Knak in de stuurinrichting

Kruiskoppeling?

 
 
 
 
 
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 20.11.2014 - 23:20  ·  #1
Al een tijdje rammelt er heel in de verte iets in de voortrein. Het lijkt op stabilisatorstangen, maar die zijn voor zover ik kan voelen spelingsvrij. Draagarmen zijn 15k km oud, dus dat ligt ook niet voor de hand. Bij de spoelmeeting in Uden is de hele voortrein nagekeken, en daar viel niks op (ook de veerpootlagers niet)

Nu draaide ik vanavond aan het stuur terwijl de motor uitstond, en ontdekte een nare 'knak' in de stuurinrichting, duidelijk hoorbaar aan de bestuurderskant. Alleen als het stuur nagenoeg precies in de middenstand staat en de wielen recht, dus stuurkogels lijken me sterk. Nou heb ik ooit in een auto gereden waarbij de kruiskoppeling versleten was, en daar lijkt 't op. Even een rondje gereden, en nu ik erop lette voel ik het ook als de auto rijdt, maar alleen bij bijvoorbeeld schuin een drempel afrijden.

Heb een beetje het 'dokter-ik-heb-een-vage-klacht-gevoel', maar goed. Heb gezocht op het forum, maar kon zo snel niks vinden.

Is er iemand die dit ook heeft (gehad)?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 21.11.2014 - 07:18  ·  #2
Ik heb een soortgelijk geval,

na enig speurwerk heb ik ontdekt dat de homokineet aan de bakzijde links wat speling heeft.
(heb de as er uit gehad en inderdaad duidelijk voelbare speling.)

Volgens een monteur bij de Volvo dealer komt dit nog wel eens voor bij deze modellen...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 21.11.2014 - 09:31  ·  #3
Ik heb een klein klikje. Wordt al 50.000 km niet erger dus ik laat t maar zo. Bij volledige stuuruitslag niet vol gas geven dan krijgt de homokineet t minder voor zn kiezen.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 21.11.2014 - 12:27  ·  #4
Spuit maar wat wd40 op een stuk tussen veer en schoteltje waar deze veer in zit beide kanten en kijk of deze geluid weg is.
Zou zomaar kunnen dat deze stuk rubber/plastic dienen de veer zit is verschoven of verhardt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 23.11.2014 - 21:18  ·  #5
Dank voor de suggesties. Ik bedacht me later dat een fuseekogel ook nog een oorzaak kan zijn. Eerdaags er maar eens goed naar kijken, ik laat ´t wel weten.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 29.11.2014 - 15:48  ·  #6
ik heb bij mijn classic zojuist die klonk/bonk getraceerd: als je met de verdachte zijde net opgekrikt door de spaken van je velgen onder/achter je remschijf voelt, voel je daar de kop van je draagarm.. ik trok met mijn andere hand het wiel heen en weer en toen voelde ik de afstand tussen die draagarm en de stofplaat van de remschijf variëren.. fuseekogel dus.. :o
dat worden dan twee draagarmen compleet..
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 19.02.2015 - 18:14  ·  #7
..de knak bleek echter toch uit de stabilisator-uplinks te komen, die ik weer constateerde tijdens het vervangen van de draagarmen en toen ik later ook de uplinks verving, constateerde ik weer (een héél klein beetje) speling op de axiaalkogel links in het stuurhuis..
die heb ik zojuist besteld..
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 13.06.2016 - 17:06  ·  #8
Quote

Dank voor de suggesties. Ik bedacht me later dat een fuseekogel ook nog een oorzaak kan zijn. Eerdaags er maar eens goed naar kijken, ik laat ´t wel weten.


Ik geef 'm ff schopje....

Heb je nog gevonden wat het destijds was
Koosje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Knak in de stuurinrichting

 · 
Posted: 25.06.2016 - 20:11  ·  #9
Ik heb dit ook gehad, wanneer ik draaide in stilstand hoorde ik een knak geluid. Dit kwam voornamelijk voor bij het parkeren. Ik denk dat je veerpoot versleten is of iets met veringen in de schokdempers. Ik heb na veel zoeken dit gevonden en geplaatst: http://www.volvo-parts.nl/veerschotel-rubber.html

 
Selected quotes for multi-quoting:   0