Issue met connectie remleiding op remklauw

koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Issue met connectie remleiding op remklauw

· 
Posted: 11.08.2025 - 05:12  ·  #31
Probeer 'reverse brake bleeding' eens.
Zo doe ik dat bij mij motorfietsen.

https://youtu.be/tHiEY7sfheo?si=bhi7VgkfXSV8H3cR

En anders de conventionele methode, pompen 3x en vasthouden en dan heel kort je nippel los en vast en weer pompen, net zo lang totdat er geen bellen meer uit je nippel komen. Hiervoor moet je wel met zijn 2en zijn.
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 06:32  ·  #32
of de zgn. 'gravity bleeding' methode; je laat de nippel een klein beetje open staan en mikt een goede hoeveelheid remvloeistof in je reservoir. Met een beetje mazzel ontlucht het systeem zich dan vanzelf gedurende een uur (of langer). Alternatief denk ik: er kwam ongeveer 300ml uit toch? dat is best wat, je hele leiding en waarschijnlijk hoofdremcilinder en remreservoir is leeg komen staan. Daar ben je best wel even mee aan het ontluchten totdat je alle lucht er uit hebt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 08:52  ·  #33
ik heb zoiets: https://www.remleidingshop.nl/…ugslagklep maar dan wel voor 2 euro uit China. misschien nog even zoeken. trouwens goedkoopste is idd met 2 man één pompen en één open en dicht draaien nippel. verder eens met voorgaande sprekers.

o jaja voor de geschokte lezers ook zo'n duur ding met pomp reservoirs etc..
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 10:48  ·  #34
Ik gebruik al jaren naar tevredenheid een EasyBleed setje (zie Google). Een beetje gedoe om het correct klaar te zetten want het setje wordt op druk gezet d.m.v. het aansluiten op een ventiel van een band die op 1 bar druk moet worden gezet, en daarna dus weer moet worden opgepompt (ik gebruik hier het reservewiel voor of een extra set velgen met band die ik nog heb liggen), maar het gebruikt een fles die je vult met remvloeistof (iets minder dan een liter als ik het me goed herinner) wat door de druk in je reservoir wordt gepompt wat dus continu + vrij van lucht wordt aangevuld waardoor je de kans aanzienlijk vermindert dat je lucht je systeem in pompt doordat je reservoir onder het minimum komt. Daarmee kan je meerdere/alle wielen in een keer doen zonder tussentijds bijvullen.
Ik heb dit echter alleen gebruikt voor het vervangen van remvloeistof, nooit ontlucht nadat er veel vloeistof is weggelopen.
Uiteindelijk moet je de luchtbelletjes ofwel omhoog ofwel naar beneden zien weg te krijgen. Lucht stijgt van nature dus in theorie is omgekeerd ontluchten makkelijker (bij mijn mountainbike en motorfiets is dat wel zo, en daar zijn de leidingen dunner), dus van klauw richting reservoir. Als er veel vloeistof is weggelopen zoals bij jou zou ik ofwel 'gravity bleed' doen (systeem langzaam vullen van boven en waar mogelijk tegen de leidingen tikken om luchtbelletje te stimuleren om te stijgen maar ik denk dat dat moeilijker gaat bij een auto omdat er ook delen van de leiding zijn die vrijwel horizontaal lopen) ofwel via de klauw vullen zodat de meeste lucht meestijgt met de vloeistof die omhoog komt, en daarna nog via de traditionele manier om de klauw zelf luchtvrij te krijgen (druk zetten d.m.v. het pedaal of een druksetje en aftappen bij de klauw).
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 17:19  ·  #35
Dank iedereen voor alle suggesties, maar vandaag toch weer eigenlijk op precies dezelfde manier geprobeerd als gister, maar dan net precies volgens de instructies van die youtubevideo en nu ging het wel goed, volgens mij is hij goed luchtvrij.

Ik denk dat ik gister omdat er maar lucht blééf komen onterecht dacht dat de nippel te wijd open stond en die teveel dichtdraaide, want de rem was ook minder stijf dan gister omdat ik de vloeistof er nu makkelijker door duwde. Maar dit keer was er gewoon een stroom die maar bleef komen (van lucht) zonder dat ik de rem hoefde in te duwen dus dat was ideaal. Ook allemaal 'grote' luchtbellen ipv hele mini. Echt wel lang doorgepomt tot er echt alleen maar vloeistof kwam, andere 3 nippels kwam eigenlijk geen bubbels meer (of die waren er al meteen uit misschien). Gekke was wel dat achter de nippels op de remklauw een moer hadden van 8, maar rechtsvoor had 10 en linksvoor 11? Zal misschien eens wat vervangen zijn, maar wel apart .

Anyway, testrit gemaakt, moest ook even de accu weer opladen want die was leeg omdat de auto al weken stilstond en ik veel met achterklep of deuren open heb zitten werken. Noodstopje getest, rem voelt gewoon goed en nog altijd geen lekkage. :D

Dus ik ga m zo bij de garage brengen voor de apk, want alle punten zijn gedaan. Heel blij dat ik het toch nog even probeerde!
Dank voor allen die mij het vertrouwen gaven om het toch nog te proberen, want zonder dit forum had ik het al wel opgegeven.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 19:46  ·  #36
Goed gedaan! Morgen een apk zonder opmerkingen dus :)
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 21:30  ·  #37
Anders ga ik wel verdrietig zijn! We gaan het zien! :)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2025 - 22:46  ·  #38
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2025 - 13:11  ·  #39
Mooi gedaan

Wat de maat van de nippels voor en achter , zijn vaak verschillend , waarom dat zo is weet ik niet , net een Porsche van vriend van me remolie ververst , voor 11mm achter 8mm .
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 06:47  ·  #40
Quote door koennie

Goed gedaan! Morgen een apk zonder opmerkingen dus :)

1 kleine aanmerking, er was een harmonicahoes ergens voor met een (heel klein) gat, maar hij heeft me daarmee gematst en dat laten gaan.
Op het rapport staat verder alleen nog als reparatieadvies de ABS, wat klopt maar niet een afkeur is.

Dus ik ben heel bij, geen extra kosten en weer een jaartje langer met deze geweldige auto de weg op! :D Ik ga nog een lijstje maken in een apart topic denk ik van alles wat ik heb aangeschaft etc, Voor mezelf interessant en voor iemand anders wellicht ook. :D
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 07:23  ·  #41
Harmonicahoes is wellicht de homokineet? Die wil je niet lek hebben want dan komt de prut (dik vet) er wel uit, en gaat je homokineet eraan op den duur. Vervangen is beter, maar als het goedkoop moet kan je ook HEEL goed schoonmaken en met een beetje kit of een bandenplakker het gaatje dichtmaken, maar of dat blijft zitten... dan moet het wel echt goed vetvrij zijn en niet op een vouw zitten.
En de ABS hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn...wellicht de moeite waard om eens te onderzoeken waar de fout zit en (al dan niet met hulp van het forum ;-) ) te fixen. Best een fijne optie om te hebben als je het wel eens nodig hebt (zelf nog maar 1x echt nodig gehad maar dan heb je wel je hart in je keel hoor! en zonder ABS was het wel boem=ho geweest)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 09:50  ·  #42
mogelijk bij stuurkogels, das meer plasticachtig dan rubber, maar niet duur en vervangbaar. wil je eventueel ook dicht hebben, water bij de stuurinrichting hmm..
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 22:23  ·  #43
Ik ga dan nog wel zeker even op zoek naar die kapotte hoes. Het plan is wel om gewoon zo lang mogelijk door te gaan met de auto dus volgend jaar moet ik gewoon weer door de APK en moet die hoes toch gebeuren.

ABS heb ik ook al een paar video's over gezien, lijkt zeker ook wel iets wat zelf te doen moet zijn.
Voor nu heb ik even een setje besteld voor de airco. Die heeft waarschijnlijk gewoon te weinig freon, zou ook superfijn zijn als die weer werkt.
Verder dan ook nog die remslang achter eigenlijk.

Dus een nieuw lijstje ter reparatie is al wel in de maak. :D
Selected quotes for multi-quoting:   0