Jij bent gek!

pbor
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Jij bent gek!

· 
Posted: 02.10.2021 - 09:37  ·  #61
Mijn V70 is inmiddels 15 jaar oud, bijna 320k km op de teller, en voor zover ik weet in prima staat, zowel technisch als optisch. Uiterlijk houd ik zelf bij, waarbij met name de voorbumper aan de zijkanten wel eens wat schaafwonden heeft opgelopen (heb een poosje moeten wennen aan de draaicirkel). Nu heb ik een zwarte, dus die plekken heb ik met een (eveneens zwarte vanzelf 😊) permanent marker weggewerkt. Werkt perfect, niets van te zien. Zelfde bij steenslag. Laatst wat steenslag op het dak met een kwastje en wat zwarte hammerite behandeld, ook prima. Voornaamste, voor mij, is dat de auto goed is, dus geen kraakjes of andere bijgeluiden, schoon van binnen, en toonbaar van buiten.
Onderhoud gedeeltelijk zelf, elke week ff een kijkje onder de kap en olie peilen, zaken als distributie en olie bij de garage, banden wanneer nodig idem, en verder de zintuigen goed gebruiken om overige nood aan onderhoud waar te nemen. Houd het dieselverbruik goed bij, zolang daar geen grote wisselingen in zitten, en hij goed start zal de technische staat wel ok zijn.
Eens in de zoveel tijd door de wasstraat, of thuis de hoge druk spuit erop, en dat is het wel zo’n beetje.
Nu maar hopen dat de Halsema’s van deze wereld hun stadscentra binnenkort niet dichtgooien voor euro 4 diesels, dan kan ik de komende jaren nog wel vooruit. Fingers crossed.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 14:53  ·  #62
Even een oude koe uit de sloot halen.

Waarschijnlijk door jaloezie vergat ie een woordje...
"Je bent TE gek!" :love:
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 15:12  ·  #63
Vind ik wel een mooi draadje dit. Bij mij op werk zeggen ze allemaal dat ik in een oude lûllen S80 rijd. Tot ze erin zitten en beseffen dat het beter zit dan de gemiddelde bank thuis. En hoe meer ze de technische snufjes zien hoe stiller ze worden. Ik geniet van die reacties en dat weten ze.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 15:47  ·  #64
Precies dat!

Ieder z'n mening, totdat ze een rondje mee rijden :D
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 30.03.2025 - 16:35  ·  #65
Zo herkenbaar, vandaag een Mercedes E-serie rijder meegenomen voor een ritje.

Verbazing hoe mooi de S60 liep en de roffel vond hij ook prachtig. En dat voor een 24 jaar oude auto.

Maar eerlijk is eerlijk, zijn 1 jaar oude E-serie is ook prachtig.
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 11:30  ·  #66
tja, ik heb wel eens tegen mezelf gezegd dat ik gek was met wat ik aan de vorige auto uitgaf. Nu 3/4 jaar later durf ik eindelijk uit de kast te komen; in 2 jaar tijd voor ongeveer 7000 euro aan uitgegeven aan onderhoud bovenop de aanschaf van 6200 euro. En na 2 jaar voor 3500 euro verkocht omdat ik hem gewoon niet betrouwbaar genoeg kreeg. Achteraf bezien was het onverantwoordelijk (of ben ik gek?) maar destijds hield ik mezelf voor dat het prima was omdat ik van plan was die auto naar de 6+ ton te rijden.
Overigens; toen ik 7 jaar geleden mijn volkswagen up inruilde tegen een volvo v70 (mijn eerste volvo), begrepen de meesten het niet. Wat moet een 28 jarige gast zonder kinderen met een ouwe grote volvo? Nou, bijvoorbeeld op vakantie gaan en niet nadenken wat er wel en niet mee gaat, of naar de ikea of de stort of een verhuizing en niet hoeven twijfelen of het er wel in past. Ik heb mezelf echter nu wel beloofd dat ik bij mijn 3e volvo een stuk verantwoordelijker 'investeer' in de auto. Misschien ook wel omdat alhoewel de XC60 jonger is, stiller is, sneller en een veel beter onderstel heeft dan de P2 volvo's, ik er toch minder een 'klik' mee heb... De V70 en XC70 waren auto's waar je overal prima mee kon aankomen; die vallen niet uit de toon in een villawijk of een achterbuurt en alles daar tussenin. De XC60 heeft dat niet, die is toch wat opzichtiger op de een of andere manier. Aan de andere kant, er is nu wel een kindje en dan is het ideaal om niet zover te hoeven bukken voor de maxi-cosi....
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 22:15  ·  #67
Tja, je kunt een Volvo eigenlijk alleen rijden als je goede diagnoses stelt.
Ga je het parts canon gebruiken dan loop je helemaal leeg.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 22:17  ·  #68
Dat geldt voor alle merken :)
witnie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.04.2025 - 23:09  ·  #69
Ontdek dit topic nu pas. Blij dat ik niet de enige ben of dat er tussen zitten die gekker zijn dan ik 😉. Voor ruim 6 mille auto gekocht en nu eerste 5 mnd al 2500 uitgegeven. Komt nog wel wat bij want beurtje en draag armen komende maand.

Vrouwlief zegt: er is altijd wat aan die Volvo.

Ik zie dat anders: enkele zaken waren gepland/verwacht onderhoud, beetje pech gehad met de remmen en wat klein spul. Is weer helemaal bij, en bedacht mij net in de auto terug naar huis dat dit wel een van de fijnste auto’s is die ik ooit gehad heb!
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.04.2025 - 11:26  ·  #70
Hier was het de afgelopen jaren niet veel beter hoor, ik troost mij dan met de gedachte dat er, vrijwel, geen afschrijving meer is. En koop maar eens een moderne auto met delfde hoeveelheid ruimte en comfort….
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Homepage: itvoorons.nl
Subject:

· 
Posted: 17.04.2025 - 12:21  ·  #71
Ik heb een 2005 V70 Bi-Fuel gereden voor 4 jaar lang, in het derde jaar ben ik er echt in gaan investeren, eerst een Koprevisie vanwege KVS in de 4de cilinder, en daarna omdat ik er echt nog mee door wou rijden de voor-ophanging. toen daarna de automaat ten tonele kwam dat deze aandacht moest hebben had ik hiervoor ook een plan, echter een terugkerend KVS probleem in de 4de cilinder heeft mij doen besluiten de auto in onderdelen te verkopen.
Als ik al het onderhoud, verzekering, wegenbelasting en Brandstof bij elkaar optel, was het by far de goedkoopste auto welke ik heb gereden, ondanks die koprevisie en de vernieuwing van de voor ophanging waar ik helaas niet lang van heb kunnen genieten.

De XC70 daarop volgend was een ander verhaal, deze heb ik na 3kwart jaar en reeds een investering van ongeveer 2 K eruit gedaan omdat het einde er nog lang niet van in zicht was (AWD revisie en kop-revisie had ie minimaal nog nodig)

De XC60 welke ik nu rij voor bijna 3,5 jaar heeft in deze tijd letterlijk het volgende gekost.

- ieder jaar een kleine en een grote beurt
- 1set Zomerbanden
- 1 set remschijven+blokken voor
- 1 set remblokken achter
- vrijloop poelie van de Dynamo
- preventief verversen van alle olien, zoals Automaat, haakse overbrenging en Haldex.

Wanneer ik dit bericht 3 maanden eerder had geschreven, waren de 1ste 3 punten zelfs nog niet aan bod geweest...

Je bent gek? ligt eraan wat je doel is, over het algemeen zeg ik van niet...
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 17.04.2025 - 19:01  ·  #72
In februari 2012 kocht ik de V70N 2.5T AWD Titanium van december 2003 met 200 k op de teller voor 10 mille, van particulier gekocht. Toen bewust voor een wat ‘oudere’ Volvo gekozen omdat de 2 vorige Volvo’s (nieuw en bijna nieuw gekocht) het zo lang hadden volgehouden. Maar dat viel toch tegen. In de 8,5 jaar bezit alleen aan onderhoud ruim 10 mille uitgegeven, dus zonder banden en overige extra’s. Dat was meer dan verwacht en ik gewend was.
Daarom hierna toch gekozen voor een Volvo met veel minder kilometers, maar bij aankoop wel al 10,5 jaar oud. Ook niet meer van particulier, gekocht bij Hennes met garantie wat zeer goed is bevallen.
Met deze XC70 in 4,5 jaar alleen de jaarlijkse reguliere onderhoudsbeurten en vorig jaar ca. €100,00 voor lekkend thermostaathuis. Ben t.o.h. zeer tevreden over de onderhoudskosten, al zullen die gaan oplopen door de leeftijd van de auto.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 17.04.2025 - 20:48  ·  #73
Quote door DJ--NeO--

Ik heb een 2005 V70 Bi-Fuel gereden voor 4 jaar lang, in het derde jaar ben ik er echt in gaan investeren, eerst een Koprevisie vanwege KVS in de 4de cilinder, en daarna omdat ik er echt nog mee door wou rijden de voor-ophanging. toen daarna de automaat ten tonele kwam dat deze aandacht moest hebben had ik hiervoor ook een plan, echter een terugkerend KVS probleem in de 4de cilinder heeft mij doen besluiten de auto in onderdelen te verkopen.
Als ik al het onderhoud, verzekering, wegenbelasting en Brandstof bij elkaar optel, was het by far de goedkoopste auto welke ik heb gereden, ondanks die koprevisie en de vernieuwing van de voor ophanging waar ik helaas niet lang van heb kunnen genieten.

De XC70 daarop volgend was een ander verhaal, deze heb ik na 3kwart jaar en reeds een investering van ongeveer 2 K eruit gedaan omdat het einde er nog lang niet van in zicht was (AWD revisie en kop-revisie had ie minimaal nog nodig)

De XC60 welke ik nu rij voor bijna 3,5 jaar heeft in deze tijd letterlijk het volgende gekost.

- ieder jaar een kleine en een grote beurt
- 1set Zomerbanden
- 1 set remschijven+blokken voor
- 1 set remblokken achter
- vrijloop poelie van de Dynamo
- preventief verversen van alle olien, zoals Automaat, haakse overbrenging en Haldex.

Wanneer ik dit bericht 3 maanden eerder had geschreven, waren de 1ste 3 punten zelfs nog niet aan bod geweest...

Je bent gek? ligt eraan wat je doel is, over het algemeen zeg ik van niet...

Nu moet je eigenlijk ook de afschrijving meenemen toch?

- Ik heb geleerd van mijn oude S60: goedkoop in aanschaf (6,5 K meen ik) maar je geeft per jaar aardig wat uit aan reparaties.
- ik heb geleerd van mijn V70: duur in aanschaf -dus meer afschrijving- maar weinig uitgegeven per jaar aan reparaties.
Ik neem aan dat zoiets ook voor jou auto geldt.. M.b.t. de afschrijving: die voel je pas als je enkele serieuze biedingen hebt gehad op je auto.

Als ik het totaalplaatje bekijk was mijn S60 (dus oud en hoge km maar meer reparaties) goedkoper per jaar dan de V70, maar toch geen grote spijt van mijn keuze. Ik zocht een Volvo die weinig reparaties nodig had en dat is wel gelukt.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.04.2025 - 22:34  ·  #74
Ik heb met mijn V70 nog niks onverwachts gehad geloof ik. Laatst distributie laten doen voor iets van €400, voor de rest was de auto nog niet bij een garage geweest in bijna 6 jaar! Behalve banden dan.
Zelf wel wat dingen gedaan, maar prullaria. Remmen, handremmotortje, gasveren achterklep, motorsteunen, accu, vloeistoffen...Dat is het wel zo'n beetje. Heerlijke auto, net weet m'n hele mountainbike achterin geschoven, dat past gewoon zonder wielen eruit halen enzo.
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Homepage: itvoorons.nl
Subject:

· 
Posted: 18.04.2025 - 12:41  ·  #75
Quote door flevodirk

Quote door DJ--NeO--

...

Nu moet je eigenlijk ook de afschrijving meenemen toch?

- Ik heb geleerd van mijn oude S60: goedkoop in aanschaf (6,5 K meen ik) maar je geeft per jaar aardig wat uit aan reparaties.
- ik heb geleerd van mijn V70: duur in aanschaf -dus meer afschrijving- maar weinig uitgegeven per jaar aan reparaties.
Ik neem aan dat zoiets ook voor jou auto geldt.. M.b.t. de afschrijving: die voel je pas als je enkele serieuze biedingen hebt gehad op je auto.

Als ik het totaalplaatje bekijk was mijn S60 (dus oud en hoge km maar meer reparaties) goedkoper per jaar dan de V70, maar toch geen grote spijt van mijn keuze. Ik zocht een Volvo die weinig reparaties nodig had en dat is wel gelukt.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in, de V70 heb ik toen de tijd voor 4K gekocht, uiteindelijk voor alle onderdelen toch iets van 1500 euro aan verdiend, dus die heeft in een dikke 4 jaar een afschrijving van 2,5 K gehad, dit icm met de uitgaven voor het onderhoud blijft het de goedkoopste auto welke ik heb gehad. deze XC60 was in aanschaf natuurlijk een stuk duurder waardoor de afschrijving nu helaas ook nog een stukje hoger is (zeker omdat het een Diesel betreft) Ach voorlopig ben ik absoluut niet van plan de XC van de hand te doen, dus wat dat betreft kan ik daar nog wel wat uithalen, en wie weet blijft deze wel zo goed bevallen dat ik hem op rij 8-)

Selected quotes for multi-quoting:   0