Issue met connectie remleiding op remklauw

berthus
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Issue met connectie remleiding op remklauw

· 
Posted: 22.07.2025 - 13:09  ·  #1
Dag allen!

Afgelopen zaterdag was ik met veel plezier de remschijf en remblokjes gaan vervangen van mijn v70 uit 1999. Links ging prima en was mooi gelukt, maar aan de rechterkant bleek 1 piston van de remklauw niet te werken, dit bleek ook uit 1 remblokje dat veel minder versleten was en de remschijf die maar aan 1 kant zeg maar een 'verse' groef had.

Anyway, ik een nieuwe remklauw besteld en die kwam vandaag binnen dus ik meteen proberen te installeren, maar ik had beter meteen zaterdag even kunnen checken hoe de moer van de remslang er bij lag want onderstaande trof ik aan. Blijkbaar heeft iemand die al eens vervangen want zo komt het niet uit de fabriek denk ik?

Vraag 1:
Kan ik hier nog iets mee? Ik heb wel wat geprobeerd met een moersleutel (11), maar die heeft wel iets grip maar glijdt er uiteindelijk wel omheen en ben bang dat ik het alleen nog maar erger maak.

Vraag 2:
Is het goed te doen om zelf de remleidingen te vervangen of kan de garage dat beter doen? Ik heb geen brug, alleen krikken en assteunen dus moet het een liggend onder de auto doen allemaal.

Gummiebeer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

· 
Posted: 22.07.2025 - 14:26  ·  #2
Uit ervaring met mijn S60 kan je dit beter overlaten aan een garage.
Heet stoken en grof geweld is de oplossing en dan nog kans op breken.
Dat kan beter in de garage gebeuren dan thuis op de parkeerplaats als de boel breekt naar mijn mening.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.07.2025 - 20:08  ·  #3
Wat ik niet helemaal begrijp van de foto is dat ik verwacht dat er een remslang op de remklauw zit. Dit lijkt wel een remleiding?
Als die remklauw dr af gaat interesseerd je deze aansluiting toch niet. je vervangt de remslang toch ook?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.07.2025 - 20:36  ·  #4
Remleidingen kan je zelf makkelijk vervangen. Hiervoor hoef je niet op je rug onder de auto.
Wel handig is een zogenaamde remleiding-sleutel. Deze heeft wat meer grip dan een steeksleutel.
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.08.2025 - 11:10  ·  #5
Quote door GRUNNS60

Wat ik niet helemaal begrijp van de foto is dat ik verwacht dat er een remslang op de remklauw zit. Dit lijkt wel een remleiding?
Als die remklauw dr af gaat interesseerd je deze aansluiting toch niet. je vervangt de remslang toch ook?

Ja, ik bedoelde inderdaad remleiding!
Ik was niet van plan deze remleiding of een remslang te vervangen. Helaas ging de leiding alleen gewoon echt niet los met de verbinding op de remklauw, dus ik heb een nieuwe gekocht, omdat de aansluiting verderop van de remleiding op een midden punt er wel goed uit zag.

Quote door ohz274

Remleidingen kan je zelf makkelijk vervangen. Hiervoor hoef je niet op je rug onder de auto.
Wel handig is een zogenaamde remleiding-sleutel. Deze heeft wat meer grip dan een steeksleutel.

Dank voor die tip. Ik heb de remleidingsleutel inmiddels binnen en een nieuwe remleiding omdat het niet lukte om de remleiding los te krijgen van de remklauw. Voor de verbinding verderop moest ik wel onder de auto.

Ik heb nu alleen precies hetzelfde probleem verderop. :( Ik krijg de remleiding gewoon niet los terwijl ik supergoede grip had (inmiddels een stuk minder omdat er al weer wat vanaf geschaafd is.)

Zie bijgevoegde foto.

Ik heb geprobeerd:
-goed schoon te maken met staalborstel, brakecleaner etc.
-verhit met een gasbrandertje tot aan het roodgloeiende toe.
-gesprayd met kruipolie

Wat kan ik nog doen om dat #$&(*#&$-ding los te krijgen? Iemand nog andere tips?

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2025 - 20:14  ·  #6
Tis een beetje ruw, maar als t echt niet zomaar losgaat is bij mij de laatste optie een goede griptang. ik heb een Facom griptang oit gekocht die me al met meerdere van dit soort klusjes gered heeft. kneiter vast zetten op de goede plek in de tang en dan draaien. https://nl.rubix.com/nl/t5-l-g…1111006502 neem vooral geen scheeftrekkende verende mond griptang. dat gaat nooit goed
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 15:34  ·  #7
Zijn dit niet die aansluitingen die onder spanning staan?
Aan de andere kant toch een moer?
Dan kan je daar een sleutel opzetten en dan met andere losdraaien
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 16:14  ·  #8
Yep, onder dat metalen stripje zit een moer.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 17:17  ·  #9
Er blijft niet veel meer over dan een keer een volle klap erop te geven , de boel laten schrikken , dan is het of los of kapot , dan griptang etc zeker nu de pasvorm voor de sleutel gedeeltelijk vervormd is .
Misschien is het tijd om hem naar de garage te brengen !
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 18:30  ·  #10
Dat brandertje icm een busje stikstof ?
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 18:50  ·  #11
Ik zou m ook naar garage brengen, kunnen ze er direct nieuwe nippels opzetten.
Het is echt niet normaal dat het zo vast zit.
Op 1e foto remleiding (ipv remslang) op de klauw?? Niet best allemaal.
Kunnen ze gelijk alles ff nalopen.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 07:11  ·  #12
Ik heb ook vaak genoeg ruzie gehad met deze remleiding op deze autos. De enige optie is om met een beetje kruipolie en veel geduld rustig de moer los te werken.
1. Kruipolie erop
2. Dag laten inwerken
3. Een eeuwigheid heen en weer wiebelen met een GOEDE steeksleutel. Eentje met een echt krappe passing. Gebruik je een oude, of een goedkope, dan is de passing los. En met een losse passing draai je deze zachte kleine moertjes zo dol. Gewoon 100x heen en weer; los,vast,los,vast,los,vast. Op het oog lijkt het alsof er helemaal niks gebeurd, maar op microscopisch niveau gebeurt er wel degelijk wat. Je zult zien dat hij mettertijd steeds meer mee gaat geven, en op een gegeven moment los komt. Kan met 10 seconden, kan met een minuut, kan met een kwartier.
4. Als het ding nou echt helemaal kapot of rot is, zal hij er met geweld uit moeten. Dan kun je ervoor kiezen om langs de garage te gaan of het ding zelf uit te boren en er een nieuwe leiding op te zetten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 08:33  ·  #13
in t ergste geval afbreken/zagen/snijden en stukje nieuwe leiding dr op met nieuwe fels..Zoek maar even op remleiding koppelstuk en remleiding felsset vast goedkoper dan garage..

oja heb je ook nieuwe koppeling voor aansluiting slang nodig, maar dat zou ik eigenlijk sowieso doen..
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 11:36  ·  #14
Nou, voor dit soort gepruts kan het al snel uit om naar de garage te gaan.
Als je voor jezelf €25 per uur rekent, die je ook gewoon had kunnen werken of relaxen, en je bent 4 uur aan het klooien, heb je al €100 aan 'kosten' gemaakt. Dan het gekochte gereedschap nog, en het materiaal zelf. Dan zit je al snel op €200 voor zo'n k*tmoertje. Bij de garage ben je minder kwijt.

Uiteraard kun je dan die tijd die je er in gestoken hebt zien als investering in je eigen kennis en kunde. Die heb je natuurlijk niet opgedaan door naar de garage te rijden. Het gereedschap is in de toekomst evt ook nog weer te hergebruiken. Maar dan moet je ook echt van plan zijn om zelf je auto onderhoud te gaan doen, anders is het gewoon zonde.
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.08.2025 - 08:03  ·  #15
Heel veel dank voor alle input!

Aangezien ik al een nieuwe remkabel had gekocht mocht die in de kabel toch wel kapot en heb ik m uiteindelijk doorgesneden. Ik had hoop dat de vloeistof vacuüm zou blijven zitten, maar blijkbaar werkt dat niet zo. Uiteindelijk is er toch wel zo'n 300ml vloeistof uit gekomen dus die zal ik ook wel moeten vervangen.

Even een uurtje gewacht tot die uitgedruppeld was en nu kon ik moerverwijderingsbitje gebruiken die ik toch al had aangeschaft (omdat dit spijtig genoeg niet de eerste moer is die ik niet loskrijg). Het vervelende is dat je met zo'n bitje niet terug kan draaien dus dat geleidelijk wrikken werkt niet, maar hij kwam gewoon wel echt los. Steeds klein stukje en weer kruipolie erop.

Dit ging een tijdje goed tot dat het deel eronder mee ging draaien. Ik was echt bang dat ik iets kapot heb gedraaid, maar ik lees hier dat er een moer onder zit? Het zag er echt niet uit als een moer, maar het kan zijn dat het gewoon te smerig is. Met een waterpomptang lukte het wel om hem een beetje vast te zetten. Met 1 hand de ratel bedienen met een bitje wat er steeds afvalt was niet te doen, maar op dit punt heeft de remleidingsleutel wel weer genoeg grip. Maar het is nog steeds ontzettend lastig, met 1 hand een waterpomptang klemmen en met de andere proberen grip te krijgen en draaien terwijl er nauwelijks ruimte is dus je maar een heel klein stukje kan doen.... ugh.

Op een gegeven moment ben ik gestopt ivm einde van de dag. Ik denk straks gewoon verder te gaan en kijken of hij goed loskomt en of ik iets begrijp van de situatie erachter. Er zit hierna een stuk flexibele slang, maar hoe de koppeling van leiding naar slang nou precies in elkaar steekt, geen idee. Alles zit daar ook onder de smerigheid. Bestaat daar een schematisch plaatje van ergens? Kan ik iets anders weer hebben losgedraaid omdat ik een tijdje heb zitten draaien toen ik niet doorhand dat het onderste gedeelte meedraaide?

Foto van de huidige situatie:

site de upload

Je ziet wat schroefdraad wat inmiddels los is gedraaid. Het zwarte stukje wat ik met de pijl aanwijs draait mee. Nu op de foto ziet het er echt niet uit als een moer. Ik ben bang dat dit toch echt niet hoort te draaien? Is dit foute boel?
Ik ga in ieder geval straks weer verder en kijken of ik wat meer van de situatie ga begrijpen.
Selected quotes for multi-quoting:   0