Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 
 
 
 
 
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 07:21  ·  #76
Quote door Ed

Goed speurwerk zeg! Wat me echter opvalt is dat als het carfax rapport gratis wordt aangeboden er vaak een issue is met de km-stand. Wat is het criterium voor het gratis aanbieden van het carfax rapport? Is dat alleen bij import auto's? Had die eerste zilveren V70 2.5T R-design eerder gespot, dat is zeker 2 maanden geleden. Is al opmerkelijk dat deze er nog steeds staat.

Op autotrack krijg je altijd een gratis carfax rapport aangeboden. Heeft daar niets met schade, km-standen of wat dan ook te maken. Gewoon een stukje service.
Ciske
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dinteloord
Leeftijd: 50
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 14:38  ·  #77
Quote door hermanusb

Dat carfax gebeuren kost zo tezien best veel geld.


Buiten autotrack om kost het best wel wat ....
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 14:46  ·  #78
Vind je ? Als ik me niet vergis is het 10 euro per rapport.

Neem nu een van die wagens waar blijkt dat het niet klopt, die dealer wagen bijv.

Zou je nog steeds hetzelfde bedrag voor die wagen betalen als blijkt dat de klok eigenlijk een paar ton hoger is ?

Dan is dat tientje peanuts. Daarbij, je koopt het rapport enkel als je de wagen echt zou willen…
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 16:02  ·  #79
Volledig mee eens!
Ciske
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dinteloord
Leeftijd: 50
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 16:24  ·  #80
Inderdaad is dan een tientje peanuts.. het zou mooi zijn als we het altijd bij iedere auto in konden zien.. dan loopt het wel aardig op ..iedere keer een tientje... zou eigenlijk zo moeten zijn.. inzicht .. duidelijkheid.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 23:08  ·  #81
Wat ik eigenlijk niet snap is dat je in dit ene Europa waar wij toch in schijnen te leven niet gewoon gratis de door de bevoegde autoriteiten in Europa (zoals de RDW in Nederland) geregistreerde kilometerstanden kunt opvragen met het chassisnummer. Ik bedoel dan is die hele fraude met km standen van Europese auto's gewoonweg onmogelijk of in ieder geval makkelijk te ontdekken. Hoe je het ook went of keert het terugdraaien van kilometerstanden is tenslotte gewoon oplichting. Waarom zou je dat als overheid willen faciliteren als je het heel éenvoudig de wereld ik bedoel Europa uit kunt helpen?
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 23:23  ·  #82
Helemaal mee eens. Dat zou pas consumenten bescherming zijn. In plaats van "onderzoek" en "meldplicht". Import en export regels aanpassen zal wel veel te lastig zijn. Maar een historie zou gewoon standaard bijgeleverd moeten worden en zeker wanneer de tools ervoor al aanwezig zijn (carfax rapport)
Olvov
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Provincie Zeeland
Berichten: 84
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 06.02.2022 - 23:41  ·  #83
Quote door FullThrottle

Waarom zou je dat als overheid willen faciliteren als je het heel éenvoudig de wereld ik bedoel Europa uit kunt helpen?


Omdat het simpelweg niet zo eenvoudig is als het lijkt. De registratie systemen zijn niet compatible en dan hebben we het nog niet gehad over betrouwbare individuele data aanvoer in de lidstaten.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 00:08  ·  #84
Waar een wil is (bij voldoende economisch belang), is er een sluitende administratie…
Olvov
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Provincie Zeeland
Berichten: 84
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 00:20  ·  #85
Het bewijs hiervan is dan zeker de succesvolle ICT projecten uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse overheid ? :-(
Overheden en ICT systemen en dan in Europees verband, hmmm. Buiten dat, ik denk niet dat de wil er is.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 12:47  ·  #86
Het kan wel, hoor! Kijk maar naar SEPA bijvoorbeeld.
Maar wat betreft willen denk ik dat je gelijk hebt.
Ciske
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dinteloord
Leeftijd: 50
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 16:51  ·  #87
Het moet toch te doen zijn om zo'n systeem te realiseren.. chassisnummer invoeren en daar komt de uitdraai van iedere auto, systeem koppelen aan alle garagebedrijven of instanties in de EU die keuringen uitvoeren en dan is het niet interessant meer dat terug draaien en de burger komt er dan niet te laat achter...

Van de volvo dealer dan één niet echt goed onderbouwd antwoord gehad en daar heb ik nog op geantwoord zaterdag... maar dat was het dan, de auto blijft te koop en wordt dus gewoon aan een nieuw "slachtoffer" overgedaan.. tenminste dat denk ik wel. hmmmm... niet goed...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2201
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 17:20  ·  #88
Ik zit een beetje in die voertuigdata en het is iets gecompliceerder dan het lijkt. Er lijken wat privacy-issues aan te zitten en er zijn ook een aantal partijen actief die handelen in die data. Europees is het wel geregeld maar de lidstaten maken er niet goed gebruik van. Een onderzoek van de EU uit 2018 vind je hier.

In Duitsland en Frankrijk is er geen enkele registratie maar is tellerfraude wel strafbaar. In Cyprus, Letland en Portugal is terugdraaien van tellers niet strafbaar, in Slowakije is de boete maar €226.

Er zijn maar 4 landen in de hele EU (5 als je het VK meetelt, wat in 2018 nog bij de EU hoorde) die voor de consument toegankelijke kilometerstanden aanbieden: Nederland, België, Hongarije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Er is een EU-breed systeem om kilometerstanden uit te wisselen (EUCARIS), maar alleen Nederland en België maken er gebruik van.

In Zweden is het geen enkele moeite om op basis van het (Zweedse) kenteken of het chassisnummer de kilometerstanden te controleren, diverse websites bieden die dienst aan en het kost niets.
In de UK zijn tellerstanden die bij de MOT (APK) zijn doorgegeven openbaar, als je het kenteken weet tenminste.
België heeft de Carpass, of dat systeem gemakkelijk toegankelijk is voor wie de tellerstanden wil checken (op basis van chassisnummer, want het kenteken is in België persoonsgebonden) weet ik niet maar de verkoper moet het wel tonen en je kunt online de echtheid controleren van het formulier.

In Nederland kun je met een kilometerstand van een in Nederland geregistreerde auto naar RDW gaan en dan krijg je antwoord: de reeks is logisch (opeenvolgend), onlogisch (zit een lagere stand in) of geen oordeel (deel van reeks onbekend of onlogisch <2014), maar een echt rapport krijg je niet, dat krijgt alleen de eigenaar van de auto c.q. het autobedrijf waar de auto in de handelsvoorraad staat, als deze het tellerrapport opvraagt bij RDW. Is de auto geëxporteerd, dan is ook de tellerhistorie foetsie want het kenteken is vervallen.

VWE verzamelt wel kilometerstanden, die data krijgen ze door van garagebedrijven die onderhoud of APK hebben uitgevoerd en bij VWE zijn aangesloten. Ik heb het idee dat die data ook bij Carfax aankomt, want de Carfax rapporten tonen kilometerstanden.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 20:13  ·  #89
Eigenlijk is bijv een auto uit een ander land dan Nederland, België, Hongarije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk een grote gok qua correcte km stand begrijp ik uit het verhaal van Brinkie en Ciske , correct ?

In België is het systeem best wel streng meen ik en moet de verkoper idd eea bewijzen zonder dat je er om vraagt.

Ik had echt gedacht dat Duitsland ook een registratie had waar je als koper info kunt halen , niet dus (?)

Hoe is het eigenlijk met Zwitserland dat als erg streng bekend staat ?


Uitlezen zal ook wel geen optie zijn ?

Ik kan met een uitzending van lang terug herinneren bij het Duitse RTL. Die hadden een simpel apparaatje , in de obd poort en daar rolde het zo uit, goed/fout.



( zijn er eigenlijk linkjes naar sites waar het checken iig wel kan ?)


Is deze bijv te controleren ?

https://m.mobile.de/auto-inser…f7&type=ad
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 187
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Uw inzicht, wat zegt uw gevoel, is dit de juiste Volvo?

 · 
Posted: 07.02.2022 - 20:44  ·  #90
“Scheckheft komplett mit sehr viele dokumentation. Eine besitzer 2006-2021.”

De beschrijving doet vermoeden dat nou net bij deze auto alles klopt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0