Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 
 
 
 
 
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 25.10.2019 - 16:22  ·  #46
Het gaat in feite veel verder Jan Willem, we moeten volgens de drammers ook elektrisch gaan koken en onze woningen verwarmen en nu gebeurd dat in feite op hetzelfde ogenblik. Mensen komen thuis van hun werk, gaan koken, de verwarming hoger zetten, afwassen, nog een wasje draaien en drogen en tegelijk de auto opladen. Dit met elektriciteitsnet die nu al zwaar overbelast is.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 02:08  ·  #47
Gek genoeg valt dat eigenlijk wel mee. Een van de grote problemen van elektriciteit is dat het (momenteel) niet in grote hoeveelheden opgeslagen kan worden. Het moet nu 'on demand' geproduceerd worden.
Straks heeft iedereen 200kWh voor de deur staan, die tijdens piekmomenten gewoon elektra kan terug leveren aan het net.
Voor consumenten kennen we nu alleen nachtstroom, maar over een paar jaar krijgen we net als elektriciteitsboeren een kwartierprijs.
Je laadt je auto op overdag bij windkracht 5 en levert terug 's ochtends vroeg als alle bedrijven opstarten in het donker bij windkracht 2.
En zo maak je winst en wordt het net veel minder belast. De energie is namelijk geografisch beter verspreid. Je brengt immers de accu naar het bedrijf waar je werkt.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 08:08  ·  #48
Als er 10 mensen bij jou in de buurt EV gaan, is er al een probleem. Namelijk laadpalen.

We hebben eindelijk een openbare laadpaal, die minder dan 100 meter van huis staat, tot onze beschikking. Met de aanvraag mee heeft het 8 maanden geduurd. Nu maar hopen dat er bij ons in de buurt niemand elektrisch gaat, ander wordt het weer een crime om te stekkeren.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 10:01  ·  #49
Quote door Vogel

Straks heeft iedereen 200kWh voor de deur staan, die tijdens piekmomenten gewoon elektra kan terug leveren aan het net.


De auto gebruiken als buffer voor energie lijkt me niet erg praktisch. Als de accu van de auto is opgeladen moet deze opgeladen blijven want het systeem weet niet wanneer ik de auto nodig ben. Stel dat op een onverwacht moment iemand in nood belt en vraagt of ik meteen kan komen helpen. Kom ik bij mijn auto blijkt ie op dat moment net de helft van mijn accu te hebben terug geleverd aan het net. Dan ben je toch mooi de sjaak, probleem blijft gewoon dat je elektrische energie niet in grote hoeveelheden kan opslaan. En dan nog, een accu is nog altijd geen opslagbron van energie, en is een energiebron opzichzelf, een accu wekt namelijk zelf stroom op doordat er twee verschillende metalen in een zuur zijn gedompeld. Tijdens gebruik van de accu ontstaat er een isolerende laag op 1 van de metalen waardoor de capaciteit van de accu afneemt. Door nu een stroom in omgekeerde richting door de accu te laten gaan zal die isolerende laag worden opgeheven. Dit kost energie en er treden bij dit proces verliezen op wat het rendement van het heilige medium geen goed doet.

Alles met elkaar zie ik er nog geen heil in, leuk voor moeders de vrouw als boodschappen auto maar niet als volledig vervanger voor het huidige wagenpark.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 10:43  ·  #50
Quote door Janvis

En dan nog, een accu is nog altijd geen opslagbron van energie, en is een energiebron opzichzelf, een accu wekt namelijk zelf stroom op doordat er twee verschillende metalen in een zuur zijn gedompeld. Tijdens gebruik van de accu ontstaat er een isolerende laag op 1 van de metalen waardoor de capaciteit van de accu afneemt. Door nu een stroom in omgekeerde richting door de accu te laten gaan zal die isolerende laag worden opgeheven. Dit kost energie en er treden bij dit proces verliezen op wat het rendement van het heilige medium geen goed doet.

Alles met elkaar zie ik er nog geen heil in, leuk voor moeders de vrouw als boodschappen auto maar niet als volledig vervanger voor het huidige wagenpark.


Mhh , waarom gebruik je een zuur accu als voorbeeld ?
Li-Ion Cell heeft geen enkele vloeistof


En daar bij is de rendement van laden heel hoog tegenwoordig, dit kleine ding is een 300W lader

En de conversie naar wisselstroom kan tegenwoordig ook met hoge rendement. Ja natuurlijk zijn er verliezen. Maar hoe jij het brengt is het alsof we de 1/2 weg gooien. Ik verwacht dat het rendement van opladen -> ontladen naar 220V, hoger ligt als 80%. En wat dan nog we moet dus energie opslaan als het op een schone manier opgewekt wordt en gebruiken op het moment dat er geen wind en zon is.

Of daar de auto voor gebruikt moet worden, mee eens, vind ik niet zo'n een goed idee, je moet dan iedere keer aangeven als je de auto in de morgen nodig hebt voor een lange rit. Daarbij geloof ik niet dat over 10 jaar allemaal elektrische auto's voor de deur hebben, want Uber met een zelfrijdende taxi dienst zal er voor zorgen dat het auto bezit omlaag gaat. En die autonome taxi's kun je niet als opslag gebruiken, want in de ochtend moeten ze vol zijn om meerder mensen naar het werk te brengen.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 11:27  ·  #51
Quote door bartk

Mhh , waarom gebruik je een zuur accu als voorbeeld ?
Li-Ion Cell heeft geen enkele vloeistof


Dat veranderd niks aan de basis werking van een cel, het is een blijft een ding wat zelf spanning opwekt en niet een medium wat energie opslaat zoals bijvoorbeeld een condensator.

Dat een lader 300watt kan laden zegt natuurlijk niks over het rendement, zorg er voor dat het ding een bepaalde stroom bij een bepaalde spanning kan leveren en er komt een vermogen uitgerold. Accus en laders worden warm als je ze gebruikt/laadt en dat zijn verliezen. En ik doelde niet op een verlies van 50% das een foutieve interpretatie, ik ben echter wel erg sceptisch.

Ik blijf erbij dat ik de manier waarop er momenteel naar elektriciteit wordt gekeken redelijk doorgeslagen vind. Alles moet elektrisch en die stroom MOET met zonnepanelen of wind energie worden opgewekt. De nadelen wil men niet zien want het MOET en ZAL gebeuren welke prijs er ook voor betaald moet worden. Elke vorm van realiteitsbesef lijkt te zijn verdwenen en er wordt alleen nog maar met roze brillen naar elektriciteit, zonnepanelen en windmolens gekeken. Dat een moderne diesel schonere lucht uitblaas dan dat het inneemt wil geen mens zien wat het MOET elektrisch worden. In Duitsland krijgen mensen een premie als ze over gaan op gas terwijl we in Nederland niks meer van gas willen weten want het MOET elektrisch.

Maar goed, dit is en blijft een gevoelige discussie waarbij over en weer gemoederen hoog kunnen oplopen. Misschien heeft Jeroen wel een punt dat dit als middel wordt gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten met een burgeroorlog als gevolg. Ik had er zelf nog nooit zo naar gekeken maar zijn uitspraak is wel in mijn hoofd blijven zitten...
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 13:06  ·  #52
Quote door Janvis

Dat een lader 300watt kan laden zegt natuurlijk niks over het rendement,


De grote van zo een lader zegt heel veel over het rendement /efficiëntie, iets wat heel klein is kan geen grote vermogens dissiperen. En als de efficientie laag is betekend dat je nu juist hele grote vermogens moet dissiperen.

Quote
Dat een moderne diesel schonere lucht uitblaas


Dat is natuurlijk alleen kijken naar specifieke parameters. Als ik achter mijn Euro 5 D5 sta dan is de lucht uit de uitlaat nog steeds smerig. Ik zal een van de laatste personen zijn die een elektrisch auto koopt, maar hoe jij het elektrisch rijden kijkt, doen op precies de zelden manier de milieu riddertjes dat naar de ICE. De waarheid ligt in het midden. En je kunt gewoon niet ontkennen dat een elektrisch auto heel lekker en comfortabel rijd en minder onderhoud nodig heeft als het eenmaal uitontwikkeld is.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 14:28  ·  #53
Quote door bartk

Dat is natuurlijk alleen kijken naar specifieke parameters.


En dat wordt aan de andere kant van de lijn niet gedaan?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 14:47  ·  #54
Er is nog iets anders, wat veel meer omslag vergt dan alleen maar de manier van voortstuwing. Nederland is veel te dicht bevolkt voor woonwerkverkeer met auto's in de grote steden. Als zelfrijdende auto's gemeengoed gaan worden kunnen we makkelijk per openbaar vervoer en qua voor- en natransport per zelfrijdende taxi naar de bestemming. Daar zullen, net als elektrisch rijden, vast wel een heleboel tegenargumenten op te verzinnen zijn. We zijn er nog lang niet, en tot die tijd kun je rustig in je Volvo blijven rijden. Dat doe ik ook, zowel financieel als praktisch zit een EV er voorlopig niet in voor mij. Maar ik sta wel open voor verandering, helemaal als het in het belang van mijn kinderen is.

Trouwens, wie beweert dat zijn of haar auto met verbrandingsmotor schone lucht uitblaast, raad ik aan om die uitlaatgassen eens flink in te ademen. ;)
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 16:05  ·  #55
Quote door brinkie

Trouwens, wie beweert dat zijn of haar auto met verbrandingsmotor schone lucht uitblaast, raad ik aan om die uitlaatgassen eens flink in te ademen. ;)


Ik heb het dus niet over een euro 5 diesel van 7 jaar oud hé ;-)

https://www.ad.nl/auto/duits-a…~af1e10cd/
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 17:42  ·  #56
Quote door Janvis

Quote door brinkie

Trouwens, wie beweert dat zijn of haar auto met verbrandingsmotor schone lucht uitblaast, raad ik aan om die uitlaatgassen eens flink in te ademen. ;)


Ik heb het dus niet over een euro 5 diesel van 7 jaar oud hé ;-)

https://www.ad.nl/auto/duits-a…~af1e10cd/


Heb je het artikel gelezen. Zal wat quotes hier neerzetten

Dan maar niet de binnen stad in als hij aan het regenereren is ?
20 maal zo veel uitstoot als normaal.
Quote
Alleen in de zogeheten regeneratiemodus, dat wil zeggen wanneer het roetfilter vol is en zichzelf moet reinigen door de uitlaatgastemperatuur te verhogen en de verzamelde fijnstof te verbranden, namen de emissies volgens het autoblad gedurende enige tijd toe tot 200.000 deeltjes per cm3. Tijdens normaal motorbedrijf daalde dat aantal tot minder dan 10.000 per cm3.


Precies wat ik zeg, kijk ook eens naar de ander gassen dan de nano deeltjes ( waar het dus eigenlijk ook niet goed is )
Quote
Er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen bij het onderzoek. Uiteraard blijven diesels ook nog NOx (stikstofoxiden) uitstoten en hoewel die bij deze modellen onder de wettelijke drempel van 80 gram per kilometer uitkomen, blijft het een ongezonde vorm van uitstoot.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 26.10.2019 - 18:26  ·  #57
Ieder voordeel heeft z'n nadeel hé :P
 
Selected quotes for multi-quoting:   0