Issue met connectie remleiding op remklauw

 
 
 
 
 
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 403
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 07.08.2025 - 09:56  ·  #16
Dat zwarte stuk met de pijl is de stalen aansluiting van de remslang zelf: aan beide zijden van de slang zit een stalen aansluiting met uitwendige of inwendige schroefdraad waarover of waarin de moer-klemnippel van de metalen leiding wordt gedraaid. Bij jouw foto is dat dus een inwendige draad op de remslang. Aan de buitenzijde heeft deze aansluiting een cilindrisch deel en een stuk zeskant. Het cilindrische gedeelte wordt door het ronde gat in de beugel op de de achteras gestoken (zo te zien is die beugel bijna haaks verbogen ) en dan de moernippel van de leiding er in draaien waarbij eerst de losse C-clip over de moernippel geschoven is. In de meeste beugels zit om het cilindrisch gat aan de kant van de remslang een kleine zeskant verlaging geperst waarin de zeskant van de slang valt. De C-clip , een losse veerclip, houdt de slang in die zeskant uitsparing in de beugel. In theorie draait de remslang dan niet mee als je aan de moernippel gaat draaien. Zie bijgevoegde foto, is met een losse beugel. Nu is de boel zo vast en verroest dat de slang wel mee ging draaien. Waarbij je, denk ik, de beugel mee hebt verbogen. Je moet dus nu ook de zeskant van de slang ook nog vast gaan houden met, ik vrees een griptang want de zeskant van de slang zal ook wel verroest zijn. Probeer de beugel niet terug te tikken want waarschijnlijk breekt dan de las waarmee hij nu nog vast zit.

Ik zou ook de remslang te vervangen gezien de staat en leeftijd van het ding. De C-clip kan je ook gewoon nieuw krijgen, zal wel een universeel deel kunnen zijn, maar Volvo-nummer is 999290. Als je twijfelt over of je het wel kan en of het straks goed werkt (ook met ontluchten), laat het controleren. Succes.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 101
Berichten: 1717
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 07.08.2025 - 11:03  ·  #17
pfffffff wat een operatie zeg,ik had er zo wie zo niet aan begonnen,of ik had minstens de auto vol deuken getrapt uit frustratie >_<
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 07.08.2025 - 21:40  ·  #18
Toch is het normaal een vrij eenvoudige operatie. nu is het een kwestie van losslopen remslang met griptang is t makkelijkst. ik zou zelf mn multiitool gepakt hebben en de boel dr afgezaagd hebben. wordt toch een nieuw stukje remleiding en nieuwe remslang stukje remleiding dus met koppelstuk aan rest van remelidng, denk ook even aan op tijd aanbrengen nieuwe wartel/ moer aan de aansluitkant van de remslang. ik zal morgen even plaatje zoeken maken.

ik gebruik zoiets. https://www.amazon.nl/QWORK%C2…628&sr=8-9
even wat oefenen en het gaat prima.

bij mij 4,75 mm buis volgens mij ik check alles morgen even.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 55
Berichten: 1731
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 06:27  ·  #19
Zagen in een remleiding, met het risico dat er zaagsel in de remklauw komt
Gewoon afknippen met een zijkniptang

inductie heater gebruiken, san komt het zo los
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 07:56  ·  #20
zagen als remslang van remklauw is en remleiding doornsnijden met buizensnijder. maar je hebt gelijk wel na blijven denken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 09:58  ·  #21
Ok even in mn magazijn gekeken ;-).. op de fotos zie je een remslang met nippel voor het verbinden aan de remleiding en een koppelstukje voor het verbinden van stukje remleiding met rest van de leiding. Ik wil wel een stukje leiding voor je maken en opsturen maar daarvoor moet ik weten:
diameter remleiding: ik heb alleen 4.75 is geloof ik wel meest voorkomen. heb je een vastdraainippel op je remslang? zo nee wat is de diameter van het gaat waar nippel in gaat (waarschijnlijk standaard maar je weet maar nooit.) hoe ziet het einde van je remleiding er uit mbt vorm, als je hem los hebt of misschien belangrijker hoe ziet je nieuwe remslang aansluiting op remleding er uit(zie afbeeldingen). hoe lang moet het stukje remleiding zijn(niet te lang ivm opsturen. en moet er nog een bocht in op welke afstand van koppeling met slang. Of je moet het natuurlijk leuk vinden zelf te doen. laat je dan vooral niet tegenhouden. al doende leert men en de bevrediging als t klaar is is groter.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 40
Berichten: 1263
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 10:38  ·  #22
Kijk, hiervoor zit je op een forum 👍
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2409
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 11:54  ·  #23
+1, chapeau
berthus
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2025
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 20:47  ·  #24
Update in dit remleiding drama: vandaag weer even bezig geweest, gister kwam er wat tussen.

Allereerst heel veel dank voor de uitleg en foto's van lerren en GrunnS60. Ik had en heb nu een veel beter idee van hoe de verbindingen in elkaar steken, erg handig! Weet je gewoon beter wat je aan het doen bent.

Hoewel ik inderdaad die moer wel voelde kreeg ik er niet goed een sleutel op om het ding vast te zetten en heb ik uiteindelijk de leiding los gekregen door ipv een waterpomtang een beter tang op dat stukje metaal wat niet de moer is te zetten:



Hierna kreeg ik het stukje er vrij makkelijk af. Ik heb de slang erachter een beetje bekeken en er is misschien een kans dat die toch nog goed is. Waarschijnlijk is die steeds weer teruggedraaid zonder dat ik het doorhad toen ik eergister een tijdje bleef doordraaien terwijl die moer meedraaide. Hij zou echt wel vervangen moeten worden, maar ik had een beetje de hoop om hem door de keuring te krijgen met deze oude slang om vervolgens die slang dan de komende tijd ergens te vervangen, al dan niet met hulp van Grunn60.

Vervolgens heb ik met veel prutswerk de remleiding van 60cm in vorm gekregen en die zit nu op zn plek, maar dit is nu ongeveer de situatie:



Na deze foto heb ik m nog wat verder kunnen draaien, maar ik kwam op een gegeven moment weer eens helemaal niet verder en zit ie weer muurvast. Ik had als plan om morgen hem weer los te draaien, nog een keer weer goed schoon te maken en even helemaal goed in te smeren met wd-40? Of is er een handigere taktiek om te zorgen dat zoiets goed erin kan draaien?

Quote door GRUNNS60

Ok even in mn magazijn gekeken ;-).. op de fotos zie je een remslang met nippel voor het verbinden aan de remleiding en een koppelstukje voor het verbinden van stukje remleiding met rest van de leiding. Ik wil wel een stukje leiding voor je maken en opsturen maar daarvoor moet ik weten:
diameter remleiding: ik heb alleen 4.75 is geloof ik wel meest voorkomen. heb je een vastdraainippel op je remslang? zo nee wat is de diameter van het gaat waar nippel in gaat (waarschijnlijk standaard maar je weet maar nooit.) hoe ziet het einde van je remleiding er uit mbt vorm, als je hem los hebt of misschien belangrijker hoe ziet je nieuwe remslang aansluiting op remleding er uit(zie afbeeldingen). hoe lang moet het stukje remleiding zijn(niet te lang ivm opsturen. en moet er nog een bocht in op welke afstand van koppeling met slang. Of je moet het natuurlijk leuk vinden zelf te doen. laat je dan vooral niet tegenhouden. al doende leert men en de bevrediging als t klaar is is groter.


Ik heb zoals gezegd al een remleiding in huis! Ik had deze besteld van estate services. Geen remslang nog. Ik had alleen nog een flinke blunder gemaakt die je dan maakt als je zoiets voor het eerst doet. Ik had de leiding (mbv zo'n buigtool) in vorm gebracht, maar vergeten te zorgen dat de connecties die er al aan zit op de uiteinden te zetten. Die willen niet meer over een bocht glijden namelijk. Vervolgens dus een uur bezig geweest om de bochten er weer uit te halen. Al met al dus niet de mooiste leiding geworden, maar hij is wel bruikbaar nog denk ik, zitten geen knakken in ofzo.

Bij het vervangen van de leiding ben ik wel weer bang dat ik het probleem maar verder blijf opschuiven. Hier zie je de verbinding tussen slang en leiding aan de andere kant van de slang. Die ziet er zo mogelijk nog slechter uit dat de kant waar ik nu mee bezig ben. Kans is dat de remleiding daar ook muurvast zit en ik dan ook die remleiding weer moet vervangen. Voor je het weet vervang je zo ongeveer de complete remleidingen van de auto! Maarja, misschien is het gewoon noodzaak. weet niet.



Quote door Nox95

Nou, voor dit soort gepruts kan het al snel uit om naar de garage te gaan.
Als je voor jezelf €25 per uur rekent, die je ook gewoon had kunnen werken of relaxen, en je bent 4 uur aan het klooien, heb je al €100 aan 'kosten' gemaakt. Dan het gekochte gereedschap nog, en het materiaal zelf. Dan zit je al snel op €200 voor zo'n k*tmoertje. Bij de garage ben je minder kwijt.

Uiteraard kun je dan die tijd die je er in gestoken hebt zien als investering in je eigen kennis en kunde. Die heb je natuurlijk niet opgedaan door naar de garage te rijden. Het gereedschap is in de toekomst evt ook nog weer te hergebruiken. Maar dan moet je ook echt van plan zijn om zelf je auto onderhoud te gaan doen, anders is het gewoon zonde.


Ik wilde hier nog wel even op reageren, maar ik doe het absoluut voor de kennis en kunde. Ik heb gewoon een heel lijstje voor de apk waarvan alles zo ongeveer gelukt is en dit is het laatste ding. Als ik had geweten dat het dit zou worden had ik m wel voor de garage gelaten, maar aan de andere kant is het ook wel weer een leuke uitdaging. Ik vind het gewoon ontzettend leuk om met die auto bezig te zijn en ik besef wel dat die auto van mij niet het eeuwige leven heeft met ruim een half miljoen op de teller, maar ik ga denk ik proberen hierna weer voor een v70 te gaan (of s70 desnoods) met wat minder op de teller en die gewoon zelf goed te onderhouden, want ik ken m nu al redelijk goed!
ries123
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 626
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 08.08.2025 - 20:58  ·  #25
Quote door berthus

Ik wilde hier nog wel even op reageren, maar ik doe het absoluut voor de kennis en kunde. Ik heb gewoon een heel lijstje voor de apk waarvan alles zo ongeveer gelukt is en dit is het laatste ding. Als ik had geweten dat het dit zou worden had ik m wel voor de garage gelaten, maar aan de andere kant is het ook wel weer een leuke uitdaging. Ik vind het gewoon ontzettend leuk om met die auto bezig te zijn en ik besef wel dat die auto van mij niet het eeuwige leven heeft met ruim een half miljoen op de teller, maar ik ga denk ik proberen hierna weer voor een v70 te gaan (of s70 desnoods) met wat minder op de teller en die gewoon zelf goed te onderhouden, want ik ken m nu al redelijk goed!


Daar doe je het voor, wie niet waagt wie niet wint. Goed bezig!
berthus
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2025
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 10.08.2025 - 15:38  ·  #26
Dus vandaag even weer bezig geweest. Ik krijg de nieuwe remleiding niet zo ver in het koppelstukje van de remslang als zou moeten (volgens mij). Ik heb geprobeerd hem van binnen goed schoon te maken en hij was erg vies (van roest?) met wattenstaafjes. Na zo'n 20 staafjes werd het wel beter maar 100% schoon niet, hoewel het draad er wel schoon uitzag op zich.
Vervolgens ingesmeerd met wd-40 en weer geprobeerd, maar ik had niet het idee dat ik er echt veel verder in kon draaien.

Dit was het resultaat:



Niet heel blij mee, je ziet nog schroefdraad zitten.


TOch geprobeerd om remvloeistof erin te gooien en te gaan ontluchten en hoewel het leek te lukken bleef bubbels krijgen. Als ik een paar keer goed geduwd had op het pedaal leek het bubbel-loos, maar na een tijdje kwam het dan toch steeds weer. Ik heb het idee dat dit komt omdat ofwel de remslang niet meer goed is ofwel het toch komt die leiding er dus niet lekker in zit?
Het interessante is wel dat bij de verbinding en slang er helemaal niets lekt. Ook niet toen ik de onluchting dicht had gedraaid en flink op de rem duwde die ook dan heel stevig bleef.

Video van ontluchten:
https://jumpshare.com/s/Wgd8atpNHSvr87a1T2OL

Iemand een idee bij deze luchtbubbels, hoe die erin komen op deze manier?

Ik denk dus dat ik toch die remslang ook moet gaan vervangen, dus ik ga even nadenken wat ik nu zal doen. Of ik het zelf kan, met hulp of toch de garage laten doen... ff gaan denken wat mn opties zijn. :)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 10.08.2025 - 18:02  ·  #27
als ie niet goed aansluit spuit/drupt de remolie dr uit bij de connectie als je op het rempedaal trapt. Ook bij andere lekkages overigens zoals slang . Als het een tijd laat lopen minuten hou je dan bubbles? en wat voor bleed methode (slang + reservoir) aan remklauw gebruik je precies?
berthus
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2025
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 10.08.2025 - 19:50  ·  #28
Ik dacht eigenlijk deze methode uit deze video te gebruiken (vanaf 6:30):

https://youtu.be/n1NvtUwfRJc?si=L28_FRvmd6zLquDO&t=391

Maar nu ik het terugzie heb ik 2 dingen verkeerd gedaan (misschien). Ik laat de lijn niet omhoog lopen en dan naar beneden en ik heb volgens mij ook niet de klep van de remvloeistofvoorraad voorin onder de motorkap dichtgedaan. Zou dat wat uitmaken?

Op den duur hielden de bubbels wel weer op, maar als ik dan weer ging pompen met de rem kwamen ze weer dus het leek wel gestimuleerd/opgewekt te worden door het remmen.

Misschien morgen dan toch nog eens proberen, misschien dat mn methode van ontluchten nog niet helemaal perfect was. :D
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 55
Berichten: 1731
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 10.08.2025 - 19:57  ·  #29
Was het rempedaal na een tijdje rust hard ?
Wat namelijk kan, zie ik best vaak dat er lucht via de nippel naar buiten komt, zeker als je de vacuüm methode gebruikt
Maar als het koppeling of slang is dan komt er ook remolie uit als je remt, dat is zo een hoge druk dat het door het kleinste gaatje naar buien komt
berthus
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2025
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

 · 
Posted: 10.08.2025 - 21:02  ·  #30
Als ik weer opnieuw het rempedaal induwde was die best hard ja. Wat zegt dat dan?

Wat ik nog wel geprobeerd had was om de nippel maar een heel klein stukje op te draaien omdat ik dacht dat ik m misschien te ver open had gedraaid en er bij de nippel lucht bij kwam, maar ook dit veranderde niets. Ik had ook wel het gevoel dat die slang er gewoon echt wel goed omzat dus dat dat ook niet de oorzaak zou kunnen zijn.

Is er nog een andere methode om te ontluchten die ik kan gebruiken zonder een duur setje te hoeven kopen?
Selected quotes for multi-quoting:   0