Hoe vervang ik de achter veren?

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 12.02.2024 - 21:43  ·  #1
Vorige week de veerpoten voor compleet vervangen, keer of 10 gedaan dus bij wijze van met de ogen dicht.
Vandaag naar Frank gereden en achter gedaan. Vorig jaar bij de V70 gedaan en ik weet nog wat een k*tklus dat was.
Nu met frisse tegenzin en goede moed er aan begonnen, maar de nieuwe veer zit er niet leker in, beide kanten.
Na 3 of 4 keer opnieuw alles los en weer geprobeerd, heb ik alles vast geschroefd en naar huis gereden.
Oke, de auto is niet uitgelijnd en de kofferbak ligt vol gereedschap en onderdelen, de S60 rijdt erg zenuwachtig momenteel. Op hoge snelheid is het wel netjes maar vooral langzame korte bochten voel je hem echt zoeken en drijven.
Onderstel is wel compleet stil, geen gebonk oid.
Nieuwe veer is een cm of 3 hoger dan de oude, dat was voor ook zo.

Ik heb de draagarmen aan de binnenkant los gemaakt, stabilisatorstang los en aan de kant, en die spoortstang? waar die rare bout op zit voor uitlijnen, die was ook los.
Met een krik en een stuk hout de draagarm tegen gehouden, met 1 veerspanner op de veer 3 windingen kunnen klemmen en de veer naar het midden getrokken en zo er uit. Spanner op dezelfde plek op de nieuwe veer gezet en zo er weer in.
Maar hij drukt het rubber aan de bovenkant dubbel, meerdere keren geprobeerd. Ik dacht dan maar met het gewicht van de auto, dat drukt hij vast wel goed, maar dus ook niet.
Onder drukt hij het rubber (veer isolator) ook opzij, en de veer eindigt niet lekker in de kom waar hij in moet vallen.

Wie heeft de gouden tip want op internet kan ik er maar weinig over vinden. Dit klusje moet opnieuw want zo kan hij toch niet naar de uitlijner.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 12.02.2024 - 21:44  ·  #2
En de onderste isolator die wordt weg gedrukt, veer valt ook niet lekker op zijn plek
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 15:37  ·  #3
Zijn het wel de goede veren? Er zit wel veel maatverschil tussen de veren.
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 15:40  ·  #4
Ik heb dit laatst op een 4 kolomsbrug gedaan en het viel me ook tegen. Wat mij uiteindelijk hielp was het met een spanband naar beneden trekken van het fusee, dus de draagarm aan de wielkant naar beneden trekken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 15:50  ·  #5
Quote door yes996
Zijn het wel de goede veren? Er zit wel veel maatverschil tussen de veren.


Ja dat was voor ook zo, ik vermoed gewoon omdat de oude wat ingezakt zijn na 4 ton en 16 jaar.

Quote door nicoo
Ik heb dit laatst op een 4 kolomsbrug gedaan en het viel me ook tegen. Wat mij uiteindelijk hielp was het met een spanband naar beneden trekken van het fusee, dus de draagarm aan de wielkant naar beneden trekken.


Jij had hem aan de fusee kant los geschroefd dus? Ik juist aan de binnen kant
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 18:21  ·  #6
Als je de draagarmen aan de binnenkant los maakt, maak je je leven veel gemakkelijker.
Zelf heb ik ook spanbanden gebruikt om de zaak te stabiliseren in de lengterichting van de auto.
De krachten zijn groot en dan is het prettig om de bouten recht voor de gaten zitten.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 18:37  ·  #7
Heb er ook enorm mee lopen tobben :wall: ,er staan wel filmpjes op youtube met wat tips enzo en dan lijkt het wel te doen..

Zorg in ieder geval dat je goed bent uitgerust en blijf rustig kijken en nadenken.

Weet nog dat ik het het lastigst vond om het draagarm eind weer in lijn te krijgen met het oog voor de bevestiging omdat die veer loopt te douwen.

Verder concreet schiet me nu ff niks te binne
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 22:06  ·  #8
Quote door Jeroen

Jij had hem aan de fusee kant los geschroefd dus? Ik juist aan de binnen kant


Ik had ze net als jij aan de binnenkant losgemaakt, maar trok dus aan de buitenkant de draagarm/fusee naar beneden met een spanband. Wanneer ik dan ook de binnenkant naar beneden trok kon ik de veer monteren.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 13.02.2024 - 22:44  ·  #9
Ja dat klopt, zo deed ik het ook. Draagarm aan binnenkant los en een spanband tussen fusee en brug. Op zich genoeg ruimte voor de veer, maar toch komt er niet lekker in als je de boel weer vast wil zetten.

Ook dat uitlijnen van de bout van de draagarm binnenkant, links lukte mij zelf maar rechts hebben Frank en ik wel even op staan hameren samen.

Wil morgen even naar de dealer om de monteurs te vragen hoe zij dat doen, en of ze speciaal gereedschap gebruiken.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 14.02.2024 - 08:58  ·  #10
Ik heb dit laatst achter op straat gedaan en dat ging eigelijk prima. Enige is dat je de schokdemper niet als eerst naar beneden kunt laten vallen.

Ik heb de twee hulp armen los gemaakt. Degene die van voren komt moet wel los anders krijg je de onderste bout er niet uit om je draagarm naar beneden te drukken. Vervolgens draagarm naar beneden dwingen (staat de auto op de bok, kun je dit prima met je voet doen, op een brug met een spanband) en wikkel je de veer eruit.

Heb je beide hulp armen los gemaakt?

Vica versa, ik had een BC set, die veer is zowat 10 cm korter dus stuk eenvoudiger monteren, niet relevant mbt jou uitdagingen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 14.02.2024 - 11:18  ·  #11
Ja ze hadden dat schroefdraad van de draagarm aan fusee kant even aan de andere kant moeten lassen, maar ja.
Ik ga het nog een keer proberen, nu de hulp draagarmen ook los maken. Veer er in, dan maar met grof geweld die hulp draagarmen weer naar elkaar toe krijgen.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Hoe vervang ik de achter veren?

 · 
Posted: 14.02.2024 - 15:34  ·  #12
Quote door Jeroen

Ja ze hadden dat schroefdraad van de draagarm aan fusee kant even aan de andere kant moeten lassen, maar ja.
Ik ga het nog een keer proberen, nu de hulp draagarmen ook los maken. Veer er in, dan maar met grof geweld die hulp draagarmen weer naar elkaar toe krijgen.


Door je draagarm op te krikken krijg je die arm weer netjes op zn plaats. Tis maar dun blik, die hulparmen, pas daar mee op, en ook dat je het schroefdraad niet beschadigd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0