Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

· 
Posted: 05.11.2025 - 14:48  ·  #1
Zoals sommigen die m'n blog volgen vast al gelezen hebben, Briquette is niet door de APK gekomen wegens een te hoge CO (3% bij toeren) en de meeting was niet te doen, omdat het gas bleef jojo'en (tussen 2500 en 3000 ineens terugvallen naar 100-1500).

Gisteren heb ik de lambda sensoren vervangen en volgens de 4 gassen tester in die doe het zelf garage is het CO nu goed, maar het gejojo blijft. De garage bood al aan om uit te lezen wat er aan de hand kon zijn, maar ik had met Vida alles al gereset en uitgelezen en geen issues gevonden anders dan de ECM-261A en 262A code vooraf. De 261 code lijkt opgelost (die zie ik nu niet meer) maar 262A heb ik nog wel, al staan de counters op 0.

Het hele verhaal is te lezen in het blok vanaf post 401. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken. Ik begin heel hard de LPi omgeving te verdenken, daar er iets niet goed is en Vida alleen met die high fuel trim komt.

Wie kan helpen dit op te lossen voor de APK die 17-10 verliep 2 maanden verlopen is? Desnoods professioneel, maar dan wel iemand die ervaring heeft met deze wagens en de Vialle LPi installaties. (one stop shop)
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

Re: Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

· 
Posted: 05.11.2025 - 15:00  ·  #2
Die hoge fueltrims zullen ook zichtbaar zijn met een universele uitlezer met live functie. Zoals ik in je andere topic al zei, controleer de bekabeling van de lpg injectoren. Vialle heeft namelijk een vertakking daarin zitten, 1 massa naar meerdere massa’s. Bij mij maakte dat sluiting waardoor er LPI injectoren open bleven staan. Ik zet hieronder het schema even neer
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Hulp nodig bij debuggen CO uitstoot/jojo'en van gas tijdens gasgeven bij stilstand (tijdens test)

· 
Posted: 05.11.2025 - 15:02  ·  #3
Schema van Vialle LPI systeem
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2025 - 15:42  ·  #4
Dan moet ik eens op jacht naar een universele uitlezer, ik heb alleen Vida.
Bedankt voor het schema, dat gaat al helpen.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2025 - 16:55  ·  #5
Die dingen kosten niet veel en geven toch heel veel informatie 💪💪💪
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2025 - 16:57  ·  #6
Je kan trouwens. Als je de motor uitzet, de injectoren losnemen. Zit een borgveertje onder. Als je dan zeepsop in een spuitflesje doet en de uitstroom opening sprayt daarmee dan kan je zien of ze dicht blijven. Bubbels is niet goed
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 06:39  ·  #7
Dan moeten we dat maar eens gaan testen en een universele uitlezer regelen. ODB2 is het toch?

Edit: Bol heeft een flinke collectie ODB2 apparaten, vanaf 5.15... met bij veel goedkope bluetooth versies verontrustende reacties. Wat is een betrouwbare bron voor een scanner en wat is dan handiger, bleutooth (kan de app op de foon tijdens een rit meesten) of is een bedrade toch handiger? (zijn er ODB2 scanners met unit en bt?)

Conrad heeft ook een leuke collectie.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 07:07  ·  #8
Klopt! Obd2. Ikzelf gebruik deze van de foto, naast vida:

Goedkoop dingetje destijds en geeft een mooie weergave van wat alles (Lambdasondes/ Fueltrims etc) doet.

Ik heb geen idee hoe en hoe goed het spul via Bluetooth werkt, daar kan ik je geen adviezen in geven.

Je gasinstallatie neemt de signalen van de benzineinjectoren en opent daarmee de gasinjectoren (met een inspuitberekening) het systeem is op zich niet heel ingewikkeld. Heb je de auto in de neutraal staan tijdens het co meten? Niet in Park?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 08:03  ·  #9
De auto stond in P, heb je dan last van de computer van de automaat?
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 08:09  ·  #10
Dat weet ik eigenlijk niet. Maar zou me kunnen voorstellen dat in de P stand het geblokkeerd wordt op 1 of andere manier. Je zou het kunnen proberen in de N stand. Verklaart trouwens niet je hoge fueltrims, maar dat is dan de volgende stap weer
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 08:29  ·  #11
Ik had het idee dat ie in N dat gedrag niet had, maar niet uitgebreid verder gezocht. Autophix is besteld, morgen eens uitzoeken hoe ie werkt en dit weekend eens uitlezen terwijl de motor draait.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 09:00  ·  #12
Het is een heel makkelijk dingetje, daar kom je vast zo uit:) ben benieuwd wat eruit komt. Als je tijdens het uitlezen van de fueltrims aan de bekabeling rommelt en ze lopen ineens terug dan heb je de storing
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 09:23  ·  #13
Ten overvloede: Ik gebruik een bluetooth elm327 van Ali voor 1 eu. Deze link ik met torque (app). Ik heb de betaalde versie. Hiermee kun je alles live uitlezen.

Je zou ook met een live uitlezing direct moeten kunnen zien hoe je fuel trims veranderen als je schakelt tussen lpg en benzine. Bij mij loopt hij op lpg altijd net een paar procent in de plus. Als ik dan naar benzine schakel, gaat in ieder geval de stft in de min zodat de ltft richting nul wordt bijgesteld.

Als je hebt uitgesloten dat het niet aan je benzine systeem ligt, kun je daarna allerlei testjes doen met je lpg systeem.
Wat Tim zegt klinkt als een goede eerste.
Ook kun je de stekkers van de lpg injectoren een voor een loshalen.

Kun je ook je lpg systeem uitlezen? Bij mijn vogels systeem kan dat wel, bijvoorbeeld verdamper druk en koelvloeistof temperatuur zijn belangrijke gegevens.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 09:28  ·  #14
Voor vialle is er als het goed is een programma/ connector maar omdat het bedrijf failliet is is daar moeilijk aan te komen. Ik zou als eerste die injectoren eraf halen om te kijken of ze niet lekken. Dat bepaalt alles, als ze open blijven staan loopt er de hele tijd gas de motor in. Dan gaan die trims ook de pan uit. Pas daarna kan je verder gaan zoeken en bijvoorbeeld stekkers losnemen.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 06.11.2025 - 09:32  ·  #15
Goeie. Ik ben niet bekend vialle, komt dat vaak voor bij die injectoren?

Benzine injectoren kunnen ook lekken, dus ik zou eerst willen zien dat de fuel trims op benzine rond de 0 staan.
Selected quotes for multi-quoting:   0