Grommend geluid

Raad het geluid

 
 
 
 
 
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Grommend geluid

 · 
Posted: 30.03.2024 - 17:16  ·  #1
Xc70 3.2L 2008 320.000 km

Sinds enkele maanden hoor ik bij rustig gas geven in een flauwe bocht naar rechts een korte, harde grom ergens rechts voor.
Zonder gas de bocht door geen grom.

Als ik de automaat in R zet en de rem in trap begint het ook te grommen. Alsof de uitlaat los hangt. Grom verdwijnt meteen als ik ga rijden of de automaat in vooruit zet.

Afremmen op de motor (handmatig terugschakelen in manual, als test) veroorzaakt ook een hoorbaar geschraap en reutelend schuur geluid, ergens in het vooronder.

Ik heb alle mogelijke topics met rare geluiden al doorgespit. (Ik zal eventueel proberen het geluid op te nemen. )

Ik denk zelf motorsteunen of homokineet bijrijderskant? De bovenste motorsteun heb ik al vervangen.
Ik hoop niet dat het een lager is.

Tips om uit te sluiten wat het euvel is? (Onderhoud doe ik natuurlijk gewoon zelf, maar nog nooit een homokineet vervangen)

Bak Powerflush staat voor binnenkort in de planning ivm preventief onderhoud, maar geen idee of dit iets doet aan De Grom.

Tia/ Rene
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Grommend geluid

 · 
Posted: 30.03.2024 - 18:20  ·  #2
hmmmm toch vrees ik het wiellager. is niet alles zeggend maar wiel van de grond, ronnddraaien terwijl je je hand op de veer legt en dan checken of je een trilling voelt. zo ja wiellager..
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Opgelost

 · 
Posted: 25.04.2024 - 13:52  ·  #3
Na lang zoeken op het Swedespeed forum (veel 6 cilinders in de USA) veel dezelfde problemen tegen gekomen. Het bleek altijd om de rechtse motorsteun te gaan, dat hydro ding onder het koelvloeistof reservoir. Klusje was een half uur, een nog een half uur om de aluminium motorbeschermplaat eraf en erop te klooien. (Moet krik onder blok)
Op de foto de oude en de nieuwe (wel origineel Volvo, was iets van 130 euro) duidelijk is te zien dat de oude helemaal ingestort is. Het blok rammelde letterlijk tegen het hulpframe in bepaalde gevallen. Het geluid is nu weg.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Grommend geluid

 · 
Posted: 25.04.2024 - 15:01  ·  #4
Ik had precies hetzelfde met mijn diesel!
Nog een tip (uit ervaring): het maakt ook uit hoe je de torsiesteun(en) vastzet, als je die losgehad hebt. Bij mij zit een aluminium arm aan de passagierskant van het blok, die er af moest om de steun hierboven te vervangen. Ik had alles teruggezet terwijl de auto aan de voorkant nog op bokken stond, waardoor het blok wat achterover hing, toen vond ik nog veel trillingen doorkomen. Daarna de auto op de wielen gezet, de torsiesteun (iets) los gedraaid, de motor gestart om door de beweging / trillingen het neutrale punt te laten vinden, daarna motor uit en weer vastgedraaid, dat verbeterde ook nog wel iets in mijn geval.

Mijn bericht mbt de rechter motorsteun
Ik heb de linker ook vervangen, maar dat had niet veel effect
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Grommend geluid

 · 
Posted: 25.04.2024 - 21:45  ·  #5
Goede tip, ik heb die alu steun er weer op geschroefd, zonder heel nauwkeurig te passen. Beetje wiebelen en blok wat verder opgekrikt, maar helemaal van harte ging het niet, die bouten er in draaien. Wel netjes met momentsleutel aangetrokken.
Het vreselijke geluid is weg, maar het blok voelt wat ruw aan, zeker voor een 6 in lijn.
Maar zodra ik weer aan iets moet sleutelen zal ik dit nog eens over doen, maar dan zoals jij beschrijft.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Grommend geluid

 · 
Posted: 26.04.2024 - 11:01  ·  #6
Quote door Vis

Na lang zoeken op het Swedespeed forum (veel 6 cilinders in de USA) veel dezelfde problemen tegen gekomen. Het bleek altijd om de rechtse motorsteun te gaan, dat hydro ding onder het koelvloeistof reservoir. Klusje was een half uur, een nog een half uur om de aluminium motorbeschermplaat eraf en erop te klooien. (Moet krik onder blok)
Op de foto de oude en de nieuwe (wel origineel Volvo, was iets van 130 euro) duidelijk is te zien dat de oude helemaal ingestort is. Het blok rammelde letterlijk tegen het hulpframe in bepaalde gevallen. Het geluid is nu weg.


Lastig dat je alleen op bepaalde momenten geluid had. Bij mij lag de motor permanent tegen de firewall aan (hoe noem je dat in het Nederlands?) en had ik continue bijgeluid bij gasgeven en stationair, dus meer gefocust op de motor en we zagen al gauw dat de motor ver naar achter lag, toen was vrij duidelijk dat het deze motorsteun was. Na vervangen weer van het bijgeluid af.
The Demon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 87
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Grommend geluid

 · 
Posted: 26.04.2024 - 11:41  ·  #7
Quote door Dennis121

(hoe noem je dat in het Nederlands?)

Brandschot of schutbord. :-)
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Grommend geluid

 · 
Posted: 26.04.2024 - 19:56  ·  #8
Quote door The Demon

Quote door Dennis121

(hoe noem je dat in het Nederlands?)

Brandschot of schutbord. :-)


Die zocht ik! Ik volg veel Engelstalige autogerelateerde YouTube-kanalen waardoor de Nederlandse benamingen wel eens achter blijven ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0