen van de ATF en wel ook 2 x. Het wel of niet toepassen van een reiniger heeft z'n eigen voor en tegenstanders met ieder een eigen visie. Dat mag ieder voor zich weten en het zijne ervan vinden.


Bert,
Ik geloof voor de volle 100% dat je overtuigd bent van wat je hebt gezien en als je de ins en outs niet kent, dan zou je zweren dat het spoelen gelijk is aan die van bijvoorbeeld GS-Powerflush.
(Ik was zelf ook deze mening toegedaan, lees, was).
Helaas is de praktijk toch anders, anders hadden wij ze zeker in de lijst van forumsponsoren laten staan.
Varioclean en de forumsponsoren gebruiken allen dezelfde machine, welke geleverd is door GS-Powerflush.
Gery (GS Powerflush) heeft zowel Varioclean, alsook de andere forumsponsoren bijgebracht hoe deze spoeling in zijn werk gaat.
Alle forumsponsoren spoelen op dezelfde wijze en met dezelfde uitkomst.
Varioclean heeft daar een andere visie op en dat mag ook.
Varioclean verwijderd de oude olie (drain) en voegt nieuwe olie (fill) toe (drain & fill, met gebruik van een spoelmachine).
Varioclean gebruikt geen cleaner, daar zij van mening zijn dat dit mogelijk de afdichtingen e.d. van de bak zou kunnen aantasten.
Varioclean beweert dat zij spoelen m.b.v. de pomp welke in de bak zit, dus niet die van de machine.
De machine heiligt het doel om de klant te laten zien wat het verschil is met voor- en na de spoeling.
Dat maakt het dus een totaal andere spoelmethode, beter bekend als Drain and Fill.
De forumsponsoren werken anders.
Zij spoelen met cleaner, welke het vuil oplost (en niet alleen losweekt).
Daarna wordt de oude olie met de cleaner verwijderd en nieuwe olie met een conserveringsmiddel weer toegevoegd.
Dit alles met behulp van de spoelmachine en niet middels de pomp in de bak.
Wat zijn de verschillen in de praktijk ?

Drain & Fill;
De werking van alleen ATF tijdens het spoelen is niet genoeg om de bak geheel schoon te krijgen.
Het meeste wordt wel weggehaald, maar de schone ATF, welke er vervolgens weer ingaat, heeft ook zijn reinigende werking !
Deze ATF gaat door met reinigen waar de oude, bij de spoeling gebruikte ATF is opgehouden.
Het zal dus het overige aanwezige vuil los weken, met gevolg dat dit vuil door de bak gaat zwerven en o.a. in je kleppenhuis terecht komt, welke vervolgens een drukverschil gaat opleveren.
Gevolg hiervan is dat je de schakelmomenten steeds beter mee gaat krijgen.
Uiteindelijk zal de bak schokkerig gaan schakelen, of zelfs versnellingen missen.
Dan rest de vraag, hoevaak moet je spoelen om dit weg te krijgen ?
Uieindelijk zal dit leiden tot een vroegtijdig einde van het kleppenhuis.
Vervangen kan en is ook mogelijk.
Kostenplaatje hiervoor is ongeveer € 1100,-, afhankelijk van het type bak.

De Powerflush;
Hier wordt tijdens het spoelen een reiniger gebruikt, welke samen met de ATF ervoor zorgt dat het smeer voor het grootste gedeelte opgelost wordt.
Is de bak grof versmeerd (komt gelukkig niet zo heel vaak voor), dan volgt er na een korte tijd een 2e spoeling, ook op dezelfde wijze.
Reden om de 2e spoeling op een relatief korte termijn te doen heeft te maken met de reinigende werking van de ATF.
Zoals hierboven al beschreven heeft de ATF een reinigende werking.
Het is niet de bedoeling dat het door de ATF losgeweekte vuil door de bak gaat zwerven.
Deze wordt met de 2e spoeling opgelost en afgevoerd.
Uiteindelijk houd je een schone bak over, zonder schakelproblemen (60 á 80.000 km, daarna moet je het weer herhalen, net als het vervangen van de motorolie).

GS- Powerflush spoelt zo'n 1400 auto's op jaarbasis, waaronder zo'n 800 Volvo's.
Zijn klantenkring behelst particulieren, maar ook merkdealers.
Van deze 800 Volvo's worden er gemiddeld 12 á 13 kleppenhuizen vervangen, daar deze te ver heen zijn en niet meer gered kunnen worden.

Bij een Drain & Fill ligt de verhouding duidelijk anders.
Het aantal te vervangen kleppenhuizen ligt aanmerkelijk hoger, bij 800 auto's kom je op een aantal uit van 80 tot 120 stuks.

En dan de uitval van bakken, welke gespoeld zijn met reiniger.
Tot dusver geen enkele bekend !
Frans V70 heeft destijds het powerflush topic gestart en rijd nog vrolijk rond met een door cleaner gespoelde bak.

Als forumteam is er voor ons maar een ding belangrijk en dat zijn onze leden.
Het gaat ons erom dat zij zo lang mogelijk betaalbaar door kunnen rijden met hun Volvo.
Mij persoonlijk heeft het best flink veel geld gekost om deze wijsheden boven water te krijgen.
Deze ervaringen gebruik ik graag in het voordeel van de leden.
Auto rijden is al duur genoeg.

N.B.: Wij als team zeggen niet dat Varioclean slecht werk levert, dat zou een onterechte uitspraak zijn.
Wel vinden wij dat het efficiënter kan, vandaar dat we Varioclean uit de lijst van forumsponsoren hebben geschrapt.
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 12.06.2015 - 19:06  ·  #33
@bigdog: dank voor de heldere uitleg! Ik hou het in de gaten en zal hier de eventuele vervolgstappen delen met jullie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 12.06.2015 - 19:48  ·  #34
Quote door galvani

@bigdog: dank voor de heldere uitleg!


Daar is het forum voor bedoeld.
Succes met het vervolg.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 13.06.2015 - 00:22  ·  #35
@ Hans
Bedankt voor je zeer heldere, rustige uitleg, zonder vooringenomen toon. :thumb: Blijkbaar heb ik de werkwijze anders/verkeerd ingeschat. Zo van buiten gezien is de werkwijze identiek. De getallen van GS liegen er niet om al zijn deze voor een buitenstaander niet te checken.
Overigens ben ik zeer te treden over het door VC geleverde werk ook al had ik voor de flash eigenlijk geen klachten. Voor de volgende flush neem ik de GSmethode zekerin overweging.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 13.06.2015 - 08:57  ·  #36
Quote door Bert West2

Zo van buiten gezien is de werkwijze identiek. De getallen van GS liegen er niet om al zijn deze voor een buitenstaander niet te checken.
Overigens ben ik zeer te treden over het door VC geleverde werk ook al had ik voor de flash eigenlijk geen klachten. Voor de volgende flush neem ik de GSmethode zekerin overweging.


Jouw redenatie was voor mij zeer herkenbaar.
De werkwijze lijkt inderdaad identiek.
En voor de uitleg van Variolclean valt ook wat te zeggen, vond het destijds vrij overtuigend.
Maar de resultaten....
Mijn kleppenhuis is vervangen, kort na een spoeling.
De foto's hiervan staan nog op de site.
Hier kun je nog de sludge afzetting zien (zou eigenlijk niet mogen, want juist daarvoor is de spoeling bedoeld).
Bij MMTS ben ik ook een gelijksoortige reparatie tegengekomen.
Echter, deze auto had ruim 3 ton op de klok.
Hier heeft Martin geprobeerd de bak te redden (olie was in en in zwart en stonk ook behoorlijk).
Uiteindelijk bleek dat hier geen redden meer aan was.
Het kleppenhuis, welke eruit kwam, was wezenlijk schoner als de mijne destijds.
Ik was behoorlijk verbaasd, dit was na een enkele spoeling.
Bedenk hierbij ook dat deze auto voordien nog nooit gespoeld was !
Zoiets zet je wel aan het denken.....
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 05.08.2015 - 15:00  ·  #37
Bij deze een update over het bakprobleem van mijn s60 d5 geartronic. Aangezien ik nog garantie had ben ik er mee teruggegaan naar de garage. Daar hebben ze er naar gekeken en ook ondervonden dat de bak schokt van 3 naar 4. Ze hebben er nieuwe olie in gedaan met een schoonmaakspulletje erin en zeiden dat het binnen twee weken opgelost zou moeten zijn. Dit was niet het geval dus heb ik diagnose laten stellen bij Gery Slot. Daar de auto aangesloten op de flushmachine om de olie te bekijken. Deze 'schone' olie was helemaal zwart en zat er toen 2000 kilometer!! (twee weken) in. Uiteindelijk dus geflusht maar helaas heeft dat het probleem niet opgelost. Volgens Gery is het het brein. Ik dus terug naar de garage en ze wilden uiteraard zelf diagnose stellen. Hun mening: ligt niet aan het brein want ze zagen geen storingen/meldingen toen ze hem aan de computer hingen. Volgens hen is het dus een mechanisch probleem want het brein is volgens hen niet mechanisch en als daar iets mis mee zou zijn hadden ze dat moeten zien bij de storingen. Nu willen ze dus evt de bak verder bekijken/eronderuit halen om het mechanisch defect op te sporen. Klinkt dit allemaal plausibel? Ik vertrouw toch eerder een automaatspecialist.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 05.08.2015 - 16:21  ·  #38
Een defect brein, kleppenhuis, hoeft geen storing weer te geven.
Je bent bij 1 van de beste specialisten geweest van Nederland..

Als de garage slim is, volgen ze Gery zijn advies op. Scheelt hen een hoop onkosten, en jou een boel "rompslomp".
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 05.08.2015 - 20:26  ·  #39
Quote door galvani

Klinkt dit allemaal plausibel?


Niets is onmogelijk.
Het dilemma is dat je nog garantie hebt, dus wat is wijsheid.
Heeft Gery gelijk, dan wordt het een extreem dure en vooral onnodige rekening, althans, voor de garage.
Aan de andere kant, nieuwe olie welke binnen 2000km zwart is zegt ook wel iets.
Ik krijg de indruk dat de boel behoorlijk vervuild is en met name je kleppenhuis.
In je kleppenhuis zitten zgn. solenoids, of makkelijker gezegd, kleppen.
Als deze zwaar vervuild zijn werken deze niet optimaal meer (en nee, hier krijg je lang niet altijd een foutmelding van).
Het gevolg is een onjuiste drukverhouding in je bak.
Deze afwijkende druk wordt doorgaans ervaren als "bonkend / schokkend /ruw" schakelen.
Krijg je deze vervuiling er niet meer uit met spoelen, dan is helaas de enige optie het kleppenhuis eruit te halen en te vervangen ( nieuw of gereviseerd).
Ik heb Gery al vaker uitspraken horen doen, waarvan ik raar stond te kijken.
Tot dusver had hij altijd gelijk.
Zijn diagnose stelt hij puur op zijn enorme ervaring.
Soms is het niet altijd logisch en dat moet je willen en kunnen accepteren.
Succes met welk besluit je ook neemt.
atoero
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 09.09.2015 - 21:55  ·  #40
Ik heb van mijn Volvo Diesel 2003 Geartronic de bak laten reviseren rond de 320.000
Toerental brak uit bij lage snelheden en soms waren we flinke schokken bij accelereren of remmen.
Vooral bij gaslos en dan weer oppakken van het gas, bij vlotte wisselingen dus.
Nu is ie gerevieseerd maar ik heb nog steeds het gevoel dat het niet lekker zit.
Het is niet heel erg. Kan het ook niet bewust forceren.
Maar soms bij het remmen dan voel je de bak een schokje geven.
Alsof er iets zwaars in de achterbak van de klep naar vooren schuift tegen de bank aan.
Omdat ik het niet kan aantonen heb ik niet zo'n sterk verhaal bij het revisie-bedrijf.
Ze hebben hem wel een keer opnieuw ingeleerd. Maar dat heeft maar tijdelijk geholpen.
Het speelt voornamelijk in stadsverkeer. Veel optrekken / /stoppen.
Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 10.09.2015 - 00:28  ·  #41
Als je een rit hebt gemaakt, laat je auto dan een minuut nalopen.
Niet om af te koelen, maar wel om de gegevens op te slaan.
Na verloop van tijd zou het vanzelf goed moeten komen.
Zo niet, dan is er wel degelijk iets aan de hand en daarvoor heb je garantie.
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 10.09.2015 - 19:47  ·  #42
Quote door galvani

. Volgens Gery is het het brein. Ik dus terug naar de garage en ze wilden uiteraard zelf diagnose stellen. Hun mening: ligt niet aan het brein want ze zagen geen storingen/meldingen toen ze hem aan de computer hingen. Volgens hen is het dus een mechanisch probleem want het brein is volgens hen niet mechanisch



nou ik zal je wat zeggen, Gery heeft gelijk, ik kom zelf uit het revisie wereldje
zodra je garantie periode verlopen is subiet een andere garage gaan zoeken
werkelijk ongeloofelijk dat die lui je zulke onzin op de mouw durven te spelden
als een brein niet mechanisch is ben ik een ijsbeer
het brein is een metalen "bak" met allemaal kanaaltjes deze kanaaltjes zitten vol met olie deze olie wordt door stuurcilinderdtjes geperst zodat de bak in een ander verzet gaat draaien
en zodrande cilindertjes vervuild raken gaan ze slijten , want ze zijn van aluminium
ennzodra ze versleten zijn gaat et schakelen schokkerig omdat er olie ontsnapt ipv dat de olie door geperst wordt
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 15.09.2015 - 19:32  ·  #43
en??
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 16.09.2015 - 12:37  ·  #44
Lekkere cliffhanger.. ben ook wel benieuwd nu ;-)
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Geartronic s60 d5 schokt van 3 naar 4

 · 
Posted: 22.10.2015 - 19:43  ·  #45
Sorry voor de late reactie, ik krijg niet automatisch een bericht na een reactie. Maar bij deze dan de update.

Na een hoop gezeik en gezeur met de garage over garantie is het dan eindelijk opgelost. Ze hebben het eerst nogmaals zelf proberen op te lossen door een software update. Daar lag t volgens hun aan 🇳🇴
Uiteraard was dat niet de oplossing en na veel aandringen en dreigen met een rechtzaak heb ik het brein onder garantie laten vervangen bij Gery Slot. Probleem opgelost!!!
Jammer dat dat drie maanden heeft moeten duren....
Na drie dagen vrolijk in de auto gezeten te hebben begon ik een schavend geluid te horen bij optrekken <_< . Terug naar Gery geweest en alles rustig bekeken maar niets gevonden wat te relateren is aan het vervangen van het brein. Volgens volvo dealer is het de wervelklep: kosten ruim 800 euro. Ik heb al eens eerder iets gepost over de wervelklep en zal het daar verder beschrijven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0