Op terugweg van onze reis naar Zweden heb ik in Duitsland goed kunnen doorrijden. Tot plots een rood driehoekje in het dashboard verscheen en meldde dat de motortemperatuur te hoog was, en ik onmiddellijk moest stoppen.
Ik ben onmiddellijk naar de pechstrook gegaan en de motor stationair laten draaien. Zo koelde de motor netjes af, maar toen ik voorzichtig vertrok zag ik al snel de temperatuur terug in de hoogte gaan.
Bij het eerstvolgende takstation heb ik het koelvloeistofpeil gecontroleerd, en dat zat onder het minimum. Het is te zeggen, ik zag zelfs geen koelvloeistof in het reservoir. In het tankstation hadden ze enkel antivries voor koelvloeistof, geen koelvloeistof zelf. Dat heb ik er bij gevuld tot aan het minimumpeil (misschien 100 of 200 ml). Toen de temperatuur al snel terug omhoog ging, heb ik bijgevuld met flessenwater, dit keer tot het maximumpeil. Er leek geen koelvloeistof te lekken, dus dat gaf alvast hoop.
Ook het motoroliepeil zat gewoon goed, en onder het dekseltje voor het bijvullen van de motorolie zag ik geen "mayonaise". Dus ik heb gelukkig ook geen joint de culasse aan mijn been. De ventilator in het motorcompartiment draaide op volle toeren, dus die deed ook z'n werk.
Maar de motor kreeg z'n warmte maar niet kwijt. De laatste 350km hebben we "langs binnen" gereden, en dan moest er nog met een half oog op het temperatuurwijzertje gereden worden. Ik heb de airco afgelegd, en de verwarming op de warmste stand gezet. Dat hielp wel wat. Op een vlakke weg kon ik ongeveer een half uurtje aan afwisselend 50 en 70km/u rijden, daarna ging het wijzertje in het rood en liet ik alles enkele minuutjes rusten.
Ik denk dat er misschien ergens een blokkage zit in het koelsysteem. Ik ga op youtube even uitzoeken of ik zelf het koelsysteem kan spoelen en zien of het daarmee opgelost is.
Hebben jullie ondertussen nog andere ideeën?
groeten,
Niels
Ik ben onmiddellijk naar de pechstrook gegaan en de motor stationair laten draaien. Zo koelde de motor netjes af, maar toen ik voorzichtig vertrok zag ik al snel de temperatuur terug in de hoogte gaan.
Bij het eerstvolgende takstation heb ik het koelvloeistofpeil gecontroleerd, en dat zat onder het minimum. Het is te zeggen, ik zag zelfs geen koelvloeistof in het reservoir. In het tankstation hadden ze enkel antivries voor koelvloeistof, geen koelvloeistof zelf. Dat heb ik er bij gevuld tot aan het minimumpeil (misschien 100 of 200 ml). Toen de temperatuur al snel terug omhoog ging, heb ik bijgevuld met flessenwater, dit keer tot het maximumpeil. Er leek geen koelvloeistof te lekken, dus dat gaf alvast hoop.
Ook het motoroliepeil zat gewoon goed, en onder het dekseltje voor het bijvullen van de motorolie zag ik geen "mayonaise". Dus ik heb gelukkig ook geen joint de culasse aan mijn been. De ventilator in het motorcompartiment draaide op volle toeren, dus die deed ook z'n werk.
Maar de motor kreeg z'n warmte maar niet kwijt. De laatste 350km hebben we "langs binnen" gereden, en dan moest er nog met een half oog op het temperatuurwijzertje gereden worden. Ik heb de airco afgelegd, en de verwarming op de warmste stand gezet. Dat hielp wel wat. Op een vlakke weg kon ik ongeveer een half uurtje aan afwisselend 50 en 70km/u rijden, daarna ging het wijzertje in het rood en liet ik alles enkele minuutjes rusten.
Ik denk dat er misschien ergens een blokkage zit in het koelsysteem. Ik ga op youtube even uitzoeken of ik zelf het koelsysteem kan spoelen en zien of het daarmee opgelost is.
Hebben jullie ondertussen nog andere ideeën?
groeten,
Niels