Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3178
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 02:24  ·  #31
Folke, in mijn bericht had ik het verbruik al genoemd. Dat is dan wel van een Model S van dik 2000kg, 220Wh/km.
22kWh/100 km, dat komt neer op 2,2 liter diesel of 2,4 liter benzine op 100 km.
€4,62 aan elektriciteit voor 100 km rijden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 07:22  ·  #32
Ik ben hier niet zo in thuis hoor, maar 220Wh is toch niet hetzelfde als 22kWh? 22kWh is 22000Wh dacht ik.

Verder zou ik, in NL met de infrastructuur die daar nu al bestaat en rap verder ontwikkelt, met een zooi zonnepanelen op m'n huis, graag overstappen op elektrisch rijden.
Maar zover zijn we hier in Spanje nog laaaaang niet, helaas.
Toch kijk ik al wel eens uit naar de mogelijkheden voor een klein elektrisch stadsautootje, om de meest vervuilende kilometers iig te kunnen wegstrepen.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 08:18  ·  #33
Actuele cijfers van onze Zoe:

gemiddeld 16.8 kWh/100
actueel verbruik bij 116 km/u (cruisecontrol) +22kw
totaal: 179kWh over 1065,4 km

En dat voor een gemiddelde prijs van 11 cent per kWh, laadpaal bij ons in Hilversum rekent € 0,34 per kWh incl. btw, op de zaak € 0,06 per kWh, daardoor wordt er meer op zaak 'getankt'.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 09:04  ·  #34
Zolang dat hele elektriciteit geneuzel niet "fool proof" is als met brandstof auto's rijden is het geen serieus alternatief.
Ik zag termen voorbij komen als:
"Vooruit kijken of er laadpaalplek is"
"leeglopen accu tijdens stilstand"
"oplaad tijd"
"laadpaal plekken die bezet zijn/blijven in woonwijken"
etc..

Over al deze zaken moet je geen zorgen hoeven maken zoals het nu is. Dan pas wordt het een serieus alternatief..
Nu worden bepaalde zaken voor lief genomen vanwege de lage bijtelling. Leuk voor lease rijders maar particulier totaal niet.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3178
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 10:30  ·  #35
Deze particulier anders wel.
50 km woonwerk verkeer per dag, plaats voor een paal voor de deur, geen aanhangers trekken, iedere dag rijden, paar stadsritjes er bij, zonnepanelen op het dak.
Die auto's zijn te duur in aanschaf, dat is het enige.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 11:37  ·  #36
Hier vrijwel dezelfde situatie, minus de zonnepanelen (wellicht komen die in de afzienbare toekomst, ook al kan je hier niet salderen), en de verdere Spaanse laad-infrastructuur (al is in mijn omgeving toch al wel het een en ander te vinden, bijv. bij winkelcentra en in parkeergarages)

Het vergt hoe dan ook wel een aanpassing / meer bewustzijn dan alleen de portemonnee qua hoe je met je verplaatsingen omgaat.
Maar is dat echt erg? Je moet wat meer plannen op de lange ritten (maar dat wordt steeds makkelijker via apps en uitbreidende infrastructuur) en wellicht moet je wat meer tijd nemen, maar de vervuiling neemt af (iig de lokale vanwege de verbrandingsmotor, en de gassen uit een centrale zijn beter te filteren dan die in een auto die continu warm-koud-warm-koud doet).

We moeten gewoon toe naar aanzienlijk minder, of helemaal geen, fossiele brandstoffen (en nee, alleen de particuliere autosector in de westerse wereld gaat dit niet oplossen, maar daar zijn ze intussen zelfs in China ook al achter, en luchtvaart, vrachtvervoer en oceaanstomers zullen ook moeten bijdragen) willen we de wereld nog een beetje leefbaar houden voor onze kinderen en kleinkinderen (mijn dochter is nu 3 en als je ziet wat we de afgelopen 100 jaar hebben aangericht qua belasting van de aarde, kan dit echt niet nog 100 jaar zo doorgaan!).
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 21.10.2019 - 12:34  ·  #37
Toch even de andere kant van de medaille, als we 100 jaar geleden waren gebleven waar we toen waren had de lucht mogelijk beter (gezonder?) geweest, maar dan had jij je ook geen zorgen hoeven te maken over wat voor auto je wou rijden, namelijk geen en de toekomst van je kinderen en kleinkinderen had er heel wat minder rooskleurig uitgezien dan nu. Verdiep je even in hoe het het leven er toen uitzag en er gaat een wereld voor je open, toen hadden mensen andere problemen dan dat er geen wifi op de camping was.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 23.10.2019 - 00:03  ·  #38
Ach, voor de natuur maakt het natuurlijk niet zoveel uit waar die kustlijn precies ligt. En meer stikstof leidt eigenlijk alleen tot een optimalisatie voor andere soorten en dus tot een andere natuur. Het is uitsluitend de mens die daar aanstoot aan neemt.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 23.10.2019 - 02:31  ·  #39
Ach ik kan best begrijpen dat mensen wat voor de natuur willen doen, waar ik me aan erger is het drammerige gedoe, ik ben lang niet de jongste meer en mijn vader leeft nog die word op 1 januari 100, ik weet hoe het leven er vroeger uitzag, geloof me armoe troef.Ik wil er verder niet te veel op ingaan want dat vervuilt het topic maar.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 23.10.2019 - 13:12  ·  #40
Quote door Vogel

Ach, voor de natuur maakt het natuurlijk niet zoveel uit waar die kustlijn precies ligt. En meer stikstof leidt eigenlijk alleen tot een optimalisatie voor andere soorten en dus tot een andere natuur. Het is uitsluitend de mens die daar aanstoot aan neemt.

Uiteraard raakt dit uitsluitend de mens. De natuur (of wat daarvan over is) zal zich uiteindelijk wel herstellen als de mens is uitgestorven.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 23.10.2019 - 13:21  ·  #41
Quote door brinkie
Uiteraard raakt dit uitsluitend de mens. De natuur (of wat daarvan over is) zal zich uiteindelijk wel herstellen als de mens is uitgestorven.

De natuur kan prima zonder mensch, den mensch kan niet zonder de natuur. Alles draait weer uit op puur eigen belang. ;)
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 25.10.2019 - 15:01  ·  #42
Net na een grote economische crisis waren ze op zoek naar een goede reden waardoor mensen het geld weer zouden gaan laten rollen, de economie moest immers weer vlot getrokken worden. Het is mij allemaal iets te toevallig dat zo kort na een economische crisis het milieu in eens zo dramatisch slecht is dat het eigenlijk gister allemaal al anders had gemoeten.

Het ene moment wordt er vol ingezet op co2, dan is het weer de fijnstof van de diesel, dan weer stikstof, even later vinden ze één of ander stofje in de grond die niet goed is, dan wordt ook de plastic problematiek er nog bij gehaald.. Wat is het volgende? Kunnen ze niet beter de mensheid gewoon uitroeien, dan is het probleem opgelost.

Ik blijf er bij dat ik het 1 groot doorgeslagen circus vind, prima dat dingen anders moet en kunnen maar geef het de tijd. Mens en techniek moeten het wel bij kunnen houden. Wat is er bijvoorbeeld in de auto industrie al wel niet veranderd sinds de komst van de auto? Die trend zet zich ook nu nog gewoon door en zal ook door blijven gaan, waar slaat het op dat nu in eens iedereen zijn verbrandingsmotor aan de kant moet zetten en morgen allemaal elektrisch moeten gaan rijden? Zo'n grote verandering dwing je niet in een paar jaar af, dat heeft tijd nodig en zal op een natuurlijke wijze heus wel gaan gebeuren. En op die manier zal er ook niet zo veel verzet zijn en vind iedereen het prima.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3178
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 25.10.2019 - 15:21  ·  #43
Quote door Janvis
Het ene moment wordt er vol ingezet op co2, dan is het weer de fijnstof van de diesel, dan weer stikstof, even later vinden ze één of ander stofje in de grond die niet goed is, dan wordt ook de plastic problematiek er nog bij gehaald.. Wat is het volgende? Kunnen ze niet beter de mensheid gewoon uitroeien, dan is het probleem opgelost.


Daar zijn ze achter de schermen mee aan het werk. Door al die problemen die je noemt krijgen we nu 2 mensen. Eén die er in trapt, en de ander die het niet wil geloven. Door ze op die manier tegen elkaar op te zetten krijg je uiteindelijk burgeroorlog.
Ver gezocht ja, maar dat is wel de kant die we op gaan denk ik.

Quote door Janvis
Mens en techniek moeten het wel bij kunnen houden. Wat is er bijvoorbeeld in de auto industrie al wel niet veranderd sinds de komst van de auto?


Onder andere de vele robots, waardoor mensen weer zonder werk zitten.
Mens en techniek kunnen prima samen werken, maar het is dat rottige geld waar onze maatschappij op draait.
Zouden we technici en wetenschappers in Den Haag/Brussel aan het hoofd van de maatschappij zetten, dan zou het om efficiëntie draaien.

Helaas, ook veel te ver gezocht.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 25.10.2019 - 15:26  ·  #44
De mensheid uitroeien is wat drastisch, een decimering is al voldoende denk ik.

Ach, de Polestar 1 heeft in elk geval een prijs in de wacht gesleept als mooiste nieuwe auto van het jaar. Ze mogen 'm zo voor de deur parkeren en de sleutels overhandigen. (zonder prijskaartje, dat trekt de portemetnix niet)
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het is zover, Volvo gaat vol elektrisch

 · 
Posted: 25.10.2019 - 15:38  ·  #45
Quote door Jeroen

Mens en techniek kunnen prima samen werken


Ik denk dat je mij verkeerd interpreteerde wat dit betreft. Mens en techniek kunnen inderdaad heel goed samen gaan. Alleen kunnen die beide partijen de veranderingen van dit moment niet bijhouden. Bijvoorbeeld, waar moet alle elektriciteit vandaan komen om in eens alle elektrische auto's me te kunnen opladen? Neem nu het stikstof beleid, die is toch compleet van de pot gerukt? We willen verduurzamen, maar nog voordat de hele industrie en transport zover is leggen we de restricties voor de bouwprojecten van die verduurzaming al op waardoor de hele bouwsector in eens stil ligt... Dat geeft naar mijn mening aan dat de beleidsmakers hieromtrent de weg compleet kwijt zijn en het allemaal compleet is doorgeschoten.

Voelt een beetje alsof we al auto's over een weg naar het water laten rijden maar ze zijn vergeten dat er nog een brug gebouwd had moet worden. Gevolg is dat iedereen het water in rijdt...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0