klik klak aandrijfas

eindelijk opgelost

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

klik klak aandrijfas

 · 
Posted: 26.08.2023 - 16:35  ·  #1
Mijn rechter aandrijfas maakte al een hele tijd een klikklak geluid. Eén keer bij het remmen naar stilstand en één keer weer bij het optrekken. Bij veel stadsverkeer best wel irritant, maar op lange stukken kan je er mee leven.
Nu had ik al een tijdje een goede gebruikte liggen, maar een bijkomend probleem was dat de as ook nog eens muurvast in het fusee zat.
Dus ook maar een gebruikt fuseestuk besteld, zelfde nummer als eronder zat.
En wetende dat fuseekogels ontzettend vast kunnen zitten, ook maar alvast een nieuwe fuseekogel besteld, nl eentje voor een stalen draagarm. Deze zijn anders qua pasvorm in de draagarm en de kogel welke in het fusee gaat is groter dan die van de aluminium variant.
Maar nu sloeg de verwarring toe....de fuseekogel paste niet in het fuseestuk. Ik had of de verkeerde fuseekogel of het verkeerde fuseestuk. Maar het nummer van het fuseestuk was exact hetzefde hetzelfde als welke er nu onder zat.
Naar Elferink gegaan met fuseestuk en gevraagd om een juiste fuseekogel.
"Ja meneer, maar u hebt het verkeerde fuseestuk voor uw volvo."
Naar huis gegaan met het juiste artikelnummer en een ander fuseestuk besteld. Echter kreeg ik een fusee thuis met weer precies hetzelfde nummer erop welke ik al had liggen..??!!
Ik wou hem al terug sturen, maar toch even kijken of de fuseekogel past. Waarempel, hij past.
Blijkt dat er dezelfde artikelnummers worden gehanteerd voor verschillende onderdelen. Zal nog wel een restvoorraad zijn geweest waar ze gaten in verschillende grootte hebben gefreesd voor de verschillende fuseekogels.

Oke, gisteren op de oprit de hele middag bezig geweest. En omdat toch alles los moest ook maar twee nieuwe draagarmen, twee stabilisatiestangetjes en een nieuwe fuseekogel voor de andere kant besteld. Een nieuw lager rechts had ik ook al een tijdje liggen en kon er ook zo in.
Klus was best te doen, alleen het gedeelte onder de auto viel tegen. De oliekeerring aan de bak was lastig erin te tikken op je rug en met je neus tegen het subframe. ;)
Ook kwam er behoorlijk wat olie uit de bak gelopen. Wat ik geen enkele keer ben tegengekomen op Youtube.
En goed dat ik nieuwe draagarmen had besteld, want één bleek toch al ingescheurd te zijn. Dit was een Meyle HD, vijf jaar geleden gemonteerd en iets meer dan 100dkm mee gereden. Nu heb ik er Febi's onder. Slechts €60,- bij motointegrator.de.

Vanmorgen rondje gereden en het geklikklak schijnt verdwenen te zijn. :)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: klik klak aandrijfas

 · 
Posted: 26.08.2023 - 19:21  ·  #2
Mooie klus. Dat klik klak, zit dat ergens specifiek in of is het een optelsom van onderdelen ?
Is het een voorbode van iets ?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: klik klak aandrijfas

 · 
Posted: 26.08.2023 - 19:37  ·  #3
Ik denk dat het wel ergens in een homokineet zit of zo. Ik ga hem wel een keer loshalen, misschien vind ik wat.
Ik heb trouwens lang gedacht dat het een relatie had met de asbouten en hoe deze vastzaten, met of zonder loctite.
Er is wel wat over te vinden op google als je axle click intypt of zo. Maar een echt duidelijke oplossing heb ik nooit gevonden.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: klik klak aandrijfas

 · 
Posted: 26.08.2023 - 20:58  ·  #4
Goed bezig geweest Hans. Dat klikken had mijn S60 altijd gehad en het werd ook steeds meer. Ik heb de auto ingeruild met klik..
Toch knap dat de originele aandrijfassen toch 358.000 km mee gingen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: klik klak aandrijfas

 · 
Posted: 26.08.2023 - 21:21  ·  #5
Idd, het werd meer. Wel heel geleidelijk maar toch.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0