Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 
 
 
 
 
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 18.12.2022 - 20:38  ·  #1
Sinds kort heb ik last van een schommelend toerental als de snelheid constant blijft, cruisecontrol of niet maakt geen verschil.
Het onderstaande filmpje is op de snelweg op cruisecontrol met 100 kph al doet ie dit ook bij 50.


Daarnaast nog n filmpje van de scantool livedata, load bleef constant, heb geen idee wat hierbij nog meer van belang kan zijn, als er iets mist hoor ik het graag. De TPS heb ik nog gecontroleerd terwijl de motor uit stond, deze liep mooi vloeiend en versprong niet zoals in het filmpje te zien was. (hij loopt van 10-80% als ik de klep met de hand volledig open trek)


Onderstaande heb ik gecontroleerd:
- Bougies geïnspecteerd (zien er perfect uit en zijn volvo origineel)
- Koelvloeistof sensor geeft 90-95 aan op de scantool. (op bedrijfstemperatuur)
- De rotor en verdeelkap los gehad en geïnspecteerd
- Geen foutmeldingen in VOL-FCR.

In vida zag ik al verschillende dingen staan die ze aanraden, echter ben ik ook wel benieuwd wat jullie denken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4699
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 18.12.2022 - 21:03  ·  #2
Is dat niet oorzaak vervuild of kapot gasklephuis?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 18.12.2022 - 21:21  ·  #3
Is het een handbak? Dan zou ik de koppeling verdenken.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 653
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 18.12.2022 - 22:39  ·  #4
Ik heb dit ook af en toe op lagere snelheid en lager toerental rond 1500tpm. Denk dat het iets met de automaat is, maar gezien het bij mij niet op snelheid voorkomt maak ik mij er niet zo druk om. Mijn automaat reageert ook raar op de cc, als ik 45km/h rijd en zet hem op cc ze schakelt de bak een versnelling terug.
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 19.12.2022 - 10:16  ·  #5
Quote door hermanusb

Is dat niet oorzaak vervuild of kapot gasklephuis?

Zou kunnen, er zit in ieder geval 'n nieuwe TPS op, die had ik n paar maanden terug preventief vervangen.
Ook bij het inspecteren op waar de olie vandaan lekte een paar maanden terug (PCV slangklem scheef gemonteerd) had ik het gasklephuis en het inlaatspruitstuk los, hierbij had ik het gasklephuis schoon gemaakt en nieuwe pakkingen gebruikt.

Quote door lerren

Is het een handbak? Dan zou ik de koppeling verdenken.

Het is een automaat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4064
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 19.12.2022 - 14:07  ·  #6
Kan je middels vida of dongle uitlezen of de automaat wel in lock-up gaat? Misschien dat dat niet gebeurt en dat hij daarom continu toeren bijregelt om op de juiste snelheid te blijven.
Eerst vaststellen of het probleem in de motor of in de bak zit, ik denk zelf eerder aan het laatste.
Als het wel de motor is, is het wellicht een kapotte of vervuilde MAF sensor waardoor de motor gaat regelen op het lambda signaal (je ziet dat ook fluctueren met het toerental, dat is ook logisch, maar ik zie niet duidelijk of het toerental eerst varieert en dan het lambda-signaal, of juist andersom). Omdat dit lambdasignaal pas na de verbranding wordt geproduceerd krijg je zo'n "beetje erbij, beetje eraf" gedrag om ongeveer op het juiste uit te komen.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 19.12.2022 - 14:22  ·  #7
Ik kan me nog herinneren uit mijn Jaguar tijd dat bij dergelijke klachten de koppelomvormer van de automaat de boosdoener was. Geen idee of dat bij Volvo het geval is, maar wellicht kan het je in een richting helpen.
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 19.12.2022 - 14:23  ·  #8
Quote door Bolbo

Kan je middels vida of dongle uitlezen of de automaat wel in lock-up gaat? Misschien dat dat niet gebeurt en dat hij daarom continu toeren bijregelt om op de juiste snelheid te blijven.
Eerst vaststellen of het probleem in de motor of in de bak zit, ik denk zelf eerder aan het laatste.
Als het wel de motor is, is het wellicht een kapotte of vervuilde MAF sensor waardoor de motor gaat regelen op het lambda signaal (je ziet dat ook fluctueren met het toerental, dat is ook logisch, maar ik zie niet duidelijk of het toerental eerst varieert en dan het lambda-signaal, of juist andersom). Omdat dit lambdasignaal pas na de verbranding wordt geproduceerd krijg je zo'n "beetje erbij, beetje eraf" gedrag om ongeveer op het juiste uit te komen.


Nee ik denk het niet, het betreft een 1998 V70, volgens mij werkt die niet met vida toch?
Ik heb wel de auto uitgelezen met VOL-FCR, hieruit kwamen geen fout codes van de motor of automaat.
Als het aan de lock-up ligt, zou ik dan niet een fout code moeten krijgen?

Zal morgen s langs de onderdelen winkel rijden voor maf cleaner, kan nooit kwaad :)
gerardsmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Garsthuizen
Leeftijd: 36
Berichten: 67
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 19.12.2022 - 22:41  ·  #9
Het schommelende toerental komt me erg bekend voor, we hadden dit bij onze v70 diesel uit 2007. Oorzaak was een afwijkende inlaat temperatuur sensor en de lambda sonde. Dit ging samen met een hoger verbruik, heb jij dat ook?
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 20.12.2022 - 11:53  ·  #10
Quote door gerardsmink

Het schommelende toerental komt me erg bekend voor, we hadden dit bij onze v70 diesel uit 2007. Oorzaak was een afwijkende inlaat temperatuur sensor en de lambda sonde. Dit ging samen met een hoger verbruik, heb jij dat ook?


Lambdasonde zou een boosdoener kunnen zijn, maar er zijn veel meer dingen die door de ECU gebruikt worden om het toerental te regelen, zoals o.a. gaspedaalstand-sensor, MAP/MAF sensor, toerental, en motortemperatuur. De lambdasonde zit in een 'open-loop' bij o.a. optrekken, afremmen, koude motor maar gaat naar een 'closed-loop' bij constante motorbelasting. Als de lambda of de MAP/MAF afwijkende waarden doorgeeft (afwijkend=anders dan de ECU verwacht op basis van de engine mapping), dan corrigeert de ECU door minder/meer benzine in te spuiten dan in 'normaal' (aanpassing fuel trim). Je zou met een slechte lambda of MAP/MAF sensor dus een aanpassing van short term fuel trim (en later een long term fuel trim) door de ECU moeten zien, en dat soort waarden kun je uitlezen met VIDA, VOL-FCR of een ander generiek OBD2 apparaat. De schommeling zou dan trouwens ook op moeten treden bij stationair toerental en een warme motor.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 100
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 20.12.2022 - 16:10  ·  #11
Heb je al geprobeerd om in neutraal het toerental constant te houden op bijvoorbeeld 2000 toeren? Als je dit met je gaspedaal goed voor elkaar krijgt zou ik zeggen dat het in de bak zit. Als hij gaat pendelen of eerst over het toerental heen schiet en daarna weer terugvalt, zit het waarschijnlijk in het blok.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1447
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 21.12.2022 - 02:17  ·  #12
Vraag1: laat de toerenteller de waarheid zien? Fluctueert het toerental van de motor daadwerkelijk
Zo ja dan werkt je koppeling/koppelomvormer niet meer naar behoren
zo nee, dan is het alleen maar een elektrisch probleem in het signaal/probleem in de DIM.

glas half vol
Het eerste is makkelijk te vinden, het 2e is goedkoop op te lossen.
glas half leeg
het eerste gaat je flink wat kosten, het 2e is lastig op te lossen.
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 22.12.2022 - 18:48  ·  #13
Bedankt voor het meedenken allemaal, het lijkt alsof het probleem is opgelost na 150km probleemloos rijden.
Gelukkig blijkt het een vrij simpele oplossing

Na het starten van de auto met motorkap open leek ik een vacuüm lek te horen, aangezien alle vacuüm slangen letterlijk nieuw zijn en goed bevestigd kon dat het niet zijn.
Ben de bouten gaan controleren van het inlaatspruitstuk aangezien ik deze los had gehad, hier bleken de 3 middelste bouten een klein beetje los te zitten.
Geen idee hoe het komt, met bevestigen gewoon de haynes procedure gevolgd
De ECU moest nog ff n paar km wennen maar hij doet het weer perfect :)

Daarnaast ook de vacuümverdeler los gehad en die o-ring is vierkant, lekt waarschijnlijk ook aangezien ik nog steeds iets hoor wat lucht zuigt, maar die kon ik niet gelijk vervangen omdat ik die niet bij de hand heb.
Iets voor op de to-do lijst :P
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4064
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 23.12.2022 - 10:01  ·  #14
Haha, niet de eerste (noch laatste) keer dat een probleem veroorzaakt wordt door ergens aan te knutselen... en dat niet te vertellen in de openingspost :-) "Sinds kort heb ik last van..." ipv "Sinds ik dit en dat en dat heb losgehad heb ik last van..." ;-) dan waren de eerste antwoorden waarschijnlijk in de trant geweest van 'kijk nog eens na wat je losgehad hebt'... ik spreek uit ervaring, zelf ook eens een paar slangklemmen toch niet vast genoeg aangedraaid waarna ik hier een topic opende beginnende met 'sinds kort...' :D
Mooi dat het weer opgelost is. Valse lucht dus!
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Gekkigheid met toerental op constante snelheid

 · 
Posted: 23.12.2022 - 13:14  ·  #15
Quote door Bolbo

Haha, niet de eerste (noch laatste) keer dat een probleem veroorzaakt wordt door ergens aan te knutselen... en dat niet te vertellen in de openingspost :-) "Sinds kort heb ik last van..." ipv "Sinds ik dit en dat en dat heb losgehad heb ik last van..." ;-) dan waren de eerste antwoorden waarschijnlijk in de trant geweest van 'kijk nog eens na wat je losgehad hebt'... ik spreek uit ervaring, zelf ook eens een paar slangklemmen toch niet vast genoeg aangedraaid waarna ik hier een topic opende beginnende met 'sinds kort...' :D
Mooi dat het weer opgelost is. Valse lucht dus!

Yes!
Echter was het niet zo duidelijk, het probleem begon zich pas 2 maanden later voor te doen.
Heb daarna nog echt n hele tijd probleemloos rond gereden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0