Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 
 
 
 
 
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 23:38  ·  #91
Quote door Olvov

Quote door FullThrottle

Waarom zou je dat als overheid willen faciliteren als je het heel éenvoudig de wereld ik bedoel Europa uit kunt helpen?


Omdat het simpelweg niet zo eenvoudig is als het lijkt. De registratie systemen zijn niet compatible en dan hebben we het nog niet gehad over betrouwbare individuele data aanvoer in de lidstaten.


Ik denk dat het toch vooral (weer) aan de wil om één systeem te hanteren ontbreekt in de landen die samen de EU zeggen te vormen maar dus in de praktijk vooral gewoon hun eigen gang gaan. Feitelijk is er gewoon geen Unie op dit gebied (en vele andere gebieden).
Heel moeilijk kan het echt niet zijn. Ik programmeer zelf wel het één en ander en in iedere database is het een kwestie van de gegevens koppelen aan dezelfde unieke "identifier" en laten we die nu al hebben, het Vin nummer. Elk land zal nu wel werken met z'n eigen software en database, als die er al is. Dus de gebruikelijke "op maat gemaakte" (lees met geen enkel andere software communicerende software) waarschijnlijk verouderde amateuristische houtje touwtje software systemen die ooit eens door iemand in elkaar geknutseld zijn maar waar nu niemand meer een, jawel, "touw" aan vast kan knopen. Of te wel je moet compleet nieuwe software en database ontwikkelen die in elk EU land gebruikt gaat worden en dat willen we natuurlijk weer niet want we zijn dan wel EU maar toch ook vooral eerst Nederlander, Duitser etc. etc. Dus lang leve de EU! 😉
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 08.02.2022 - 01:39  ·  #92
Quote door MTE

Eigenlijk is bijv een auto uit een ander land dan Nederland, België, Hongarije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk een grote gok qua correcte km stand begrijp ik uit het verhaal van Brinkie en Ciske , correct ?

Dat klopt zeker, en dan moet je zelf nog gaan na zoeken, er zijn ook handelaren in nederland die in het nieuws komen doordat hun auto’s standaard achteruit rijden van Zweden naar nederland.


Ik had echt gedacht dat Duitsland ook een registratie had waar je als koper info kunt halen , niet dus (?)

Nop in Duitsland is het niet eens strafbaar om de km stand te veranderen. In de meeste stukken in het nieuws over km standen komt ook naar voor dat 1 op de 3 import auto’s uit Duitsland terug gedraaid is.

Hoe is het eigenlijk met Zwitserland.

Daar zijn ze met sommige regels streng, maar ze maken daarin al helemaal geen onderdeel uit van de eu. Je kunt als t goed is in Zwitserland wel de mn standen opvragen.

Uitlezen zal ook wel geen optie zijn ?

De km standen worden met de computer tegenwoordig gemanipuleerd, en dan zou je wel een prutser zijn als je de interne km teller niet direct mee pakt. Er is gewoon een hele handel wereldwijd in de km standen.

Ik kan met een uitzending van lang terug herinneren bij het Duitse RTL. Die hadden een simpel apparaatje , in de obd poort en daar rolde het zo uit, goed/fout.



( zijn er eigenlijk linkjes naar sites waar het checken iig wel kan ?)



Is deze bijv te controleren ?

https://m.mobile.de/auto-inser…f7&type=ad
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 08.02.2022 - 15:22  ·  #93
Import auto's zijn altijd een vraagteken wat de kilometerstand betreft.
Zit er een gat in de bijgeleverde historie dan is dat vrijwel zeker een auto met een dubieuze kilometerstand.

De oplossing is simpel. Fabrikanten bouwen een geheugenchip in waarin de kilometerstand wordt vastgelegd.
Die chip is door dealers uit te lezen en kan niet gemanipuleerd worden in tegenstelling tot de odometer van de auto.
De grote Duitse merken hebben die voorziening al 20 jaar.
Het wordt tijd dat Volvo die geheugenchip ook gaat inbouwen.

Nog even toegevoegd:

Ik heb niet alle postjes gelezen maar ben wel verbaasd over de vraagprijs van deze Volvo.
Mijn rode beest is van tweede eigenaar heeft aantoonbaar 220.000 km gelopen.
Het is een oudere versie uit 2001 en kostte inclusief volledige beurt bij Dennis 2000 euro.
Komt uit een land waar nooit met zout gestrooid wordt.
Scheelt zes jaar met dit orgel maar dan heb je wel een eerlijke auto zonder vreemde kilometerstand.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 08.02.2022 - 15:46  ·  #94
Quote door Wakkerewilly

Import auto's zijn altijd een vraagteken wat de kilometerstand betreft.
Zit er een gat in de bijgeleverde historie dan is dat vrijwel zeker een auto met een dubieuze kilometerstand.

De oplossing is simpel. Fabrikanten bouwen een geheugenchip in waarin de kilometerstand wordt vastgelegd.
Die chip is door dealers uit te lezen en kan niet gemanipuleerd worden in tegenstelling tot de odometer van de auto.
De grote Duitse merken hebben die voorziening al 20 jaar.
Het wordt tijd dat Volvo die geheugenchip ook gaat inbouwen.


Nog even toegevoegd:

Ik heb niet alle postjes gelezen maar ben wel verbaasd over de vraagprijs van deze Volvo.
Mijn rode beest is van tweede eigenaar heeft aantoonbaar 220.000 km gelopen.
Het is een oudere versie uit 2001 en kostte inclusief volledige beurt bij Dennis 2000 euro.
Komt uit een land waar nooit met zout gestrooid wordt.
Scheelt zes jaar met dit orgel maar dan heb je wel een eerlijke auto zonder vreemde kilometerstand.

Haha, alles is te hacken en te manipuleren, ook bij de Duitse merken (hint: google eens op 'kilometer correctie')

Overigens is het natuurlijk een vergelijking van appels met peren, een oud model, pre-facelift tegen een veel nieuwere V70NN
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2201
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 08.02.2022 - 16:12  ·  #95
Quote door MTE

Hoe is het eigenlijk met Zwitserland dat als erg streng bekend staat ?

Zwitserland zit niet in de EU, dus was niet in het EU-rapport opgenomen. Hun Motorfahrzeugkontrolle (MFK) noteert de kilometerstand op het formulier, ik heb een keer een Zwitserse importauto bekeken en daar zat een hele stapel MFK rapporten bij, met oplopende kilometerstand (de rest van de auto was qua conditie de moeite niet waard, kilometerstand zegt niet alles)
Probleem is alleen dat er geen controle mogelijk is is op die MFK kilometerstand (Zwitsers doen heel moeilijk over gegevensbescherming) en het ook voorkomt dat boekjes worden vervalst. Dus je bent alsnog afhankelijk van aanwezige onderhoudspapieren. Gelukkig zijn de meeste Zwitsers ERG nauwkeurig hiermee.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2201
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 08.02.2022 - 16:34  ·  #96
Quote door FullThrottle

Ik denk dat het toch vooral (weer) aan de wil om één systeem te hanteren ontbreekt in de landen die samen de EU zeggen te vormen maar dus in de praktijk vooral gewoon hun eigen gang gaan. Feitelijk is er gewoon geen Unie op dit gebied (en vele andere gebieden).

Dat systeem is er: EUCARIS: https://www.eucaris.net/
Wordt door RDW beheerd: https://www.rdw.nl/over-rdw/or…gspartners
https://www.noraonline.nl/wiki/EUCARIS
Als je deze links volgt en denkt, ik snap hier geen reet van, klopt, het is een nogal technisch verhaal. Maar de standaard en het systeem is er en werkt al een aantal jaren. Je moet alleen als lidstaat fors investeren om de koppeling te maken tussen je kilometerregistratie en de "Mileage" dienst van EUCARIS. Als je als lidstaat die registratie überhaupt hebt en je lokale wetgeving het toestaat om die gegevens uit te wisselen. Het wordt op dit moment vooral gebruikt om gegevens over tachografen en gestolen voertuigen uit te wisselen.

De volgende landen zijn op Mileage aangesloten: https://www.eucaris.net/archive/connections/
Nederland (sinds 1-10-2015)
Slowakije (sinds 1-10-2015)
België (sinds 25-10-2016)
Letland (sinds 14-8-2018)
Estland (sinds 15-9-2020)

Maar de landen onderling moeten verdragen (bilateraal of multilateraal) afsluiten om met elkaar de gegevens uit te wisselen, EUCARIS is slechts een standaard, een tussenpersoon. Vooralsnog wisselen volgens mij alleen Nederland en België die gegevens uit, dus je zou bij een Belgische importauto een volledig tellerrapport moeten krijgen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0