Hoes fuseekogel

Afmetingen

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 28.10.2015 - 19:02  ·  #1
Vandaag mijn S80 voor APK weggebracht, helaas, niet goedgekeurd.
Er zat een heel klein scheurtje in de hoes van de fuseekogel links. Helaas was ik vrij laat bij de garage (16:30), en had ik net de pech dat er net een RDW keurmeester aanwezig was (was net klaar met een steekproef). Anders had de keurmeester van het bedrijf het even gerepareerd met met kit/lijm, zodat 'ie iig meteen door de keuring kon :P (zijn woorden zelf 'volgende keer niet zo laat komen, dan regelen we dat meteen').
Nu vind ik het zonde om de fuseekogel compleet te vervangen, die is verder goed (geen speling). En wil dus het hoesje los vervangen. De meeste automaterialenzaken heeft ze liggen (universeel, soort van), maar ik heb globale afmetingen nodig.
Heeft iemand toevallig een fuseekogel los liggen? Kan iemand mij met de maten helpen? Dus bij voorkeur grootste diameter (waar de 'circlip' omheen zit), kleinste diameter en de hoogte van de hoes
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 28.10.2015 - 21:46  ·  #2
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 28.10.2015 - 22:17  ·  #3
Eens tegenwoordig idd scheurtjes lijmen, dat mag ook voor de APK. heb experiment lopen met deze lijm en lijkt goed.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 28.10.2015 - 23:12  ·  #4
Oh dussss, vette rubbers die gescheurd zijn lijmen?? Gaat dat wel goed? Ik heb hier niet zo heel veel vertrouwen in.

Wat is de kostenbesparing eigenlijk van het vervangen van een complete fusee kogel (zelf doen) tegenover het vervangen van alleen een rubber hoesje?
Ik zou zelf kiezen voor het hele ding vervangen.
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 28.10.2015 - 23:14  ·  #5
Quote door [-Tom-]

..... De meeste automaterialenzaken heeft ze liggen (universeel, soort van), maar ik heb globale afmetingen nodig.
Heeft iemand toevallig een fuseekogel los liggen? Kan iemand mij met de maten helpen? Dus bij voorkeur grootste diameter (waar de 'circlip' omheen zit), kleinste diameter en de hoogte van de hoes



Ow, das jammer, ik heb er vorige week net 2 weggegooid....
Anders even bij een sloop langs? Ze zitten wel leuk vast in de draagarmen. Ook staat de draagarm aardig onder spanning, dus verkijk je er niet op om hem 'even' te vervangen.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 28.10.2015 - 23:34  ·  #6
Om het hoesje te vervangen, zul je de fusee moeten losnemen. Dan lijkt het verstandiger de fusee te vervangen ( kost je €30,- Febi/Bilstein)) dan alleen het hoesje te vervangen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 29.10.2015 - 08:49  ·  #7
Quote door folke3

Om het hoesje te vervangen, zul je de fusee moeten losnemen. Dan lijkt het verstandiger de fusee te vervangen ( kost je €30,- Febi/Bilstein)) dan alleen het hoesje te vervangen.

Vandaar dat ik lijm voorstel als je er zo bij kunt. Die Mesa schijnt erg goed te zijn. Als t niet werkt gewoon de fuseekogel vervangen want het hoesje vervangen is volgens mij net zoveel werk.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 29.10.2015 - 12:48  ·  #8
als je de draagarm losneemt en naar beneden wegdraait kun je er enigzins bij om het rubber te vervangen. om de complete fuseekogel te vervangen heb je aanzienlijk meer werk, deze zit heel erg vast in de ashouder. uitbouwen is het verstandigste, maar dan moet de aandrijfas er uit en het lagerhuis los van de schokdemper etc.

volgens mij heb ik nog de oude fuseekogels liggen thuis in de volvo-bak.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 29.10.2015 - 15:46  ·  #9
Loop: jaja allemaal goeie vragen Steve. maar als de kogels helemaal goed zijn en plek een beetje bereikbaar is plakken snel en goedkoop. niet iedereen heeft een brug of zo :bandit: vette rubbers zijn/moeten schoongemaakt met alcohol of aceton geloof ik bij deze lijm. wel even vetgehalte fusee checken etc. en ja nieuwe is natuurlijk nog veel mooier maar... (goto loop) :D

Quote door Steve

Oh dussss, vette rubbers die gescheurd zijn lijmen?? Gaat dat wel goed? Ik heb hier niet zo heel veel vertrouwen in.

Wat is de kostenbesparing eigenlijk van het vervangen van een complete fusee kogel (zelf doen) tegenover het vervangen van alleen een rubber hoesje?
Ik zou zelf kiezen voor het hele ding vervangen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 29.10.2015 - 16:28  ·  #10
Ik heb, voordat ik ze verving zelfs een tijd rondgereden met een fuseekogelhoes die ik dichtgeplamuurd had met siliconenkit. Geen blijvende oplossing, maar ik denk toch zo'n 20.000 km mee gereden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 29.10.2015 - 17:11  ·  #11
:D :D :bandit: kijk zo kennen we elkaar weer :o

Quote door grrroovedude

Ik heb, voordat ik ze verving zelfs een tijd rondgereden met een fuseekogelhoes die ik dichtgeplamuurd had met siliconenkit. Geen blijvende oplossing, maar ik denk toch zo'n 20.000 km mee gereden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 29.10.2015 - 17:51  ·  #12
Quote door Steve

Oh dussss, vette rubbers die gescheurd zijn lijmen?? Gaat dat wel goed? Ik heb hier niet zo heel veel vertrouwen in.

Wat is de kostenbesparing eigenlijk van het vervangen van een complete fusee kogel (zelf doen) tegenover het vervangen van alleen een rubber hoesje?
Ik zou zelf kiezen voor het hele ding vervangen.

Een rubber kost 1 of 2 euro (en voor mij wss niks, handig zo'n schoonbroertje die monteur is), plus het is minder werk om het hoesje te vervangen verwacht ik.
Uiteraard check ik de fuseekogel zelf, mocht het niet naar mijn zin zijn, dan vervangen ik hem gewoon. Maar onnodig geld uitgeven, daar hou ik niet zo van (geef het liever uit aan nuttige dingen; benzine of de kroeg =) :lol:)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 31.10.2015 - 22:39  ·  #13
Quote

geef het liever uit aan nuttige dingen; benzine of de kroeg


Accijns :D :D
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 02.11.2015 - 17:16  ·  #14
Inmiddels gefixt. Kosten: 1,70 euro. Gewoon een aantal hoesjes gepast bij de automaterialenzaak. Kogel vertoonde geen speling, was dus onzin om compleet te vervangen. En sinds vanmiddag zit er dus een verse APK op het Volvootje :thumb:
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Hoes fuseekogel

 · 
Posted: 31.03.2016 - 21:56  ·  #15
Quote door Steve

Oh dussss, vette rubbers die gescheurd zijn lijmen?? Gaat dat wel goed? Ik heb hier niet zo heel veel vertrouwen in.

Wat is de kostenbesparing eigenlijk van het vervangen van een complete fusee kogel (zelf doen) tegenover het vervangen van alleen een rubber hoesje?
Ik zou zelf kiezen voor het hele ding vervangen.


ik heb een homokineethoes met die MESA lijm gelijmd omdat ik geen zin heb in alle vastgerotte bouten, spiebanen en wat al niet meer, ook omdat ik voorzie dat ik bij het losmaken van dat alles ook nog wiellagers etc. sloop en dus ook moet gaan vervang€n ("en een hoesje kost maar €15"..)
de MESA super+ hield een half jaar, heb nu de speciale "black", speciaal voor en mèt opgelost rubber, die zelf flexibeler is. als de hoes van de lijm af scheurt, probeer ik het met een nieuwe hoes, die ik (gekarteld, voor extra oppervlak) open knip en om de as weer dichtlijm..
zo'n fuseehoesje heeft niet half zoveel te lijden, dus gewoon lijmen als ie verder niet uitgedroogd is en de gelijmde scheur de andere kant op draaien voor de keuring..
hoe lang ben/was je bezig met het uitzoeken van dat juiste rubber? tijd is ook geld, en anders wel nuttiger te besteden.
dat potje lijm kost ook €15, plus een flesje aceton ernaast maar heb er ook al een as van een RC autootje van mijn zoon mee gefikst (blij kind = "onbetaalbaar") en nog meer in en om het huis..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0