Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Berichten: 325
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 07:55  ·  #16
Gaat je thermostaat wel open
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 11:41  ·  #17
Die waterrpomp was een aisin met metalen schoepen. Staan dr niet bekend om om stuk te gaan. Geen warme lucht is of geen water of verstopte verwarmingsradiator, maar bij verstopte verwarming krijg je volgens mij de rest van je problemen niet.. . Normaal krijg je wel warme lucht, ook als de thermostaat niet open gaat. Thermostaat is te controleren door bij koude motor te blijven voelen wanneer bovenste slang naar radiartor helemaal heet wordt. eerst pompt t water rond rond de motor. Ik denk nog steeds koppakking en dan lucht naar verwarming etc. maar zeker is dat natuurlijk niet. idd koelvloeistof sniffen kan aantonenj/uitlsuiten.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 13:53  ·  #18
Ik vraag Google naar koelvloeistof snuffelaar maar krijg niet echt een duidelijk antwoord.

Wat is dat dan voor een ding? Makkelijk zelf te doen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 14:10  ·  #19
ik heb een co meter gekocht we kunne eens kijken?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 14:16  ·  #20
Is er ook iets wat je niet hebt? ;)

Morgen kan wel, we appen wel even :)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 14:34  ·  #21
ali nu nog kijken of we dr iets mee kunnen
:-)
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 15:48  ·  #22
Anders een stuk rijden zodat hij warm is, druk aflaten van reservoir, en dan weer rijden. Daarna auto stoppen en voelen of de slangen hard zijn en of er opnieuw druk is opgebouwd. Als het goed is krijg je geen drukopbouw, omdat de koelvloeistof al zijn maximale volume heeft aangenomen. Krijg je wel druk is het waarschijnlijk je koppakking.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 03.08.2018 - 22:47  ·  #23
Na nog het een en ander gelezen zou de thermostaat ook deze problemen kunnen geven zoals iemand al zei.
Ga ik morgen ook even proberen te onderzoeken.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 04.08.2018 - 05:51  ·  #24
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 06.08.2018 - 21:41  ·  #25
We zijn er achter dat de thermostaat zijn werk niet meer doet. Radiator en retour slang blijven koud.

De snuffelaar gaf direct 30 aan, zal ppm zijn. Frank verdacht de koppakking, maar na een meting bij de 2008 S60 gaf hij bijna 300 aan, en ook Frank zijn S60 gaf 50.
Na een tijdje met draaiende motoren gaven de auto's alle drie bijna niets aan, de kop is zo goed als uitgesloten.

Koelwater zou kunnen lekken door de thermostaat, het wordt gewoon heel warm, 120 graden.
Daarna verdenken we nu samen de radiator.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 07.08.2018 - 00:08  ·  #26
Ik ga morgenochtend nog eens de co meter testen op mn koelvloeistof reservoir kijken of ie weer eerst co aangeeft. Dat ie het wel doet is duidelijk. frisse lucht niks even bij de uitlaat en hoppa. wat te denken van de intercooler. als een beetje lek is zou dat dan bubbels in het reservoir kunnen verklaren? intercooler checken op kvs?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 07.08.2018 - 06:17  ·  #27
Als een intercooler zou lekken, krijg je echt geen bubbels in je KVS vaatje hoor. Is een compleet losstaand systeem. Of lees ik het nu verkeerd ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 07.08.2018 - 11:20  ·  #28
Nee dat denk ik ook niet. IC is nog niet zo oud en dan zou je ook rook moeten zien bij het rijden lijkt me.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 07.08.2018 - 12:07  ·  #29
Ik denk dat de bellen gevolg zijn van (lokaal) koken doordat er geen koeling is, omdat de radiateur niet koelt door een defecte thermostaat en gebruik van water (met lager kookpunt dan kvs).

Je verwarming zit in het 'korte circuit' (blok+verwarming+evt aanhangsels zoals warmtewisselaar, EGR, evt turbo etc) en heeft niet te maken met je thermostaat (die het 'lange circuit' opent: blok+verwarming+radiateur). Ik denk dat je een airlock gehad hebt door snel bijvullen toen je circuit leeg stond, waardoor het koelwater niet door de verwarming stroomt en dus koud blijft (of je kleppen zouden ineens ontregeld moeten zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). Die bellen zijn nu omhooggeborreld en nu zou je verwarming weer (evt mondjesmaat) moeten werken... denk ik.

Er kunnen wat kleine belletjes te zien zijn in het kvs vaatje door het stroompje uit het retourslangetje. Als je de dop eraf draait en in het vaatje kijkt (richter koplamp, waar de retour het vaatje binnenkomt) en iemand gas geeft, dan zie je het retourstroompje flink toenemen, en dat stroompje zorgt wel voor wat kleine belletjes. De retour komt dacht ik uit de radiateur dus dan moet wel je thermostaat openen.

Voor de rest kunnen echte bellen alleen onstaan als er gas in het kvs systeem geperst wordt onder een hogere druk dan de actuele druk in het kvs systeem (anders wordt de kvs uit het circuit geperst). Dus bij warm systeem > 1 bar (dus geen buitenlucht, dus dat kunnen alleen maar verbrandingsgassen zijn denk ik; bij koppakking, cilinderwand, turbo, EGR misschien?).
Bij koud systeem kan er ergens kvs weglekken en lucht instromen en dan circuleren de bellen evt door het systeem totdat ze in het reservoir uitkomen, maar dat lijkt mij persoonlijk stug (dan blijft het niet borrelen).

Ik zou je kvs reservoir vervangen, thermostaat vervangen, systeem zoveel mogelijk legen om het water eruit te krijgen (krijg je er niet allemaal uit) en LANGZAAM vullen met kvs (evt concentraat om het nog aanwezige water te compenseren als je het heel nauw wilt doen). Beetje in de slangen knijpen en evt op het vaatje blazen of zuigen (pas op, kvs is giftig) om evt bellen in beweging te krijgen, motor laten lopen, stukje rijden, dan nog 1 of 2x een melding verwachten en bijvullen, en dan zou het denk ik goed moeten zijn.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 07.08.2018 - 15:19  ·  #30
Hij heeft al heel lang en blijft de gehele tijd bubbels houden, dus restbubbels lijkt me niet(maar ja) ze komen uit de aanvoerslang naar het blok. maar de co meter gaf weinig tot geen CO en bij zoveel bubbels hed ie volgens mij moeten gieren. we gaan eerst maar eens thermostaat vervangen want die doet t sowieso niets meer. en dan verder speuren. ik was was op zoek naar oorzaken van de bubbels maar maakte de vergissing dat de intercooler ook in KVS circuit zo zitten. Tja t was laat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0