Groot onderhoud aan onderstel

 
 
 
 
 
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 18:33  ·  #31
Quote door Musicus

Het is natuurlijk altijd goed om nieuwe draagarmen te monteren wanneer de rubbers slecht zijn, net zoals de veerpoten, maar ik vraag me persoonlijk af of dit wel de oorzaak is van trillen tussen de 110 en 130 zoals je schrijft in je openingspost. Je vervangt nu een hele berg om dit trillen aan te pakken, maar volgens mij zit trillen in draaiende delen zoals wielen, aandrijfassen en wiellagers. En daar lees ik niets over...

Nu ik er zo op terug kijk ben ik daar inderdaad niet overbegonnen, het trillen ligt volgens mij niet aan de wielen.
2 sets velgen allebei 3 keer gebalanceerd en nogsteeds dezelfde trillingscurve qua intensiteit. De wiellagers neem ik ook mee dat heb ik alleen nog niet vermeld, later vanavond werk ik de lijst bij naar wat er precies gaat gebeuren.
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 20:10  ·  #32
Quote door bfherik

Hallo allemaal,

Na 2 jaar rond reiden in mijn 2006 S60 met als grootste irritatie het trillen tussen de 110 en 130 km/h, ben ik er eindelijk achter wat dit mogelijk zou kunnen veroorzaken.

Gister heb ik de olie ververst en zijn we gaan kijken wat er mogelijk kon schelen, wat bleek de rubbers in de draagarmen waren bijna helemaal weg en droog, bleken de originelen te zijn. Nu is het volgende ook aan de hand de veerpoot lagers zijn ook versleten en die onderdelen had ik al besteld.

Dit samen met dat bij eventuele inruil mijn auto maar een waarde heeft van €1500, heeft me doen besluiten dat ik het meest preventief ga vervangen gezien de prijzen van de onderdelen, en dat het een en ander er toch al voor los moet.

Dit houd in dat het volgende vervangen gaat worden zowel links als rechts:

  • Veerpootlager + rubber : Sachs 802 379 019 en 802 088 019
  • Stabilisatorstangen voor : Meyle 516 060 0015/HD
  • Stabilisatorstangen achter : Meyle 516 060 0012/HD
  • Stuur/spoorstang : Febi Bilstein 40556 en Febi Bilstein 40555
  • Draagarmen : Meyle 5160500018/HD en Meyle 5160500017/HD
  • Fuseekogels : Meyle 516 010 0002
  • Montage set draagarmen : Lemförder 3965801 en Lemförder 3965701
  • -------edit-------
  • Schokdempers voor : Sachs 554 046
  • Veren voor : sachs 998 360
  • Stofkappen : sachs 900 003
  • Wiellagers voor: FAG 713 6602 10[/s]


Ook zet ik er dan direct een set nieuwe winterbanden op wat het makkelijker maakt met uitlijnen nadien.

Zijn er nog suggesties over andere zaken die ik dan mee kan nemen, of merken die ik gebruik?


Zoals in mijn vorige post vermeld heb ik de lijst nu bij gewerkt en opgesplitst

alles zowel links als rechts

Voor:
  • veerpootlagers : 2x Sachs 802 379
  • veerschotel : 2x Sachs 802 088
  • Schokdempers : 2x Sachs 554 046
  • veren : 2x Lesjöfors 4095829
  • wiellagers : 2x FAG 713660210
  • stabilisatorstang : 2x Lemförder 25553 02
  • draagarm : Lemförder 34975 01 en Lemförder 34976 01
  • materiaal draagarm : Lemförder 39657 01 en Lemförder 39658 01
  • spoorstangset : Febi Bilstein 40555 en Febi Bilstein 4055
  • stofkapset : Sachs 900 003
  • Fuseekogels : 2x Lemförder 25550 02
  • Subframerubbers : 2x Lemförder 29507 01


Achter:
  • subframerubbers: 2x Lemförder 29508 01
  • Schokdempers : 2x Sachs 317 339
  • veren : 2x Lesjöfors 4295828
  • wiellagers : 2x FAG 713 6602 80
  • veerpootlagers : 2x SNR KB965.05


en volgensmij op assen na ben ik er dan
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 20:28  ·  #33
Ik zou nog even kijken hoeveel subframe rubbers je nodig hebt en welke! Moeten er volgens mij 4 in totaal zijn!
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 20:43  ·  #34
Ik zag in een afbeelding dat er wel meer bussen in het subframe zitten, maar die waar zowel jij als ik op doel, moeten voor en achter 4 zijn volgensmij.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 21:09  ·  #35
Quote door bfherik
:

Zoals in mijn vorige post vermeld heb ik de lijst nu bij gewerkt en opgesplitst

alles zowel links als rechts

Voor:
  • veerpootlagers : 2x Sachs 802 379
  • veerschotel : 2x Sachs 802 088
  • Schokdempers : 2x Sachs 554 046
  • veren : 2x Lesjöfors 4095829
  • wiellagers : 2x FAG 713660210
  • stabilisatorstang : 2x Lemförder 25553 02
  • draagarm : Lemförder 34975 01 en Lemförder 34976 01
  • materiaal draagarm : Lemförder 39657 01 en Lemförder 39658 01
  • spoorstangset : Febi Bilstein 40555 en Febi Bilstein 4055
  • stofkapset : Sachs 900 003
  • Fuseekogels : 2x Lemförder 25550 02
  • Subframerubbers : 2x Lemförder 29507 01


Achter:
  • subframerubbers: 2x Lemförder 29508 01
  • Schokdempers : 2x Sachs 317 339
  • veren : 2x Lesjöfors 4295828
  • wiellagers : 2x FAG 713 6602 80
  • veerpootlagers : 2x SNR KB965.05


en volgensmij op assen na ben ik er dan


En volgens mij rijdt je auto dan weer als nieuw!
Is een flinke investering maar ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 30.09.2019 - 23:58  ·  #36
Even kort een reactie: de subframerubbers achter pers je er niet zomaar in. Daarvoor heb ik het hele subframe verwijderd (en ook de overige +/- 20 rubbers vervangen :) ). Kijk dat even goed na. Waltersan heeft daarvan ook foto's geupload!

Verder onderstreep ik de opmerking over het trillen: 9 van de tien keer komt dat uit de draaiende delen. Ik heb dat zelf recent nog weer gemerkt toen ik nieuwe banden kreeg: daarbij was de trilling weer ietsje anders. Maar ik heb dat ook: een bibber, ergens tussen 100 en 130. Soms wel, soms niet. En aan mijn auto is alles nieuw :). Echt. Het verbeterde wel steeds een beetje. Schrale troost...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 01.10.2019 - 01:40  ·  #37
Quote door bfherik

Quote door Musicus

Het is natuurlijk altijd goed om nieuwe draagarmen te monteren wanneer de rubbers slecht zijn, net zoals de veerpoten, maar ik vraag me persoonlijk af of dit wel de oorzaak is van trillen tussen de 110 en 130 zoals je schrijft in je openingspost. Je vervangt nu een hele berg om dit trillen aan te pakken, maar volgens mij zit trillen in draaiende delen zoals wielen, aandrijfassen en wiellagers. En daar lees ik niets over...

Nu ik er zo op terug kijk ben ik daar inderdaad niet overbegonnen, het trillen ligt volgens mij niet aan de wielen.
2 sets velgen allebei 3 keer gebalanceerd en nogsteeds dezelfde trillingscurve qua intensiteit. De wiellagers neem ik ook mee dat heb ik alleen nog niet vermeld, later vanavond werk ik de lijst bij naar wat er precies gaat gebeuren.

Een band die niet rond is (hoogteslag) zal altijd hobbelen ongeacht hoe goed deze in balans is. Bovendien kun je balanceren tot je een ons weegt als het balanceer apparaat een tolerantie van 5 gr heeft...
Ik zet mijn kratje pils ook op de draaiende delen in
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 01.10.2019 - 08:20  ·  #38
Quote door JJM

Even kort een reactie: de subframerubbers achter pers je er niet zomaar in. Daarvoor heb ik het hele subframe verwijderd (en ook de overige +/- 20 rubbers vervangen :) ). Kijk dat even goed na. Waltersan heeft daarvan ook foto's geupload!

Verder onderstreep ik de opmerking over het trillen: 9 van de tien keer komt dat uit de draaiende delen. Ik heb dat zelf recent nog weer gemerkt toen ik nieuwe banden kreeg: daarbij was de trilling weer ietsje anders. Maar ik heb dat ook: een bibber, ergens tussen 100 en 130. Soms wel, soms niet. En aan mijn auto is alles nieuw :). Echt. Het verbeterde wel steeds een beetje. Schrale troost...

In dat geval doe ik eerst alleen de subframe rubbers waar ik bij kan, heb met de andere werkzaamheden er eerst ook geen tijd meer voor. De draaiende delen zijn zeker belangrijk ik vond zelf de assen nog meevallen qua prijs nu ik wat verder ben gaan lezen en kijken. Zou je zeggen dat het het waard is om die toe te voegen aan de lijst? Ik zit nu op zo'n €1200 voor onderdelen.

Quote door Vogel

Een band die niet rond is (hoogteslag) zal altijd hobbelen ongeacht hoe goed deze in balans is. Bovendien kun je balanceren tot je een ons weegt als het balanceer apparaat een tolerantie van 5 gr heeft...
Ik zet mijn kratje pils ook op de draaiende delen in


Daar heb je zeker gelijk in, alleen vond ik het vreemd dat bij 2 velg maten ze allebei dezelfde trillingen geven. Vandaar mijn aanname. Nu komen er straks toch nieuwe winterbanden op en volgens mij kan ik dat het beste bij Hunter in Gorredijk laten doen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 01.10.2019 - 08:38  ·  #39
Tja, dat is een lastig advies.

Je ervaart een trilling en die heeft één of meerdere oorzaken.

Als money geen probleem is, dan is een stevige stage zero altijd aan te raden. Daar heb je elke dag plezier van.

De kernvraag is: lost dit jouw probleem op? Dat is een beetje mijn zorg. Het zou er erg vervelend zijn als je straks alles gedaan hebt, en het heeft niet het gewenste resultaat.

Zelf zou ik het meer stap voor stap doen. Dus eerst de banden een keer balanceren op een Roadforce Balancer (die meet ook de hoogteslag en rondheid van de velg). Dan kun je die al wegstrepen.
Trilling kan verder wegkomen uit de aandrijfassen. Dat voel je dan echter vooral met optrekken, wat minder terwijl je cruist.
Mogelijke verdachten zijn ook de motorsteunen (die onder de distributie is berucht).
Bij een diesel heb je verder nog de motorloop zelf. Mijne heeft lang wat gehobbeld. Toen er twee andere verstuivers ingegaan zijn, was dat grotendeels over.

Ik wil maar zeggen: het kan van alles zijn. Ik zou bovenstaande dingen toch even goed bekijken of laten bekijken.

Daarna verder met het onderstel. En daar is het: als je het toch aanpakt, doe het dan goed! Bij mijn laatste APK liep de keurmeester onder de auto door en zei: "Dit heeft geen zin, dit is allemaal nieuw!" En zo rijd het ook. En dat is elke dag genieten!
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 01.10.2019 - 09:23  ·  #40
Quote door JJM

Tja, dat is een lastig advies.

Je ervaart een trilling en die heeft één of meerdere oorzaken.

Als money geen probleem is, dan is een stevige stage zero altijd aan te raden. Daar heb je elke dag plezier van.

De kernvraag is: lost dit jouw probleem op? Dat is een beetje mijn zorg. Het zou er erg vervelend zijn als je straks alles gedaan hebt, en het heeft niet het gewenste resultaat.

Zelf zou ik het meer stap voor stap doen. Dus eerst de banden een keer balanceren op een Roadforce Balancer (die meet ook de hoogteslag en rondheid van de velg). Dan kun je die al wegstrepen.
Trilling kan verder wegkomen uit de aandrijfassen. Dat voel je dan echter vooral met optrekken, wat minder terwijl je cruist.
Mogelijke verdachten zijn ook de motorsteunen (die onder de distributie is berucht).
Bij een diesel heb je verder nog de motorloop zelf. Mijne heeft lang wat gehobbeld. Toen er twee andere verstuivers ingegaan zijn, was dat grotendeels over.

Ik wil maar zeggen: het kan van alles zijn. Ik zou bovenstaande dingen toch even goed bekijken of laten bekijken.

Daarna verder met het onderstel. En daar is het: als je het toch aanpakt, doe het dan goed! Bij mijn laatste APK liep de keurmeester onder de auto door en zei: "Dit heeft geen zin, dit is allemaal nieuw!" En zo rijd het ook. En dat is elke dag genieten!

Ik snap helemaal waar je op doelt!
Motorsteunen zijn al allemaal vervangen recent door lemforder steunen allemaal behalve de achterste hydrolager die was nog goed.
Het soort trillen wat ik ervaar komt echt uit het onderstel dat durf ik met %95 zekerheid te zeggen.
Het trillen van de motor herken ik ook wel, dit is echt denderen tot een oncomfortabel niveau.
Ik kan de assen altijd later nog doen als na nieuwe banden en de rest van de lijst niks uithaalt.
Voor de banden wil ik best wel ergens naartoe die zo'n Roadforce Balancer heeft, ergens in het noorden?
bfherik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 05.12.2019 - 17:27  ·  #41
Ik wou jullie een update geven met betrekking tot dit item.

Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om het meeste te vervangen ivm het trillen.
De afgelopen weken heb ik eerst links en toen rechts vervangen ivm de tijd die het inbeslag nam.

Mijn vader heeft me mee geholpen en zo zijn we toch al met al 10 uur bezig geweest, er zaten veel originele onderdelen nog op ook was het meren deel vast geroest. Tijdens het fusee vast zetten aan de veerpoot trokken we zelfs nog per ongeluk de Tripoli uit elkaar, het moment waar ik toch een hartaanval kreeg, maar hebben het gelukkig in 30 min gefikst.

nu moeten nog 2 dingen gebeuren en die laat ik doen, wiellagers achter en motor steun achter (houd geen vacuum meer) dat gebeurd 23 december.

Vanochtend bij Lammert vd Meulen geweest, en ben over het rijden van de auto super te spreken. Hij legde me ook de passie voor zijn vak uit en dat merk je in het rijden. Hij zei nog tegen me, heb je goed gedaan zo alles vervangen.

Resultaat is, ik ben op dit moment weer verliefd op deze auto, rijd weer comfortabel en strak.

Ik vertel jullie graag meer over het geheel, maar het ontbreekt me nu aan tijd.

Hieronder alles wat vervangen (doorgehaald) is, de open items klaar op 23 december.

Quote door bfherik

alles zowel links als rechts

Voor:
  • veerpootlagers : 2x Sachs 802 379
  • veerschotel : 2x Sachs 802 088
  • Schokdempers : 2x Sachs 554 046
  • veren : 2x Lesjöfors 4095829
  • wiellagers : 2x FAG 713660210
  • stabilisatorstang : 2x Lemförder 25553 02
  • draagarm : Lemförder 34975 01 en Lemförder 34976 01
  • materiaal draagarm : Lemförder 39657 01 en Lemförder 39658 01
  • spoorstangset : Febi Bilstein 40555 en Febi Bilstein 40556
  • stofkapset : Sachs 900 003
  • aandrijfas links: ODM 18-152391 (via partauto, is tevens huismerk van skandix)
  • aandrijfas rechts: ODM 18-151391 (via partauto, is tevens huismerk van skandix)
  • Fuseekogels : 2x Lemförder 25550 02
  • Motorsteun FEBI BILSTEIN 22673


Achter:
  • Schokdempers : 2x Sachs 317 339
  • veerpootlagers : 2x SNR KB965.05
  • wiellagers : 2x FAG 713 6602 80

Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 05.12.2019 - 19:19  ·  #42
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Groot onderhoud aan onderstel

 · 
Posted: 05.12.2019 - 22:45  ·  #43
Flink bezig geweest.
Het is een investering, maar hierdoor kun je wel een hele tijd verder met een auto zonder “boot” gevoel.
Hier ga je een hoop plezier aan beleven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0