Inruilen of opknappen v70 2002

Twijfel...

 
 
 
 
 
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 12:51  ·  #1
Goeiedag allemaal.

Ben al een best poosje in bezit van een V70 2.4 140pk uit 2002 en rijd op lpg.
Heeft nu 475k gelopen.
Nu begint de auto toch wat kuren te vertonen en twijfel nog om 'm in te ruilen, maar vind 't toch wel zonde..

Allereerst heb ik best wel wat onkosten gehad in de tijd dat ik 'm heb:
koppeling/vliegwiel/krukaskeerring/ versnellingsbaksteun,
dynamo,
uitlaat,
distributieriem met waterpomp.

Nu zit er aan te komen:
schokbrekers voor en achter (nivomat achter)
Airco defect,
Slang tussen vulhals en tank lekt,
achterbankvergrendeling,
olieverbruik (1L op 2000km)
klapperende voortrein,
en sinds een paar dagen ook een knakkend geluid bij bocht naar links (aandrijfas?)

Olieverbruik baart me het meeste zorgen; lekt niet, geen blauwe rook..maar waar de olie blijft?

Inruilen/verkopen kan, maar brengt geen drol op, investeren kan ook maar wordt 'ie ook niet meer waard door.
Restwaarde is ook niet veel..

Ik reed voorheen 40k per jaar, en sinds een paar paar maanden nog maar de helft; zeg maar 20-25k op jaarbasis.
Korte stukken van 35km is voor een diesel ook niet aan te bevelen ivm opwarmen van de motor, en heeft dus niet echt de voorkeur..

Auto bevalt me op zich prima; zou iets rapper mogen maar is voor het algemene gebruik prima en met caravan op pad ook zeker geschikt.

Was al aan het rekenen geweest en in mijn geval is LPG nog altijd het goedkoopste, gevolgd door een S60 D5 maar omdat ik veel korte stukken rijd..

Wat zou het wijste zijn, gewoon investeren en opknappen of een andere kopen?
Heeft tenslotte al 475k gelopen en is bijna 19 jaar oud..

Kan prima zelf sleutelen dus dat is geen bezwaar..
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 13:00  ·  #2
Olie zullen ze klepseals zijn, verstandig om tezamen met een distributiewissel te doen, onderdelen zijn niet duur, maar is wel het moment om een hoop (preventief) onderhoud mee te pakken en kost de nodige uren.

De rest is allemaal niet zo duur, eventueel vervang je de nivomat achter voor een normale schokbreker (met bijhorende veer).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 18:00  ·  #3
Hoeveel zou je er nog in willen investeren om hem weer ‘goed’ te krijgen? Gezien de km’s ga je er ook in goede staat nog steeds geen drol voor krijgen. Rationeel gezien is het gewoon gebeurd, klaar.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 18:35  ·  #4
Het ligt er ook aan hoeveel tijd je jezelf geeft.
Moet alles ineens zou ik hem inruilen.
Maar 5 maanden 500 euro is ook 2500 aan kosten...

Ik zou hem inruilen.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 19:33  ·  #5
Bij alles ligt het er een beetje aan wat het is. Klapperende voortrein kunnen reactiestangetjes zijn, maar ook assen die niet meer goed zijn of speling op je stuurhuis. Olieverbruik ook: kunnen de klepseals zijn, kan ook iets heel anders zijn. Airco - als je pech hebt is het de condensor, ben je ook weer het nodige geld kwijt.

Als je zeker zou weten dat ie daarna top is: doen. Want voor dat geld koop je niets anders dat vrij is van mankementen. Maar er kan natuurlijk nog van alles bij komen. De zaken die je hebt gedaan (distributie, dynamo, waterpomp etc) vallen wmb grotendeels onder normaal onderhoud en zou ik niet meerekenen als 'investering om 'm goed te houden'. Dus nu is de vraag: wil je dat gaan doen en ben je bereid daar misschien wel 4k voor neer te leggen? Of koop je iets anders voor 4k, waarbij je ook binnen drie maanden weer bij de garage kan staan?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 20:32  ·  #6
Wanneer ik goed naar het eerste stuk van je verhaal kijk, wil je eigelijk de auto inruilen. Maar zot je een beetje met wat je er in hebt gestoken.

Even hard en kort door de bocht, geld wat je in je auto hebt gestoken, dat ben je al kwijt. En moet je eigelijk buiten je berekening houden.

Wat je aangeeft wat er aan te komen is, dat is zeker allemaal te maken.
En als je het zelf maakt, zijn de kosten echt wel te overzien (olie daar gelaten zonder diagnose niet te zeggen)

Maar als je zelf voor het punt staat dat je verder wil, en de eerdere onkosten de drempel zijn, dan is iedere euro extra eigelijk verspilling
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 20:35  ·  #7
Als hij de eventuele investering bij een nieuwe auto doet rijd hij auto jonger en met minder kilometers op de teller.
Nadeel....
Ook daar zit vaak onderhoud aan maar zekerheid heb je ook nooit bij je huidige auto.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 20:41  ·  #8
Hierboven wordt al aangegeven dat het, ook na oplossen van de klachten, een auto op leeftijd blijft met een hoge kilometerstand.
Je schrijft dat je zelf de meeste reparaties kunt oplossen/ verhelpen, maar ook daarvoor moet je investeren in deze wagen. Maar bij een eventuele schade zal de restwaarde ver onder de kostprijs liggen. En daarom lijkt het mij logisch om afscheid van deze wagen te nemen.
Recent stond ik ook voor de keuze om de V70 van 2003 met 365k op te laten knappen of er afscheid van nemen: ik heb voor de laatste optie gekozen. En dat terwijl er niet zo’n waslijst met benodigde reparaties was als bij die van jou (maar ik heb op reparatie gebied 2 linkerhanden :D )
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 28.12.2020 - 22:43  ·  #9
Wat kun je krijgen als je inruilt en bijlegt? Wat kun je zelf doen tegen welke kosten? maak daar een plaatje van en je weet meer. Die olie is vooral vervelend doordat je niet weet waardoor(en de rest ook). hoe lang is dat al zo?
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 29.12.2020 - 07:25  ·  #10
Quote door Doeke Dobma

Hoeveel zou je er nog in willen investeren om hem weer ‘goed’ te krijgen? Gezien de km’s ga je er ook in goede staat nog steeds geen drol voor krijgen. Rationeel gezien is het gewoon gebeurd, klaar.


Dat idee had ik ook..

heb er al best wat ingestoken om 'm rijdend te houden maar het houdt een keer op..
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 29.12.2020 - 07:30  ·  #11
Quote door hermanusb

Het ligt er ook aan hoeveel tijd je jezelf geeft.
Moet alles ineens zou ik hem inruilen.
Maar 5 maanden 500 euro is ook 2500 aan kosten...

Ik zou hem inruilen.


Ik heb op zich de tijd, hij zal er niet ineens mee stoppen...en geld kosten gaat t toch wel.
Scheelt wel als je zelf wat kan, alles behalve olieverbruik en airco kan ik zelf fixen.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 29.12.2020 - 07:41  ·  #12
Quote door Piet_piraat

Bij alles ligt het er een beetje aan wat het is. Klapperende voortrein kunnen reactiestangetjes zijn, maar ook assen die niet meer goed zijn of speling op je stuurhuis. Olieverbruik ook: kunnen de klepseals zijn, kan ook iets heel anders zijn. Airco - als je pech hebt is het de condensor, ben je ook weer het nodige geld kwijt.

Als je zeker zou weten dat ie daarna top is: doen. Want voor dat geld koop je niets anders dat vrij is van mankementen. Maar er kan natuurlijk nog van alles bij komen. De zaken die je hebt gedaan (distributie, dynamo, waterpomp etc) vallen wmb grotendeels onder normaal onderhoud en zou ik niet meerekenen als 'investering om 'm goed te houden'. Dus nu is de vraag: wil je dat gaan doen en ben je bereid daar misschien wel 4k voor neer te leggen? Of koop je iets anders voor 4k, waarbij je ook binnen drie maanden weer bij de garage kan staan?


4k stop ik er zeker niet meer in, daarvoor is ie echt wel te oud, en wat ik er nu ingestopt heb krijg ik er niet voor terug. Zelfs al koop je een nieuwe auto is 'ie 5 minuten later al minder waard.

Ging er meer om dat ik het wel zonde vind, auto past mij prima, laat me (nauwelijks) in de steek, alles wat ik er aan gedaan heb is slijtage en hoort bij de leeftijd/km's..

Ga inruilen overwegen, maar wat?

Het is alleen een dilemma of ik er weer geld in pomp of een andere ga kopen.
Beide kost geld, weet nu wat ik heb en weer eens wat anders is ook wel weer leuk.

Meeste kan ik zelf repapreren, dus scheelt in de kosten.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 29.12.2020 - 07:48  ·  #13
Quote door GRUNNS60

Wat kun je krijgen als je inruilt en bijlegt? Wat kun je zelf doen tegen welke kosten? maak daar een plaatje van en je weet meer. Die olie is vooral vervelend doordat je niet weet waardoor(en de rest ook). hoe lang is dat al zo?


Inruilen heb ik nog niet actief aktie naar ondernomen, druk met werk hè..
Maar verwacht niet de hoofdprijs.

Sleutelen kan ik wel, alleen airco en olieverbruik moet ik laten doen.
Olie verbruiken doet 'ie al vanaf ik 'm heb, is niet hoger geworden. Loopt op Castrol high mileage olie en lekt nergens, blok is droog.
Ben er alleen nog niet over uit of het weer gas wordt of toch diesel. Rijdt voornamelijk korte stukjes, voor diesel niet echt lekker...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 29.12.2020 - 08:48  ·  #14
Verwacht niet te veel van inruil (paar honderd euro?). Als een garage de auto überhaupt wil inruilen...
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Inruilen of opknappen v70 2002

 · 
Posted: 29.12.2020 - 09:49  ·  #15
Ik wil nog wel even een duit in het zakje doen:

Ik heb inmiddels een 5tal Volvo's v70 aangekocht en in onderhoud. Allemaal gekocht met 4 ton of meer en op lpg.
Mijn laatste v70 reed ik naar de 720.000km op lpg. Weggedaan omdat ik na 4 jaar wel eens een andere wilde.

Wat ik aan onderhoud tegen kwam tot aan deze km.stand is echt niks bijzonders. Bij 500.000 een keer de koppeling, druklager en het vliegwiel vervangen.
2 aandrijfassen en de rest was puur slijtage wat je bij elk merk en elk type en bouwjaar hebt (remmen, draagarmen, kogels, banden, accu, olie...)

Alle auto's die ik in onderhoud heb vertonen hetzelfde slijtagegedrag dus echt verassend is het allemaal niet. Gasklephuis komt nog wel eens voor maar dat is ook geen hele grote uitgave.

Kortom je weet wat je nu hebt, je weet wat je er op korte en op lange termijn aan moet vervangen en dat is bij elke andere auto (ongeacht km.stand, bouwjaar etc) weer afwachten.
Als je dus blij bent met de volvo, zou ik de volvo niet wegdoen. ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0