Knop op geartronic hendel kan soms niet ingedrukt worden

 
 
 
 
 
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Knop op geartronic hendel kan soms niet ingedrukt worden

 · 
Posted: 11.10.2021 - 10:55  ·  #1
Enig idee wat dat is? Als de hendel knop niet kan worden ingedrukt, kun je 'm dus ook niet uit P halen. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem af en toe bij omschakelen van D naar P met parkeren.

Wat ik begrijp is dat er een 'solenoid' in zit die via de remlichten-schakelaar bediend wordt.
En er zit ook een kabel die mechanisch door de sleutel bediend wordt.

Ik heb de zijkap die van de pedalen tot aan de stoel loopt eraf gehaald zodat je de 'sleutelkabel' goed kunt zien en voelen, maar nu doet het probleem zich uiteraard niet voor...

Gezien WANNEER het zich voor doet, verdenk ik een beetje de solenoid, maar daar kan ik nog niet bij/die zie ik nog niet.


EDIT: zaak verder uit elkaar gehaald: volgens mij is de knop puur mechanisch: als je de knop indrukt, gaat er een palletje omhoog waardoor je handel kunt verstellen. Het palletje rust in een dal van een soort zaagtand van plastic en moet dus omhooggetild worden om over de berg van de zaagtand te gaan.

De Solenoid die ik kan vinden, blokkeert een ander stukje plastic zodat je niet uit de P stand kunt komen. Ander probleem want dit heeft niets met de 'zaagtand' te maken.

Please correct me if I am wrong...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Knop op geartronic hendel kan soms niet ingedrukt worden

 · 
Posted: 11.10.2021 - 14:51  ·  #2
Ok, toch maar de hele knop eraf getrokken en de houder van de pin is afgebroken. Ligt nu met superlijm te drogen.

Dit filmpje vat het goed samen Ga denk ik wel op zoek naar een andere knop, maar in principe weet ik nu dat ik veilig met de auto weg kan: als hij definitief vast zou zitten, kan ik gewoon de hele knop eruittrekken als ik maar uitkijk dat ik hem niet tijdens het rijden een tik geef....
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5005
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Knop op geartronic hendel kan soms niet ingedrukt worden

 · 
Posted: 11.10.2021 - 14:51  ·  #3
Sorry dat ik het zeg maar je verhaal is zo onsamenhangend dat het niet echt makkelijk leest.
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Knop op geartronic hendel kan soms niet ingedrukt worden

 · 
Posted: 11.10.2021 - 15:06  ·  #4
Dat schiet niet op voor de antwoorden...

Lang verhaal kort: de knop op je 'schakelpook' van de automaat bedient een hefboompje wat een asje omhoog trekt. Dit om te voorkomen dat jij of je bijrijder per ongeluk 'm in een andere stand stoten.

Dit geheel is volledig mechanisch. Het feit dat deze soms wel en soms niet blokkeert is dus ook mechanisch* maar omdat ik niet wist hoe dit alles precies werkt, kon ik die conclusie pas trekken nadat ik een en ander onderzocht had en mijn gedachten, die alle kanten opgingen om te proberen het te doorgronden, hier had opgeschreven.

Ik zal straks nog een foto posten als de knop/hefboom/as weer in elkaar zit, maar het plastic was gewoon gebroken dat het hefboompje vast zou moeten houden (foto: vastgelijmd en daarna nog met ijzerdraad versterkt en nog meer vastgelijmd).

Nog een nuttig filmpje: als je het binnenwerk uit de pook haalt is in elkaar zetten VEEL simpeler.

* Echte reden van blokkeren niet gevonden maar er zaten wat stukjes los plastic in de schakelpook en het verbaasd me dat hij het überhaupt nog deed (meestal).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0