GearTronic

alleen nog 3rd versnelling, N en R...

 
 
 
 
 
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 10:21  ·  #1
Gisteren tijdens een langere rit, veel binnendoor, stopt de GearTronic automaat ineens met schakelen... Daar waar normaal D staat staat nu een streepje. De bak blijft hangen in de 3rde versnelling. Handbediening en winterstand werken niet meer. Geen vreemde mechanische bijgeluiden, geen lekkage.

Thuisgekomen aan VIDA gehangen: communicatie van CIM met TCM niet aanwezig.
Fouten gewist, nog eens gestart, geen verbetering, alle fouten weer terug.

De moed zakt me onderhand in m'n schoenen...
Iemand een idee wat er hier aan de hand is ??
Wat doet die CIM? En waar zit deze fysiek in de auto?
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 11:48  ·  #2
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 14:57  ·  #3
Ik vermoed dat je relais het heeft begeven die de aansturing van CEM naar TCM verzorgt. Heb dit recent meegemaakt met de auto van een maatje van mij. Hebben ons werkelijk de tandjes gezocht en uiteindelijk bleek het dus het relais van een paar euro te zijn.

Succes man!
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 16:05  ·  #4
@Kevin Dat ga ik zeker proberen.
@Trissy Dat zou kunnen verklaren waarom de pret echt van het ene moment op het andere over was...
Kan je me vertellen waar dat relais waar jij het over hebt zit?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 16:09  ·  #5
Ik zal zo even de computer voor je aanslingeren en je even een print screen doorsturen van het electrisch schema van je auto. ;) Ik had dezelfde melding met die wagen dus ik denk dat dit het is. Kom er zo op terug! ;)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 16:52  ·  #6
Kan het zelf even niet vinden. Het is een standaard relais onder de kap. Weet alleen even niet de locatie meer! Maar je hebt zelf ook Vida begrijp ik dus zou goed moeten komen! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 18:40  ·  #7
Dit zijn lastige klachten.
Een voordeel is er wel, hoe vervelend ook, totale uitval.
Als je de veroorzaker gevonden hebt, dan weet je dit ook meteen.
Een tijdje terug was ik in de garage, daar stond er ook een, welke een soortgelijke klacht had.
Hier was een stekkerverbinding de veroorzaker.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 21:00  ·  #8
even een terugkoppeling:

ik ben vanavond eerst maar eens begonnen om te kijken of ik ergens zekeringen of relaistjes kon vinden die betrekking hebben op de automaat.
even wat relaistjes eruit getrokken en gewisseld met een andere van hetzelfde type. Geen succes. fout bleef aanwezig.

ik heb me zitten afvragen wanneer en waar het nu exact gebeurd was dat de bak uitviel.
Dat was toen ik met de rechter wielen van de auto de berm in moest duiken voor een tegenligger. Ik reed toen door een kuil heen. Dat gaf best een schok door de ophanging.
Laat nu rechts onder de kap ook net de bak met die electronica modules zitten...

Dus ik de electronica bak open gemaakt en ja hoor, er hing een stekker op half zeven onder aan de TCM.
Ik de boel verder uit elkaar gebouwd om te kijken hoe het eigenlijk allemaal in elkaar hoort te zitten.
Het blijkt dat er al eens ooit eerder aan die TCM-module is gerommeld en dat deze niet nauwkeurig was terug gebouwd.
De stekkers en de modules zijn beiden voorzien van geleide sporen. Er zitten paarskleurige strips bij met nokjes eraan die precies in die geleide sporen moeten vallen en waarmee je mechanisch die stekkers strak tegen de module moet aantrekken, een soort van mechanische borging.
Deze paarse borgstrips zaten muurvast en niet goed op hun plek. Daardoor kon de stekker ook nooit goed op de module zitten. Uiteindelijk heb ik de hele boel uit elkaar weten te bouwen, heb ik vervolgens de paarse strips en de geleide sporen van de TCM module (en gelijk ook van de ECM module) ingevet. Ook heb ik de stekkers extra op hun plek geborgd met enkel tie-wraps. Daarna de hele zooi weer nauwkeurig in elkaar gebouwd en de paarse borgstrips keurig op hun plek geduwd zodat ik er nu 100% zeker van ben dat de stekkerdelen goed aan de module geborgd zitten.

Proef op de som: starten en alle bak functies zijn weer terug. paar keer herstarten en een proefritje later nog steeds goed.
Probleem opgelost.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 21:11  ·  #9
Dus toch !
Mooi dat het is opgelost en het goede nieuws, geen dikke rekening.
Goed gedaan.. :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 21:20  ·  #10
Helemaal geweldig man! :love: Echter zou ik denken dat de stekkertjes dan toch wel een beetje op hun eindje lopen. Misschien preventief toch eens kijken voor vervangende exemplaren! Super dat je het gevonden hebt! ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 21:23  ·  #11
het is een oude auto... 12j al, en geen idee wat er in al die tijd allemaal geknutseld is aan die auto.
Het enige wat ik kan doen is stug dit soort probleempjes blijven oplossen en wel zo dat de oplossing degelijk en deugdelijk is.
En dat is nu zo.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 28.10.2013 - 21:30  ·  #12
Als je dan voor de rest ook maar blij bent met de auto dan is het toch goed!? Af en toe een beetje hobby-en aan de auto kan nooit kwaad. Ik heb hier ook zo een gevalletje T5. Toch geniet ik elke dag weer van de wagen! ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 29.10.2013 - 12:00  ·  #13
ik vind het moeilijk om van 'genieten' te spreken als er iedere keer weer iets kapot gaat... <zucht>

maar goed, ik heb de auto nu eenmaal en moet het er mee doen, het geld groeit bij mij helaas niet aan de bomen.
En wat ik er ook voor terug koop, elke andere auto van dezelfde leeftijd of nieuwer zal ook CANBus en een Nondejuload aan electronica hebben met alle ellende van dien. Weer een andere auto kopen is geen garantie dat je dan weel een betrouwbare hebt.

Soms heb ik gewoon heimwee naar m'n oude auto's met een simpele 4cil en enkele carburateurtje. BMW 2002tje, 5 en half jaar in gereden, daar ging nooit wat aan kapot. Zelfde voor de M-B W123 200D waar ik vroeger ooit Taxi mee reed. Zelfde voor een oude VW Kever. Die auto's waren bewijs van het KISS principe (keep it simple, stupid) hoe minder er op en aan zit, hoe minder er aan kapot kan.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 29.10.2013 - 12:21  ·  #14
Herkenbaar verhaal. Ik reed tot 2 jaar geleden in een 20 jaar oude Peugeot 309: in 2 jaar tijd 45k km met in de tussentijd alleen een verrotte dynamo, reparatiekosten 4 tientjes voor een sloopexemplaar. Heb die helaas in een gortige regenbui de vangrail ingeschoven. De 306 break die als vervangen kwam is eigenlijk niet zoiets: stille prehistorie qua techniek, maar onverwoestbaar. M'n vrouwtje rijdt er dik 15k per jaar mee, vind 'm lelijk maar is er wel blij mee. Ik ook, dus onze 306 gaat dan ook niet meer weg, als ik zou moeten kiezen sluit ik niet uit dat de S60 het veld moet ruimen... O-)

De Volvo rijdt heerlijk, maar voelt ontegenzeglijk als een soort tijdbom: vroeg of laat gaat er iets aan verrot en dat kost serieus geld. Maar we willen allemaal comfort, veiligheid en een nette auto die bij voorkeur ook nog rap is. Keuzes, keuzes...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: GearTronic

 · 
Posted: 29.10.2013 - 18:37  ·  #15
Canbus, niet de fijnste uitvinding.
Een 850 zie ik ook nog wel zitten, maar mooie exemplaren worden schaars, of na verhouding te duur.
Lastig, lastig....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0