Herkend iemand dit piep/kraak geluid?

 
 
 
 
 
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Herkend iemand dit piep/kraak geluid?

 · 
Posted: 16.02.2016 - 20:27  ·  #1
Voor de klusmeeting in januari had ik al last van een gruwelijk irritante piepende kraak in het vooronder bij het scherp indraaien op lage snelheden.

Na wat rond gelezen te hebben en nagevraagd, en aangezien het toch gedaan moest worden zijn toen de veren, schokbrekers, veerschotel en veerpootlager vervangen door nieuwe exemplaren.

Daarna is het een maandje stil geweest, maar vandaag begon het gepiep ineens weer! >_<

Dus nu is de vraag: wat is er aan de hand?

Nu kwam ik op youtube dit filmpje tegen wat precies het geluid is wat ik ook hoor:

https://www.youtube.com/watch?v=IkWo5w8Q-XA

Komt iemand dit geluid bekend voor en weet je misschien wat er aan de hand kan zijn?

Is de veerpootlager weer aan gort, of is er iets anders wat hier kraakt?
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Herkend iemand dit piep/kraak geluid?

 · 
Posted: 16.02.2016 - 22:05  ·  #2
Lawaai bij volledige stuuruitslag kwam bij mij ook voor, heb dit weekend de rubbers in de draagarmen vervangen, vooral de achterste rubbers in de draag armen waren door, hierdoor kon de aluminium binnenhuis tegen de aluminium draagarm komen bij volledige stuur uitslag.
De rubbers met stalen buiten bussen kun je als je handig bent zelf vernieuwen, bij minder inzicht of kunde, complete draagarmen bestellen kost je € 200. meer dan alleen de losse rubbers.
Mede door de speling in de draagarmen gaat ook de max stuur uitslag arm wrikken tegen de aanslag, daar help kopervet ook niet meer tegen.
Vervolgens was bij mijn aan een zijde het toplager van de demper slecht, wat voor wrikken en schuren een zeer positieve werking had, via Mart van Avoldem twee jonge gebruikte veerponten met schotels geregeld en die speling is er nu ook uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0