Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 
 
 
 
 
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 17:24  ·  #16
Over 20 jaar misschien iets om de eerste modellen met kinderziektes te kopen. 5 Jaar daarna (dus over 25 jaar) een mooi Volvo model kopen o.b.v. full-electric.
Vanaf het moment dat er vol-elektrische auto's zijn, zou ik er erg graag een voor de deur hebben, maar de kosten zijn nog veel te hoog. Zelfs de aanschaf is nog steeds hoog vind ik.
Stond onlangs bij het stoplicht naast een VW Up en dat ding ging er een partij vlot van door... Bij het volgende stoplicht er netjes achter en dan zie je "E-Up". Dan zie je wat een elektromotor kan doen t.o.v. een benzine slurper. Vlot, stil. Ik teken er voor! Maar ook hier geen werkgever die met leasewagens strooit dus blijft de 19 jaar oude S60 nog even doorrijden als het aan mij ligt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 17:28  ·  #17
Quote door PepijnZ

Over 20 jaar misschien iets om de eerste modellen met kinderziektes te kopen. 5 Jaar daarna (dus over 25 jaar) een mooi Volvo model kopen o.b.v. full-electric.
Vanaf het moment dat er vol-elektrische auto's zijn, zou ik er erg graag een voor de deur hebben, maar de kosten zijn nog veel te hoog. Zelfs de aanschaf is nog steeds hoog vind ik.
Stond onlangs bij het stoplicht naast een VW Up en dat ding ging er een partij vlot van door... Bij het volgende stoplicht er netjes achter en dan zie je "E-Up". Dan zie je wat een elektromotor kan doen t.o.v. een benzine slurper. Vlot, stil. Ik teken er voor! Maar ook hier geen werkgever die met leasewagens strooit dus blijft de 19 jaar oude S60 nog even doorrijden als het aan mij ligt.


Ik mag hopen dat ik over 25 jaar nog mag en kan automrijden.
Tegen die tijd ben ik 83 jaar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 20:23  ·  #18
Dat autonoom rijden is nog wel een dingetje, wat nu als er een aanrijding gebeurt, wie is er dan aanspakelijk? En als er een softwarefout is waardoor iemand wordt aangereden? En als er een oud omaatje oversteekt en de auto wijkt uit en rijdt daarbij een kind van zn fiets, wie is dan aansprakelijk, en waarom rijdt de auto niet de oma aan maar wel het kind? Dat soort kwesties spelen nu, en ik vraag me af of ze er uit komen.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 20:34  ·  #19
Autoneem rijden lijkt me heerlijk. In de auto nog even bijslapen, in de files gewoon lekker werken en ik denk een stuk uitgeruster thuiskomen. Dit ondanks dat ik autorijden nog steeds als een hobby beschouw.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 20:38  ·  #20
Quote door Walterj

Dat autonoom rijden is nog wel een dingetje, wat nu als er een aanrijding gebeurt, wie is er dan aanspakelijk? En als er een softwarefout is waardoor iemand wordt aangereden? En als er een oud omaatje oversteekt en de auto wijkt uit en rijdt daarbij een kind van zn fiets, wie is dan aansprakelijk, en waarom rijdt de auto niet de oma aan maar wel het kind? Dat soort kwesties spelen nu, en ik vraag me af of ze er uit komen.


Voor nu lijkt het nog duidelijk,

https://www.rechtspraak.nl/Org…pilot.aspx

Pas als idd het stuur zou verdwijnen, of de auto ook zonder bestuurder mag/kan rijden, dan gaat het heel lastig worden.
Dan zou je een machine een morele afweging moeten gaan laten maken in nood situatie’s.
Van de andere kant, kan een goed functionerende machine de situatie’s beter vooraf incalculeren. Dan wel voorkomen.


Wat mij meer aam het denken zet.
Als de weg voornamelijk uit autonome auto’s bestaat.

En jan de beunhaas met een krappe beurs heeft een defecte sensor,
Wat gebeurt er als er een alibaba sensor in gezet word, of erger, als ze de sensor zelf met de vdash van die tijd, “tijdelijk” uit programmeren,
Dan gaat hij in dat veld dat kind, of die schoolklas niet eens zien.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 20:54  ·  #21
Quote door Walterj

Dat autonoom rijden is nog wel een dingetje, wat nu als er een aanrijding gebeurt, wie is er dan aanspakelijk?


Volvo is het eerste merk dat de volledig verantwoordelijkheid op zich neemt.
Quote

‘Wij zijn volledig aansprakelijk’
Volvo-CEO Håkan Samuelsson heeft de verantwoordelijkheid genomen voor eventuele schades door de zelfrijdende auto. ‘Volvo accepteert de volledige aansprakelijkheid wanneer één van zijn wagens in autonome modus rijdt’. De verwachting is wel dat er vele malen minder ongelukken gebeuren met zelfrijdende auto’s dan met gewone auto’s.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 22:21  ·  #22
Wat ik in de discussie mis is het verbruik van elektrische automobielen. Net als mijn auto een verbruik per kilometer bij een bepaalde snelheid kent, zal ook een elektrische auto een verbruik per kilometer kennen. Ervan uitgaande dat de gemiddelde auto met elektromotor en accu gemiddeld tot 400 kg zwaarder is dan een soortgelijke benzine/diesel auto. De energie die nodig is om dat (meer)gewicht gedurende een tijdseenheid op gang te houden, dan wel van 0 km/h te versnellen naar 100 km/h. Linksom of rechtsom zal die energie er aan moeten worden toegevoegd in de vorm van liters benzine/diesel dan wel kW. voor de EV.
Tot nu wordt dat uitgedrukt in het bereik of actieradius, maar wordt het effectieve verbruik/km verzwegen.
Ook in de publicatie bij de introductie van de elektrische Volvo E XC40 krijg ik wel een actie radius en de gemiddelde laadtijd bij vollast laden en bij normaal laden. Ervan uitgaande dat de fiscus, zodra die steeds meer benzine en diesel accijnzen gaat missen omdat iedereen in zijn Renault Zoe, Tesla of E-XC40 rondtoert, aan de kWh-prijs zal willen gaan sleutelen, tot er een evenredigheid met ander vervoer is, zullen de verkopers in de markt daarover wel zo lang mogelijk geheimzinnig blijven doen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 19.10.2019 - 23:02  ·  #23
Quote door folke3

Wat ik in de discussie mis is het verbruik van elektrische automobielen


Verbruik word indirect toch genoemd, de accu grote wordt genoemd en de actieradius. Nou verwacht ik niet dat ze de hele accu leeg rijden, dus als je daar 90% van neemt en die deelt door de actieradius heb je het verbruik.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 10:05  ·  #24
Quote door folke3

Wat ik in de discussie mis is het verbruik van elektrische automobielen. Net als mijn auto een verbruik per kilometer bij een bepaalde snelheid kent, zal ook een elektrische auto een verbruik per kilometer kennen. Ervan uitgaande dat de gemiddelde auto met elektromotor en accu gemiddeld tot 400 kg zwaarder is dan een soortgelijke benzine/diesel auto. De energie die nodig is om dat (meer)gewicht gedurende een tijdseenheid op gang te houden, dan wel van 0 km/h te versnellen naar 100 km/h. Linksom of rechtsom zal die energie er aan moeten worden toegevoegd in de vorm van liters benzine/diesel dan wel kW. voor de EV.
Tot nu wordt dat uitgedrukt in het bereik of actieradius, maar wordt het effectieve verbruik/km verzwegen.
Ook in de publicatie bij de introductie van de elektrische Volvo E XC40 krijg ik wel een actie radius en de gemiddelde laadtijd bij vollast laden en bij normaal laden. Ervan uitgaande dat de fiscus, zodra die steeds meer benzine en diesel accijnzen gaat missen omdat iedereen in zijn Renault Zoe, Tesla of E-XC40 rondtoert, aan de kWh-prijs zal willen gaan sleutelen, tot er een evenredigheid met ander vervoer is, zullen de verkopers in de markt daarover wel zo lang mogelijk geheimzinnig blijven doen.


Ik prefereer XC40 R toch boven E-XC40 :-)
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 10:51  ·  #25
Het allerbelangrijkst om te rijden met een EV, is de laad-infrastructuur. Deze is totaal nog niet op orde.
Gisteren met de Zoe naar de Woonarena geweest. 2 grote parkeerdekken, maar geen laadpaal. Nu hadden we nog wel genoeg over om thuis te komen, maar toch. En als er laadplekken zijn, moet je via de app New Motion kijken of deze niet bezet zijn. Al met al moet je best wel vooruit denken, waar ga ik naar toe en kom ik nog terug, als er geen laadmogelijkheid is?

Wat betreft de 'beleving' kan ik alleen maar zeggen, geen. Het rijdt goed, stil en als de eco-stand niet aan staat, rijdt het als een malle. Dat laatste gaat uiteraard wel ten koste van je actieradius. Maar als een echte petrolhead mis je de beleving, het geluid en in geval met m'n Scrambler, de reuk van onverbrande benzine uit de uitlaat.

De aanschaf is bij ons niet relevant geweest, leaseauto. Maar die 4% bijtelling maakt hem interessant. We hebben hem wel eens uitgerekend als we er een privé zouden kopen. Totaal niet interessant, de aanschafprijs is nu nog te hoog, ten opzichte van vergelijkbaar model benzine uitvoering. De inruilwaarde is na 10 jaar ook ongewis, hoe is de staat van de accu. Dat wordt ook een een gok.

Voor ons kort gezegd, leuk karretje maar privé aanschaf, nee.
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 11:33  ·  #26
Quote door Vogel

Ik vind dat ze er erg laat bij zijn.


Misschien heeft het te maken met
Quote door Vogel
de monteurs waarvan de helft met pensioen kan omdat je onderhoudsinterval naar 60.000km gaat, tenzij je rustig aan doet met je banden, dan wordt het 100.000km... geen oliewissels, distributieriem, automaatproblemen, lekke koppakkingen, turbo's die het begeven en als bonus remblokken die 200.000km mee gaan.

bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 12:25  ·  #27
Quote door Vogel
de monteurs waarvan de helft met pensioen kan omdat je onderhoudsinterval naar 60.000km gaat, tenzij je rustig aan doet met je banden, dan wordt het 100.000km... geen oliewissels, distributieriem, automaatproblemen, lekke koppakkingen, turbo's die het begeven en als bonus remblokken die 200.000km mee gaan.


Daar krijg je wel ander probleem voor terug, de hoeveelheid elektronica en software gaat behoorlijk om hoog.
Een ander leuk detail. Waarom is de onderhouds-beurt 40.000 km als het toch niet slijt.

Mooi voorbeeld.
Als je een Tesla meer dan een maand niet gebruikt doet hij het helemaal niet meer, er moest een monteur komen om de auto weer aan het laden te krijgen. Persoon ging op vakantie voor een maand en had hem bij het vliegveld laten staan.
Ik lees dat een Model 3, 1 a 2 mile per uur idle verliest.
En om hem nu voor een maand aan de paal te hebben staan, ik denk dat hij dan weg gesleept wordt :-)
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 12:34  ·  #28
Tesla blijft idd stroom verbuiken, en er zit een “gewone” auto accu in.
Is je “gewone” accu leeg, dan gaat er niets meer gebeuren, je deuren gaan niet open, en kunt hem ook niet meer aan de laad paal krijgen,

Voor moet je de grill los halen, en dan zie je de + en - van de auto accu, hier moet je een start hulp op zetten, om stroom op het hoofd systeem te zetten, om dan vervolgens weer toegang te krijgen tot de accu pack, en deze evt op te laden.

Het is wat omslachtig vind ik, maar tesla is hier niet alleen in, als je kijkt na een nieuwe prius, of phev, dan ga je hier ook tegen aan lopen.

En de 12v accu word in al die auto’s nog we eens onderschat, en “vergeten” bij onderhoud ed.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 12:54  ·  #29
Quote door hermanusb

Ik mag hopen dat ik over 25 jaar nog mag en kan automrijden.
Tegen die tijd ben ik 83 jaar.


Inderdaad, 82 jaar dan hier....
Als de Sandstone er tegen die tijd nog is, geen idee, maar elektrisch rijden dat niet
...en mogelijke opvolger zal ook weer lpg zijn
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 20.10.2019 - 13:25  ·  #30
Ach, zo'n elektrische auto rijdt heerlijk hoor. Maat van mij heeft een E-Golf, en dat rijdt echt dikke prima (en snel)!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0