Handleiding demontage RTI laser

 
 
 
 
 
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 29.01.2012 - 20:10  ·  #1
In een Duits forum kwam ik een handleiding tegen voor het demonteren van de laser van de RTI. Ik weet niet of deze hier al bekend is, maar bij deze:

RTI
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 29.01.2012 - 20:20  ·  #2
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat in de beschrijving (zie link bij "aufpassen" ) zijn alle handelingen die je moet doen voordat je de RTI uit de auto gaat bouwen....

Is dat echt nodig????

Kun je niet gewoon de zekering trekken uit het kastje? bij de bestuurder? Dan is het apparaat ook zonder stroom??!! Weet iemand dat?
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 01.02.2012 - 13:33  ·  #3
Niemand een idee?

Ik heb ook de handleiding van volvotech gevonden, maar die hebben het niet over allerlei handelingen alvorens je de RTI speler gaat uitbouwen?! Zoals ik in dat Duitse forum lees, kan het niet nalopen van die stappen (o.a. het afklemmen van je akku) leiden tot een storing in de boordelectronica. Ik vind het nogal apart, maar wil ook geen fouten maken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 01.02.2012 - 20:56  ·  #4
Quote door jeebee

Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat in de beschrijving (zie link bij "aufpassen" ) zijn alle handelingen die je moet doen voordat je de RTI uit de auto gaat bouwen....

Is dat echt nodig????

Kun je niet gewoon de zekering trekken uit het kastje? bij de bestuurder? Dan is het apparaat ook zonder stroom??!! Weet iemand dat?


De zekering van de Rti vind je links achterin de auto, deze staat ook in de handleiding vermeld.
Als je deze zekering verwijderd, dan heeft de Rti geen stroom meer en kun je dus veilig je gang gaan.
Ik heb meerdere Rti systemen in-en uitgebouwd op deze manier en nog nooit een melding gehad.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 01.02.2012 - 21:14  ·  #5
@bigdog

Bedankt voor je reactie! Dus de zekering voorin de auto is waarschijnlijk voor het schermpje?! Achterin heb ik inderdaad ook wat zekeringen zien zitten. Ik geloof dat ze bij motortalk de CAN bus (of iets dergelijks) bedoelen. Zover ik heb begrepen mag je deze niet zomaar onderbreken (door bijvoorbeeld) onderdelen uit te bouwen.

Als je dus die zekering er uit haalt, kan er niets gebeuren? Niet dat de hele auto electrisch plat gaat....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 01.02.2012 - 21:37  ·  #6
Quote door jeebee

@bigdog

Bedankt voor je reactie! Dus de zekering voorin de auto is waarschijnlijk voor het schermpje?! Achterin heb ik inderdaad ook wat zekeringen zien zitten. Ik geloof dat ze bij motortalk de CAN bus (of iets dergelijks) bedoelen. Zover ik heb begrepen mag je deze niet zomaar onderbreken (door bijvoorbeeld) onderdelen uit te bouwen.

Als je dus die zekering er uit haalt, kan er niets gebeuren? Niet dat de hele auto electrisch plat gaat....


Dit is mijn 3e Volvo met Rti en allen hadden maar 1 zekering.
Allen links achter in de kofferbak.
Als je de zekering verwijderd ( deze is ook voor de cd wisselaar bedoeld ), dan zou het systeem spanningsloos moeten zijn.
Dit kun je ook nog zien aan de verlichting bij de Dvd.
Ook zul je merken dat het scherm niet meer omhoog gaat.
Nogmaals, als je deze zekering verwijderd, dan kun je met een gerust hart de dvd computer verwijderen en weer terugplaatsen zonder een of andere enge melding.
Jij woont dicht bij mij in de buurt, dus als je hulp wilt, PM me maar.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 01.02.2012 - 21:54  ·  #7
@bigdog

De garagehouder waar ik de auto heb gekocht heeft de zekering er uit gehaald omdat de RTI de can't read disk melding geeft en dat je er dan toch niets aan hebt. Ik heb deze zekering bij thuiskomst even opnieuw geplaatst en bij mij zit hij in het kastje links bij het stuur. Ik dacht het met een lens claener te kunnen oplossen, maar die leest hij niet. Zekering nummer 12 om precies te zijn. Of deze alleen voor het popup scherm is heb ik nog niet gecontroleerd. Ik zal bij gelegenheid eens in de kofferbak kijken of er daar ook nog 1 zit.

Ik wil proberen om de lens schoon te maken met wat alcohol. Dit schijnt te helpen... Had jij hetzelfde probleem?

Hulp is altijd welkom! Ik zal van het weekend wel eens in de kofferbak kijken en zien of ik er uit kom.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 02.02.2012 - 22:42  ·  #8
@ jeebee,

Bij mij pakte de speler de Dvd pas na 3 keer, niet betrouwbaar dus.
Schoonmaken hielp niet, dus heb ik de laser laten vervangen.
Nadien geen problemen meer gehad.

Het klopt inderdaad dat er ook een zekering aanwezig is naast het stuur, maar of die voor het scherm is vraag ik me af.
Bij de Rti systemen, welke ik heb ingebouwd, komt de voeding van de achterste zekeringkast.
Hier kun je zien hoe deze is afgezekerd.
Mocht je hulp willen, PM is voldoende. ;-)
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 21.02.2012 - 12:48  ·  #9
Zaterdag naar Sinan in Arnhem. Ben benieuwd of hij hem weer aan de praat krijgt!
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 21.02.2012 - 14:12  ·  #10
Hallo,

Heb ook een rti maar werkt ook niet zo goed, vaak komt de melding 'kan cd niet lezen' maar soms komt de 'kaart' ook tevoorschijn. Wat kan ik daar het best aan doen? Schoonmaken? Is er ook een nl. handleiding

Gr marco
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 21.02.2012 - 15:21  ·  #11
@Marco,

Voor exact dat zelfde probleem ga ik naar die Sinan toe. Man krijgt goede kritieken op marktplaats.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 25.02.2012 - 14:43  ·  #12
Vandaag bij Sinan geweest in Arnhem. Is gefixt! RTI Werkt weer prima!

Man zegt niet veel, maar was in een uurtje gefixt. Nieuwe laser er in en hopen dat hij weer 7 jaar mee gaat! :D
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 26.02.2012 - 12:54  ·  #13
Zo, het is ook gelukt om een setje niewe dvd's (2011.1) te branden. Perfect zo! :devil:

Nu hebben we 4 navigatiesystemen als we de gsm's en de tomtom meetellen. Beetje overkill denk ik..... als we nu niet aankomen op de bestemming....

Kun je trouwens de RTI zo instellen dat hij niet iedere keer omhoog komt bij het contact maken??
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 26.02.2012 - 13:06  ·  #14
Quote door jeebee

Zo, het is ook gelukt om een setje niewe dvd's (2011.1) te branden. Perfect zo! :devil:

Nu hebben we 4 navigatiesystemen als we de gsm's en de tomtom meetellen. Beetje overkill denk ik..... als we nu niet aankomen op de bestemming....

Kun je trouwens de RTI zo instellen dat hij niet iedere keer omhoog komt bij het contact maken??


Volgens mij als je het systeem uitzet, komt het daarna niet meer omhoog..
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Handleiding demontage RTI laser

 · 
Posted: 26.02.2012 - 13:11  ·  #15
Ah ok!

Dat zou best wel eens kunnen ja. Ga ik de volgende keer proberen! Thanks!

Nu eerst maar eens alles instellen. Wel jammer dat er geen 3D weergave op zit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0