Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 16:00  ·  #166
Olaf, ik denk dat je het effect van een turbo onderschat. Als je 1 bar drukvulling hebt zou je in theorie een 2x zo hoge cilinder druk hebben voor ontsteking. Nu is dat de theorie omdat het door verwarming van de lucht de werkelijke vulling of efficientie iets lager is dan 100%. Maar dat kan zeker wel het verschil zijn tussen wel of geen druk opbouwen in een koelsysteem.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat nu hij al zo lang met dit probleem rondrijd de kans dat het alleen de koppakking betreft zeer klein is. Door het lekken van verbrandingslucht wordt ergens het koelwater weg geblazen en is daar geen koeling meer. De spanning op het blok wordt daardoor zo hoog dat de kans op een scheur hier of daar bijna onontkoombaar is. Ook kan door de extreem hoge drukken stukjes metaal uit de kop of blok zijn geslagen.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 20:49  ·  #167
Quote door Ed

Olaf, ik denk dat je het effect van een turbo onderschat. Als je 1 bar drukvulling hebt zou je in theorie een 2x zo hoge cilinder druk hebben voor ontsteking. Nu is dat de theorie omdat het door verwarming van de lucht de werkelijke vulling of efficientie iets lager is dan 100%. Maar dat kan zeker wel het verschil zijn tussen wel of geen druk opbouwen in een koelsysteem.


Verbrandingsdrukken in een dieselmotor zijn tussen de 60 en 180 bar. Met een turbo krijg je meer lucht in een motor en daardoor meer diesel: afhankelijk van toerental een hogere verbrandingsdruk. Hogere belasting en grotere verbrandingsdrukken kunnen het verschil maken tussen wel of niet doorslaan naar het koelsysteem.
Maar het is niet zo dat die 1bar drukvulling op zichzelf zorgt voor het verschil in wel of geen druk opbouwen. Immers staat dit in geen verhouding tot de verbrandingsdrukken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 14.09.2018 - 13:50  ·  #168
Dit is het koelwater dat gisteren uit het systeem kwam:


Daarna opnieuw gevuld met alleen koelvloeistof, deze:
https://www.kroon-oil.com/nl/c…ic-nf/112/

Stukje rijden, laten staan, bijgevuld tot net oven de max. Uur later naar het werk gereden (25 km), 's nachts weer naar huis. Geen melding kvs laag :|
Koelwater temperatuur bleef iets stabieler, tussen 89 en 96 graden.
Verwarming werd op tijd warm, eigenlijk weinig problemen.

Vandaag voor het rijden even gekeken, kvs peil oke. Dun laagje olie drijft bovenaan het koelwater reservoir.
Geen meldingen verder.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.09.2018 - 13:08  ·  #169
Vind mezelf nu behoorlijk dom.... Ik bleef maar hameren op de lucht (wat het in principe ook gewoon was) maar nooit aan de drukvorming van water en stoom gedacht... Immers als de boel weer afkoelt, ontstaat er lucht in het systeem waardoor je weer kunt bijvullen... Hopelijk is het nu opgelost met KVS erin ipv water.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.09.2018 - 15:47  ·  #170
Jeroen, heb je naast de radiateur ook het blok afgetapt via het punt achter de motor? Daar zit een aftappunt in een buis aan de passagierskant waar je heel mooi een slangetje op kan aansluiten om niet alles onder de kvs te krijgen. Veel beter gemaakt dan bij mijn anders auto's tot nu toe (al moet je het niet te vast draaien na gebruik, het gaat vrij makkelijk kapot)
Anyway, als je niet beide aftapt blijft er veel koelwater achter in het blok en verwarming, al krijg je nooit alles eruit, dus daar moet je wel rekening mee houden bij het terug aanvullen (qua concentratie).
Hopelijk blijft het nu stabiel!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 19.09.2018 - 10:03  ·  #171
Hij rijdt weer alsof er niets gebeurd is...
Water afgetapt onder de radiator, niet bij het blok. Thuis staat de auto op 2 dikke betontegels, niet hoog genoeg om bij dat achterste punt te komen. Vorige keer bij Frank op de brug kom ik dat punt ook niet vinden trouwens maar dat zal wel aan mij liggen.
Dat beetje kraanwater dat er nu nog in zit kan niet zoveel kwaad toch?

In ieder geval, Kroon koelvloeistof er in en motor laten draaien. Bijvullen en even 5 km rijden. Nogmaals bijvullen en sindsdien geen meldingen gehad, kvs 89-96 graden, verwarming werkt, alles lijkt goed. Niet meer gekeken of hij nog steeds bubbelt.
2.5T weer in de schorsing en de zomerbanden weer onder de D5. Mijn vriendin durfde hem niet mee te nemen naar Eindhoven maar ik heb er weer volledig vertrouwen in.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 19.09.2018 - 11:45  ·  #172
Dat klinkt goed. Maar eerst even wat km's maken voordat het echte vertrouwen weer terug is lijkt me.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 19.09.2018 - 12:08  ·  #173
Mooi dat het weer werkt! Bubbelen zou ik nog wel even in de gaten houden.
Aftappunt achter de motor kan je van bovenaf zo bij. Ik had een transparante aquariumslang gekocht van een meter of 2,5 lang, 1cm diameter, en die druk je zo op dat aftappunt, en dan even opendraaien met een steeksleutel.
Nou... 'dat beetje' water... als je alleen de radiateur aftapt blijft wel ongeveer de helft van het systeem gevuld, maar er komt meer uit de radiator dan uit het andere punt. Dus de kvs die je nu hebt is nog wel flink verdund (met dus meer kans op koken), tenzij je concentraat hebt gebruikt ipv kant-en-klare kvs (maar het linkje wat je eerder deelde van Kroon is kant-en-klare kvs, geen concentraat zoals bijv. Volvo dat verkoopt). Ik zou er voor de winter dus ook wel een beetje mee oppassen mocht het flink gaan vriezen, want de -38 bescherming waar Kroon mee aankomt geldt alleen als je het volledige systeem daarmee vult, terwijl er bij jou nog meerdere liters water inzitten. Al gaat het in eerste instantie om het verhogen van het kookpunt, wat vooralsnog goed lijkt te gaan dus, aangezien je geen kvs verliest (indien dat door koken/verdamping kwam...)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 19.09.2018 - 15:03  ·  #174
Hier bij de Volvo dealer gooien ze er ook gewoon kraanwater bij. Nou hebben we hier niet zo 'hard' water (met veel kalk) als op sommige plekken in NL dus persoonlijk zou ik er voor die paar euro liever gedestilleerd water bij gooien (kannetje van 5 liter kost hooguit een paar euro) maar dat is voor de perfectionist. In mijn vorige post gaat het mij meer over de verhouding van glycol (concentraat) vs water, dan de kwaliteit van het water op zich.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.09.2018 - 22:49  ·  #175
Hoe houd de motor zich Jeroen? Ben heel benieuwd of het probleem is opgelost!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 29.09.2018 - 00:47  ·  #176
Ben even op Tenerife. Mijn schoonvader heeft ons vorige week naar het vliegveld gebracht en rijdt nu in de S60, ik heb nog geen klachten gehoord vanuit Nederland.
Zelf ook geen klachten, meldingen over laaf niveau kvs zijn weg en temperatuur is goed.
Ik moet er zelf nog wat lange stukken mee rijden binnenkort dus ik houd jullie tegen die tijd zeker op de hoogte.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 29.09.2018 - 08:20  ·  #177
Das een leuke onderbreking. Geniet van je vakantie en houd ons op de hoogte.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 29.09.2018 - 17:44  ·  #178
Fijne vakantie Jeroen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 30.09.2018 - 19:30  ·  #179
Toch weer problemen. Schoonvader heeft 2 keer melding kvs laag gehad, en toen hij ons kwam halen vanaf de trein kwam onderweg nog een keer die melding.
Vanmorgen bij koude motor gekeken, tankje net onder half vol maar met de dop er af zakte het niveau naar zo'n 2cm koelwater in het tankje.
Bijgevuld met Kroon koelvloeistof en toen was te zien dat er zwarte stukjes bovenop dreven, heb er een foto van die komt straks nog.

En een nieuw geluid, beetje moeilijk omschrijven natuurlijk maar een soort RRRrrrRRRrrrRRRrrrRRRrrr. Heb ik een video van gemaakt, geen idee of het bij elkaar hoort. Kan nog de airco compressor zijn, bij in/uitschakelen van de airco veranderd het geluid (staat natuurlijk weer niet op deze video).

Hoe dan ook, hij lekt toch nog ergens koelwater. na het bijvullen 5 km gereden en de slangen waren daarna niet hard.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 01.10.2018 - 20:54  ·  #180
https://www.youtube.com/watch?v=eS5m3ZLKJPU

Dat is de video, maar ik hoor op de computer dat het niet goed te horen is. In het begin, de eerste 3-4 seconden zijn nog het duidelijkste.
En onder de oliedop hoor je het boot geluid waar volgens mij al vaker over geschreven is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0