Is interne motorreiniging

Overgenomen van het AMT forum

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 13.12.2022 - 21:56  ·  #1
Praktijktest: kan motorreiniging extreem olieverbruik terugdringen?
Olieverbruik kan een probleem zijn bij nieuwe en bij oude auto’s. Bij oude exemplaren kan het een reden zijn om de auto af te schrijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ford Mondeo 1.8 Duratec HE uit 2003 die je op deze pagina’s ziet. Het gemiddelde olieverbruik is 1 liter op 770 km, met uitschieters naar boven. Enkeltje sloop, zou je zeggen. Of kan een motorreiniging dit extreme olieverbruik terugdringen?
GEEF ARTIKEL CADEAU
DELEN
Praktijktest: kan motorreiniging extreem olieverbruik terugdringen?
De rode Mondeo kwam met een ‘survival kit’. Geen overbodige luxe bij een olieverbruik van 1 op 770.
De rode stationwagen op deze pagina’s is aangeschaft als ruim, voordelig vakantievervoer door vrienden van ondergetekende. Tijdens de reis bleek het olieverbruik buitensporig hoog, waardoor de auto rijp leek voor de sloop. Met de gedachte ‘hoe erg kan het zijn’ belandde de auto bij een kilometerstand van 214.000 in handen van deze AMT-redacteur. Een experiment was geboren.

Loggen
Met een logboek op zak is het olieverbruik gedurende twee maanden en zo’n 2.000 km nauwlettend in de gaten gehouden. Omdat het verbruik op hogere snelheden exponentieel leek te stijgen is ook het rijpatroon in de metingen verwerkt. In grote lijnen blijkt de conclusie te kloppen.

Tijdens een vakantierit naar de Belgische Ardennen, tot aan het dak afgeladen en met snelheden van 130 km/u, verdween er ruim een liter olie. De terugweg werd kalmer gereden, waarbij ook het verbruik daalde.

In het beste geval verbruikt de stationcar iets meer dan een liter per 1.000 km

Het beeld: in het beste geval verbruikt de stationcar iets meer dan een liter per 1.000 km. De negatieve uitschieter van 1 op 200, zoals voor verkoop werd gemeld, konden we niet bevestigen. We hameren af op een gemiddelde van 1 op 770, wat we gerust extreem mogen noemen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de metingen gedaan zijn door de peilstok af te lezen – niet van wetenschappelijk niveau. Wel is het peil in de meeste gevallen op dezelfde parkeerplaats gecontroleerd.

Diagnose
Dankzij het olielogboek is er een duidelijk beeld van het verbruik onder uiteenlopende omstandigheden. De reden van dit extreme verbruik wordt niet meteen duidelijk. Lekkage is in ieder geval geen oorzaak. Onder de rode Ford blijft het kurkdroog. Ook de carterventilatie, al snel verdachte bij een hoog olieverbruik, functioneert naar behoren. Tijd voor nadere diagnose.


Peter de Leeuw van Forté: “Als een motor compleet versleten is, kan zelfs de beste reiniging niets meer betekenen.”
Peter de Leeuw van Forté is graag bereid om het experiment aan te gaan. Belangrijke voorwaarde bij extreme gevallen als de onze vindt hij een gedegen controle vooraf: “Als een motor compleet versleten is, kan zelfs de beste reiniging niets meer betekenen.” Hij voegt er nog aan toe dat zijn werkgever een diagnose, zoals beschreven in dit artikel, kostenloos aanbiedt bij vaste klanten.


Met de compressiemeter zien we snel hoe de motor eraan toe is.

De eerste compressiemeting. Niet slecht, cilinder 1 scoort zelfs opvallend goed.




Opvallende waarden
Al bij het uitdraaien van de bougies verschijnt er een frons op Peters voorhoofd. “Kijk, die witte aanslag, dat is een teken van fors olieverbruik.” Na deze constatering gaat Peter de Mondeo te lijf met een compressiemeter. Het resultaat van de eerste meting verbaast alle aanwezigen.

Met speels gemak pompt cilinder 1 een waarde van 15 bar! Nummer 2 tot en met 4 scoren respectievelijk 10,3, 12,1 en 11,5 bar. Niet slecht, maar de verschillen met de eerste cilinder zijn groot. Voorlopig luidt de conclusie dat onze motor niet compleet versleten is.


Voor diepgaande diagnose gebruikt Peter de endoscoop.
Speleologie
We juichen niet voor onze beurt, want Peter brengt de endoscoop in stelling. We gaan de verbrandingsruimte aan een nadere inspectie onderwerpen. Dit soort speleologie brengt immers de echte geheimen aan het licht.

Tijdens het afdalen in cilinder 1 zien we opnieuw die frons. “De zuigerbodem is nat…” En inderdaad, op het endoscoopbeeld zien we een donkere, glanzende aanslag op de zuiger. “Dit wijst op de aanwezigheid van olie in deze ruimte, dat in ieder geval via deze cilinder zijn weg naar de uitlaat vindt.” Daarnaast zien we, net als op de bougies, witte aanslag op de zuigerbodem en rond de uitlaatkleppen. Eveneens sporen van olieverbruik.


Witte aanslag op de bougies is een teken van olieverbruik.

De natte zuigerbodem van cilinder 1 verraadt een slechte afdichting. Zuigers 2 tot en met 4 zijn wel droog.




De witte verbrandingsresten zien we ook bij andere cilinders, al zijn de zuigerbodems daar keurig droog. Ondanks de voorbeeldige compressie lijkt cilinder 1 nu hoofdverdachte als het gaat om olieverbruik. Peter: “Doordat deze cilinder constant nat is zal de afdichting in de compressiemeting goed lijken, vloeistof dicht immers hermetisch af. Dat kan het beeld vertekenen, de mechanische afdichting hoeft niet in orde te zijn.”

Lakafzetting
Met deze opmerking is het inwendige onderzoek niet ten einde. Peter controleert ook het hoonpatroon op afwijkingen. Dit patroon zorgt ervoor dat een stevige oliefilm kan worden opgebouwd, die de olieschraapveren vervolgens kunnen meenemen in hun neergaande beweging.


Op deze foto is geen hoonpatroon zichtbaar, de scherpe reflectie laat zien dat er sprake is van lakafzetting.
“Je ziet de diepe groeven van het originele patroon nog, maar de fijnere zijn praktisch opgevuld door een glanzende lakafzetting,” licht Peter toe, “daardoor vormt de reflectie van de endoscooplamp een dunne, scherpe lijn.” Op kleine delen is het hoonpatroon compleet verdwenen, een teken van licht kantelende zuigers. De ervaring leert dat deze sporen niet tot noemenswaardig olieverbruik leiden.


Na de reiniging is het hoonpatroon duidelijk hersteld.
Behandelplan
Peters conclusie is duidelijk. De motor vertoont weliswaar sporen van slijtage, maar het zijn geen sporen die zo’n hoog olieverbruik zouden moeten verklaren. Vermoedelijk wordt het probleem veroorzaakt door vastzittende olieschraapveren, een kwaal die bij deze Ford-motoren vaker genoemd wordt in combinatie met een hoog olieverbruik.

Het behandelplan is klaar: we gaan voor het volledige pakket dat Forté te bieden heeft. “We kiezen er in dergelijke gevallen voor om alles in één keer aan te pakken,” licht Peter toe, “zodat de klant niet tot viermaal terug hoeft te komen. Dat zou onnodig tijd, geld en frustratie kosten.”


Peter zet in totaal 250 ml Petrol Intake Cleaner op de zuigers, deze moet een uur inweken en daarna door droog te starten worden verwijderd. Vergeet je dit, dan is er grote kans op vloeistofslag.
Bovenaan beginnen
De behandeling start met Petrol Intake Cleaner. Deze vloeistof zet Peter op de zuigers, zodat de zuigerveren van bovenaf kunnen worden ingeweekt. Na een uur moet de vloeistof verwijderd worden door droog te starten, om vloeistofslag te voorkomen. Hierna kunnen de bougies terug in hun schacht. Het oliepeil van de Duratec is dusdanig laag dat de inhoud van twee flessen Forté Motor Flush (400 ml per stuk) zonder problemen kan worden toegevoegd.


Er wordt 800 ml Forté Motor Flush aan de oude olie toegevoegd, hierna moet minstens 150 km gereden worden.
Nu is het zaak om ten minste 150 km te rijden met normale belastingen, motortemperaturen en snelheden. Van Forté in IJsselstein naar Eindhoven en weer terug, dus, en zo geschiedde. Na terugkomst in IJsselstein wordt opnieuw de compressie gemeten. Cilinders 1 tot en met 4 laten nu al sterk verbeterde waarden zien van 15, 13,8, 13,5 en 14 bar.

Na de compressiemeting wordt de oude olie afgetapt, het oliefilter vervangen en worden Forté Top End Treatment (400 ml), Oil Fortifier (400 ml) en Seal Conditioner (250 ml) aan de motor toegevoegd. De rest van het carter wordt gevuld met 3,4 liter volsynthetische 5W-30 van MPM. Klaar voor de volgende fase van ons experiment.


Links: compressie direct na de motorspoeling. Rechts: de compressie 3.000 km later.
Na 4.000 km…

Deze grafiek laat zien hoe het olieverbruik zich over tijd ontwikkeld heeft. Direct na de flush is er geen verbetering zichtbaar, daarna krijgen de ingrepen een duidelijk effect.
Sinds de motorspoeling heeft de Mondeo bepaald niet stilgestaan en is er 4.000 km aan asfalt onder de wielen doorgetrokken. De eerste 476 kilometer stemden weinig hoopvol: deze kostten een liter olie. Hierna kleurde het beeld telkens rooskleuriger. De volgende 900 milliliter hield het 1.735 km lang vol, waarna tot het maximale peil is bijgevuld.

De daarop volgende 1.800 kilometer is er nog maar 200 ml verbrand, waardoor de conclusie luidt dat het olieverbruik succesvol is teruggebracht. Extrapoleren we het laatste resultaat, dan resulteert dat in een verbruik van 1 op 9.000.

Extrapoleren is misschien zilver, inspecteren is goud en dus rijden we opnieuw naar Peter. De compressiemeting laat een nog verdere verbetering zien: bijna alle cilinders halen nu 15 bar. Ook de cilinders zien er aanzienlijk beter uit. Waar het hoonpatroon eerder verborgen ging onder lakafzetting zijn de in de fabriek aangebrachte beschadigingen weer duidelijk zichtbaar.

Controle van de zuigers leert dat de vettige, donkere aanslag op de zuigerbodem van cilinder 1 eveneens is verdwenen. “De afdichting lijkt hersteld”, zegt Peter, “maar dat alle cilinders 15 bar halen verbaast me. Blijkbaar is dit wat deze HE-motoren (High Efficiency) van Ford moeten doen.”

Bekijk de video’s!
We volgden het proces nauwgezet met een lopende camera, want videobeelden zeggen nog meer dan foto’s.

De twee delen:

Deel 1: Extreem olieverbruik terugdringen met flush en additieven, kan dat?

Deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op 770 naar…

Wat doet wat en wat kost het?
Doordat de behandeling als geheel is uitgevoerd kunnen we niet aantonen welk product verantwoordelijk is voor welk deel van het resultaat. Om dit te bepalen, zou de olie opnieuw gewisseld moeten worden, zonder in eerste instantie additieven toe te voegen. Wellicht een vervolgonderzoek waard, voor nu is het goed om te weten dat deze Mondeo een voor leeftijd en kilometers normaal olieverbruik heeft.

De behandeling is in dit geval succesvol, maar is het daarmee ook rendabel? Peter: “Deze behandeling kostte € 136 exclusief btw aan Forté-producten. Als je voor de werkzaamheden twee uur arbeid rekent doe je jezelf niet tekort, zolang je de 150 km door de klant laat rijden.” In dit geval heeft de behandeling een verder goede, prettig rijdende auto van de slopershamer gered. “En zo zie je maar weer,” besluit Peter, “je kunt pas zeggen dat een motor versleten is nadat je deze hebt gereinigd.”
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 13.12.2022 - 22:26  ·  #2
Klinkt als een goed verhaal. Iig heldere taal & uitleg.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39716
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 07:06  ·  #3
Uit eigen ervaring;



In dit geval BG, platinum air intake met motorreiniging, met als resultaat complete compressie herstel.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 08:55  ·  #4
Mooi resultaat, vooral de compressiemeting die Bigdog laat zien is overtuigend.

De grens waarbij een koper van een nieuwe auto mag klagen over te hoog olieverbruik wordt door veel fabrikanten gelegd op 1 L per 1000 Km.
Een verbruik van 1 lL op 770 Km voor een auto met 200.000 km op de teller is niet extreem.
Enig olieverbruik is helemaal niet slecht voor een auto motor. Het idee dat een goede motor geen olieverbruikt is niet juist.

Bijkomend voordeel van de resultaten die uit de compressietest van Bigdog blijkt is lager verbruik van de auto.
Dat is in tijden van hoge brandstof kosten zeker zo belangrijk asl minder olieverbruik.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:01  ·  #5
Dacht het niet.
1 liter op 1000 km betekend dat ik nooit meer olie hoef te verversen.
Elke 8a9 dagen een liter.

Dan gaat die auto er subiet uit.

Mijn xc60 heb ik 1 liter moeten bijvullen na 11K km.
Daar kan ik mee leven.
De vorige V70 was 1 liter op 8K km en kan ik ook mee leven.
Maar op 3 K km is mij al teveel verbruik..

Uiteraard moet olie smeren en koelen maar mensen / monteurs die 1 op 1000 km normaal vinden kan ik niet geloven.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:05  ·  #6
Het gaat niet om mensen zoals monteurs maar om wat fabrikanten hanteren als norm voor olieverbruik bij nieuwe auto's.
Bij 1 L op drieduizend kilometer heb je geen enkele aanspraak op garantie bij een nieuwe auto.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:30  ·  #7
Quote door Wakkerewilly

Mooi resultaat, vooral de compressiemeting die Bigdog laat zien is overtuigend.

De grens waarbij een koper van een nieuwe auto mag klagen over te hoog olieverbruik wordt door veel fabrikanten gelegd op 1 L per 1000 Km.
Een verbruik van 1 lL op 770 Km voor een auto met 200.000 km op de teller is niet extreem.
Enig olieverbruik is helemaal niet slecht voor een auto motor. Het idee dat een goede motor geen olieverbruikt is niet juist.

Bijkomend voordeel van de resultaten die uit de compressietest van Bigdog blijkt is lager verbruik van de auto.
Dat is in tijden van hoge brandstof kosten zeker zo belangrijk asl minder olieverbruik.



Ik blijf me toch wel steeds een beetje verbazen om jouw bijdrages.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 10:52  ·  #8
Quote door hermanusb

Dacht het niet.
1 liter op 1000 km betekend dat ik nooit meer olie hoef te verversen.
Elke 8a9 dagen een liter.

Dan gaat die auto er subiet uit.

Mijn xc60 heb ik 1 liter moeten bijvullen na 11K km.
Daar kan ik mee leven.
De vorige V70 was 1 liter op 8K km en kan ik ook mee leven.
Maar op 3 K km is mij al teveel verbruik..

Uiteraard moet olie smeren en koelen maar mensen / monteurs die 1 op 1000 km normaal vinden kan ik niet geloven.

+1
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 11:12  ·  #9
Wat ik begrepen heb is dat de ford motoren uit de NN meer vervuild raken, wellicht is dit iets wat ik ook een keer ga laten doen bij de NN.
Heb ooit een 850 gehad die zo ongeveer iedere tankbeurt olie moest worden bijgevuld, dat vind ik (en is ook) zeker niet normaal.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 14:31  ·  #10
Olieverbruik blijft een eeuwige discussie. De automerken waar ik voor werk hanteren 1 ltr op 2000 km voordat er garantietechnisch iets aan mag gebeuren.
Ja een auto mag iets olie verbruiken en de nieuwere doen dat ook dankzij (vaak) dunnere olie (0W20) maar ook dankzij de fameuze EGR-systemen, waarbij uitlaatgassen nogmaals de verbrandingsruimte ingaan om verder verbrand te worden. En daarnaast niet te vergeten het nieuwe rijden, anders gezegd, laag toerig rijden.
Bovenstaande is een zegen voor de garagisten....
Door te appeleren aan de brandstofkosten gaan we heel laagtoerig rijden waardoor de motor niet echt heet meer word en roet minder verbrand en daarnaast doet de EGR de rest.... Gevolg, roet neerslag in inlaatspruitstuk, egr en verbrandingsruimte. Zuigerveren en olieschraapveren koeken dicht en olieverbruik is geboren !!
Is het te voorkomen ? Jazeker voor een groot gedeelte door te rijden zoals velen geleerd hebben bij het halen van ons rijbewijs en niet te miepmousen over 1 op 12 of 1 op 14.
Reiniging is een optie om opnieuw te beginnen en periodiek een branstoftoevoeging met de huidige (bio)brandstoffen een must.
Ik realiseer me dat ik met bovenstaande mensen tegen de schenen schop, dat is niet zo bedoeld.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 15:09  ·  #11
Toch lastig want als ik me een beetje aan de snelheid hou dan zit ik met mijn automaat laag in toeren.

Oftewel,,,,,,, planken en risico op boetes?
Ik los het op door elke rit een kort stuk even de snelheid naar omhoog te brengen en de auto handmatig een versnelling omlaag te brengen.

Dan kom ikop 2700 toeren uit.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 15:22  ·  #12
Dat is dan weer een voordeel van een handbak; onder de 3000 toeren wordt er niet geschakeld 😝 scheelt dat de 2.0T (zowel de N als de NN) daar vrij snel zit.
Zelfde als met een fiets, daarmee ga je ook niet in een hoge versnelling een bergje op.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Dat zit ik bijna standaard

 · 
Posted: 14.12.2022 - 15:36  ·  #13
Quote door hermanusb

Dan kom ikop 2700 toeren uit.


Bij 130 gps km zit ik rond de 2700 rpm. En soms, heel soms, (; kick down naar de 3 en dan van 80 naar "net iets boven de" 100 Zodat het niet te gek wordt. Incidenteel voordeel van 100 km wegen waar 70 of 80 wordt gesukkeld...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 15:44  ·  #14
Klopt.

Ik laat ook wel eens afzakken als de weg leeg is, en dan bij 80 trappen we hem even in tot 165 op de gps.
Dat is net onder de invorderingssnelheid.

Uiteraard wel na 19 uur.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Is interne motorreiniging

 · 
Posted: 14.12.2022 - 16:14  ·  #15
Quote door Johan XC70

Olieverbruik blijft een eeuwige discussie. De automerken waar ik voor werk hanteren 1 ltr op 2000 km voordat er garantietechnisch iets aan mag gebeuren.
Ja een auto mag iets olie verbruiken en de nieuwere doen dat ook dankzij (vaak) dunnere olie (0W20) maar ook dankzij de fameuze EGR-systemen, waarbij uitlaatgassen nogmaals de verbrandingsruimte ingaan om verder verbrand te worden. En daarnaast niet te vergeten het nieuwe rijden, anders gezegd, laag toerig rijden.
Bovenstaande is een zegen voor de garagisten....
Door te appeleren aan de brandstofkosten gaan we heel laagtoerig rijden waardoor de motor niet echt heet meer word en roet minder verbrand en daarnaast doet de EGR de rest.... Gevolg, roet neerslag in inlaatspruitstuk, egr en verbrandingsruimte. Zuigerveren en olieschraapveren koeken dicht en olieverbruik is geboren !!
Is het te voorkomen ? Jazeker voor een groot gedeelte door te rijden zoals velen geleerd hebben bij het halen van ons rijbewijs en niet te miepmousen over 1 op 12 of 1 op 14.
Reiniging is een optie om opnieuw te beginnen en periodiek een branstoftoevoeging met de huidige (bio)brandstoffen een must.
Ik realiseer me dat ik met bovenstaande mensen tegen de schenen schop, dat is niet zo bedoeld.


Mij schop je niet tegen de schenen, kan best wat hebben hoor. :happy:

Eens met je postje. Het nieuwe rijden en milieumaatregelen die de uitstoot moeten verminderen dragen bij aan meer vervuilde motoren.
Uiteindelijk is dat niet bevorderlijk voor het milieu. Auto's zullen meer kans lopen op motorschade waardoor de auto voortijdig wordt afgedankt.
Dat laatste is uit milieu oogpunt geen goede ontwikkeling.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0