Hoogte verstelling xenon werkt niet

hoogte verstelling en testen stelmotors

 
 
 
 
 
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 01.02.2024 - 18:49  ·  #1
Heb een probleem met mijn automatische hoogte verstelling .
Heb de sensor op de achteras al vervangen voor een andere en gekalibreerd . Vida geeft 2 x Ok aan

Als ik een krik onder mijn auto zet en deze omhoog doe gebeurt er dus niks ik zie niet dat mijn koplampen reageren .
Iemand een idee hoe ik kan meten of de stelmotors spanning krijgen en hoe ik kan testen of ze defect zijn evt ? Zitten 3 draden aan namelijk . Als ik die op een accu aansluit gebeurt er niks .
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 02.02.2024 - 10:03  ·  #2
Quote door Dimitri1970

Heb een probleem met mijn automatische hoogte verstelling .
Heb de sensor op de achteras al vervangen voor een andere en gekalibreerd . Vida geeft 2 x Ok aan

Als ik een krik onder mijn auto zet en deze omhoog doe gebeurt er dus niks ik zie niet dat mijn koplampen reageren .
Iemand een idee hoe ik kan meten of de stelmotors spanning krijgen en hoe ik kan testen of ze defect zijn evt ? Zitten 3 draden aan namelijk . Als ik die op een accu aansluit gebeurt er niks .

Een krik onder de auto zal ook niet helpen, aangezien het armpje dan ook niet verdraaid (iig niet de goede kant op). Je moet een paar zakken cement (of een paar grote vrienden ;)) in de kofferbak zetten.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 02.02.2024 - 10:07  ·  #3
De stelmotoren zelf gaan ook geregeld stuk, als de rest gewoon goed is kan dat het zijn.
Als de sensor achter stuk of los was, gingen mijn lampen ook in de laagste stand staan kort na het starten, stellen ze helemaal niet dan kan het goed de motor zelf zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 02.02.2024 - 12:18  ·  #4
Quote door Dimitri1970

Iemand een idee hoe ik kan meten of de stelmotors spanning krijgen en hoe ik kan testen of ze defect zijn evt ? Zitten 3 draden aan namelijk . Als ik die op een accu aansluit gebeurt er niks .


Auto opkrikken gaat niet helpen denk ik, als lampen al op de hoogste stand staan dan gaan ze niet hoger als je de achteras ontlast. Zwaarder beladen zou wel effect moeten geven, dan gaat de achterkant naar beneden en de voorkant omhoog, en zouden de lampen moeten dippen om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Maar als ze in de noodstand staan (volledig omlaag) dan gaat dat ook geen effect geven. Dat is wel heel zichtbaar trouwens, dan verlichten ze enkel heel dicht voor de auto.
Dus ik zou zwaar beladen eens testen (bijv. twee volwassenen achterin in de achterbak laten zitten o.i.d.) dan moet de lichthoogte iets naar beneden worden bijgesteld.
Mocht je spanning op de stelmotor willen testen, dan zal je via het bedradingsschema moeten achterhalen welke kleuren draden de motortjes aansturen, en dan daar een naaldje achterin de stekker prikken op de juiste draden en daarop de spanning meten denk ik?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 03.02.2024 - 23:40  ·  #5
die stelmotoren zijn volgens mij stappenmotors die je moet aansturen met een puls-generator.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 03.02.2024 - 23:48  ·  #6
Heb je hier wat aan?!?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 05.02.2024 - 18:32  ·  #7
Heb wel spanning op de stelmotors er zitten 3 draden aan + en een - en een G g staat dan waarschijnlijk voor ground dus die motortjes worden negatief aangestuurd heb er ook al andere motortjes opgehad gebruikte en die doen ook niks . . Als ik op de oprit oprijd en stop als de wagen omhoog staat gaan de lampen dus alle 2 niet naar beneden . Lampen staan ook niet in de noodstand en Vida geeft aan dat kalibratie ok is . Er is ook geen mogelijkheid in Vida om die stelmotors live te testen neem ik aan ? Ook niet via 12 volt de mogelijkheid om de motortjes te testen neem ik aan ?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 05.02.2024 - 18:34  ·  #8
Als ik een krik aan de voorkant onder de wagen zet gaat de achterkant toch omlaag ? Dus dan zou er toch iets moeten gebeuren ?
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 05.02.2024 - 22:16  ·  #9
Ik begrijp dat er geen foutmeldingen zijn op de lampen? En als je de auto start met de lampschakelaar aan, dan zakken de lampen dus niet na het starten en nemen vervolgens de juiste positie in?
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 06.02.2024 - 14:56  ·  #10
Het kan één van vier dingen zijn. de sensor, bedrading, aansturing of de steppermotor.

Compleet systeem:
Dat is met een krik bijna niet te verifiëren, tenzij je de vooras opkrikt en hem heel snel laat zakken. Parkeer hem met de neus een paar meter van de muur af om de lichtbeeldhoogte (is dat een woord?) te kunnen zien, en spring een paar keer op de trekhaak. De koplampen zijn zo geprogrammeerd dat ze meteen omlaag gaan bij het inveren van de achteras, maar even wachten met weer omhoog komen. Als je de achteras dus een paar keer inveert blijven de koplampen een seconde of twee in de laagst gemeten stand staan. Als de auto daar niet op reageert is er inderdaad iets stuk.

Sensor:
Je zou de stekker van de sensor even kunnen ontkoppelen. Dan zou hij in de noodstand moeten gaan, en de koplampen maximaal naar beneden richten. Doet hij dat niet, dan weet je dat het niet de sensor is.

Bedrading:
Meten! van pin tot pin, en ook van pin tot massa.

Software:
Tsja...

Stepper motor:
De kans is klein dat ze beiden tegelijk stuk gaan, dus daar zou ik het niet in zoeken.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 09.02.2024 - 09:22  ·  #11
Sensor achteras heb ik vervangen voor een nieuwe in Vida alles weer gekalibreerd en beide geeft Vida ok aan . Dus dat zou goed moeten zijn . Heb voor op de strekkers van de koplampverstelling ook spanning daar meet ik stroom . Dus waarschijnlijk zijn alle 2 de stelmotortjes defect . Ik zoek eigenlijk een manier om die motortjes te kunnen testen . Openmaken van die stelmotortjes is volgens mij zo goed als onmogelijk . Die dingen kosten ff 60 euro per stuk ...
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 09.02.2024 - 09:59  ·  #12
Zoek je deze?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 10.02.2024 - 09:42  ·  #13
Ja die zoek ik en dan 2 stuks zijn waarschijnlijk alle 2 defect
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 10.02.2024 - 09:43  ·  #14
zoek eigenlijk een manier om ze te kunnen testen .
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoogte verstelling xenon werkt niet

 · 
Posted: 10.02.2024 - 14:48  ·  #15
Binnenwerk
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0