kachel en airco uit. Toch warme lucht

 
 
 
 
 
V70-stoneblack
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 50
Homepage: veenendaalreclame.…
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.09.2023 - 08:40  ·  #1
... en nog maar een berichtje. Van mijn V70 P3 (2007) werkt de kachel niet helemaal goed. Bij gebruik van de automatische airco is de temperatuur prima. Bij airco uit en dus gewoon ventileren is de lucht warm. Ik heb al gezocht op internet of hiervoor een oplossing is, maar kan niet echt wat vinden. Wellicht is er iemand die weet wat ik eraan kan doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.09.2023 - 09:10  ·  #2
Heb je vida of kan je daaraan komen via een forumlid? Zie link in mijn signature. Volvo heeft geen afsluitklep in het verwarmingssysteem, er stroomt altijd warm water door de verwarming, maar de lucht die de cabine instroomt wordt wel of niet langs het verwarmingselement geleid. Vermoedelijk gaat het daar mis en is de positie van de klep die de lucht daar langs stuurt niet helemaal goed. Dat kan je kalibreren met vida, tenzij er iets stuk is (bijv. elektromotortje). Hangt natuurlijk ook af van de temperatuur buiten; zonder airco aan kan de lucht uiteraard niet kouder zijn dan de buitenlucht.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.09.2023 - 10:10  ·  #3
Quote door V70-stoneblack

... en nog maar een berichtje. Van mijn V70 P3 (2007) werkt de kachel niet helemaal goed. Bij gebruik van de automatische airco is de temperatuur prima. Bij airco uit en dus gewoon ventileren is de lucht warm. Ik heb al gezocht op internet of hiervoor een oplossing is, maar kan niet echt wat vinden. Wellicht is er iemand die weet wat ik eraan kan doen.


ik zie dat je in Veenendaal woont. Je kunt wel bij mij in Wageningen langs komen om met VIDA een kalibratie van de airco te doen. Stuur me maar een PM.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.09.2023 - 11:02  ·  #4
Mijn ervaring is dat airco uit een slechte stand is.
Vroeger zonder airco in de auto blies je buitenlucht naar binnen wat verkoelend leek.

Met airco uit heb ik nooit koele lucht.

Zal het vd week eens proberen bij de xc60
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.09.2023 - 12:54  ·  #5
Ik heb mijn airco bijna altijd uit als het beneden de 22 graden is. Is alleen vervelend na het uitzetten, dan komt al het vocht los van het koelelement en beslaan de ramen (vooral als ze vies / grijzig zijn aan de binnenkant) en neemt de luchtvochtigheid in de cabine enorm toe (benauwd) maar als dat voorbij is vind ik het persoonlijk meestal prettiger omdat de lucht niet zo droog is. Airco wordt dan wel ingeschakeld als er extra vocht in de auto komt bijv. bij instappen met natte kleding / paraplu etc. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur. Ik wil maar zeggen dat de binnentemperatuur ook prima kan worden geregeld als de airco uit is, zolang de buitenlucht natuurlijk kouder is dan de ingestelde temperatuur in de auto (dan regelt de klimaatcontrole zelf de mix van koude buitenlucht en verwarming om de juiste temperatuur lucht in de cabine te brengen om de gewenste temperatuur te bereiken). Voor dit laatste is het wel vereist dat de temperatuursensor in het dashboard (achter de drie sleufjes op de klimaatcontrole unit) schoon is. Daar kan je met het lampje van de telefoon inkijken, en als je dan een pluisje stof/haartjes zit zitten, moet je die schoonmaken. Als het niet heel dik is aangekoekt kan je het voorzichtig uitzuigen met een stofzuiger, of eruit pulken met een naaldje, maar pas daarbij wel erg op voor het dunne koperen draadje dat horizontaal achter de sleufjes zit, dat is de temperatuursensor. Als die bedekt is met stof kan de temperatuur van de langsstromende lucht niet goed worden gemeten en wordt de binnentemperatuur niet goed afgeregeld.
V70-stoneblack
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 50
Homepage: veenendaalreclame.…
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.09.2023 - 16:42  ·  #6
Ik denk dat de sensor wel goed is. Bij automatische airco optie ingeschakeld, wordt de binnentemperatuur perfect afgeregeld. Alleen bij airco uit, is standje low, echt door kachel opgewarmde lucht. Niet prettig rond dit jaargetijde. Nu moet steeds met airco aan gereden worden, terwijl dat niet hoeft.
V70-stoneblack
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 50
Homepage: veenendaalreclame.…
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 21.10.2023 - 18:14  ·  #7
Vorige week bij een vriendelijke forummer geweest, die met behulp van Vida de kleppen van de verwarming heeft gecalibreerd (Bedankt nogmaals Jan)

Helaas blijft de ingeblazen lucht bij airco uit en de verwarming ingesteld op "low" de temperatuur een graad of 22 bij een buitentemperatuur van 12 graden.

In de auto zitten geen storingen, behalve dan die van de luchtkwaliteitsensor. Vraag is: Zou het mogelijk zijn dat deze sensor een storing veroorzaakt in de werking van de ventilatiekleppen? Heeft iemand hiermee ervaring?

Ik zie weer met belangstelling uit naar een reactie. Dank alvast.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.10.2023 - 12:41  ·  #8
In principe niet, de AQS is er volgens mij enkel voor om de instroom van de buitenlucht af te knijpen als er slechte luchtkwaliteit gemeten wordt. Dan gaat de ventilatie automatisch tijdelijk op recirculatie. De temperatuur wordt geregeld door de klep die de lucht langs het verwarmingselement stuurt, ik denk dat het daar misgaat, of bij een van de 2 sensoren die de cabinetemperatuur meten, als die een te lage waarde geven zal de Climate Control ook te warme lucht sturen. Dat kan je ook uitlezen met VIDA denk ik... niet gedaan?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 22.10.2023 - 20:30  ·  #9
je kunt met vida waarden sensoren uitlezen (kleppen etc ook) storingzoeken>autocommunicatie>CCM> parameters> temperatuur in auto bv.. heb je die waarde bekeken? ook de gewenste en werkelijke standen van de kleppen kun je zo controleren.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 23.10.2023 - 08:21  ·  #10
Quote door Bolbo

De temperatuur wordt geregeld door de klep die de lucht langs het verwarmingselement stuurt, ik denk dat het daar misgaat, of bij een van de 2 sensoren die de cabinetemperatuur meten,


Die eerste die je noemt is dat ding achter het rastertje in het ecc paneel (?)

Waar zitten die andere twee in de cabine ergens ?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 23.10.2023 - 10:19  ·  #11
Inderdaad, de 1e is die achter de sleufjes op de climate control module. Daar moet geen of weinig stof / pluis op zitten, want anders kan die de temperatuur van de langsstromende lucht niet goed meten. De lucht wordt door de sleufjes naar binnen gezogen door een ventilatortje wat erachter zit. Die stroom moet voldoende zijn om een stukje licht papier (stukje kassabon of vloeitje) tegen de sleufjes te zuigen.

De tweede is een witte stengel van een cm of 10-12 gok ik, die zicht dacht ik rechtsboven het gaspedaal achter het paneel. Die meet dacht ik de temperatuur van de uitstromende lucht van de ventilatie. Die gaan wel eens kapot (is hier al wel meer over gepost) dus dat is best een verdachte. Maar voordat je die vervangt zou ik zelf eerst met vida uitlezen of die inderdaad foute waarden geeft, want blind onderdelen vervangen kan een dure zaak worden.
In dit topic staan plaatjes: airco-niet-koud-genoeg-t17135.html
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: kachel en airco uit. Toch warme lucht

 · 
Posted: 23.10.2023 - 15:54  ·  #12
wat info:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0