Help! Handrem komt niet los

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 17:39  ·  #1
Help! Elektronische handrem komt niet goed los, is ook voelbaar bij verplaatsen auto dus loopt echt stevig aan.
Sta wel op een veilige plek.
Rode driehoek en melding op display "handrem niet goed toegepast" (vertaald uit het Spaans). Herhaald aan- en loszetten heeft geen effect.

Wat kan ik doen om toch met de auto thuis te komen? Het liefst zou ik geen sleepwagen bellen, het is een feestdag hier en dat is natuurlijk weer extra lastig.

Ik ga nu even achter opkrikken, kijken welke kant het is en zien of met wat tikken oid er iets loskomt, maar zal wel niet, want elektromotortje...

Zucht.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1627
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 18:15  ·  #2
Pff lastig Bart! Je hebt geen 9v batterijen bij de hand of een scantool od vida vermoed ik.
Wordt toch de Spaanse Wegenwacht oid?

Bij mij liep ie ook aan, was er op tijd bij. Wel nieuwe schijven en blokken nodig door de slijtage en ik vermoed een nieuwe remklauw.
Sterkte man!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3211
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 18:29  ·  #3
Accu even los zodat de handrem misschien los komt?
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 18:49  ·  #4
Kan je de handrem motor steun niet los schroeven? Zit toch met een paar torx schroeven erop?
Zal niet 123 gaan, maar mss een optie al motortje stuk is?

En meen ooit op YouTube gezien te hebben dat je hem ook met de hand/waterpomptang kan terugdraaien.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 19:04  ·  #5
Toevallig wel universeel scan tooltje bij me, geeft aan dat rechtermotor onvoldoende stroom krijgt. Rechter achterwiel losgehad en blijkt wel vrij te lopen, dus ik ga even een testrit maken om te zien of ik toch naar huis kan.
Linker motortje klinkt normaal.

Verder geen gereedschap mee dus kan toch niks.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1491
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 19:12  ·  #6
Electrische handrem bij mij ook aanwezig...nog nooit een handrem aangeraakt sinds ik automaat rijd.
Of moet ie af en toe ingeschakeld worden???
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 08.09.2023 - 22:34  ·  #7
Hier is alles hellingen, zo steil dat je dat niet alleen op de P wilt doen, dat vind de bak niet leuk. Of als je je voet van de rem haalt in D dat hij toch nog achteruit loopt, dus de handrem wordt hier regelmatig gebruikt.

Al met al ben ik toch thuisgekomen, maar de storing is er nogsteeds. Best irritant, zo'n rode driehoek voor je neus en ding ding ding elke seconde gedurende 45 minuten. Een vriend heeft m'n passagiers opgehaald, ik heb een testrit gemaakt en bevonden dat de rem ondanks de storing niet aanliep. Wellicht dus toch voldoende losgekomen bij het verplaatsen van de auto na mijn 1e bericht.
Onderweg 4x gestopt om aan de achterremmen te voelen en die bleven prima koel, dus liep niks aan. Dus maar doorgereden.
Dit nadat ik de auto had opgekrikt en het wiel had rondgedraaid, wat leek vrij te lopen. Kabel nagekeken (voor zover zichtbaar), OK. Stekker op motortje losgemaakt, prima in orde. M'n maat tegen het motortje laten tikken terwijl ik de handrem aan- en uitzette, geen effect. Links deed het wel. Boekje erbij, er is een 30A zekering voor elke kant, in de achterbak, linkerkant. Middelste module. Beide visueel in orde. Omgedraaid, geen effect, links bleef werken dus zekering OK.
Auto staat nu weer thuis dus, ik heb nu de accu losgehaald om te proberen of dat wat uithaalt. Zo niet, straks maar eens 9V op het motortje zetten. Dan heb ik nog vida als laatste redmiddel, maar de universele OBD kit die ik meehad had geen effect, die gaf enkel de melding dat er te weinig stroom op de motor komt. Dus als vida ook geen stroom naar die motor kan zenden haalt het weinig uit. Om dat te checken heb ik een multimeter...
Misschien is het motortje wel gewoon kapot. We gaan het zien...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 09.09.2023 - 01:09  ·  #8
Update: accu los, geen effect.
Vida kan er ook niks mee, module geeft wel storing maar is niet te activeren of deactiveren.
Positie remblok wordt aan gegeven als:
Links: aangetrokken: nee; gelost: ja
Rechts: aangetrokken: ja; gelost: ja.
Dus noch vast, noch los. Dat is ook wat het dashboard wat summierder aangeeft.
Morgen maar eens wat prik rechtstreeks op het motortje zetten, zien of er nog leven in zit.
Yamaha
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 09.09.2023 - 09:35  ·  #9
Poika heeft onlangs een 4c storing bij mij verholpen. Het bleek dat er in het kabeltje naar de demper RA een kabelbreuk zat. De kabel van de elektrische handrem loopt vrijwel volgensdezelfde route dus mogelijk dat er bij jou ook zoiets aan de hand is?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 09.09.2023 - 12:47  ·  #10
Dat is mogelijk. Als het motortje bewegen niks oplevert idd dat mijn volgende punt om te checken. Dan zal ik wat moeten knutselen om de beide uiteinden van de kabel met de multimeter te kunnen bereiken (stekker op motortje en zekeringkastje), of zijn er handige trucs voor om dat op andere wijze door te meten?
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 09.09.2023 - 13:07  ·  #11
Je kan de kabel meten (stekkertje die je op de handremmotor doet) en op een massapunt, terwijl iemand de handrem bediend? Dan heb je wel of geen spanning.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 09.09.2023 - 15:52  ·  #12
Ok, bedankt. Ik denk dat dat niet nodig gaat zijn, de boosdoener is gevonden vermoed ik.

9V op het motortje gezet, niks. 12V (accu motorfiets), ook niks. Toen maar de klauw losgehaald van de bracket (anders kan je 1 vd 2 torx schroeven van het motortje niet loskrijgen) en toen ik het motortje van de klauw schroefde kwam daar meteen een paar milliliter gelig water uitgedrupt (zal wel mengsel van water en vet uit het motortje zijn...het ruikt naar citronella). Geen remvloeistof want het peil is stabiel. De O-ring die het motortje moet afdichten heeft zijn werk dus niet goed gedaan. Ik kon geen beschadiging ontdekken maar wellicht heeft hij niet goed gezeten, of is vervormd mettertijd. Zit er intussen ook al 15 jaar op, dus...
Later nog weer 12V op het nu losse motortje gezet, maar daar zit echt geen leven meer in.
Daar kan ik wel een nieuwe/ sloper voor kopen. Nu zit ik te dubben of ik beter een volledig nieuwe klauw monteer. De klauw functioneert prima maar er zou ook water in de achterkant gelopen kunnen zijn, wat dan intern roest geeft (waar het electromotortje in de klauw steekt met een torx verbinding).
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 09.09.2023 - 17:06  ·  #13
Keek ff op skandix, los motorje 96 of 114 euro. 2 verschillende merken. Valt op zich nog mee.

Maar in iedergeval het euvel gevonden.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1627
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 10.09.2023 - 16:12  ·  #14
Hee… kan je het motortje ook los kopen? Mijn garage ontdekte tijdens de APK dat ie vastzat en zei tegen mij dus dat er een complete nieuwe klauw op moest (incl motor)! Was iets van 400 euro meen ik.

Zou leuk voor je zijn als je met dat motortje klaar bent!
DJ
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4196
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Help! Handrem komt niet los

 · 
Posted: 11.09.2023 - 09:54  ·  #15
Ja, zijn legio los te krijgen, van AliExpress tot Autodoc. Ik heb er uiteindelijk een van Autofren besteld via Wagner Autoteile voor een goede €50 + verzendkosten. De OEM van TRW heb ik niet los gevonden, en ik heb Volvo ook niet gebeld. Van een sloper had ook nog gekund natuurlijk. Autofren heb ik wel goede ervaring mee voor remklauwrevisiesetjes, dus ik heb het er maar op gegokt. Nu is rubber natuurlijk wat anders dan electronica, maar aangezien het probleem is opgetreden door een foute O-ring...
In deze video van FCP Euro (vanaf 3:50) zegt hij wel dat als er water in de 'inner workings' van de klauw komt dat hij dan kapot gaat. Tsja. Bij mij is de klauw nog goed gangbaar, en ook het terugdraaien (zoals in de video) ging zonder weerstand dus voor nu heb ik het er maar op gegokt. Even wachten tot het spul binnen is. Ik heb nog even getwijfeld om de boel (met kapotte motor) terug te zetten om te kijken of de fout 'handrem niet volledig aangetrokken' terugkomt (nu ik de boel handmatig heb teruggedraaid, en gereset via VIDA) maar aangezien er geen leven meer in het motortje zit schiet ik daar weinig mee op. Dus staat de auto niet maar even wielloos (=zielloos) te wachten!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0