Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 78
Subject:

Re: Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

· 
Posted: 08.11.2025 - 10:27  ·  #31
Hallo T-I

Hallo Vialli rijders

In de software van Vialli kun je de injectoren zelf onafhankelijk van elkaar inschakelen, benzine cilinder 1 en cilinder 2 3 4 en 5 op lpg als de motor goed blijft lopen dan naar ben. 2 en 1 3 4 en 5 op lpg enz.

De druk regelaar open en schoon maken , voorzichtig er staat nog druk op komt dus gas vrij.

In de aansluiting van de injector op het inlaatspruitstuk zit een uitstoom busje die LPG vergast naar de cilinder deze moeten naar jaren gebruik vervangen worden.

Groeten BUM
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

Re: Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

· 
Posted: 08.11.2025 - 14:56  ·  #32
Quote door T_I

Quote door koennie

https://www.lpgkabels.nl/lpg-k…kabel.html

Prijzig, maar beter dan niet te koop. Zoiets heb ik ook voor voor mijn vogels systeem. Ideaal om je sensoren en injectoren te checken.

Heb je ervaring met deze shop? Klinkt als een goede optie.

Starten na een uur stilstand geen probleem, gewoon rijden is ook geen enkele uitdaging, gaat als de brandweer, op een apart geval na.
De LPG installatie doet soms vaag en dat is iets van de laatste maanden. Heel af en toe wil ie ineens niet meer. Dan begint ie te bokken, even op benzine rijden (minder dan een minuut is genoeg) en daarnna geen enkele onvertogen actie meer... Heel vaag, meestal 's ochtends naar het werk en dan ook op een redelijk specifiek deel van de route (Lelystad - Amersfoort via Nijkerk en dan haast altijd op de Gooise weg +- na 30 min na vertrek). Het is haast alsof er iets net wat te warm wordt en dat dat gedrag is vlak voor de fan aan slaat (oid) Maar terug naar huis heb ik dat gedrag maar 1x gehad, heen lijkt het voor te komen als ik de foutcodes een keer gereset heb. Dan heeft ie het de 1e langere rit naar het werk en daarna ook niet meer.

Maar eerst, zodra de uitlezer binnen is, de fuel trim nalopen op benzine en lpg en daarna kabels rammelen.

Gaat dan ook je motorlampje knipperen? Heb ik ook gehad. Loop ie op 1 of 2 cilinders minder. Was bij mij de combinatie lekkende injector/bedrading wat schuurde.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 06:57  ·  #33
Dan is dat ook een mogelijke oorzaak om uit te sluiten... ik ga de gehele lpg installatie nalopen en rustig debuggen. Briquette wordt een lesobject, nu de blauwe engel (hopelijk reddende engel) erbij komt. Het wordt ook een oefening in verschillen vinden tussen vogels en vialle (de blauwe heeft vogels, dus daar moet dan ook een kabel voor komen)

1e uitdaging heb ik al... waar vind ik de diagnose stekker. ;) (komt wel)
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 09:30  ·  #34
Welja, je hebt nu geen haast meer, dat maakt het wat makkelijker.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 10.11.2025 - 11:59  ·  #35
De vogels diagnose stekker ligt bij mij vlak bij de vogels ecu. Bij mij zit die bij de airbox, boven het linker spatbord in rijrichting gezien.

De diagnose kabel kost 18 eu bij Nagaz24.pl

https://nagaz24.pl/interfejs-lpg-std-8-landirenzo/
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 08:18  ·  #36
Oh, dat valt mee. Ik heb net via ebay 78 euro betaald voor een Vialle kabel + software uit polen.
Van de Vialle heb ik de zekeringen al wel gevonden, de stekker nog niet.

De druk van de ketel om dit rustig en goed te doen is wel prettig (en een XC70 stond al een tijdje op de wensenlijst) Voor het mooi nog de rechter deuren in 466-46 zien te vinden, met de bijbehorende tupperware erop)
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 10:03  ·  #37
Ik heb de software ook nog wel, vroeger kon je die gewoon downloaden, maar kan het niet meer vinden
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 10:55  ·  #38
Hmmm, ik vind net op die site een universele set met 17 connectoren. Alleen jammer dat er dan weer niet bij staat voor welke systemen die zijn... iets waar zowel Vialle als Prins mee uitgelezen kunnen worden zou ideaal zijn. Ik weet niet of de rest zo nuttig is in Nederland, volgens mij zijn dat de 2 hier verkochte merken. (Waarvan er nog 1 leeft)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 12:22  ·  #39
Die stekket ligt meestal tussen luchtfilterhuis/zekeringenhuis en spatbord. grijze stekker met gele binnekant (bij mij )
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 12:23  ·  #40
Klinkt ideaal.
Je kunt ze gewoon mailen, ze reageren altijd erg snel.
Versturen gaat altijd met dhl, binnen een week heb je het binnen. Soms in 2 dagen al.
Selected quotes for multi-quoting:   0