Haldex gedrag veranderen.

 
 
 
 
 
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 28.11.2019 - 10:49  ·  #16
Ik denk ook dat het grootste probleem bij Volvo de haakse overbrenging zou kunnen zijn. Bijna elke grote auto met een groter vermogen en AWD heeft de motor in de lengterichting staan. Volvo is ontworpen als een voorwielaandrijver met de motor dwars en die ontwerpbeslissing is nooit hersteld. Nu heeft het geen zin meer.
Misschien leuk projectje voor iemand, ombouwen met potente viercilinder in lengterichting met achterwielaandrijving? Of voor Bartk: een complete Subaru aandrijflijn er in? Helaas krijg je zoiets niet meer op kenteken....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 30.11.2019 - 20:13  ·  #17
Omdat de V8 te sterk is, heeft men instant traction toegepast bij de V8 XC90. ( Of dit bij de S80 V8 ook is weet ik niet.)
Het verschil tussen de gewone DEM en de instant traction DEM is:
Standaard:
De achterwielaandrijving zal inschakelen bij 1 volle wielspin van de voorwielen.
XC90 V8:
De achterwielaandrijving zal inschakelen bij 1/4 wielspin van de voorwielen. Dit is gedaan om te voorkomen dat de XC90 zich zal ingraven....

Paar jaar geleden een klant gehad, die zei eerst een XC90 T6 gehad te hebben, maar nu een V8... En die spinde op 4 wielen tegelijk, claimde hij, en gaf een demo daarvan bij het wegrijden... Was inderdaad het geval.....
Of je dat vaak moet gaan uitproberen moet een ieder zelf weten. Ik doe het in elk geval niet.
Driften met 4 wielen zou ook mogelijk zijn met een V8.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 30.11.2019 - 23:06  ·  #18
Quote door frans1401

Bartk: een complete Subaru aandrijflijn er in? Helaas krijg je zoiets niet meer op kenteken....


Heb niet zo een goed onderhouds ervaring met de Subaru Outback aandrijf lijn, Heel duur om het te repareren.
En ik ben ook niet van plan om te gaan rally rijden, maar in sommige vind ik het een fijn
gevoel als ik al AWD heb voordat ik het nodig heb.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 01.12.2019 - 09:36  ·  #19
Quote door TPR Powerflush

Omdat de V8 te sterk is, heeft men instant traction toegepast bij de V8 XC90. ( Of dit bij de S80 V8 ook is weet ik niet.)
Het verschil tussen de gewone DEM en de instant traction DEM is:
Standaard:
De achterwielaandrijving zal inschakelen bij 1 volle wielspin van de voorwielen.
XC90 V8:
De achterwielaandrijving zal inschakelen bij 1/4 wielspin van de voorwielen. Dit is gedaan om te voorkomen dat de XC90 zich zal ingraven....

Paar jaar geleden een klant gehad, die zei eerst een XC90 T6 gehad te hebben, maar nu een V8... En die spinde op 4 wielen tegelijk, claimde hij, en gaf een demo daarvan bij het wegrijden... Was inderdaad het geval.....
Of je dat vaak moet gaan uitproberen moet een ieder zelf weten. Ik doe het in elk geval niet.
Driften met 4 wielen zou ook mogelijk zijn met een V8.


Interpreteer is het nu goed dat regulier of special (v8) louter software matig verschilt?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 01.12.2019 - 09:42  ·  #20
Quote door martijn-a

Quote door TPR Powerflush

Omdat de V8 te sterk is, heeft men instant traction toegepast bij de V8 XC90. ( Of dit bij de S80 V8 ook is weet ik niet.)
Het verschil tussen de gewone DEM en de instant traction DEM is:
Standaard:
De achterwielaandrijving zal inschakelen bij 1 volle wielspin van de voorwielen.
XC90 V8:
De achterwielaandrijving zal inschakelen bij 1/4 wielspin van de voorwielen. Dit is gedaan om te voorkomen dat de XC90 zich zal ingraven....

Paar jaar geleden een klant gehad, die zei eerst een XC90 T6 gehad te hebben, maar nu een V8... En die spinde op 4 wielen tegelijk, claimde hij, en gaf een demo daarvan bij het wegrijden... Was inderdaad het geval.....
Of je dat vaak moet gaan uitproberen moet een ieder zelf weten. Ik doe het in elk geval niet.
Driften met 4 wielen zou ook mogelijk zijn met een V8.


Interpreteer is het nu goed dat regulier of special (v8) louter software matig verschilt?


bij de gen3 niet helemaal, de druk regelaar is ook anders, maar die kun je ook eenvoudig mee ver vangen met de elektronica van de V8
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 01.12.2019 - 16:25  ·  #21
Stap 1 :dual can shield voor de Arduino Due besteld.
http://skpang.co.uk/catalog/du…-1580.html
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 02.12.2019 - 10:18  ·  #22
Ziet er goed uit. Pang is staat bekend als een leverancier die zijn zaakjes op orde heeft, goede documentatie, test sketches enz.
Wat mij wel opvalt dat de ene producent een boardje maakt met 10 componenten en de ander er 40 nodig heeft om dezelfde functionaliteit te bereiken. Is de eerste dan beter door zijn eenvoud of is de ander beter doordat hij in alles voorziet? Zie onderstaande dual canbus die ik onlangs tegenkwam. Of heeft hier de Teensy al de benodigde hardware on board?
https://www.tindie.com/product…nsy-35-36/
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 02.12.2019 - 13:08  ·  #23
Quote door frans1401

Ziet er goed uit. Pang is staat bekend als een leverancier die zijn zaakjes op orde heeft, goede documentatie, test sketches enz.
Wat mij wel opvalt dat de ene producent een boardje maakt met 10 componenten en de ander er 40 nodig heeft om dezelfde functionaliteit te bereiken. Is de eerste dan beter door zijn eenvoud of is de ander beter doordat hij in alles voorziet? Zie onderstaande dual canbus die ik onlangs tegenkwam. Of heeft hier de Teensy al de benodigde hardware on board?
https://www.tindie.com/product…nsy-35-36/


Het is niet altijd over beter, maar die van Copperhill is voorbereid als zijnde eind node, en heeft ook meteen een voeding geïntegreerd ( optioneel, kan dus direct op 12V ).
Wat ze bij de tindie niet doen is voor iedere IC een 100nf plaatsen voor ontstoring, dus dat is wel een design foutje. Maar zij zitten met de vormfactor en dan laat je dat soort dingen snel weg, of het dan perfect werkt in een auto is maar de vraag.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 19.12.2019 - 22:31  ·  #24
weet iemand hoe ik achter de kleuren van de draad kan komen,
Ik heb in vida wel de connecties gevonden op de stekker. maar kleur codering van de draden niet.
Wil hem toch echt aan de binnen kant aansluiten en dan moet ik de kleuren van de kabels weten. :-)

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 21.12.2019 - 16:52  ·  #25
Heb weer wat gevonden dat het weer wat makelijker gaat maken hoop ik :-)
De heren van " Total car diagnostics" hebben een applicatie gemaakt die alle/heel veel van de
CAN bus command ID's beschrijft.
http://www.totalcardiagnostics.com/support/ ( download sectie )

heb dus twee sets gevonden in de lijst om de AWD aan te sturen, wat ze precies doen weet ik nog niet :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 21.12.2019 - 21:24  ·  #26
je bent er goed mee bezig, ben benieuw of het gaat lukken
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 22.12.2019 - 13:01  ·  #27
Zijn dit geen foutcodes? OBD2 scanners geven gestandaardiseerde en fabrikant specifieke foutcodes weer bij het uitlezen. Dit zijn niet de id's die in de dataframes gebruikt worden.
https://www.outilsobdfacile.co…0000-p0299
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 22.12.2019 - 15:01  ·  #28
Ja, nu ik er zo naar kijk kun je wel eens gelijk hebben, we zullen zien .
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 25.12.2019 - 12:52  ·  #29
Kleuren van de kabels zijn bekent, ik wist al dat het een twisted pair moest zijn, die is er maar 1 in de kabel naar de haldex :-)

blauw-zwart = CAN L
Groen-zwart - CAN H
Zwart en Zwart-geel zijn Signal Ground
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 27.12.2019 - 15:33  ·  #30
Om uit te vinden hoe de haldex wordt aangestuurd zal je waarschijnlijk de data over de canbus moeten gaan analyseren. Ik heb ook een projectje in gedachten en daartoe een paar weken geleden de op onderstaande foto afgebeelde sniffer aangeschaft op aliexpress. In onderstaande link van de maker staat de beschrijving. https://canable.io/
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0