Klak in aandrijving

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Klak in aandrijving

 · 
Posted: 20.05.2015 - 22:31  ·  #1
Al een tijdje heb ik een klak in de aandrijving bij het wegrijden. Dit gebeurt alleen van R naar 1, of van 1 naar R. (Handbak)
Ik heb er pas onder gelegen terwijl beide wielen vrij konden draaien. De aandrijfassen zijn helemaal goed, en als ik beide wielen naar voor of achter draai hoor ik de klak in het differentieeel/versnellingsbak.
Het zou dus kunnen dat de bak aan het overlijden is.....
Niet prettig maar ook niet heel raar na bijna 400000 km.
Klopt mijn gedachtegang? En zit er in alle modellen dezelfde bak? Of hebben de verschillende motoren ook een andere eindoverbrenging?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 20.05.2015 - 22:48  ·  #2
Als je hem uitleest middels Vida, dan zie je meteen welke bak je hebben moet.
Bij mijn weten zijn ze in meerdere modeljaren geleverd, dus keuze is er zeker.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 22.05.2015 - 10:17  ·  #3
voor je de complete bak gaat vervangen, kijk eens bovenop de bak naar de schakelarmen waar je kabels aan trekken/duwen.
ik heb ook een klak bij lastwissel, bijna gelijk aan als ik 1-2 of 3-4 schakel, maar dan harder: is gewoon die schakelarm die wat speling heeft, het geluid wordt versterkt door de "vliegwielmassa" van de arm. met een paar stukken oude gassslang er bovenop gebonden (demper) is ie een stuk minder aanwezig en volgens een kenner kan het helemaal geen kwaad..
ik kan je een filmpje sturen van het geluid van die van mij?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 23.05.2015 - 15:23  ·  #4
Ik heb t bij mij bekeken, en op de as (met blauwe dopje op foto) zit 0,5cm speling, kan het met de hand makkelijk op en neer bewegen en hoor dan een droge klak.
Heb t nog niet kunnen controleren met de motor aan en tractie (lastig in je eentje...)

Maar wat je bedoelt met de gasslang is me niet duidelijk. Heb je een fotootje?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 23.05.2015 - 21:01  ·  #5
mooie foto, dat is hem! om het platte gedeelte, tussen het blauwe dopje en de verdikking waar de kabel op aansluit, heb ik twee ty-wraps getrokken, en net voor ik ze sloot heb ik die door stukjes van ca. 4 cm gasslang (dikwandig zacht rubber iig) geregen, zodat je dat er bovenop legt en strak aantrekt (1 ty-wrap en 1 stukje slang, dat 2x naast elkaar) dat dempt dan het geluid als het hier vandaan komt, ook onder last of tijdens schakelen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 25.05.2015 - 23:12  ·  #6
Ik heb een stukje kaal VD draad on de as gewikkeld, tussen de hevel en het huis. Konden ongeveer 3 slagen omheen, zit nu nog wel iets ruimte maar de harde klak is weg (met het op en neer bewegen van de hevel-as). Ben benieuwd of het morgen tijdens het rijden weg is of niet.....
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 26.05.2015 - 07:12  ·  #7
het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de speling opheft! (en je keerring sloopt of de schakelas laat vastlopen!
hooguit dat je er dempingsmassa bovenop zet!



ohja, en zoals je ziet hangt mijn schakelarm heel lichtjes aan dat elastiek dat om de inlaatopening van het filterhuis zit..
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 26.05.2015 - 22:44  ·  #8
ik heb ook niet alle speling opgevuld, en daarbij is koper erg zacht en zal snel meegeven. maar, ik ben er ook achter dat het niets uithaalt.....
dus het zit ergens anders.....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 27.05.2015 - 07:10  ·  #9
In bepaalde gevallen kan het speling zijn op de naaf waar de as op vastzit.( niet aan de bak kant )
Met verlijming kan je dat eenvoudig oplossen.
Komt vaker voor bij hogere km standen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 27.05.2015 - 07:46  ·  #10
Quote door TPR Powerflush

In bepaalde gevallen kan het speling zijn op de naaf waar de as op vastzit.( niet aan de bak kant )
Met verlijming kan je dat eenvoudig oplossen.
Komt vaker voor bij hogere km standen.

je bedoelt waar de arm op de as zit? (heb jij het ook over de schakelas, of over een andere as..
en "komt vaker voor" als in: "kan geen kwaad"?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 28.05.2015 - 09:48  ·  #11
Walter,

Je zegt dat je de aandrijfassen hebt gecheckt, heb je ook de aandrijfasbouten al uitgesloten? Die dus onder je naafdop van de wielen zitten en de steekassen van de buitenkant vastzetten?
Even aanhalen en kijken of het dan nog optreedt. Zijn trekbouten, dus die moet je eigenlijk vervangen. Voor de oudere S60/V70s geldt dat je die van de XC70 kan inzetten, die hebben een rubber conisch gedeelte en die dempen de "klak". Staat volgens mij ook bij het topic "handige linkjes/veelvoorkomende problemen"
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klak in aandrijving

 · 
Posted: 28.05.2015 - 21:27  ·  #12
ik heb recent de fuseekogels vervangen en daarbj zitten ook nieuwe bouten. en uiteraard later nog eens gechecked of alles vast zat bij een wielenwissel.
de klak komt soms ook pas na een paar meter rijden, dus dan is de aandrijfas niet verdacht. en toen ik onder de auto lag kon ik het duidelijk horen vanuit het differentieel/bak.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0