Knars/piep/squeek rechtsvoor

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 13:35  ·  #1
De S60 heeft zijn APK gehad en daarvoor zijn beide draagarmen + toebehoren voorzijde vervangen. De auto rijdt weer heerlijk, maar ik heb toch nog een paar puntjes die onopgelost zijn gebleven:

- Rechtsvoor heeft 'ie een nogal onhebbelijke knars/piep bij oneffenheden in de weg. Het is een typisch 'rubber' knars/piep geluid, wat overigens erger wordt naarmate het natter en kouder word. Maar gezien de draagarmen en stangen zijn vervangen weet ik zo snel niet waar dat nu vandaan kan komen. Wat moet ik invetten of eventueel vervangen?
- Bij volledige stuuruitslag naar links merk ik ook een hoop kabaal en gaat hij tegenwerken. Toen de auto vorige week een full detail kreeg viel me op dat de binnenkant van de wielkast een ingesleten verticale 'streep' heeft. Van de foto's van de klusmeeting in Februari meen ik mij te herinneren dat dit met uitslagbegrenzers te maken kan hebben. Wat is dit precies en moeten deze afgesteld danwel vervangen worden?
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HengelooooĆ³ (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 13:42  ·  #2
De uitslag begrenzers kan je gewoon omdraaien ze slijten op 1 plek draai ze om en je kan er weer heel lang tegen aan.
Dit verklaard gelijk de verticale streep op je wielkast.
Het knarsen en het tegenwerken klinkt als iets in de ophanging .. tenminste daar zou ik het zoeken en dan specifiek boven in, lager of rubber dat versleten/gescheurd is.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 13:43  ·  #3
Op je draagarm zit aan de voorzijde een blauw of zwart blokje geschroefd. Dit is je stuuruitslag begrenzer.
Ze slijten. Wat je kan doen is links en rechts omdraaien.
Blauw is voor 15 / 16 inch.
Zwart voor 17 inch.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 15:04  ·  #4
Waar je in en dergelijk geval eens naar kunt kijken, is, of je remslang juist is gemonteerd. Zit die onderspanning naar je remklauw, kan het zijn, dat ie een spoor op je wielkast achterlaat als je wiel (ingedraaid of juist geheel uitgedraaid) inveert.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 16:59  ·  #5
piep knars is waarschijnlijk bovenste veerschotel die kan bewegen in het lager. kwestie van veerschotel vervangen. eventueel ook veerpootlager en schokbreker hoes vervangen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 18:11  ·  #6
Met Frank eens.
De aanslagbegrenzers zijn overigens niet duur en erg makkelijk te vervangen.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 08.03.2016 - 20:14  ·  #7
Wel een lik vet aan die nieuwe uitslagbegrenzers, anders krijg je daar weer geluid van :)
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 25.04.2016 - 10:11  ·  #8
De piep/knars is weg zodra ik de veerpoot van boven (dus onder de motorkap) inspuit met WD40. Onder de motorkap ben ik er nu ook achter gekomen dat de schokbreker(?) omhoog komt aan de rechter kant zodra ik de neus aan die kant in duw. Dit gebeurt links niet, dus ga ik er van uit dat dit niet hoort :bandit:

Dit idee dus:
https://www.youtube.com/watch?v=J2A-6Wg7a8Q

Wat moet ik nu gaan vervangen? De lagers? De schotel? Ik heb echt geen flauw idee >_<
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 25.04.2016 - 14:43  ·  #9
Hi Marius, je veerpootrubber is dan zeer waarschijnlijk kapot. Betekent schokbreker eraf en spelen met veerspanners.
g, jack

ps: kan ook t lager zijn maar verwacht ik niet obv eigen ervaring.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 25.04.2016 - 15:48  ·  #10
ik verwacht eigenlijk wel dat beide kanten dan aan vervanging toe zijn. maar iig de rechterkant vervangen idd. even kijken wat je allemaal nodig hebt hoe is de beschermhoed van de schokbreker en ik zou lager ook vervangen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 25.04.2016 - 19:35  ·  #11
Heb last van dezelfde kwaal. Om die reden een nieuw setje veerpootlagers en veerpootrubbers gekocht. En omdat de boel dan toch los ligt een nieuw setje schokbrekers. Hopelijk wordt het morgen bezorgd, dan kan het donderdag gemonteerd worden.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Knars/piep/squeek rechtsvoor

 · 
Posted: 25.04.2016 - 21:32  ·  #12
Quote door Plein69

Op je draagarm zit aan de voorzijde een blauw of zwart blokje geschroefd. Dit is je stuuruitslag begrenzer.
Ze slijten. Wat je kan doen is links en rechts omdraaien.
Blauw is voor 15 / 16 inch.
Zwart voor 17 inch.


Heb ik weer de mijne zijn grijs, met 16 inch velgen, wel een paar extra ringen ertussen anders loopt de band aan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0