Knarsen voortrein

 
 
 
 
 
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Knarsen voortrein

 · 
Posted: 02.11.2015 - 22:48  ·  #1
Als ik weg rijd thuis is dat altijd achteruit met stuur volledig naar links.
Ik voel al langer dat er dan soms wat knarst. Voelt een beetje of er een voorwiel zijdelings verschuift met stootjes.
In de garage kunnen ze niks vinden maar het wordt nu wel erger. Wat kan dat zijn?
Gaat om een V70 2001, 310.000km. 2.4 140pk.

fusé. tandheugel, draagarm .......
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 02.11.2015 - 23:17  ·  #2
Ik zou eerder denken aan je stuurbekrachtiging. is die al eens geflushed? topic.php?t=4588

of bij een van de sponsoren..
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 03.11.2015 - 00:07  ·  #3
Hallo fritsflow

Hoe oud zijn de banden en hoe is het profiel.
Bij volle uitslag heb je de meeste wrijving met het wegdek en als de band dan weinig profiel heeft en stug is dan heb je dit effect.

Groeten BUM
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 03.11.2015 - 08:35  ·  #4
De banden zijn inderdaad bijna aan zijn eindje.
Zal er een nieuwe onder laten zetten en eens naar de stuurolie kijken.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 03.11.2015 - 11:58  ·  #5
Quote door fritsflow

... en eens naar de stuurolie kijken.


...was het maar zo makkelijk... :bandit: :D :D :D

Probeer ook eens een lik vet op de stuurbegrenzers te smeren. (Lagervet is goed, of vaseline).
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 03.11.2015 - 15:24  ·  #6
Ik "laat" ff naar de olie kijken hoor :lol: Alhoewel ik niet denk dat daar iets mis mee is; de auto stuurt echt prima.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 04.11.2015 - 18:51  ·  #7
Kan idd heel goed het wringen van de banden zijn op de weg, gevolg van de stuurhoekfout die elke auto heeft. Wordt erger met versleten banden en brede banden.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 04.11.2015 - 21:02  ·  #8
He.. dat geluid ervaar ik laatste tijd ook met mijn auto..
"grappig" dat jij dat nu ook ervaart. Ben ik blijkbaar niet helemaal gek..

Tot nu toe heb ik het genegeerd.. maar bij mijn auto zijn de banden ook op begreep ik. Het zijn geen overdreven dikke banden vind ik, 17 inch 225, welke bij deze uitvoering horen.

Morgen laat ik daarom vervroegd de winterbanden eronder zetten en ga de olie van de stuurbekrachtiging tijdens de sleutelmeeting vervangen.

Dank voor de tips en commentaren.
gr,
DJ
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 04.11.2015 - 22:38  ·  #9
Het geluid kan ook van het toplager bovenop de schokdemper weg komen, niet vergeten om deze ook te checken.
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 04.11.2015 - 22:45  ·  #10
Quote door Waltersan

Het geluid kan ook van het toplager bovenop de schokdemper weg komen, niet vergeten om deze ook te checken.


Goeie tip. Dank.
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 03.03.2016 - 20:56  ·  #11
Ik ben vandaag eens naast de auto gaan staan en heb iemand anders de auto laten verrijden: achteruit met stuur helemaal links om, tegen aanslag aan.
Blijkt dat dan het rechtervoorwiel, wat de grootste bocht moet maken dan, nog een grotere bocht wil maken. Je ziet het loopvlak van de band zeg maar naar buiten lopen. Tot het moment dat dat weer onder de velg wordt getrokken. Dat is dat vervelende gevoel. (geluid is het niet echt). Lijkt of er iets los zit maar dat is het dus niet.
Is dat normaal? (Bandjes zitten op ca 2,5mm)
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 03.03.2016 - 21:33  ·  #12
Waarschijnlijk is dit normaal, zoniet dan zou de uitlijning rechtuit ook compleet van de leg moeten zijn. De ingebouwde loop en stuurbekrachtiging van de voorwielen kan niet zomaar veranderen als de uitlijning goed is.
Het is, zoals eerder gezegd ws gewoon de stuur aanslag. Lik vet doet wonderen. Zelf ook mogen ervaren.
teebonk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

zomer of winterbanden?

 · 
Posted: 03.03.2016 - 21:54  ·  #13
Ligger er zomerbanden onder de auto?
Ik denk dat het een combinatie is van de lage buitentemperatuur (-en evt. harder rubber van de zomerband), weinig profiel en de scherpe draai. Door de geringe grip willen je banden rechtdoor en schuiven over de weg.

Stuuruitslagbegrenzers heb je inderdaad zo uitgesloten dmv een lik kopervet oid erop te smeren.

mvg Thijs
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 04.03.2016 - 00:05  ·  #14
Quote

Door de geringe grip willen je banden rechtdoor en schuiven over de weg.


Hij rijdt nog geen eens stapvoets dus die vlieger gaat niet op.
Ik ben het met Waltersan eens. De stuurhoekfout. Heb het zelf met m'n D5 op een gegeven moment ook mogen ervaren. Alleen met koude banden tijden het wegrijden met volledig uitgestuurde wielen.

Nu ga ik na denken en dan verzin ik dus dat als je met een hogere snelheid een bocht neemt, de auto meer gewicht gaat zetten op het wiel wat nu naar binnen getrokken wordt. Dan krijgt je dus dat het andere wiel over de weg gesleept wordt want daar gaat het gewicht omlaag. Echter zal niemand met een gangetje van zo'n 30 km/h z'n stuur volledig draaien.

Op de gladde vloer in een parkeergarage hier in de stad geeft het rijden van bochten altijd een lekker tjirpend geluid. Ook al rijd je stapvoets. Zelfde fenomeen waarschijnlijk als het uitparkeren alleen is nu de weerstand tussen de band en het wegdek minder waardoor je het niet voelt maar juist hoort..
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Knarsen voortrein

 · 
Posted: 04.03.2016 - 09:22  ·  #15
Het is duidelijk een stuurhoekfout. Ik kende die term niet maar dat is het dus.
Dat het wat oudere zomerbandjes zijn klopt ook. Ik vroeg me alleen af of dat normaal is zo'n stuurhoekfout.
Dat het rubber, zeker nu, wat harder is en de bandjes wat ouder merk ik ook bij bijvoorbeeld weg rijden bij een stoplicht met nat wegdek. Dan willen de voorwielen ook wel eens een stukje overslaan.
Ze zou zeggen; banden vervangen maar ik vind dat wat vroeg om bij 2,5 mm Michelin banden er af te gooien. Ze doen het onder het rijden, ook bij regen gek genoeg, nog prima.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0