geluid na licht aan remmen

post767
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

geluid na licht aan remmen

· 
Posted: 06.11.2025 - 13:09  ·  #1
Hoi, Bij mijn auto zijn voor nieuwe ate schijven en blokken gemonteerd.
Nu ervaar ik als ik licht rem en dan de rem los laat een soort oeoe oeoe oeoe geluid, heeft iemand een iedee wat het kan zijn?
het meeste bij een bocht, maar soms ook recht uit.

Laats ook een keer met inparkeren, toen was het een soort oooooeeee geluid en voelde ik iets van trilling in mijn stuur!

Het loopt nergens zichtbaar aan en komt niet voor bij hard remmen!

alvast bedankt
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: geluid na licht aan remmen

· 
Posted: 06.11.2025 - 13:52  ·  #2
Het zou kunnen dat de blokken aanlopen tegen de schijf. Vooral als je vorige blokken erg versleten waren en je de zuigers ver terug hebt moeten duwen. Waren de Uigers vrij van oxidatie?
Heb je wellicht een te hoog niveau remvloeistof?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 15:25  ·  #3
Hoi, heb je keramische blokken gemonteerd? Ik heb die aan de achterzijde en hoor bij wat langer, slepend remmen ook zo'n oe oe oe geluid, maar ze remmen wel constant en prima, dus ik heb het maar geaccepteerd als producteigenschap.
Kan wel zijn dat de blokken een beetje moeten inslijten denk ik, net als met nieuwe banden moet even het eerste laagje eraf opdat er optimaal contact is tussen schijf en blok - en/of er een laagje remblokmateriaal wordt afgezet op de schijven voordat ze optimaal en continu remmen (dit is echt een voelbaar dingetje bij fiets-schijfremmen die in weze hetzelfde werken) maar dan moet die afzetting wel continu zijn over de hele schijf, niet op een punt meer dan de ander want dan krijg je schokkerig remmen en of bijgeluiden.
Dit kan gebeuren als je een keer de voet op de rem gehouden hebt terwijl de schijven erg heet waren (lijkt me onwaarschijnlijk in het vlakke NL, tenzij ze aanlopen of je erg sportief rijdt), maar dan voel je dat normaalgesproken ook in de remkracht (trillen of onregelmatige vertraging).

Check ook even of bij het monteren de stofplaat achter de schijf niet is verbogen en aanloopt, dat kan ook voor nare bijgeluiden zorgen.

Je kan zelf checken of de blokken goed loskomen van de schijf door de auto op te krikken en het wiel een slinger te geven (gaat altijd zwaar bij voorwielen door de aandrijfas) maar dan hoor je wel of er rem-bijgeluiden zijn. Een remblok komt idealiter nét los van de schijf, al is net iets aanliggen ook wel normaal, zolang ze maar niet tegen de schijf aan drukken. Dat kan je zien als je het wiel afneemt en achter in de remklauw kijkt (afhankelijk van type klauw, maar meestal wel) maar zonder wiel eraan is het moeilijk om de schijf met de hand rond te draaien.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 19:08  ·  #4
Misschien ook maar eens even naar de stofplaten kijken ?
Ik heb zelf al behoorlijk wat ceramische blokken gemonteerd, maar dit geluid ben ik tot dusver nog niet tegen gekomen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 19:10  ·  #5
idd Hans vaak na werk aan remmen even goed stofplaten checken zijn zo een beetje verbogen en lopen dan (in bochten ) licht aan
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 19:51  ·  #6
Ik heb dit ook af en toe bij wegrijden. Ik heb al van alles vervangen, klauwen, blokken etc, niks helpt. Ik heb mij er bij neergelegd. Misschien een keer ook de schijven vervangen icm nieuwe blokken, dat heb ik nog niet gedaan (samen). Ook heb ik een klonk geluid bij rem in gedrukt voor en dan naar achteren rijden. Lijkt soort speling op de klauwen (maar die zijn allemaal nieuw....).

Ik denk dat het een soort trilling is doordat het blok een heel klein beetje tegen de schijf blijft zitten en daarna los komt.
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 21:16  ·  #7
Het zijn geen ceramische blokken. ik ga van het weekend chekken of de remblokken goed vrij komen van de schijf. Zou idd kunnen dat de klauw heel licht blijft hangen, daar had ik zelf ook al aan gedacht, alleen voel ik geen warmte verschil met de linker velg/ naaf.

Kijk ik gelijk ook naar de stof plaaten Dank!
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 21:21  ·  #8
Ik heb geen ceramische blokken, ik zal van het weekend chekken of ze goed vrij komen, ik verdacht zelf de klauw ook al. Check ik gelijk de stofplaten

Er is inmiddels ongeveer 1500 km gereden met de nieuwe schijven en blokken, kan er dan nog spraken zijn van inslijten?

dank voor de info
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 21:36  ·  #9
1500 km is ruim genoeg.
Je kunt ook verschillen zien in remstof. Ik had één remklauw achter die niet lekker los kwam, dit resulteerde in een hele vieze velg, veel viezer dan de velg aan de andere kant. Moet wel zeggen dat die schijf en velg ook wel warmer werd dan de andere kant.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 07.11.2025 - 08:38  ·  #10
Nou kan ik het omschreven geluid niet direct plaatsen maar ik heb wel een oldskool tip.
Nieuwe remblokken hebben soms (veel te vaak) rechte randen aan het contact oppervlak van de voering.
Hierdoor hapt het blokje als het ware op de schijf, wat trillingen en geluiden kan veroorzaken.
Dit kan je elimineren door de randen van de voering (haaks tov de draairichting van de remschijf) met een vijl een paar millimeter af te schuinen. :Thumbsup:
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 18:44  ·  #11
Nog even om het draadje te sluiten. Het was toch de remklauw rechts voor, op de brug kwam deze voldoende vrij zo leek het, maar na vervangen van de remklauwen op de voor- as is het geluid weg!
Selected quotes for multi-quoting:   0