Groot onderhoud aan onderstel

 
 
 
 
 
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 16:09  ·  #16
Quote door JJM

Let met veren even goed op: Volvo veren zijn nauwkeurig ontworpen. Diesel is anders dan benzine, enzo. In vida zie je precies welke je nodig hebt.


Ik heb zelf een 2006 2.4d met AWTF-80 SC maar heb geen vida dus zou dat zo niet kunnen bekijken denk ik.. maar bedankt voor jouw opmerking! :D
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 17:28  ·  #17
check je subframe, motorsteun en baksteun rubbers ook even
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 17:46  ·  #18
Quote door bfherik

Quote door JJM

Let met veren even goed op: Volvo veren zijn nauwkeurig ontworpen. Diesel is anders dan benzine, enzo. In vida zie je precies welke je nodig hebt.


Ik heb zelf een 2006 2.4d met AWTF-80 SC maar heb geen vida dus zou dat zo niet kunnen bekijken denk ik.. maar bedankt voor jouw opmerking! :D


In dat geval weet ik het nummer wel. Ben nu niet thuis, maar ik post het vanavond nog wel even. S60 toch? Ik heb trouwens s60 voorveren onder mijn v70🙈
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 19:07  ·  #19
Quote door ChrisMe

check je subframe, motorsteun en baksteun rubbers ook even

Behalve subframe is de rest wel vervangen... Zal er wel even naar kijken.
Quote door JJM

In dat geval weet ik het nummer wel. Ben nu niet thuis, maar ik post het vanavond nog wel even. S60 toch? Ik heb trouwens s60 voorveren onder mijn v70🙈

Ooh thanks! S60 klopt... Maar zijn dat dan in essentie niet dezelfde onderdelen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 20:03  ·  #20
Met de achterkant ook opletten met de veren, nivomat heeft andere veren dan gewone shocks. Als je de verkeerde monteert staat je auto 4 cm te hoog of te laag.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 20:45  ·  #21
Ik zou de originele veren gewoon hergebruiken. Voor zover ik weet gaan deze vrijwel nooit stuk. Origineel zijn ze wss verschrikkelijk duur, aftermarket zou ik ze er zelfs niet onder willen.

Ik had eerst één veerschotel stuk. (het rubber ingescheurd). Dit voor het gemak en de snelheid vervangen door een Monroe schotel en rubber die de plaatselijke onderdelenleverancier voorradig had. Een goede 5000km later was de andere kant aan zijn eind. Toen heb ik , kwestie van beide kanten gelijk te hebben, 2 veerschotels en rubbers van Sachs meebesteld samen met de schokdempers. Toen ik de recent vervangen Monroe demonteerde viel deze haast weer uit elkaar. Het rubber was ook reeds ingescheurd. De Sachs onderdelen hebben er toen nog opgezeten zonder problemen tot de auto total loss werd gereden en uiteindelijk bij autorima belandde.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 21:02  ·  #22
Mijn XC70 voorveren waren beiden spontaan wat korter geworden. Van onderste deel was wat gebroken. Kan dus geen kwaad ff te checken.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 21:08  ·  #23
ik heb ze vorig jaar wel vervangen, kosten niet zo veel. Ik heb er lesjofors ondergezet. Zagen er exact hetzelfde uit als die er onderweg kwamen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 29.09.2019 - 21:29  ·  #24
Ik zou de veren beoordelen naar staat. In de regel zijn veren die breken behoorlijk roestig aan de onderzijde, zodanig dan ze daar dikker lijken dan een paar windingen hoger. Als ze er gewoon nog goed uit zien zou ik ze niet vervangen. De werking van een veer wordt niet minder in de loop van de tijd, in tegenstelling tot lagers en dempers bijvoorbeeld.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 00:48  ·  #25
De MeyleHD die je op je bestellijstje hebt staan zijn van staal en als je nu aluminium draagarmen hebt, dan zijn ze niet geschikt. De fuseekogels zijn daarmee ook anders. Lemforder is het merk dat je wil voor aluminium draagarmen. Dit is iets om even goed te controleren. Bij stalen draagarmen zitten de uitslagbegrensers met vericale popnagels vast.
De draagarmen die als nieuw verkocht worden zijn vaak refurbished oude draagarmen. In theorie geen probleem, maar dan moeten ze het wel goed doen. Vandaar ook de wisselende vehalen over de kwaliteit. Ik had alleen niet verwacht dat links en recht binnen 1 bestelling van verschillende kwaliteit zou zijn.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 06:29  ·  #26
Nou, dat is bij Volvo echt een vak apart: kijk maar eens op Skandix.de. Elk afzonderlijk model heeft diverse veercodes, afhankelijk van motorisering, versnellingsbak en rijeigenschappen.

Jij hebt de Lesjofors 4095829 nodig. (https://www.daparto.de/Teilenummernsuche/Lesjoefors/4095829)
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 08:42  ·  #27
Quote door Vogel

De MeyleHD die je op je bestellijstje hebt staan zijn van staal en als je nu aluminium draagarmen hebt, dan zijn ze niet geschikt. De fuseekogels zijn daarmee ook anders. Lemforder is het merk dat je wil voor aluminium draagarmen. Dit is iets om even goed te controleren. Bij stalen draagarmen zitten de uitslagbegrensers met vericale popnagels vast.
De draagarmen die als nieuw verkocht worden zijn vaak refurbished oude draagarmen. In theorie geen probleem, maar dan moeten ze het wel goed doen. Vandaar ook de wisselende vehalen over de kwaliteit. Ik had alleen niet verwacht dat links en recht binnen 1 bestelling van verschillende kwaliteit zou zijn.

Ik heb inderdaad aluminium, heb gister voor de zekerheid even snel gekeken. Ik heb inmiddels in mijn overzicht thuis de draagarmen naar Lemforder veranderd. Ik neem dan ook aan dat de fuseekogels van lemforder zijn in dat geval?

Quote door JJM

Nou, dat is bij Volvo echt een vak apart: kijk maar eens op Skandix.de. Elk afzonderlijk model heeft diverse veercodes, afhankelijk van motorisering, versnellingsbak en rijeigenschappen.

Jij hebt de Lesjofors 4095829 nodig. (https://www.daparto.de/Teilenummernsuche/Lesjoefors/4095829)

Bij skandix kom ik er al helemaal niet uit haha, maar bedankt! zijn ook toe gevoegd.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 09:01  ·  #28
Quote door JJM

Nou, dat is bij Volvo echt een vak apart: kijk maar eens op Skandix.de. Elk afzonderlijk model heeft diverse veercodes, afhankelijk van motorisering, versnellingsbak en rijeigenschappen.

Jij hebt de Lesjofors 4095829 nodig. (https://www.daparto.de/Teilenummernsuche/Lesjoefors/4095829)


klopt, deze had ik ook.

Ik heb ze hier besteld: https://www.motointegrator.de/…rs-4095829
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 10:30  ·  #29
Ik zal eens kijken via daparto en motointegrator. Zeker met deze bulk inkoop haha.
Eerst nu de aandacht op de voorkant met dit alles doe ik een maand later de achterkant nieuwe schokdempers en veren.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 16:31  ·  #30
Het is natuurlijk altijd goed om nieuwe draagarmen te monteren wanneer de rubbers slecht zijn, net zoals de veerpoten, maar ik vraag me persoonlijk af of dit wel de oorzaak is van trillen tussen de 110 en 130 zoals je schrijft in je openingspost. Je vervangt nu een hele berg om dit trillen aan te pakken, maar volgens mij zit trillen in draaiende delen zoals wielen, aandrijfassen en wiellagers. En daar lees ik niets over...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0