Update in dit remleiding drama: vandaag weer even bezig geweest, gister kwam er wat tussen.
Allereerst heel veel dank voor de uitleg en foto's van lerren en GrunnS60. Ik had en heb nu een veel beter idee van hoe de verbindingen in elkaar steken, erg handig! Weet je gewoon beter wat je aan het doen bent.
Hoewel ik inderdaad die moer wel voelde kreeg ik er niet goed een sleutel op om het ding vast te zetten en heb ik uiteindelijk de leiding los gekregen door ipv een waterpomtang een beter tang op dat stukje metaal wat niet de moer is te zetten:
Hierna kreeg ik het stukje er vrij makkelijk af. Ik heb de slang erachter een beetje bekeken en er is misschien een kans dat die toch nog goed is. Waarschijnlijk is die steeds weer teruggedraaid zonder dat ik het doorhad toen ik eergister een tijdje bleef doordraaien terwijl die moer meedraaide. Hij zou echt wel vervangen moeten worden, maar ik had een beetje de hoop om hem door de keuring te krijgen met deze oude slang om vervolgens die slang dan de komende tijd ergens te vervangen, al dan niet met hulp van Grunn60.
Vervolgens heb ik met veel prutswerk de remleiding van 60cm in vorm gekregen en die zit nu op zn plek, maar dit is nu ongeveer de situatie:
Na deze foto heb ik m nog wat verder kunnen draaien, maar ik kwam op een gegeven moment weer eens helemaal niet verder en zit ie weer muurvast. Ik had als plan om morgen hem weer los te draaien, nog een keer weer goed schoon te maken en even helemaal goed in te smeren met wd-40? Of is er een handigere taktiek om te zorgen dat zoiets goed erin kan draaien?
Quote door GRUNNS60
Ok even in mn magazijn gekeken

.. op de fotos zie je een remslang met nippel voor het verbinden aan de remleiding en een koppelstukje voor het verbinden van stukje remleiding met rest van de leiding. Ik wil wel een stukje leiding voor je maken en opsturen maar daarvoor moet ik weten:
diameter remleiding: ik heb alleen 4.75 is geloof ik wel meest voorkomen. heb je een vastdraainippel op je remslang? zo nee wat is de diameter van het gaat waar nippel in gaat (waarschijnlijk standaard maar je weet maar nooit.) hoe ziet het einde van je remleiding er uit mbt vorm, als je hem los hebt of misschien belangrijker hoe ziet je nieuwe remslang aansluiting op remleding er uit(zie afbeeldingen). hoe lang moet het stukje remleiding zijn(niet te lang ivm opsturen. en moet er nog een bocht in op welke afstand van koppeling met slang. Of je moet het natuurlijk leuk vinden zelf te doen. laat je dan vooral niet tegenhouden. al doende leert men en de bevrediging als t klaar is is groter.
Ik heb zoals gezegd al een remleiding in huis! Ik had
deze besteld van estate services. Geen remslang nog. Ik had alleen nog een flinke blunder gemaakt die je dan maakt als je zoiets voor het eerst doet. Ik had de leiding (mbv zo'n buigtool) in vorm gebracht, maar vergeten te zorgen dat de connecties die er al aan zit op de uiteinden te zetten. Die willen niet meer over een bocht glijden namelijk. Vervolgens dus een uur bezig geweest om de bochten er weer uit te halen. Al met al dus niet de mooiste leiding geworden, maar hij is wel bruikbaar nog denk ik, zitten geen knakken in ofzo.
Bij het vervangen van de leiding ben ik wel weer bang dat ik het probleem maar verder blijf opschuiven. Hier zie je de verbinding tussen slang en leiding aan de andere kant van de slang. Die ziet er zo mogelijk nog slechter uit dat de kant waar ik nu mee bezig ben. Kans is dat de remleiding daar ook muurvast zit en ik dan ook die remleiding weer moet vervangen. Voor je het weet vervang je zo ongeveer de complete remleidingen van de auto! Maarja, misschien is het gewoon noodzaak. weet niet.
Quote door Nox95
Nou, voor dit soort gepruts kan het al snel uit om naar de garage te gaan.
Als je voor jezelf €25 per uur rekent, die je ook gewoon had kunnen werken of relaxen, en je bent 4 uur aan het klooien, heb je al €100 aan 'kosten' gemaakt. Dan het gekochte gereedschap nog, en het materiaal zelf. Dan zit je al snel op €200 voor zo'n k*tmoertje. Bij de garage ben je minder kwijt.
Uiteraard kun je dan die tijd die je er in gestoken hebt zien als investering in je eigen kennis en kunde. Die heb je natuurlijk niet opgedaan door naar de garage te rijden. Het gereedschap is in de toekomst evt ook nog weer te hergebruiken. Maar dan moet je ook echt van plan zijn om zelf je auto onderhoud te gaan doen, anders is het gewoon zonde.
Ik wilde hier nog wel even op reageren, maar ik doe het absoluut voor de kennis en kunde. Ik heb gewoon een heel lijstje voor de apk waarvan alles zo ongeveer gelukt is en dit is het laatste ding. Als ik had geweten dat het dit zou worden had ik m wel voor de garage gelaten, maar aan de andere kant is het ook wel weer een leuke uitdaging. Ik vind het gewoon ontzettend leuk om met die auto bezig te zijn en ik besef wel dat die auto van mij niet het eeuwige leven heeft met ruim een half miljoen op de teller, maar ik ga denk ik proberen hierna weer voor een v70 te gaan (of s70 desnoods) met wat minder op de teller en die gewoon zelf goed te onderhouden, want ik ken m nu al redelijk goed!