Heb ik nivomat?

 
 
 
 
 
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 23.11.2016 - 18:17  ·  #1
Hoe kan ik makkelijk zien of mijn Volvo V70 nivomat heeft, zonder onder de auto te kijken? De trekhaak is origineel Volvo en is afneembaar. Hij zit onder de bumper en steekt wat uit onder de auto.

volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 23.11.2016 - 18:24  ·  #2
Je kunt kijken wat voor artikelnummer je trekhaak heeft. Er zijn namelijk 2 versies, 1 voor met nivomat en 1 voor zonder nivomat. Echter lees je ook wel eens dat er een foute trekhaak wordt gemonteerd omdat men is vergeten te kijken of er wel of niet nivomats onder zitten, dit geeft dus geen 100% uitsluitsel.

Van onderen kun je het wel heel makkelijk zien. Nivomats hebben een harmonicahoes en gewone achterschokdempers niet.

Je kunt ook flink wat gewicht in de kofferbak leggen. Als het goed is zakt de auto dan door. Nadat je een stukje hebt gereden zou de auto op dezelfde hoogte moeten staan als met zonder belading. Wanneer de auto niet omhoog komt zou je kunnen concluderen dat je geen nivomats hebt. (of ze zijn versleten)

Nivomat:


Gewone achterschokdempers:
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 23.11.2016 - 19:04  ·  #3
Bedankt, duidelijk antwoord. Ik heb zojuist even onder de auto gelegen, maar ik kan het niet goed zien. De schokdempers zitten goed verstopt achter het plaatwerk. Ik zal het morgen eens vragen als de auto naar de garage gaat.
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 23.11.2016 - 19:09  ·  #4
Wel zag ik net dit? Wat voor lekkage of zweten zie ik hier?

Twee doppen waarvan er een vochtig is, met strepen die naar achteren lopen door de rijwind. Ook zit er een flinke laag vuil op. Ik heb er een foto van gemaakt. Wat zou dit zijn? Zo te zien zit het al behoorlijk lang zo.



Ufovolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 113
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 23.11.2016 - 22:14  ·  #5
Zit die dop niet in de reservewielbak? Dan daar 's kijken...
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 23.11.2016 - 22:19  ·  #6
Fles olie in de verdrukking gekomen?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 24.11.2016 - 15:03  ·  #7
zoiets moet het zijn want dat is de reservewielbak en die doppen zijn voor eventuele afwatering ("badkuip"-idee)
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 24.11.2016 - 23:17  ·  #8
Quote
Je kunt ook flink wat gewicht in de kofferbak leggen. Als het goed is zakt de auto dan door. Nadat je een stukje hebt gereden zou de auto op dezelfde hoogte moeten staan als met zonder belading. Wanneer de auto niet omhoog komt zou je kunnen concluderen dat je geen nivomats hebt.


Goede uitleg / info, Volvo355,
Echter m.b.t. Quote: Zolang je rijdt, worden de nivomats "opgepompt". Echter, als je stopt zakken ze subiet weer in. Zodra je weer stilstaat zie je dus geen verschil. Ik denk dat het in de praktijk wel erg moeilijk zo niet praktisch onmogelijk gaat zijn de rijhoogte zittend in de auto, zowel stilstaand als rijdend goed vast te stellen. Of heb jij daar andere arvaring in?
Ps, ik heb nivomats, en met vakantiebelading is mij het hoogteverschil niet echt opgevallen tussen stilstand en rijden.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 25.11.2016 - 10:12  ·  #9
Quote door Volvomannen

Ik denk dat het in de praktijk wel erg moeilijk zo niet praktisch onmogelijk gaat zijn de rijhoogte zittend in de auto, zowel stilstaand als rijdend goed vast te stellen. Of heb jij daar andere arvaring in?
Ps, ik heb nivomats, en met vakantiebelading is mij het hoogteverschil niet echt opgevallen tussen stilstand en rijden.


Dan heb ik het idee dat de nivomats bij jou niet meer werken :sick: 🇳🇴 🇳🇴
Ik heb nu mijn 3e Volvo die uitgerust is met nivomats en als wij voor vakantie met 5 mensen en volle belading in de Volvo vertrokken dan was de wagen achter flink doorgezakt. Na enkele honderden meters gereden te hebben stond de Volvo weer keurig recht.
Dit is ook zittend in de wagen heel goed te merken.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 25.11.2016 - 10:20  ·  #10
Ik sluit me aan bij ProVolvo. Tijdje geleden kon ik wat haardhout op stam krijgen. Keurig opgestapeld in de achterklep. Lag denk ik een halve kuub vers essenhout in. Bij inladen zakte de auto steeds verder in. Tijdens het rijden perfect op hoogte. Ben zelfs halverwege even uitgestapt om het te bewonderen. Ook thuis bleef het op hoogte. Met als gevolg: als de klep leeg is, staat hij echt hoog op de poten.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 25.11.2016 - 10:51  ·  #11
+1 hier dezelfde ervaring, zakken doet ie pas na 1 a 2 dagen stilstand.. (temperatuurafhankelijk) oppompen (mede dankzij rottige bestrating en drempels) nog voor ik de 30 km-zone uit ben.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 25.11.2016 - 15:50  ·  #12
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 25.11.2016 - 20:51  ·  #13
Dank voor delen van de ervaringen.
Ga ik toch eens echt op letten dan.
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 26.11.2016 - 19:19  ·  #14
Ik ga maandag eens even goed kijken naar die lekkage. De nivomats weet ik over 3 weken wanneer ik ga verhuizen. Bedankt allemaal.
Herr Willem
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 42
Berichten: 73
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Heb ik nivomat?

 · 
Posted: 27.11.2016 - 15:16  ·  #15
Ik heb de mijne laten reviseren bij JD shocks, en zou het gelijk terug doen...
ik hou echt van die Nivomats....wat een rijcomfort
enige nadeel van gereviseerde Nivomats is dat je ze niet meer door het gat krijgt... dus is een uurtje langer werken..
maar dat is het dan wel waard..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0