Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 
 
 
 
 
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 11:30  ·  #1
Hallo allen,

Ik heb met mijn Volvo V70 (bj 2010) een kleine dingetje (een probleem kan ik het niet echt noemen).

Bij het sturen in een lange snelle bocht (ik vermoedt ergens vanaf 70+ kmh) merk ik in het stuur een kleine tegenstuur beweging. Met het oog kan ik zichtbaar zien dat het stuur een klein beetje (~1cm) in tegengestelde richting beweegt.

Het gebeurt ook niet met een hele hoge frequentie waardoor het mij lijkt dat de banden zijn uitgesloten (als ik het me goed herinner merkte ik hetzelfde ook op de zomerbanden).

Is er hier iemand die dit herkent en misschien een oplossing weet?

Ik zit er zelf aan te denken om een keer een stuurhuis flush uit te laten voeren. Kijkende naar het vaatje is dat nog nooit gebeurd (km-stand: 169k) dus dat zal hoe dan ook niet verkeerd zijn.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 11:34  ·  #2
Dat zal de oplossing ook zijn. Meerdere malen verversen werkt overigens ook prima.
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 12:38  ·  #3
Quote door Blade

Dat zal de oplossing ook zijn. Meerdere malen verversen werkt overigens ook prima.


Oké, dan zal ik denk is een afspraak gaan maken bij GS powerflush.

Had inderdaad van VolvoSweden op YouTube een filmpje gezien over zelf de olie verversen. Zag er redelijk simpel uit. Alleen heb ik helaas de handigheid niet voor.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 13:41  ·  #4
Heb het pas ook laten doen bij tpr.
Fijne zaak, gezellige mensen.
Afhankelijk van je locatie kan dit dichterbij zijn. GS ook prima natuurlijk, daar heb ik destijds de automaat geflushed.

Enige wat ik nu nog heb is een lichte speling die eigenlijk eigenlijk alleen voelbaar is bij optrekken of bijv. uit een parkeervak draaien. Net alsof er speling zit in een lagertje ofzo. Voelbaar in het stuurwiel. Heb al het eea vervangen - draagarmen, veerpoten, vplagers, alle stabistangetjes - zonder resultaat. T wordt ook niet erger dus laat t maar zo.
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:28  ·  #5
Quote door joriz

Heb het pas ook laten doen bij tpr.
Fijne zaak, gezellige mensen.
Afhankelijk van je locatie kan dit dichterbij zijn. GS ook prima natuurlijk, daar heb ik destijds de automaat geflushed.

Enige wat ik nu nog heb is een lichte speling die eigenlijk eigenlijk alleen voelbaar is bij optrekken of bijv. uit een parkeervak draaien. Net alsof er speling zit in een lagertje ofzo. Voelbaar in het stuurwiel. Heb al het eea vervangen - draagarmen, veerpoten, vplagers, alle stabistangetjes - zonder resultaat. T wordt ook niet erger dus laat t maar zo.


Ik kom uit de buurt bij Nijmegen en werk in Helmond. Dus TPR is een beetje uit de richting. Toch bedankt voor de tip
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:32  ·  #6
GS komt ook op locatie dus die zou ik gewoon bellen en kijken of er een combinatie mogelijk is als hij in de buurt is. Wel zo handig.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:33  ·  #7
Dan kom je elke dag langs gery slot! 8-)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:34  ·  #8
Quote

Enige wat ik nu nog heb is een lichte speling die eigenlijk eigenlijk alleen voelbaar is bij optrekken of bijv. uit een parkeervak draaien. Net alsof er speling zit in een lagertje ofzo. Voelbaar in het stuurwiel. Heb al het eea vervangen - draagarmen, veerpoten, vplagers, alle stabistangetjes - zonder resultaat. T wordt ook niet erger dus laat t maar zo.


@joriz:
Ik zou de kruiskoppeling eens een keer goed na kijken. Mogelijk zit daar je probleem
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 18:19  ·  #9
Quote door Steve

GS komt ook op locatie dus die zou ik gewoon bellen en kijken of er een combinatie mogelijk is als hij in de buurt is. Wel zo handig.


Zoals Walter zegt, ik rij er praktisch langs. Ik ben er ook al een keer geweest voor de automaatbak. Ochtend vrij nemen en ik kan er mooi voor het werk even langs
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 28.03.2018 - 20:05  ·  #10
Quote door Steve

Quote

Enige wat ik nu nog heb is een lichte speling die eigenlijk eigenlijk alleen voelbaar is bij optrekken of bijv. uit een parkeervak draaien. Net alsof er speling zit in een lagertje ofzo. Voelbaar in het stuurwiel. Heb al het eea vervangen - draagarmen, veerpoten, vplagers, alle stabistangetjes - zonder resultaat. T wordt ook niet erger dus laat t maar zo.


@joriz:
Ik zou de kruiskoppeling eens een keer goed na kijken. Mogelijk zit daar je probleem


Dank voor de tip, ik zal binnenkort is kijken.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 29.03.2018 - 11:42  ·  #11
Het spoelen van het stuurhuis kan juist dit probleem verhelpen.

Het spoelen gebeurd met een tank die oude en nieuwe olie wisselt. Tijdens het spoelen is het de bedoeling dat je aan het stuur draait. (Mijn ervaring) 15x naar links en 15x naar rechts. Ik adviseer je om vanuit huis een stapel oude kranten mee te nemen of twee kleine houten plankjes om tijdens het spoelen te plaatsen onder de voorbanden. Dit doe je om het sturen makkelijker te maken. Je auto staat tijdens het spoelen immers stil aan de tank.

Kijk hier even voor een impressie van het spoelen van mijn stuurhuis
topic.php?t=17559
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 29.03.2018 - 11:47  ·  #12
Ik zou juist de wielen even vrij laten hangen met sturen.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 29.03.2018 - 11:54  ·  #13
Quote door Blade

Ik zou juist de wielen even vrij laten hangen met sturen.


Nog beter idd :-) , was bij mij niet het geval. Ik was onvoorbereid en ik draaide me een slag in de rondte. Daarom dit advies. Blade je hebt gelijk!
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kleine beweging in stuur bij snelle bochten

 · 
Posted: 06.04.2018 - 10:25  ·  #14
Vanochtend stuurhuis laten spoelen.

Op weg naar het werk nog een stukje om gereden om een bocht mee te pakken waar de beweging in het stuur altijd goed te merken was. Nu nergens last van, dus tot zover lijkt het geholpen te hebben. Sturen zelf gaat ook iets lichter lijkt het.

Nu nog de zomerbandjes een keertje laten balanceren. Sinds die er afgelopen maandag opgegaan zijn zit er vibratie rond de 90kmh, wat helaas de snelheid is die ik het meeste rijdt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0