HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

V70 2.5T GT HHO en flush

 
 
 
 
 
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 14.03.2022 - 07:56  ·  #16
Enig idee hoe warm je automaatbakolie wordt in de bergen?
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 14.03.2022 - 10:47  ·  #17
Quote door MQ9

Enig idee hoe warm je automaatbakolie wordt in de bergen?


De ideale operating temperatuur voor ATF is 79-107 graden c
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 14.03.2022 - 11:32  ·  #18
Quote door Bover

Eerlijk gezegd is de schrik voor het niet reinigen van je automaat ongegrond. Immers de reiniging bevordert de werking van je automaat. En als iets al kapot i in je bak is dat niet meer heel te maken met olie reiniging. Ik reinig bij Gery Slot Uden. TPR, MMTS, Volvoservice ze gebruiken allemaal dezelfde methode ingevoerd door GS Powerflush in Nederland.

En ja de geartronic kan om allerlei redenen behoorlijk verontreinigd zijn en dat heeft tot gevolg dat je de procedure een keer moet herhalen om helemaal schoon te rijden.
Ik zou kijken of je bij extreme verontreiniging een afspraak kunt maken over de tweede behandeling binnen een paar maanden met een voordeel prijs.
Als ik nu ververs straks voor de zesde keer dan komt de bakolie er redelijk roodgekleurd uit. :)

De afgelopen 11 jaar flush ik mijn bak elke 75.000 sinds de aankoop 2011 km stand 120.000 en met de huidige 522.000 loopt en schakelt deze nog als een tierelier hier dagelijks in de bergen. Ik prefereer de syntheet in de bak en er zit dus Kroon syntheet in.



Ik denk dat je die eerste zin anders bedoelt…..

Los daarvan is dat idd de manier waarop ik de hele handel (bak, automaat en stuurhuis) periodiek zou laten flushen.
Na 120000km een eerste keer en daarna periodiek om de 75000km zou ik ook zonder schroom aandurven, óók bij het motorblok.
Een eerste keer na ruim 2.5 ton vind ik voor een automaatbak die veel minder vervuilen nog acceptabel, immers de vervuiling daar bestaat uit het deels uiteenvallen van de ATF door kraken icm thermische belasting en in mindere mate door degradatie (aging).
De smering is dan gewoon wat slechter en de lichte vervuiling kán voor problemen zorgen.
Echter ingeval van een motorblok ben ik daar wel huiverig voor.
De vervuiling in een motor zal hoe dan ook erger en van een andere samenstelling zijn dan die in de automaatbak bij eenzelfde kilometerstand. (kán zelfs afhankelijk van diverse variabelen véél erger zijn)
Dat je met spoelen geen mechanisch defect of overmatige slijtage oplost zal duidelijk zijn, fijn als iemand laat spoelen en een rustiger mooier lopend blok ervoor terugkrijgt, maar het gebeurt dus ook dat blokken die ogenschijnlijk probleemloos liepen na spoeling kapotliepen.
Oorzakelijk verband? Durf ik niet met zekerheid te stellen, maar het is wel minstens verdacht te noemen waarbij de eeuwige vraag of een dergelijk blok toch zonder spoelen niet langer zonder problemen doorgelopen zou hebben legitiem maar nooit beantwoord zal worden.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 14.03.2022 - 12:11  ·  #19
Dank je voor de opmerking. inderdaad die dubbele ontkenning eruit. PArdon..

Eerlijk gezegd is de schrik voor het reinigen van je automaat ongegrond..aldus :)
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 14.03.2022 - 14:56  ·  #20
Quote door Bover

Quote door MQ9

Enig idee hoe warm je automaatbakolie wordt in de bergen?


De ideale operating temperatuur voor ATF is 79-107 graden c


Dank! Dus ik hoef bij gewoon gebruik op de platte pannekoek die Nederland is niet te schrikken van temperaturen van 75/80 graden celcius. En als ik dan in de bergen ga rijden en afrem met op de moter is het niet erg dat de temperatuur omhoog schiet.
Wat gebeurd er als de temp boven de 107 uitkomt?

Tijn
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 14.03.2022 - 20:08  ·  #21
Een algemeen aangenomen vuistregel is dat elke 11 graden stijging in temperatuur de levensduur van de olie en ook de automaat zelf, halveert!
Als atf 121 graden word worden de toevoegingen al uit de olie gekookt. Bij 135 graden beginnen de polyacrylaat keerringen en rubbers te verharden en verliezen dan hun elasticiteit en daardoor kan de oliedruk in koppelingsets ed dalen waardoor er extra slip optreedt. Teflon en Viton seals kunnen temperaturen tot 204graden aan.
Rond de 149 graden valt de olie dusdanig qua structuur uit elkaar dat koppelingen kunnen gaan slippen. Dit creeert nog meer hitte en zo kom je in een vicieuze cirkel.

Maar als je gewoon rijdt en ik heb er al jaren aanhangers en makklej regelmatig 1500=2500kg achter hangen hier met hout. Gewoon zorgen dat je diesel toeren maakt liefst 2200-2500. Goed voor de koeling en slijtage bak.
Voorbeeld Luik omhoog. Kan goed met een geartronic alleen je moet dan met de hand schakelen en de boel op toeren houden.
Rustig naar boven en liever met vermogen over, dat is gas geven en merken dat je auto nog harder wilt, dan gas geven en de snelheid loopt terug, dan moet je onmiddelijk terugschakelen
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 15.03.2022 - 09:50  ·  #22
Dank voor deze complete toelichting. Ik denk dat ik eens wat extra metertjes ga monteren. Gewoon. Omdat dat leuk is. En nuttig heb ik besloten.

Groeten uit Eindhoven,

Tijn
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 15.03.2022 - 10:50  ·  #23
Wie echt veel van olie en ATF af weet is Raymond TPR. Hij heeft "in de olie gezeten" . Als je daar langs gaat kun je alles horen over olie en zin en onzin daarvan....
https://www.tprpowerflush.nl/
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 15.03.2022 - 11:04  ·  #24
Daar ben ik ooit geweest. Hebben we het vooral gehad over vroeger, dienstverhalen en zo. Zijn collega heeft de Bluetooth Module in mijn telefoon geschroefd.

Ik heb nog een XC90 transmissiekoeier liggen, maar misschien is die niet nodig.

Tijn
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 15.03.2022 - 11:29  ·  #25
Ik heb eens aan Raymond gevraagd waarom er olie met A5B5 in mijn auto moet.
"Dat heeft te maken met milieu eisen."

Ok, ik weet genoeg, doei...
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 15.03.2022 - 14:52  ·  #26
Hahaha beetje erg kort door de bocht om te zeggen milieu eisen, maar stom genoeg is het feitelijk waar.
Om als fabrikant het label ACEA A5/B5 op je product te mogen plakken MOET die olie een aantoonbaar gunstig effect op je fuel economy hebben.
Minder brandstofverbruik en minder motorslijtage en minder interne vervuiling => gunstig voor het milieu

A1/B1 is gemaakt om het brandstofverbruik bij korte ritten te beperken.
A3/B3 is meer gericht op slijtagebescherming.
Zowel de viscositeit bij 150 °C is hoger en de hoeveelheid anti-slijtage toevoegingen zijn hoger.
Aan A3/B4 worden nog wat meer anti-slijtageadditieven toegevoegd om de slechtere smering door de hogere viscositeit van deze olie zodanig te verbeteren dat de olie toch geschikt is voor o.a. direct ingespoten relatief hoogtoerige motoren.
A5/B5 is feitelijk de brandstofbesparende variant van A3/B4.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 15.03.2022 - 15:50  ·  #27
Kun je in dit grafiekje ook mooi zien. Alle dekking is hetzelfde, op de fuel economy na. Die is voor A5/B5 beter.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 16.03.2022 - 11:59  ·  #28
Ik ken die grafiekjes, maken veel inzichtelijk maar wat ik niet begrijp is waarom Volvo A5/B5 voorschrijft terwijl die schijnbaar niet 'aftertreatment compatible' is, oftewel niet gemaakt voor motoren met roetfilter (in geval van mijn diesel). Daarom gooide ik in mijn vorige (wat oudere) V70 2.4D olie met C3-specificatie, wat schijnbaar dan weer gelijk is aan A5/B5 maar dan wel met verminderde 'SAPS' en daardoor beter zou zijn voor het dpf. Met de huidige ben ik maar weer braaf teruggegaan naar Volvo voorschrift, maar het blijft me een raadsel.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 16.03.2022 - 20:39  ·  #29
Klopt, een low saps olie is wat beter voor je DPF! In mijn huidige 4-knaller moet 0w20 in! In de S60 moest oficieel 0w30 A5/B5 in, maar heb ik nooit gedaan, die deed het stekend op goede 5w30, maar dat durf ik niet aan voor de VEA motor in de V70. Die dunne olie schijnt het nog redelijk te doen met die beroerde zuigerveren en vooral olieschraapveren die meneer Volvo in de VEA/SPA 4 cilinders heeft gemaakt.. (pas ergens in 2017/2018 betere versies begreep ik)

ALs je dan iets te dikke olie (of oude olie) hebt dan wil het niet goed terug lopen in de de kanaaltjes van de schraapveer - in de zuiger terug naar het carter…. Lukt dit niet, dan gaat het mee omhoog met de compressieslag en wordt het verbrand. En dan heb je een auto die veel olie verbruikt!

De mijne tot nu nog niet, ik heb nog nooit bijgevuld afgelopen jaar, maar voor de zekerheid dus dat dunne spul erin en wissel ik vaak (10.000 km), ook direct na aankoop die HHO behandeling bij Raymond laten doen. Hoewel Ardecca olie en Castrol ow20 olie mij niet heel dun toe lijken hoor, het valt mee :-). Op zolder liggen 7 flesjes Kendall olie klaar, benieuwd hoe dat het gaat doen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: HHO reiniging motor en flush Geartronic bij TPR Powerflush Nieuwveen

 · 
Posted: 16.03.2022 - 22:36  ·  #30
Let wel dat de moderne motoren erg nerveus op olie reageren, dit in tegenstelling tot je vorige auto.
Dat van die schraapveren hoeft absoluut geen probleem te zijn.
Als je om de 80.000km een platina air-intake laat uitvoeren, dan kan ik me absoluut niet voorstellen dat je hier überhaupt een probleem mee gaat krijgen, ook niet na ettelijke tonnen.
Overigens, de vorige van mij, die grijze, had 150dkm gelopen en verbruikte ook geen olie.
De air intake destijds had wel een flink effect en toont daarmee ook het nut aan.
Dit heeft ook te maken met het feit dat de huidige motoren direct ingespoten worden.
Je weet dat Martin tegenwoordig officieel BG servicepunt is ?
Als je hem middels het BG serviceplan laat onderhouden, dan heb je, zolang je eigenaar van je auto bent, garantie op je blok en bak.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0